Jump to content

Bussin katastus


Guest AMa

Recommended Posts

Tervehdys,

 

Minulla on ongelma, johon kaipailisin kantaa.

Rekisterissä oleva (seisontavakuutuksessa) bussi pitäisi katsastaa.

Autosta on korjattu lähes kaikki oleellinen: hitsattavaa ei enää ole, valot

on ok, moottori on uusi, jarrut on korjattu, iskarit vaihdettu, jne.

Autohan on siis ollut rekisterissä ja katsastettu pari vuotta sitten viimeksi.

 

Yksi ainoa asia pitäisi vielä korjata. Kuskin puoleisen olkanivelen (?), siis

sen nyrkin kokoisen mötikän suojakumi on hieman murtunut. Uusi osa on hankittu, mutta sen vaihto vaatisi ulosvetäjää, tai jotain muuta

yökalua(?). On aika tiukasti kiinni booreilla. Omin konstein sitä ei saa

pois. Kokeiltu on. Auto on syrjäseudulla, jossa ei ole korjaamoja joka kulmalla.

 

Mitenkähän katsastussetä suhtautuu tällaiseen. Lykkääkö ajokiellon, vai antaisiko sen verran ajoaikaa, että saisin ajettua sen tänne ihmisten ilmoille, ja korjaamoon. Tiettyhän tämä riippuu katsastuskonttorista,

mutta miten kriittiseksi te näette tuon vian?

Syynäävätkö auton tarkemmin, kun edellisestä katsastuksesta on jo parisen vuotta aikaa?

 

Tekisi mieli jo vihdoinkin päästä ajelemaan harraste biilillä.

 

T:

AMa

Link to comment
Syynäävätkö auton tarkemmin, kun edellisestä katsastuksesta on jo parisen vuotta aikaa?

Eivät syynää, tai siis riippuu katsastajasta, mutta normaali vuosikatsastus vain tarvitaan. Jos auto on ollu seisonnassa koko viimevuoden katsastusajan, on sulla aikaa ajella katsastukseen vakuutuksen voimaan astumisesta 30pv.

 

Eli vakuutus voimaan, ajelet korjaamolle joka vaihtaa sulle pallonivelen kumin ja sen jälkeen katsurille. Täytyyhän sitä vähän verrytellä ennen jarrudynolle menoa...

Link to comment

Moi,

 

Niinhän se ainaskin ennen meni, että 30 päivän sisällä siitä kun otti pois

seisontavakuutuksesta, niin piti käydä konttorilla.

 

Mutta meneekö se laki edelleen niin? Vai saapiko sitä enään ajaa muuta

kuin konttorille?

 

En tarkalleen muista miten tuossa silloin aikoinaan kävi. Todennäköisesti niin,että bussi ois pitäny katsastaa, ja jonkin pienen vian, kuten jarrujen

säädönja ajan puutteen takia se jäi katastamatta. Sitten se laitettiin

seisontavakuutukseen. Ja niin se sitten on ollut parisen vuotta. Tarraverot

on kyllä kuuliaisesti maksettu.

 

Toimisikohan tuo 30päivän sääntö vielä?? Pitäsiköhän soittaa konttorille, vai osaako joku suoraan sanoa?

Link to comment

Jep,

Nuo siirtotarrat kävi myös mielessä. Tuntuu vain niin hullulta, kun autossa

on jo olemassaan kilvet, ja auto seisontavakuutuksessa.

 

Mutta tuo hinta 15€ on joka takatapauksessa halvempi hinta kuin, käyttää

autoa lähimmällä konttorilla tuolta hussan mettäperällä. Itseasiassa

bensoihinkin jo menee enämpi rahaa.

 

Eli taidan laittaa auton liikenteeseen seisontavakuutuksesta, varata ajan

huoltikselta, haen siirtokilvet, ja ajelen niillä auton ihmisten ilmoille

(Oulun seudulle).

Sittenhän katsastukseen ajella ilman niitä siirtokilpiäkin, kun on varannut

ajan.

 

Pitänee vissiin poistaa ne varsinaiset kilvet siirtokilpien ajaksi?

 

Ei kellään olisi tarvetta erilaiselle volkkari osille...

Tarkoitus oli lapata auto täyteen erilaista VW-osaa ja myydä ne jossain

rompetorilla.

Osia löytyis T1 -62;sta, T2 -68:sta, ja epämääräinen kasa muutakin,

mukaanlukien 3 moottoria (kunto arvoitus).

