karjri Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Kyseessä 1966 vm kupla. Alunperin autossa on ollut 1300cc moottori. Kone remontin yhteydessä on siitä tehty 1600cc. Auto on 6-volttinen ja haluaisin sen sellaisena pitää. Kaasutin: Nyt käytössä SOLEX 31 PICT-3, jossa 12V sulkuventtiili ja ryyppyvastus. Alkuperäisessä 1300cc moottorissa ollut SOLEX 30 PICT-1. Tätä kaasutinta minulla ei ole. Käynti: Lämpimänä tyhjäkäynti ja kaasuttaminen OK. Kylmänä tyhjäkäynti OK, mutta kaasutettaessa alkaa röpöttämään. - Sulkuventtiilin johto otettu irti ja jumitettu auki, koska ei ilmeisesti toimi 6V virralla. - Tyhjäkäynnin säätö ruuvi kokonaan pohjassa. - Tyhjäkäynti säädetty kaasun säätöruuvista. - Ryyppyvastus avaa läpän lämmitessään. Kokeilut: Yritetty avata tyhjäkäynti "piirin" ja kytkin sulkuventtiilin virtaan. Tuolloin tyhjäkäynti melkein OK, mutta auto sammuu ajossa, kun päästää kaasusta esim. jarrutettaessa risteykseen. Muuta: - Kaasutin on putsattu. - Tulpat on vaihdettu (Bosch Super4 WR78G). Kysymykset: 1. Osaisitteko auttaa millainen kaasutin tuossa toimisi parhaiten? 2. Toimisiko alkuperäisellä SOLEX 30 PICT-1 kaasuttimella vaikka onkin 1600cc? 3. Onko SOLEX 31 PICT-3 kaasuttimeen 6V osia, jolloin voisin käyttää nykyistä? Tarkemmat tiedot: Fahrgest Nr: 116 182 XXX * 1966 model year * August 1965 Moottori: F 111 5187 * F 1300 sp 40hp Type 1 * Aug 1965 – July 1970 Isommat kuvat liitteenä. Quote Link to comment
multanen Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Tässä vois olla nyt se että uusi kaasari ja jakaja eivät käy yhteen. On niin ison näköinen tuo alipainesäädin, liekö tuo mallia "pelkkä alipaine-ennakko"? Eli voisi toimia vaihtamalla jakaja (tai kaasari). Quote Link to comment
Tanhis Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Et maininnut mitään sytkän säädöistä tai venttiilien säädöistä. Mites niiden laita? Quote Link to comment
multanen Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Tuolta voi katella jakajia: https://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg_new/electrical/electrical_common/distributors.cfm Näyttäs että sulla on tosiaan "vacuum only"-jakaja. Se ei toimi mitenkään tuon nykyisen kaasuttimen kanssa, alipainesignaali on liian suuri. Eli alkuperäisen mallisella kaasarilla tai uudella jakajalla voi saada toimimaan (jos ei tosiaan ole muutakin vikaa). Quote Link to comment
Essi Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Kysymykset: 2. Toimisiko alkuperäisellä SOLEX 30 PICT-1 kaasuttimella vaikka onkin 1600cc? Toimii oikein hienosti, jos moottori, kaasari, sytkävehkeet ym. perusjutut ovat kunnossa. Pientä suutinjumppaa voi olla, mutta kyllä sen toimimaan saa. Quote Link to comment
karjri Posted July 27, 2016 Author Share Posted July 27, 2016 Et maininnut mitään sytkän säädöistä tai venttiilien säädöistä. Mites niiden laita? >sytkän säädöistä tai venttiilien säädöistä Näistä ei mitään tietoa. Ovat sillä mallilla mihin edellinen omistaja laittoi noin 3000km sitten. Quote Link to comment
karjri Posted July 27, 2016 Author Share Posted July 27, 2016 Toimii oikein hienosti, jos moottori, kaasari, sytkävehkeet ym. perusjutut ovat kunnossa. Pientä suutinjumppaa voi olla, mutta kyllä sen toimimaan saa. Kiitos! Taidanpa sitten kokeilla ensin tällä "alkuperäistämisellä". Ostetaan Kaasutin SOLEX 30 PICT-1 (kupla vm -66) Mitä tarkoittaa pieni suutinjumppa? Osaako joku sanoa silmämääräisesti onko virranjakaja ja muut osat alkuperäisiä? Quote Link to comment
Essi Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Kiitos! Taidanpa sitten kokeilla ensin tällä "alkuperäistämisellä". Mitä tarkoittaa pieni suutinjumppa? Mä ostin silloin uuden 30 PICT-1 kaasarin Aircooled.fi -kaupasta ja muistaakseni pääsuuttimeksi laitoin muutamaa numeroa suuremman. Moottori oli juuri rempattu 1600cc ja virranjakaja orkkis '66 1300 -koneesta. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 >sytkän säädöistä tai venttiilien säädöistä Näistä ei mitään tietoa. Ovat sillä mallilla mihin edellinen omistaja laittoi noin 3000km sitten. :) aloita nyt ihan ekaksi kurkkaamalla kärkiväli ja säätämällä sytkä kohdalleen. Voi vaikuttaa kummasti auton kulkuun. Quote Link to comment
karjri Posted July 27, 2016 Author Share Posted July 27, 2016 Ostin käytetyn SOLEX 30 PICT-1 kaasuttimen. Alkuperäiskuntoinen ja 6-voltin osilla. Putsasin, vaihdoin tiivisteet ja pulttasin kiinni. Nyt käy -66 kuplan kivasti tyhjäkäynnillä ja ottaa hyvin kierroksi sekä kylmänä että kuumana. Käynnistyy myös nätisti. Mikä parasta auto ei sammu enää risteyksiin pysähdyttäessä. Kiitos kaikille auttajille ja Kuplapajalle hyvistä varaosista ja neuvoista! https://dl.dropboxusercontent.com/u/10341665/GOPR2259.mp4 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.