Jump to content

kampiakselin säätölevyt


Guest okupoku30

Recommended Posts

Guest okupoku30

Joo, nyt on vauhtipyörä irti ja viallinen stefa myös. Mutta huomasin että akselin päässä oli 3 kpl säätölevyjä, niillä ilmeisesti säädetään kampiakselin päittäisvälys?

Osaako joku sanoa mikä on oikea välys?  ja miten se mitataan??

terv. epätietoinen

 

Link to comment

Olikohan säätöarvot 0,09-0,13mm jos en väärin muista. Säätöä varten tarvitset magneettijalallisen mittakellon. Mutta jos sulla on käytetty moottori mitä nyt rassaat niin suosittelen kasaamaan niillä säätölevyillä mitkä siellä olikin.

Link to comment

Kampiakselin päittäisvälys on tehtaan korjausoppaan mukaan 0,06-0,12mm, kulumisraja 0,15mm. Miksi helvetissä sitä ei säätäisi ohjearvoon joka kerta kun moottori on irti?

 

Lasse viittannee ko. oppaan ohjeeseen, jossa säätö tapahtuu muutoin kokoonpantuun moottoriin, pois lukien kampuran stefa. Vauhtipyörä kiinnitetään kahden aluslaatan ja paperi tai metallitiivisteensä kera. Mitataan välys mittakellolla, lasketaan viimeisen latan paksuus (tulos -0,10mm), irrotetaan vauhtis, ja asennetaan kampuran stefa, kaikki kolme lattaa ja vauhtis, ja voila homma on siinä.

 

Voihan sen tehdä myös kolmella laatalla & hakuammunnalla.

Link to comment

Kyseessä topikin aloittajalla alun perin ilmeisesti käytetty kone.

Jos tilanne noin, niin hommasi menee yllä mainituilla vinkeillä todennäkösesti perseelleen. 

 

Kammen välystä voi olla kahta erilaista päittäissuunnassa

- Kampiakselin ja laakerin välinen. Tämä poistetaan / säädetään näillä rikoilla

- Laakerin ja lohkon välistä. Tähän ei rikkojan laitto vaikuta mitään.

 

Eli jos sulla on jo kone niin loppuun ajettu että runkolaakeri pääsee liikkumaan lohkoon nähden (sanotaan vaikka 0,10mm) ja säädät välyksen yllämainituilla ohjeilla vaikka arvoon 0,13 arvoon, jää rikoille vain 0,03mm => kone leikkaa kiinni rikkojen osalta.

 

*

 

Lääke ja parannus wanhan wäsyneen mosan päittäisen säätöön.:

 

Laita rikkoja vaikka viisi kpl koneeseen & asenna vauhtis kiinni. Tätä ei tehdä täydellä momentilla. Varo korkkauttamasta laakerin lukitus tappia! Nyt mitattava päittäinen on laakerin ja lohkon välistä. Jos haluat säätää, niin em välys + 0,10mm vois olla tehohengitys arvona OK. Tosin kone on lyhytikänen.

 

Jos taas saat nollan tulokseksi, niin sitten säädät sen yläpuolen ohjeilla optimi arvoon. 

 

Selkiskö?

Edited by P_Valtonen
  • Like 3
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...