Guest okupoku30 Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Joo, nyt on vauhtipyörä irti ja viallinen stefa myös. Mutta huomasin että akselin päässä oli 3 kpl säätölevyjä, niillä ilmeisesti säädetään kampiakselin päittäisvälys? Osaako joku sanoa mikä on oikea välys? ja miten se mitataan?? terv. epätietoinen Quote Link to comment
MU Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Olikohan säätöarvot 0,09-0,13mm jos en väärin muista. Säätöä varten tarvitset magneettijalallisen mittakellon. Mutta jos sulla on käytetty moottori mitä nyt rassaat niin suosittelen kasaamaan niillä säätölevyillä mitkä siellä olikin. Quote Link to comment
Lasse Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Ja levyjä laitetaan se kolme kipaletta. Saa eri paksuisina joten mittauksen jälkeen tiedossa pikku laskutoimitus Quote Link to comment
-tipi- Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Kampiakselin päittäisvälys on tehtaan korjausoppaan mukaan 0,06-0,12mm, kulumisraja 0,15mm. Miksi helvetissä sitä ei säätäisi ohjearvoon joka kerta kun moottori on irti? Lasse viittannee ko. oppaan ohjeeseen, jossa säätö tapahtuu muutoin kokoonpantuun moottoriin, pois lukien kampuran stefa. Vauhtipyörä kiinnitetään kahden aluslaatan ja paperi tai metallitiivisteensä kera. Mitataan välys mittakellolla, lasketaan viimeisen latan paksuus (tulos -0,10mm), irrotetaan vauhtis, ja asennetaan kampuran stefa, kaikki kolme lattaa ja vauhtis, ja voila homma on siinä. Voihan sen tehdä myös kolmella laatalla & hakuammunnalla. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 (edited) Kyseessä topikin aloittajalla alun perin ilmeisesti käytetty kone. Jos tilanne noin, niin hommasi menee yllä mainituilla vinkeillä todennäkösesti perseelleen. Kammen välystä voi olla kahta erilaista päittäissuunnassa - Kampiakselin ja laakerin välinen. Tämä poistetaan / säädetään näillä rikoilla - Laakerin ja lohkon välistä. Tähän ei rikkojan laitto vaikuta mitään. Eli jos sulla on jo kone niin loppuun ajettu että runkolaakeri pääsee liikkumaan lohkoon nähden (sanotaan vaikka 0,10mm) ja säädät välyksen yllämainituilla ohjeilla vaikka arvoon 0,13 arvoon, jää rikoille vain 0,03mm => kone leikkaa kiinni rikkojen osalta. * Lääke ja parannus wanhan wäsyneen mosan päittäisen säätöön.: Laita rikkoja vaikka viisi kpl koneeseen & asenna vauhtis kiinni. Tätä ei tehdä täydellä momentilla. Varo korkkauttamasta laakerin lukitus tappia! Nyt mitattava päittäinen on laakerin ja lohkon välistä. Jos haluat säätää, niin em välys + 0,10mm vois olla tehohengitys arvona OK. Tosin kone on lyhytikänen. Jos taas saat nollan tulokseksi, niin sitten säädät sen yläpuolen ohjeilla optimi arvoon. Selkiskö? Edited April 15, 2016 by P_Valtonen 3 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.