Ideana olis lähinnä siivota varastoja, ja hinnat sen mukaiset. Nuo kupla

ja bussi on menossa romutukseen, mutta ennen sitä niistä vois tietty riipiä

kaikki käypänen osa pois.

 

-68 bussi on niin laho ettei siitä tule kalua, pisteosia löytyy.

 

-62 kupla on joskus 60-70 luvulla ajettu katolleen, ja

poistunut liikenteestä. Terveitä korjauspelti osia siitä vois saada, samoin

kuin piste/sisustus osia.

 

Kiitos ja anteeksi..

Link to comment

Eli taidan laittaa auton liikenteeseen seisontavakuutuksesta, varata ajan

huoltikselta, haen siirtokilvet, ja ajelen niillä auton ihmisten ilmoille

(Oulun seudulle).

 

Tarkista vielä että kannattaako ottaa pois seisonnasta. Siirtokilpien mukanakin kun saa jonkunlaisen vakuutuksen.

 

Eli jos ilmoitat nyt vakuutusyhtiöön että auto on taas ajossa, niin pitää olla vähintään 30 päivää (tai ainakin maksaa 30 päivää) ja pitäis sinä aikana katsastaakin. Siirtokilvillä säilyy edelleen se 30 päivän katsastusaika.

 

En ihan varma miten tämä meni, mutta tarkista jostain.

Link to comment
Guest kadeemi1

Siis jos auto on alle 30 päivää(1kk) seisonnassa, niin joutuu maksamaan normaalisti liikenne vakuutuksen.....

 

Vasta kun 30 päivää täyttyy pääsee hieman halvemmalla...

Link to comment
Guest Mika Raussi
Siis jos auto on alle 30 päivää(1kk) seisonnassa, niin joutuu maksamaan normaalisti liikenne vakuutuksen.....

 

Vasta kun 30 päivää täyttyy pääsee hieman halvemmalla...

Pohjola ainakin laskuttaa ihan päivä kerrallaan. Tai no mie en kyl muistakaan, että onko se loppupeleissä ollu koskaan alle 30 päivää seisonnassa. Senverran kyl vähintään on aina ilmotettu.

Link to comment

Taas täytyy olla eri mieltä. Ainakaan Tapiolan kanssa tuo lyhyt seisonta-aika ei toiminut. Viime syksynä olin ehtinyt laittaa kolkin seisontaan. Parin viikon päästä auto haluttiinkin hääautoksi. Otin kolkin liikenteeseen yhdeksi päiväksi ja jouduin maksamaan vakuutuksen siten kuin auto ei olisi ollut seisontavakuutuksessa lainkaan eli jälkikäteen myös tuon kahden viikon ajan. ( tai itseasiassa hääseurue maksoi )

Link to comment
Guest kadeemi1

No yhtiö kohtaisia eroja on varmasti...

 

Itsellä oli auto seisonnassa ja möin sen niin sain siirto kilvet ihan vakutuksen kanssa, konttorilla kysyi vielä et kuka ajaa autolla, ilmoitin että jos kauppaa ei tule palaan itse autolla ja jos taas kauppa syntyy niin uusi onnellinen omistaja ajelee sillä....

 

pari vuotta on kyllä aikaa

 

 

ediittiä vielä...

 

Ja kannattaako autoa ottaa seisonnasta yhden lenkin takia, poliisithan ei sitä kysele, ainoa mikä voi mennä pieleen on se et jos ajaa vaikka kolarin, silloin (taas varmaan yhtiö kohtaista) menee liikennevakuutusmaksu nelinkertaisena...

Link to comment

Tähän mennessä auto on ollut seisonnassa noin pari vuotta.

 

Aion ottaa auton käyttöön täksi kesäksi, joten auton poistaminen

seisontavakuutuksesta ja vakuuttaminen ei ole onkelma.

 

Tiedän, että auton saa ajaa katsastukseen. Mutta onkelmalliseksi asia tulee

koska tiedän siinä olevan vian (suojakumi), jonka takia auto ei välttämättä

mene katsastuksesta läpi.

 

Vikaa en voi itse korjata, vaan se pitäisi korjauttaa.

 

Mutta asia selvisi soittamalla katsastustätille.

Lyhyesti:

Auto pois seisontavakuutuksesta, eli vakuutus käyttöön,

konttorilta siirtolupa muutamalle päivälle (15€), ja ajamaan kohti

korjaamoa. Tämän jälkeen sitten normaalisti katsastukseen.

 

Eli asioilla on tapana järjestyä.

