Jump to content

Kytkentäkaaviokysymys


Recommended Posts

Kuplan (-74) remontissa johdotus oli kokonaan purettuna ja nyt olen saanut kaikki suunnilleen taas paikoilleen. Kytkentä piti tietysti tehdä käyttäen kasaa kytkentäkaavioita, joista mikään ei täysin vastaa todellisuutta autossa. Ongelmana on nyt valonvaihtoreleen kytkentä, näyttää, että valot eivät pelitä oikein. Rele on useimmissa kytkentäkaavioissa merkitty kirjaimella J (Dimmer relay) ja siihen menee neljä piuhaa, kaksi tulee valokytkimeltä/valonvaihtajalta ja kaksi lähtee lampuille. Autossa on kuitenkin rele, jossa on myös napa 30, eli tulevan virran napa, mutta tällaista ei ole missään kaaviossa. Johtokasassa oli myös lyhyt, vaaksan mittainen punainen johto, joka oli kytkettynä kyseiseen napaan 30. Jätin sen kytkennästä nyt pois, koska kaavion mukaan sellaista ei ole olemassa. Valot eivät kuitenkaan vaihdu, joten onkos nyt kyseessä jokin muunlainen relesysteemi kuin minkä kaaviot tuntevat? uskallanko kytkeä tuon navan 30 sulakerasian johonkin virtaiseen napaan, vai nouseeko kytkentäsavu?

Autoa purettaessa ei tullut tehtyä mitään muistiinpanoja vanhoista kytkennöistä, ajattelin, että onhan kaaviot olemassa. Aika talkoo on kuitenkin lukea näitä uusimpia kaavioita, mutta pakko on, kun värikoodaukset eivät vanhemmissa ja yksinkertaisemmissa taas vastaa autossa olevaa johdotusta. Vanha johtosarja oli kohtuullisen hyväkuntoinen ja käytin sitä huollettuna ja uudelleen sukitettuna suurimpaan osaan kytkentää. Uusia johtoja joutui kuitenkin vetämään lähinnä auton etupäähän.

Nuo kytkentäkaaviot kirjoissa ja netissäkin tuntuvat olevan suurimmalta osaltaan amerikkalaismalleihin, lieneekö euroopassa käytetty jotain omanlaistaan, jossa on sitten tällaisia "pikkueroja". Harmillisen hankalia tällaiselle omatoimiasentajalle, joka ei ole kovin hyvin sisällä autosähkön perusteissa, eikä ymmärrä kaikista kohdista, että "miksi".

Edited by jokkep
Link to comment

Enpä oikein usko tuohon releen vääranlaisuuteen. Nämä palikat on samat, mitkä oli autossa ennenkin ja kaikki toimi.

Löysin muuten netin syövereistä kaavion, jossa oli tämäntyyppinen rele ja napaan 30 tulee virta. (http://www.netlink.net/mp/volks/schem/dimmerrly.jpgHeadlight Dimmer Relay (5-terminal) circuit used on UK/Euro cars w/Flash function.-. ). Panen tuon kokeillen.

Link to comment

Näköjään 1303 -74 kytkentäkaavassa on releessä napa 30, siihen tulee plussa sulakkeen 8 kohdalta (hätävilkun sulake, virta ei siis tule sulakkeen läpi).

 

EDIT: Kytkennöissä voi hyvinkin olla eroa USA vs. Eurooppa autoissa, ainakin pallokeuloissa oli kun sen valonvaihtajasta etsittiin vikaa toisessa topikissa.

Edited by multanen
Link to comment

Jep, kyllä sinne kuuluu tuo virta mennä. Aikani kytkentöjä ihmeteltyäni laitoin johdon napaan 30 ja avot - valot toimii. Vähän aiheutti hämmennystä valokatkaisijalla yhden johdon liian löysä liitin, mutta tiukkaamisen jälkeen kaikki pelittää niinkuin pitääkin. 

On kyllä todella hankalaa toimia näiden kirjoissa ja Sambassakin olevien kytkentäkaavioiden pohjalta, kun todellisuus autossa ei vastaa isolta osalta sitä, mitä kaaviossa lukee. Mullakin oli tilanne se, että piti lukea korjaamokäsikirjassa olevaa viimeisintä kaaviota, koska se natsasi johtosarjan värikoodeihin. Kaaviossa on kuitenkin kaikenlaista härpäkettä jota tästä autosta ei löydy, mm. turvavyömuistuttimet, ovihälyyttimet yms. Lisäksi amerikkalainen taka-/parkkivalokytkentä. Hauskuutta lisäsi vielä se, että napsin johtosarjasta pois diagnosipistokkeen johdotuksen. Niinpä kaaviossa on varmaan melkein puolet sellaisia johdotuksia, joita autossa ei ole.

Muita kaavioita piti välillä ajatuksen tueksi tutkia, mutta ei niistä ollut kokonaisuuden ohjeeksi, kun värikoodit on osittain erilaiset.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...