Jump to content

Kampiakselin kiilloitus. Alkaaks jo riittää?


Guest Paukku

Recommended Posts

Elikkä tietoa tarvittais. Mulla on tollanen 76 mm Suomi rookkeriakseli hitsatuin vastapainoin, olen hionut sen kauttaaltaan(ei kauloja, se jääköön koneistamon hommiksi) karheudeltaan 320 paperilla käsin.Riittääkö toi vai pitäiskö hieroa vieläkin hienommalla? Onko lisähieromisesta mitään hyötyä jos nyt tästä koko touhustakaan on mitään hyötyä? Saa siitä nyt ainakin kivan projaktikuvan kun se on silee ja kiiltävä. Tietenkin kampi ja muut kilkkeet tasapainotetaan kaiken päätteeksi.

 

Toinen kysymys koskeekin sitten niitä kaulojen kiillotuksia. Olen saanut sellaisen käsityksen että tässä asiassa on kaksi koulukuntaa: toisille kiillotetaan kaulat peilikirkkaiksi ja toisille taas karheammaksi, jotta muodostuisi parempi öljykalvo. Kumpi ompi parempi?

 

Vielä yksi kysymys joka koskee runkolaakerin keskimmäisen kaulan pinnapultteja. Olen joskus kuullut että joku olisi laittanut pinnapulttien tilalle pitkät pultit kokonaan lohkon läpi. Onko mitään mieltä tehdä näin? Pyrkivätkö lohkon puolikkaat liikkumaan irti toisistaan leveys suunnassa? Onko kellään kokemuksia asiasta?

 

 

Jään innolla odottelemaan vastauksia, toivottavasti kysymykset herättävät keskustelua palstalla.

 

T:Make Paukku

Link to comment

Osien puunammisella tietääkseni yleensä haetaan kestävyyttä poistamalla pienet mikrohalkeamat pinnasta. Homma on sama kuin tuulilasissa, jos siinä on pieni halkeamanalku niin ajan myötä se laajenee. Jotta mahdolliset halkeamanalut näkyisi/olisi varmasti poissa tulee pinnan olla todella sileä. Scatin valuakselin olen kuullut katkeavan (lentokoneessa!), mutta hyvin tehty suomiakseli on tietääkseni hyvä peruspalikka tehokkaampaankin koneeseen. Kanget taitaa olla se kriittisempi osa.

 

 

Läpipultit lohkossa ovat ongelmalliet toteuttaa koska pytyt ovat lomitettu, eli toisella puolella pultit tulee osittain nelospytyn sisäpuolelle. Olen nähnyt kuvia lohkosta missä oli läpipultit, mutta lohkon molemmin puolin oli paksut teräslevyt pyttyjen alla. Kone oli joku ruotsalainen vihainen 80-lukulainen rallicrossari. Tais siinä olla pari turboa ja 16venttiliä, jne..

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Raggare

onko lohko kiillotettu sisältä että öljyt valuu paremmin seinämiä pitkin :P

eipähän se tuo blingbling nii herästi lähe säröilee, vielä kuulapuhaltaa tuon pinnan kovaks ;)

Link to comment
Guest hörbie

niin mut jossain sanottiin et kiiltävä hohkaa lämpää ja kuumentaa konetta en sit tiiä miten tää päteetähän ei varmaan mitenkään.Mut mopois ei sais kiilottaa sen takii palotilaa koska mäntä kuumenee liikaa ja sit leipasee...

Link to comment
Guest Mika Raussi
Mut mopois ei sais kiilottaa sen takii palotilaa koska mäntä kuumenee liikaa ja sit leipasee...

Kannattaa myös laittaa mäntään tiukempi palautusjousi jos viilaa kaasaria.

Link to comment
Guest hörbie
Mut mopois ei sais kiilottaa sen takii palotilaa koska mäntä kuumenee liikaa ja sit leipasee...

Kannattaa myös laittaa mäntään tiukempi palautusjousi jos viilaa kaasaria.

:D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...