Timo Suosalmi Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 (edited) Ongelmia vaan lisää melkein joka päivä...Korjausoppaan (Haynes) mukaan ajovalojen suuntaus suoritetaan kehyksessä olevien ruuvien avulla, ylemmästä muistaakseni vaakasuunta. Mutta ruuveista kun kääntää, niin kehys puristuu lujemmin lasia vasten, valon suuntaus ei muutu. Heijastava pinta asettuu paikoilleen kolmen kumisen, lieriönmuotoisen "nappulan" avulla eikä suuntaa saa mielestäni muutettua, kun nappulat on kerran asettuneet paikoilleen. Onko kellään kokemusta? Muuten, viime vuonna lamppuja varten ostamani tiivisteet ovat molemmat täysin kelvottomassa kunnossa, täynnä halkeamia, sisempi parista kohdasta poikki. Ulompi rungon ja lampun välillä, sisempi lampun lasin alla. Täytyy katsoa, mistä firmasta ostin, uudet ostettava eri firmasta. Onneksi hankinnat tallessa Exel-tiedostona... Edit: Taitaa valoihin kuulua jonkunlaiset jouset, nyt muistelen, että jossain minulla on sellaiset. Hohhoi, tämmöstä tämä on, kun itsekseen yrittää, eikä kirjasta just apua. Edit2: Oli kirjassa valojen kokoamisvaiheessa sanottu kerran "spring clips", mutta ei purkamisvaiheessa, eikä kuvaa ollut. Edited November 14, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Guest 150067 Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Onkohan sulla valot "koottu" oikein ? Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 (edited) Onkohan sulla valot "koottu" oikein ? En tiedä varmasti, 2½v sitten purettu, ei voi muistaa, ei kuvaa korjauskirjassa, ensimmäinen (ja viimeinen) Kupla minulla. Jouset sain mahtumaan kehyksen sisään, käännellä sai muutaman kerran, huomenna jatketaan Edited November 14, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Tanhis Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Täältä löytyy aika hyvät kuvat miten se pitäisi olla koottu. https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=579563 Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 15, 2016 Author Share Posted November 15, 2016 Täältä löytyy aika hyvät kuvat miten se pitäisi olla koottu. https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=579563 Kiitos kuvista. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 En vieläkään saanut kiinnitysjousia paikalleen kuvien mukaisella tavalla. Vein paikalliseen pienkorjaamonn koottavaksi. Korjausmies kokemuksen kautta oppinut, omistanut aikoinaan pari Kuplaa. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 Kuvissa lisäksi uudelleen kromatun heijastipinnan keskeltä on kuin olisi heijastinpallo hävinnyt. http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1147550.jpg Quote Link to comment
metake Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 uudelleen kromatun heijastipinnan Käsittääkseni heijastinpinnat eivät alkuperäisenä ole kromattuja vaan hopeoituja. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 reflector was replated in chrome Kuvasarjan heijastuspinnat oli korjattu kromaamalla. Oikein: Ei siis uudestaan kromattuja Quote Link to comment
SePi Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Mä oon havainnu noissa pitkissä säätöruuveissa myös jousia työntämässä heijastinta "poispäin" kun ruuvia avataan, mut niitähän saattaa olla erilaisia Quote Link to comment
