Guest ville.kumpunen Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Käytin kuplaa leimalla, tuomio LIIAN JÄYKKÄ OHJAUS. Myös kupla tekee kovassa :) vauhdissa seuraavaa...: Lähtee urasta hakemaan sekä heittelehtimään niin että vaikea saada vakautettua... Mitenkäs tätä ongelmaa lähtisi purkamaan ja missä vika? Simpukkaa jos löystää niin voimistuuko tämä "hakemisliike" entisestään? Quote Link to comment
-MITO- Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Ohjauksen vaimennin loppu? Rupeaako ratti vatkaamaan? Quote Link to comment
Racing Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Onko laitettu säätöakseli? Jos on niin onko rattiakseli simpukkaan sen jälkeen linjassa? Sulla on simpukka kiristetty liian tiukaksi,tai sitten se on aivan kuiva ja paskaksi kulunut. Kaveri osti kuplaansa viime kesänä uuden muistaakseni trw simpukan ja tässäkin oli uutena se vika että oli aivan jäykkä ja ohjaus jäi asentoon mihin käänti. Kuulemma ajan myötä herkistyy sanottiin kaupassa... ( en mainitse nyt mistä osti ) ei kuitenkaan kummaltakaan täällä kirjoittelevalta kauppiaalta. Quote Link to comment
Guest migi Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Ainakin sökö/puuttuva ohjausiskari saa aikaan kuvailemaasi vatkausta, saattaa montusta lähteä ravistamaan niin että ei meinaa tiellä pysyä. Ohjauksen jäykkyys voi johtua liikaa kiristetystä ohjausvaihteesta, joku on ehkä koittanut otta klappia pois ja vetänyt säädöt liian kireälle. Tällöin jumittaa etenkin ääriasennoissa. Edit. hidas, näitä tulikin jo... Quote Link to comment
Racing Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Jep rikkinäinen ohjausiskari vatkaa kyllä rattia aika huolella. Quote Link to comment
Guest ville.kumpunen Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 ei ravista mitenkään, vaan kun lähtee urasta hakemaan niin saa tosissaan olla kieli keskellä suuta että pysyy omalla kaistalla... eli menee laidasta laitaan ja ei meinaa korjausliikkeelläkään millään rauhoittua... Quote Link to comment
Kurre Posted May 9, 2006 Share Posted May 9, 2006 Onko madallettu? Onko vaihdettu niveliä? Tuollainen sivulle poukkoilu viittaa vahvaan haritukseen. Itse tarkist(utt)aisin pyöränkulmat. Quote Link to comment
Guest ville.kumpunen Posted May 9, 2006 Share Posted May 9, 2006 Juuh... Elikkä on madallettu, edessä on Puman säädettävä etuakseli joka on nyt aika alhaalla....samoin takapäätä laskettu yksi pykälä...samoin joka kulmassa jäykät iskarit... voiko pyörän kulmat saada aikaan noin voimakkaan heittelehtimisen...? ainoa millä oikeastaan tuo heittelehtiminen rauhoittuu niin lyö hanan tiskiin... Quote Link to comment
-tipi- Posted May 9, 2006 Share Posted May 9, 2006 Haritus voi saada aikaan heittelehtimisen. Samoin jos auraus on säädetty keula korotettuna kohilleen, lisääntyy haritus kun madalletaan keulaa. Yleensä jos ohjauksenvaimennin rikki, se ei jäykistä ohjausta. Quote Link to comment
Guest ville.kumpunen Posted May 9, 2006 Share Posted May 9, 2006 ahaas... kiitoksia, siis pyöränkulmien säätöön... toivottavasti auttaa....!!! Quote Link to comment
Guest wiima-62 Posted May 9, 2006 Share Posted May 9, 2006 Vaikuttas että kampperit ja kasterit kaipais ehkä hiukka säätöä,,, Miten on aurauskulmienlaita. Mulla meinas katsastukseen mennessä tulla ongelma just tuon pyörien itsestään oikaisun kanssa ,,mut kasterikulmaa hiukka säädin niin jopas korjaantui "" eli niinkuin polkupyörässä pystyakseli hiukka taaksepäin yläpäästä"...volskissa tarkoittaa olkatappeja.Joissakin tapauksissa tämä säätö on helevetin vi.......nen , mut kun aikansa pähkäilee niin konstit löytyy . Mulla kanssa hakee vielä tietä mut kohan kerkeän soitan tiehalllituksen päälikölle ja sovin sen kanssa että eiköhän tehä suomeen uudet tiet vaikka satametriä entisen viereen ,,,,,heeeeeee Se ,,,Le Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 9, 2006 Share Posted May 9, 2006 Joo kulmat kohalleen heti alkuunsa. Madaltaessa ne menee oikeestaa kaikki ihan päin vittua. Siks voiskin suositella droppiolkia, ettei tarvii akselista säätää sitä kaikkee. Pysyy vähän paremmin hommat kohillaan. Quote Link to comment