Link to comment
Guest Forsbacka

Suoraan vaan katsastukseen. Ne löytää sieltä kuitenkin vielä jotain muutakin ja kuten joku jo sanoi pelkästä suojakumista pitäisi tulla vain korjauskehoitus, eli siitä ei leiman saaminen jää kiini.

Soitat konttorille, että oot tulossa drive inniin, niin menee lain "hengen mukaisesti". Katsastamattomalla autollahan saa ajaa katsastukseen vain varatulle ajalle, mutta kaikilla konttoreilla ei enää varsinaista ajanvarausta ole.

 

Seisonnassa olevaan autoon ei tosiaan siirtokilpiä saa ja ei kait voi katsastaakaan. Kestää ilmeisesti pari päivää ennen, kun tieto liikennevakuutuksesta menee ajoneuvohallinnolle. Eli jos pelaa varman päälle joko ottaa pois seisonnasta paria päivää ennen, kuin menee katsastukseen tai käy hakemassa vauutusyhtiöstä todistuksen seisonta ajasta ja marssii tämän kanssa katsastukseen.

 

Vain "vähän" haljenneita suojakumeja voi katsastukseen korjailla mustalla sikakitillä, mutta näinhän ei kukaan oikeasti tee.

Link to comment

Vielä yksi vika. Vaihtovirtalaturi ei kuulemma toimi, eli latausvalo palaa.

Eli välillä palaa välillä ei, riippuen kierroksista ja siitä onko valoja päällä.

 

Muistaako kukaan kummanko mallinen säädin tässä on? Käsittääkseni

näissä on kahtaa eri mallia, sisäistä (?) joka sisältää hiiletkin vaiko

ulkoista + erilliset hiilet?

Molempia löytyy tarvikeliikkeen hyllystä, mutta tietäisin ostaa oikean.

Vai voiko vika olla tätäkin isompi, kuin tuo säädin+hiilet kompinaatio.

 

Näillä näkymin käyn noutamassa auton jollain konstia tulevana viikonloppuna.

Link to comment

No niin, auto on siirtynyt ihmisten ilmoille. Takana on 350km matkaa

siirtokilvillä.

 

Löysin tarvikeliikkeestä uuden säädin+hiili paketin, ja vaihdoin sen

paikalleen. Mutta, mutta akku ei lataudu. Laturin merkkivalo kummittelee;

välillä se palaa, ja välillä ei. Kun auto on sammuksissa, jännite akulla on

12,3V. Kun auto on käynnissä, jännite on luokkaa 13,5V. Enemmänhän se

saisi olla, mutta eikö tuonkin pitäisi riittää. Onko hyviä vinkkejä vian

etsintään?

 

Mutta katastus tapahtuu huomenissa, vaikka sitten vajaalla virralla.

Link to comment

Nyt bussi on katastettu ilman ongelmia. Kaikki katsastusinssit pyöri ympäri

autoa, ja ihasteli sitä. Enään pitäis korjata se laturi ongelma, ja liimata

hippikukkia autoon. ; )

Link to comment
  • 2 months later...

Tervehdys,

 

Aikaa on hiukkasen vierähtänyt. No ohessa kuitenkin kuva PUBLA-AUTOSTA

sen nykyisessä asussa. Muuten kaikki ois ihan ok, mutta mutta. Laturi ei

edelleenkään lataa.

 

Kyseessä oli siis vaihtovirta laturi, sisäisellä säätimellä. Vaihdoin sinne uuden

uuden säätimen jonka piti olla vastaava kuin alkuperäinen. Jostain syystä

se oli hiukan erinnäköinen. Kait sen pitäis kuitenkin ajaa sama asia kuin

alkuperäisenkin.

 

Laturin latausvalo palaa välillä himmeästi, kirkkaammin, tai sitten ei

ollenkaan. Ja se ei ole riippuvainen moottorin kierroksista.

Toinen merkillisyys. Samalla kun latausvalo palaa, niin alkaa myös kaksipiiri

jarrujen merkkilamppu hehkua?? Eli latausvalo ja jarrujen merkkivalo

hehkuvat aina samaan tahtiin. Syy???

 

Jossain keskustelupalstalla mainittiin; " Vaihtovirtalaturi yleisesti ei toimi ilman merkkivaloa, koska se saa herätteensä merkkivalon kautta."

 

Voiko vika olla niinkin yksinkertainen kuin huono kontakti? Vai onko tuo

koko vaihtovirtalaturi entinen? Ei huvittaisi vaihtaa koko laturia....

Kiitos ja anteeksi jo etukäteen.

T:

AMa

post-1408-1388835851708_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 months later...
Guest Infiniz

Tulipa tästä mieleen...