Tanhis Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Niin ja jos jollain nyt vielä on ongelmaa noiden jousien kanssa millä saadaan umpion ympäryspelti ja linssi pysymään lampun kromirinkulassa kiinni niin ne asennetaan niin että lyhyt pää ensiksi kromirinkulan reunan alle ja sitten kulma umpion pidikepeltiä vasten ja sitten jousta painaen loppuhäntä romirinkulan reunan alle. Ja tosiaan asiaa auttaa extra pari käsiä joka pitää paketin kasassa siihen asti että vaikka kolme jousta on asennettu ympäri lamppua. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 17, 2016 Author Share Posted November 17, 2016 Niin ja jos jollain nyt vielä on ongelmaa noiden jousien kanssa millä saadaan umpion ympäryspelti ja linssi pysymään lampun kromirinkulassa kiinni niin ne asennetaan niin että lyhyt pää ensiksi kromirinkulan reunan alle ja sitten kulma umpion pidikepeltiä vasten ja sitten jousta painaen loppuhäntä romirinkulan reunan alle. Ja tosiaan asiaa auttaa extra pari käsiä joka pitää paketin kasassa siihen asti että vaikka kolme jousta on asennettu ympäri lamppua. Hyvä ohje - väännetty rautalangasta sananmukaisesti. Kiitos ohjeesta! Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 18, 2016 Author Share Posted November 18, 2016 Hyvä oli ohjeet. Korjaamon mies sanoi, ettei Aicooledin uusia jousia saa asennettua, laittoi vain kolme vanhaa jousta. Tulin kotiin lampun ja uusien jousien kanssa kanssa ja voilá - jouset oli kiinni ohjeiden avulla. 1 Quote Link to comment
NO H2O Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Näiden kuten niin monien muidenkin osasten kanssa napratessa tulee vanha säilyttää oli se miten huono hyvänsä. Mikäli on osaparista kyse tulee toinen säilyttää kasassa kunnes toinen osa on saatu menestyksellisesti kuntoon... "... pidä kaksin käsin kirveestä kiinni kun lyöt..." neuvoi vaarini kun harjoittelin kirveenkäyttämistä alle kouluikäisenä... Eihän tämä volkkareihin mitenkään liity mutta näin kevennyksenä viikonloppuun ;-) 1 Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 18, 2016 Author Share Posted November 18, 2016 (edited) Mä oon havainnu noissa pitkissä säätöruuveissa myös jousia työntämässä heijastinta "poispäin" kun ruuvia avataan, mut niitähän saattaa olla erilaisia Säätöruuvien jousien puute aiheutti sen, että ei säätynyt valot. Paruzzilla onkin kunnon jouset nykyään, vanhoissa oli pienet jousen nysät ja jokin pidäkerengas. Kromirinkuloiden yhteydessä (Brazil) tuli ruuvit ja niitä pitämään ½ cm muoviputken pätkät, ei auttanut, kun löysäsi ruuvia, niin kannan puolelta alkoi ruuvia tulla näkyviin ja heijastinpinta ei liikkunut ollenkaan. Edited November 18, 2016 by Timo Suosalmi 1 Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 19, 2016 Author Share Posted November 19, 2016 (edited) Lyhdyn lipat on ilmeisesti hankala asentaa, lipat ensin, sitten jouset? Mahtaako lipoissa olla eroja, omissa ei lipan sisäreunan kaarevuus ole sama kuin kehyksen, lipan alareunat jäävät kehyksen ulkopuolelle. Edited November 19, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
NO H2O Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Joitakin lippoja joutuu hieman säätämään että sopivat... Tosin pitää huomata sekin että noitakin on hieman erilaisia riippuen valmistajasta tai siitä ovatko ne makaaviin tai pystylamppuun tarkoitettu... Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 (edited) Säätöruuvien jousien puute aiheutti sen, että ei säätynyt valot. Paruzzilla onkin kunnon jouset nykyään, vanhoissa oli pienet jousen nysät ja jokin pidäkerengas. Kromirinkuloiden yhteydessä (Brazil) tuli ruuvit ja niitä pitämään ½ cm muoviputken pätkät, ei auttanut, kun löysäsi ruuvia, niin kannan puolelta alkoi ruuvia tulla näkyviin ja heijastinpinta ei liikkunut ollenkaan. Huomattava myös, että vain lyhyempiä säätöruuveja varten on jouset, pitempiä ruuveja varten jouduin laittamaan kaksi jousta peräkkäin ja väliin laatan etteivät jouset mene toistensa väliin. Jos olisin tyytynyt vanhoihin kromireunuksiin, niin olisin välttynyt paljolta työltä. Viikko mennyt, toinen valo säädetty! Toista menen kohta laittamaan. Autotallin ovessa 2½m päässä keulasta kohdistusmerkit alustavaa suuntausta varten. Lippoja en edes yritä enää! Edited November 21, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.