Jump to content

Ohjauksen säätö


Guest ville.kumpunen

Recommended Posts

Guest ville.kumpunen

Käytin kuplaa leimalla, tuomio LIIAN JÄYKKÄ OHJAUS.

 

Myös kupla tekee kovassa :) vauhdissa seuraavaa...:

 

Lähtee urasta hakemaan sekä heittelehtimään niin että vaikea saada vakautettua...

 

Mitenkäs tätä ongelmaa lähtisi purkamaan ja missä vika?

Simpukkaa jos löystää niin voimistuuko tämä "hakemisliike" entisestään?

Link to comment

Onko laitettu säätöakseli? Jos on niin onko rattiakseli simpukkaan sen jälkeen linjassa? Sulla on simpukka kiristetty liian tiukaksi,tai sitten se on aivan kuiva ja paskaksi kulunut.

 

Kaveri osti kuplaansa viime kesänä uuden muistaakseni trw simpukan ja tässäkin oli uutena se vika että oli aivan jäykkä ja ohjaus jäi asentoon mihin käänti. Kuulemma ajan myötä herkistyy sanottiin kaupassa... ( en mainitse nyt mistä osti ) ei kuitenkaan kummaltakaan täällä kirjoittelevalta kauppiaalta.

Link to comment
Guest migi

Ainakin sökö/puuttuva ohjausiskari saa aikaan kuvailemaasi vatkausta, saattaa montusta lähteä ravistamaan niin että ei meinaa tiellä pysyä.

 

Ohjauksen jäykkyys voi johtua liikaa kiristetystä ohjausvaihteesta, joku on ehkä koittanut otta klappia pois ja vetänyt säädöt liian kireälle. Tällöin jumittaa etenkin ääriasennoissa.

 

Edit. hidas, näitä tulikin jo...

Link to comment
Guest ville.kumpunen

ei ravista mitenkään, vaan kun lähtee urasta hakemaan niin saa tosissaan olla kieli keskellä suuta että pysyy omalla kaistalla...

 

eli menee laidasta laitaan ja ei meinaa korjausliikkeelläkään millään rauhoittua...

Link to comment
Guest ville.kumpunen

Juuh...

 

Elikkä on madallettu, edessä on Puman säädettävä etuakseli joka on nyt aika alhaalla....samoin takapäätä laskettu yksi pykälä...samoin joka kulmassa jäykät iskarit...

 

voiko pyörän kulmat saada aikaan noin voimakkaan heittelehtimisen...?

ainoa millä oikeastaan tuo heittelehtiminen rauhoittuu niin lyö hanan tiskiin...

Link to comment

Haritus voi saada aikaan heittelehtimisen. Samoin jos auraus on säädetty keula korotettuna kohilleen, lisääntyy haritus kun madalletaan keulaa.

 

Yleensä jos ohjauksenvaimennin rikki, se ei jäykistä ohjausta.

Link to comment
Guest wiima-62

Vaikuttas että kampperit ja kasterit kaipais ehkä hiukka säätöä,,,

Miten on aurauskulmienlaita. Mulla meinas katsastukseen mennessä tulla ongelma just tuon pyörien itsestään oikaisun kanssa ,,mut kasterikulmaa hiukka säädin niin jopas korjaantui "" eli niinkuin polkupyörässä pystyakseli hiukka taaksepäin yläpäästä"...volskissa tarkoittaa olkatappeja.Joissakin tapauksissa tämä säätö on helevetin vi.......nen , mut kun aikansa pähkäilee niin konstit löytyy . Mulla kanssa hakee vielä tietä mut kohan kerkeän soitan tiehalllituksen päälikölle ja sovin sen kanssa että eiköhän tehä suomeen uudet tiet vaikka satametriä entisen viereen ,,,,,heeeeeee

 

Se ,,,Le

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo kulmat kohalleen heti alkuunsa. Madaltaessa ne menee oikeestaa kaikki ihan päin vittua. Siks voiskin suositella droppiolkia, ettei tarvii akselista säätää sitä kaikkee. Pysyy vähän paremmin hommat kohillaan.

Link to comment
Guest ville.kumpunen

Nyt on kulmat säädetty sekä ohjausvaimennin tsekattu...

eipä auttanut vaan edelleen ampuu urasta kovemmassa nopeudessa...yliohjautuu...

 

Voiskos tuo johtua ohjaussimpukasta...oli kiristetty aika tappiinsa ja ohjaus siksi jäykkä...kovemmassa nopeudessa ohjaukseen tulee välys...eli simpukka rikki?

Link to comment
Guest ville.kumpunen

Nyt alkaa selvitä...

 

Mitattiinpa eilen kulmat huvikseen uusiksi ja keturallaanhan ne taasen olivat.

 

nostettiin keula ilmaan ja ravistettiin renkaita, toinen eturenkas lonksui kuin olisi ollut miltei irti...

 

eli raidetangon ulompi pää aivan loppu ja rengas muljui miten sattuu, kumma kun ei katsastuksessa asiaa huomattu mitenkkään...

 

uusi osa tullut aamulla ja tänään kiinni, saas nähä kuin äijien käy...:)

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Neljästäkympistä kuuteenkymppiin on mittaus, ja säätöhommat monessa paikassa tuntityönä.

Auttaa huomattavasti laskun pienentämisessä, kun kotona jo herkistelee noi säädettävät paikat, eli raidetangon päät ja takalattojen pultit (siis ne kolme sieltä pyörän päästä)..

 

Nimim. Joskus noita joutuu töissä säätään..

 

PS. Omasta kuplasta herkistelin raidetangon päitä yli kaksi tuntia.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Paikallisessa pikkupuljussa makso käyttikseen 35€

 

Nyt se on tainnu muuttaa ja uskoisin, että sitä mukaan on myös hinnat nousseet.

Link to comment
Guest ville.kumpunen

Me säädettiin ihan pajan pihassa malliin rullamitta...

Saa uskomattoman tarkasti vaikkei itse uskoisikaan...

 

renkaan etupuolelle sekä takapuolelle maalarinteipit joihin pystyviivat, mittanauhan viivasta toiseen ja ei kun säätämään...:) nyt on aurausta n. 1mm...

Link to comment
Guest Mika Raussi
Eikä rengas tai vanne heitä yhtään?

 

Mistäs ne liikkeessä mittaa aurauksen? Rummustako?

Vanteen reunasta mittas ja mittalaitteita asetellessaa pyöritteli ja varmisteli, ettei se heitä.

 

Joskus kokeilin saada renkaan kylestä mittaamalla jotain aikaan, mut siintä ei saanu mitään tolkkua kun renkaan kylki juoksi monta milliä.

Link to comment
Guest ville.kumpunen

Me taasen laitettiin renkaan keskiuran viereen teippi johon viiva...samasta kohdasta toiselle puolen autoa...etu ja takapuolelle rengasta...niistä mitat renkaasta renkaaseen...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...