 

Jos ostan seisontavakuutuksessa olevan katsastamattoman häkystimen, mikä on helpoin tapa saada kyseinen keksintö ajettua kotiin? Eli ilmoitusosan kanssa konttoriin, samallahan saan otettua liikennevakuutuksen siihen ja sitten tarrakilvet että saan siirrettyä keksinnön "korjausta varten" ajamalla kotiin? Olenko ymmärtänyt oikein, kun kuvittelen, että homma toimii näin?

Link to comment
Tulipa tästä mieleen...

 

Jos ostan seisontavakuutuksessa olevan katsastamattoman häkystimen, mikä on helpoin tapa saada kyseinen keksintö ajettua kotiin? Eli ilmoitusosan kanssa konttoriin, samallahan saan otettua liikennevakuutuksen siihen ja sitten tarrakilvet että saan siirrettyä keksinnön "korjausta varten" ajamalla kotiin? Olenko ymmärtänyt oikein, kun kuvittelen, että homma toimii näin?

 

Periaatteessa näin. Eikä tarvitse edes syytä "korjausta varten"

 

Minulle tämmöinen tapaus kuitenkin tuotti pari vuotta sitten hieman harmia.

Konttorin virkailija ei suostunut antamaan siirtokilpiä, koska hänen näytöllään auto oli seisontavakuutuksessa. Vakuutusyhtiön virkailija yritti puhelimitse kerto henkilölle, että seisontavakuutus on päättynyt luovutusosan allekirjoittamiseen, mutta konttorin virkailijan mielestä tulkinta oli väärä. Vasta kun vakuutusyhtiöstä tuli faxi jossa allekirjoituksella varmistettiin seisontavakuutus päättyneeksi, suostui katsastuskonttorin virkailija nuo siirtokilvet antamaan.

 

Tämän ongelman välttämiseksi, kannattaa myyjää pyytää poistamaan auto seisonnasta paria päivää ennen siirtoa. Nuo seisontavakuutusasiat nimittäin näkyvät viiveellä tuolla katsastuskonttoreiden tiedostoissa.

Link to comment
Mutta eikös sen mun uuden vakuutuksen pitäisi korvata vanha (seisonta)vakuutus välittömästi siinä?

 

Uusi vakuutus oli tehty tuossa edellä kerrotussa tapauksessa samana päivänä ( vakuutusyhtiön konttorissa ) ja tätä vakuutusyhtiön edustaja yritti puhelimitse katsastuskonttorin virkailijalle kertoa, mutta byrokraatti tuijotti vain näyttöänsä, jossa oli vanhentunutta tietoa eikä suostunut siirtokilpiä antamaan ennen kuin oli saanut tuon vakuutusyhtiön edustajan allekirjoittaman faxin asiasta.

 

Tähän puuhaan meni aikaa toista tuntia ja lukuisia puhelinsoittoja.

Kun olin saanut vihdoin kilvet, kysyinkin, että onko tämä lain noudattaminen aina näin vaikeaa, koska helpommalla olisi varmaan päässyt siirtämällä auto ajamalla sen enempiä kyselemättä.

Link to comment

Mesikämmenelle on sattunut kohdalle aika kusinen virkailija. Ei tossa pitäisi olla mitään ihmeellistä. Varsinaista uutta vakuutustakaan ei tarvi ennen ajoa tehdä, kun se on sen 7päivää valtion vakuutuksista siitä hetkestä kun luovarit allekirjotetaan... Seisonta loppuu samalla hetkellä. Nyt sulla on käsissäs ainoastaan katsastamaton auto. Hommaa helpottaa vielä kun käsket vanhan omistajan käyttää sen leimalla, niin kaikki on tyytyväisiä? Vai etkai ole ei-leimakuntoista bussia ostamassa?

Link to comment

Tämän ongelman välttämiseksi, kannattaa myyjää pyytää poistamaan auto seisonnasta paria päivää ennen siirtoa. Nuo seisontavakuutusasiat nimittäin näkyvät viiveellä tuolla katsastuskonttoreiden tiedostoissa.

 

itellä kävi niin että piti leimata auto ja unohdin poistaa seisonnasta.no leimapäivän aamuna kotona koneella otin auton käyttöön noin puolituntia ennen katsastus aikaa.konttorilla ei ollut mitään sanaottavaa vaikka sanoinkin että saattaa näyttää sltä et on seisonnas.eli homma pelas ainakin mulla eikä ollu mitään viivettä konttorin ja vak.yhtiön välis!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...