Guest ville.kumpunen Posted May 9, 2006 Share Posted May 9, 2006 Nyt on kulmat säädetty sekä ohjausvaimennin tsekattu... eipä auttanut vaan edelleen ampuu urasta kovemmassa nopeudessa...yliohjautuu... Voiskos tuo johtua ohjaussimpukasta...oli kiristetty aika tappiinsa ja ohjaus siksi jäykkä...kovemmassa nopeudessa ohjaukseen tulee välys...eli simpukka rikki? Quote Link to comment
Guest ville.kumpunen Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 Nyt alkaa selvitä... Mitattiinpa eilen kulmat huvikseen uusiksi ja keturallaanhan ne taasen olivat. nostettiin keula ilmaan ja ravistettiin renkaita, toinen eturenkas lonksui kuin olisi ollut miltei irti... eli raidetangon ulompi pää aivan loppu ja rengas muljui miten sattuu, kumma kun ei katsastuksessa asiaa huomattu mitenkkään... uusi osa tullut aamulla ja tänään kiinni, saas nähä kuin äijien käy...:) Quote Link to comment
Guest ville.kumpunen Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 Raidetangon päät vaihdettu, nyt menee kun juna!!! Quote Link to comment
Teevee Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 Mites kallista muuten on aurauskulmien säätö jossain liikkeessä? Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 Neljästäkympistä kuuteenkymppiin on mittaus, ja säätöhommat monessa paikassa tuntityönä. Auttaa huomattavasti laskun pienentämisessä, kun kotona jo herkistelee noi säädettävät paikat, eli raidetangon päät ja takalattojen pultit (siis ne kolme sieltä pyörän päästä).. Nimim. Joskus noita joutuu töissä säätään.. PS. Omasta kuplasta herkistelin raidetangon päitä yli kaksi tuntia. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 Paikallisessa pikkupuljussa makso käyttikseen 35€ Nyt se on tainnu muuttaa ja uskoisin, että sitä mukaan on myös hinnat nousseet. Quote Link to comment
Guest ville.kumpunen Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 Me säädettiin ihan pajan pihassa malliin rullamitta... Saa uskomattoman tarkasti vaikkei itse uskoisikaan... renkaan etupuolelle sekä takapuolelle maalarinteipit joihin pystyviivat, mittanauhan viivasta toiseen ja ei kun säätämään...:) nyt on aurausta n. 1mm... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 Eikä rengas tai vanne heitä yhtään? Quote Link to comment
Guest ville.kumpunen Posted May 12, 2006 Share Posted May 12, 2006 ei heitä ei :) Quote Link to comment
-tipi- Posted May 12, 2006 Share Posted May 12, 2006 Eikä rengas tai vanne heitä yhtään? Mistäs ne liikkeessä mittaa aurauksen? Rummustako? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 12, 2006 Share Posted May 12, 2006 Eikä rengas tai vanne heitä yhtään? Mistäs ne liikkeessä mittaa aurauksen? Rummustako? Vanteen reunasta mittas ja mittalaitteita asetellessaa pyöritteli ja varmisteli, ettei se heitä. Joskus kokeilin saada renkaan kylestä mittaamalla jotain aikaan, mut siintä ei saanu mitään tolkkua kun renkaan kylki juoksi monta milliä. Quote Link to comment
Guest ville.kumpunen Posted May 12, 2006 Share Posted May 12, 2006 Me taasen laitettiin renkaan keskiuran viereen teippi johon viiva...samasta kohdasta toiselle puolen autoa...etu ja takapuolelle rengasta...niistä mitat renkaasta renkaaseen... Quote Link to comment
Mekanikko Posted May 12, 2006 Share Posted May 12, 2006 Mitata täytyy aina samalta korkeudelta-ja autoo työntää aina eteenpäin-muuten välykset pääsee vaikuttaan. mut silti näyttämä voi heittää jopa 5-10mm...mutta silti kohilleen saa 4-pyöräsuuntauksessa vasta Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.