Jump to content

Kampiakselin kiilloitus. Alkaaks jo riittää?


Guest Paukku

Recommended Posts

Posted

Elikkä tietoa tarvittais. Mulla on tollanen 76 mm Suomi rookkeriakseli hitsatuin vastapainoin, olen hionut sen kauttaaltaan(ei kauloja, se jääköön koneistamon hommiksi) karheudeltaan 320 paperilla käsin.Riittääkö toi vai pitäiskö hieroa vieläkin hienommalla? Onko lisähieromisesta mitään hyötyä jos nyt tästä koko touhustakaan on mitään hyötyä? Saa siitä nyt ainakin kivan projaktikuvan kun se on silee ja kiiltävä. Tietenkin kampi ja muut kilkkeet tasapainotetaan kaiken päätteeksi.

 

Toinen kysymys koskeekin sitten niitä kaulojen kiillotuksia. Olen saanut sellaisen käsityksen että tässä asiassa on kaksi koulukuntaa: toisille kiillotetaan kaulat peilikirkkaiksi ja toisille taas karheammaksi, jotta muodostuisi parempi öljykalvo. Kumpi ompi parempi?

 

Vielä yksi kysymys joka koskee runkolaakerin keskimmäisen kaulan pinnapultteja. Olen joskus kuullut että joku olisi laittanut pinnapulttien tilalle pitkät pultit kokonaan lohkon läpi. Onko mitään mieltä tehdä näin? Pyrkivätkö lohkon puolikkaat liikkumaan irti toisistaan leveys suunnassa? Onko kellään kokemuksia asiasta?

 

 

Jään innolla odottelemaan vastauksia, toivottavasti kysymykset herättävät keskustelua palstalla.

 

T:Make Paukku

Guest Toheltaja
Posted

jos en ihan väärin muista niin vakiolohkoon ei taida saada kovinkaan helposti läpipultteja runkolaakerilinjalle...

Posted

Ihan vaan kysymyksenä kannattaako vielä suomihitsikampuroita käyttää kun 4340 CB tms. Takovastapainoakseleita saa kohtuuhintaan? Varsinkin jos koneistaakkin pitää kauloja yms joka maksaa taas.

Posted

Osien puunammisella tietääkseni yleensä haetaan kestävyyttä poistamalla pienet mikrohalkeamat pinnasta. Homma on sama kuin tuulilasissa, jos siinä on pieni halkeamanalku niin ajan myötä se laajenee. Jotta mahdolliset halkeamanalut näkyisi/olisi varmasti poissa tulee pinnan olla todella sileä. Scatin valuakselin olen kuullut katkeavan (lentokoneessa!), mutta hyvin tehty suomiakseli on tietääkseni hyvä peruspalikka tehokkaampaankin koneeseen. Kanget taitaa olla se kriittisempi osa.

 

 

Läpipultit lohkossa ovat ongelmalliet toteuttaa koska pytyt ovat lomitettu, eli toisella puolella pultit tulee osittain nelospytyn sisäpuolelle. Olen nähnyt kuvia lohkosta missä oli läpipultit, mutta lohkon molemmin puolin oli paksut teräslevyt pyttyjen alla. Kone oli joku ruotsalainen vihainen 80-lukulainen rallicrossari. Tais siinä olla pari turboa ja 16venttiliä, jne..

  • 2 weeks later...
Posted

Näinkö tarkoitit Per?

 

0e17559d.jpg

 

a0bc2dee.jpg

 

1196364e.jpg

 

Kiertokangiksi tulee cromoly veivit arp:n tähtikantapultein, vähän h-profiilia raskaammat, paljon halvemmat.

Guest ritariässä
Posted

hups, kiiltää kuin kekkosen kalju. samalla olis voinu tehdä vastapainojen kärjistä puukkokärkiset.

Guest Mika Raussi
Posted

Mikäs siinä jos tykkää harrastaa kiillottamista!

 

Herää vaan kysymys, että mitä hyötyä tosta on kun hitsien kohalle on jääny mettää?

Posted

Mie jo aattelinkin että joku juttu oman padan sisäisessä detaljoinnissa jäi tekemättä... dremelillä vetästyt dwl-ristit ja nimmarit oli tosin aika paljon nopeemmat tehdä.

 

Puavo @ dwl

Posted

Tossa tulee jo mieleen, että laittaisi lohkon sisään vilkkuvat neon-valot ja pistäis lohkon pintaan plexi-ikkunan tai pari... :D

 

 

Jan

Guest Raggare
Posted

onko lohko kiillotettu sisältä että öljyt valuu paremmin seinämiä pitkin :P

eipähän se tuo blingbling nii herästi lähe säröilee, vielä kuulapuhaltaa tuon pinnan kovaks ;)

Guest hörbie
Posted

niin mut jossain sanottiin et kiiltävä hohkaa lämpää ja kuumentaa konetta en sit tiiä miten tää päteetähän ei varmaan mitenkään.Mut mopois ei sais kiilottaa sen takii palotilaa koska mäntä kuumenee liikaa ja sit leipasee...

Guest Mika Raussi
Posted
Mut mopois ei sais kiilottaa sen takii palotilaa koska mäntä kuumenee liikaa ja sit leipasee...

Kannattaa myös laittaa mäntään tiukempi palautusjousi jos viilaa kaasaria.

Guest hörbie
Posted
Mut mopois ei sais kiilottaa sen takii palotilaa koska mäntä kuumenee liikaa ja sit leipasee...

Kannattaa myös laittaa mäntään tiukempi palautusjousi jos viilaa kaasaria.

:D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...