jokkep Posted September 25, 2016 Share Posted September 25, 2016 (edited) Kuplan (-74) remontissa johdotus oli kokonaan purettuna ja nyt olen saanut kaikki suunnilleen taas paikoilleen. Kytkentä piti tietysti tehdä käyttäen kasaa kytkentäkaavioita, joista mikään ei täysin vastaa todellisuutta autossa. Ongelmana on nyt valonvaihtoreleen kytkentä, näyttää, että valot eivät pelitä oikein. Rele on useimmissa kytkentäkaavioissa merkitty kirjaimella J (Dimmer relay) ja siihen menee neljä piuhaa, kaksi tulee valokytkimeltä/valonvaihtajalta ja kaksi lähtee lampuille. Autossa on kuitenkin rele, jossa on myös napa 30, eli tulevan virran napa, mutta tällaista ei ole missään kaaviossa. Johtokasassa oli myös lyhyt, vaaksan mittainen punainen johto, joka oli kytkettynä kyseiseen napaan 30. Jätin sen kytkennästä nyt pois, koska kaavion mukaan sellaista ei ole olemassa. Valot eivät kuitenkaan vaihdu, joten onkos nyt kyseessä jokin muunlainen relesysteemi kuin minkä kaaviot tuntevat? uskallanko kytkeä tuon navan 30 sulakerasian johonkin virtaiseen napaan, vai nouseeko kytkentäsavu? Autoa purettaessa ei tullut tehtyä mitään muistiinpanoja vanhoista kytkennöistä, ajattelin, että onhan kaaviot olemassa. Aika talkoo on kuitenkin lukea näitä uusimpia kaavioita, mutta pakko on, kun värikoodaukset eivät vanhemmissa ja yksinkertaisemmissa taas vastaa autossa olevaa johdotusta. Vanha johtosarja oli kohtuullisen hyväkuntoinen ja käytin sitä huollettuna ja uudelleen sukitettuna suurimpaan osaan kytkentää. Uusia johtoja joutui kuitenkin vetämään lähinnä auton etupäähän. Nuo kytkentäkaaviot kirjoissa ja netissäkin tuntuvat olevan suurimmalta osaltaan amerikkalaismalleihin, lieneekö euroopassa käytetty jotain omanlaistaan, jossa on sitten tällaisia "pikkueroja". Harmillisen hankalia tällaiselle omatoimiasentajalle, joka ei ole kovin hyvin sisällä autosähkön perusteissa, eikä ymmärrä kaikista kohdista, että "miksi". Edited September 25, 2016 by jokkep Quote Link to comment
vwagen Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 Sulla on vääränlainen rele,kytkentä kuulostaa kyllä oikealta,Kuplan valonvaihtoreleessä ei ole napaa 30. Quote Link to comment
jokkep Posted September 26, 2016 Author Share Posted September 26, 2016 Enpä oikein usko tuohon releen vääranlaisuuteen. Nämä palikat on samat, mitkä oli autossa ennenkin ja kaikki toimi. Löysin muuten netin syövereistä kaavion, jossa oli tämäntyyppinen rele ja napaan 30 tulee virta. (http://www.netlink.net/mp/volks/schem/dimmerrly.jpg - Headlight Dimmer Relay (5-terminal) circuit used on UK/Euro cars w/Flash function.-. ). Panen tuon kokeillen. Quote Link to comment
x-pj Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 Enpä oikein usko tuohon releen vääranlaisuuteen. Nämä palikat on samat, mitkä oli autossa ennenkin ja kaikki toimi. Yli 40 vuotta vanhassa autossa voi olla monia osia ja viritelmiä, jotka ei alunperin siihen kuulu. Quote Link to comment
multanen Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 (edited) Näköjään 1303 -74 kytkentäkaavassa on releessä napa 30, siihen tulee plussa sulakkeen 8 kohdalta (hätävilkun sulake, virta ei siis tule sulakkeen läpi). EDIT: Kytkennöissä voi hyvinkin olla eroa USA vs. Eurooppa autoissa, ainakin pallokeuloissa oli kun sen valonvaihtajasta etsittiin vikaa toisessa topikissa. Edited September 26, 2016 by multanen Quote Link to comment
jokkep Posted September 26, 2016 Author Share Posted September 26, 2016 Jep, kyllä sinne kuuluu tuo virta mennä. Aikani kytkentöjä ihmeteltyäni laitoin johdon napaan 30 ja avot - valot toimii. Vähän aiheutti hämmennystä valokatkaisijalla yhden johdon liian löysä liitin, mutta tiukkaamisen jälkeen kaikki pelittää niinkuin pitääkin. On kyllä todella hankalaa toimia näiden kirjoissa ja Sambassakin olevien kytkentäkaavioiden pohjalta, kun todellisuus autossa ei vastaa isolta osalta sitä, mitä kaaviossa lukee. Mullakin oli tilanne se, että piti lukea korjaamokäsikirjassa olevaa viimeisintä kaaviota, koska se natsasi johtosarjan värikoodeihin. Kaaviossa on kuitenkin kaikenlaista härpäkettä jota tästä autosta ei löydy, mm. turvavyömuistuttimet, ovihälyyttimet yms. Lisäksi amerikkalainen taka-/parkkivalokytkentä. Hauskuutta lisäsi vielä se, että napsin johtosarjasta pois diagnosipistokkeen johdotuksen. Niinpä kaaviossa on varmaan melkein puolet sellaisia johdotuksia, joita autossa ei ole. Muita kaavioita piti välillä ajatuksen tueksi tutkia, mutta ei niistä ollut kokonaisuuden ohjeeksi, kun värikoodit on osittain erilaiset. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Mitä vanhempi auto sitä paremmin kaaviot osuu kohdalle. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.