Guest Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 Elikkä tietoa tarvittais. Mulla on tollanen 76 mm Suomi rookkeriakseli hitsatuin vastapainoin, olen hionut sen kauttaaltaan(ei kauloja, se jääköön koneistamon hommiksi) karheudeltaan 320 paperilla käsin.Riittääkö toi vai pitäiskö hieroa vieläkin hienommalla? Onko lisähieromisesta mitään hyötyä jos nyt tästä koko touhustakaan on mitään hyötyä? Saa siitä nyt ainakin kivan projaktikuvan kun se on silee ja kiiltävä. Tietenkin kampi ja muut kilkkeet tasapainotetaan kaiken päätteeksi. Toinen kysymys koskeekin sitten niitä kaulojen kiillotuksia. Olen saanut sellaisen käsityksen että tässä asiassa on kaksi koulukuntaa: toisille kiillotetaan kaulat peilikirkkaiksi ja toisille taas karheammaksi, jotta muodostuisi parempi öljykalvo. Kumpi ompi parempi? Vielä yksi kysymys joka koskee runkolaakerin keskimmäisen kaulan pinnapultteja. Olen joskus kuullut että joku olisi laittanut pinnapulttien tilalle pitkät pultit kokonaan lohkon läpi. Onko mitään mieltä tehdä näin? Pyrkivätkö lohkon puolikkaat liikkumaan irti toisistaan leveys suunnassa? Onko kellään kokemuksia asiasta? Jään innolla odottelemaan vastauksia, toivottavasti kysymykset herättävät keskustelua palstalla. T:Make Paukku Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 jos en ihan väärin muista niin vakiolohkoon ei taida saada kovinkaan helposti läpipultteja runkolaakerilinjalle... Quote Link to comment
Racing Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 Ihan vaan kysymyksenä kannattaako vielä suomihitsikampuroita käyttää kun 4340 CB tms. Takovastapainoakseleita saa kohtuuhintaan? Varsinkin jos koneistaakkin pitää kauloja yms joka maksaa taas. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 se o retroa se :) Quote Link to comment
Per Jernström Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 Osien puunammisella tietääkseni yleensä haetaan kestävyyttä poistamalla pienet mikrohalkeamat pinnasta. Homma on sama kuin tuulilasissa, jos siinä on pieni halkeamanalku niin ajan myötä se laajenee. Jotta mahdolliset halkeamanalut näkyisi/olisi varmasti poissa tulee pinnan olla todella sileä. Scatin valuakselin olen kuullut katkeavan (lentokoneessa!), mutta hyvin tehty suomiakseli on tietääkseni hyvä peruspalikka tehokkaampaankin koneeseen. Kanget taitaa olla se kriittisempi osa. Läpipultit lohkossa ovat ongelmalliet toteuttaa koska pytyt ovat lomitettu, eli toisella puolella pultit tulee osittain nelospytyn sisäpuolelle. Olen nähnyt kuvia lohkosta missä oli läpipultit, mutta lohkon molemmin puolin oli paksut teräslevyt pyttyjen alla. Kone oli joku ruotsalainen vihainen 80-lukulainen rallicrossari. Tais siinä olla pari turboa ja 16venttiliä, jne.. Quote Link to comment
Guest Posted April 19, 2006 Share Posted April 19, 2006 Näinkö tarkoitit Per? Kiertokangiksi tulee cromoly veivit arp:n tähtikantapultein, vähän h-profiilia raskaammat, paljon halvemmat. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted April 19, 2006 Share Posted April 19, 2006 hups, kiiltää kuin kekkosen kalju. samalla olis voinu tehdä vastapainojen kärjistä puukkokärkiset. Quote Link to comment
Racing Posted April 19, 2006 Share Posted April 19, 2006 Tuota on saanu muutaman tunnin jo nysvätä! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 20, 2006 Share Posted April 20, 2006 Mikäs siinä jos tykkää harrastaa kiillottamista! Herää vaan kysymys, että mitä hyötyä tosta on kun hitsien kohalle on jääny mettää? Quote Link to comment
-tipi- Posted April 20, 2006 Share Posted April 20, 2006 Hienon näkönen on, mut tuskin noi vastapainot on herkästi poikki menossa... Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 20, 2006 Share Posted April 20, 2006 Mie jo aattelinkin että joku juttu oman padan sisäisessä detaljoinnissa jäi tekemättä... dremelillä vetästyt dwl-ristit ja nimmarit oli tosin aika paljon nopeemmat tehdä. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest Posted April 20, 2006 Share Posted April 20, 2006 Tossa tulee jo mieleen, että laittaisi lohkon sisään vilkkuvat neon-valot ja pistäis lohkon pintaan plexi-ikkunan tai pari... :D Jan Quote Link to comment
Guest Raggare Posted April 20, 2006 Share Posted April 20, 2006 onko lohko kiillotettu sisältä että öljyt valuu paremmin seinämiä pitkin :P eipähän se tuo blingbling nii herästi lähe säröilee, vielä kuulapuhaltaa tuon pinnan kovaks ;) Quote Link to comment
Guest hörbie Posted April 21, 2006 Share Posted April 21, 2006 niin mut jossain sanottiin et kiiltävä hohkaa lämpää ja kuumentaa konetta en sit tiiä miten tää päteetähän ei varmaan mitenkään.Mut mopois ei sais kiilottaa sen takii palotilaa koska mäntä kuumenee liikaa ja sit leipasee... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 21, 2006 Share Posted April 21, 2006 Mut mopois ei sais kiilottaa sen takii palotilaa koska mäntä kuumenee liikaa ja sit leipasee... Kannattaa myös laittaa mäntään tiukempi palautusjousi jos viilaa kaasaria. Quote Link to comment
Guest hörbie Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Mut mopois ei sais kiilottaa sen takii palotilaa koska mäntä kuumenee liikaa ja sit leipasee... Kannattaa myös laittaa mäntään tiukempi palautusjousi jos viilaa kaasaria. :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.