Jump to content

2 ja 4 käy rikkaalla...


Recommended Posts

Terve

kone vetää ja kulkee mukavasti, mutta kun tarkistin tulpat niin 2 ja4 pytyn tulpat ihan mustat (nokiset ei öljyset)suoraan ajosta (ei käytetty tyhjää..)  1 ja 3 taas ihan normi siistit...kyse siis 1300 kone yksreikäkannet..yksi solex 32 sivuimu kuvan (jos onnistuu) imusarjalla.. täytyy laittaa colortunet kiinni ja katsoo mitä siellä palaa..mutta onko kovin outoa vai ?

post-3033-0-42581500-1490973203_thumb.jpg

post-3033-0-40378700-1490973217_thumb.jpg

Link to comment

Seos yksireikäisessä kannessa ei jakaannu kuplan koneessa ikinä tasan johtuen yhtäaikaa auki olevista imuventtiileistä. Parempa olis jos eri puolen imusarjaputkien välissä olisi putki joka tasaisi painesyklejä toisen puolen kanssa,silti ongelma ei täysin poistu.

Link to comment

Terve

kiitos vastauksesta..tuossa oik. puolen kuvassa pitäis näkyä yhdysputki juuri ennen kaasuttimen laippaa..sisä dia. n. 15 mm. Kokeilin juuri colortunella ja onpas huomattava ero 2 ja 1 sylinterin välillä seoksissa..kakkonen saa selkeästi liikaa ja ykkönen kokolailla ok seos. Venttiilien varat ok. ja samoin sytyt...mielenkiintoista...

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

No eihän tässä ole nyt se että etummaiset sylinterit jäähtyvät liikaa ja takimmaiset vähemmän. Vois kokeilla eri lämpöarvoista tulppaa etupyttyihin.

Jollakin toisellakin vw-moottoripyörällä oli muistaakseni tämä sama ilmiö, taisin ehdottaa samaa syytä silloinkin...

Link to comment

No eihän tässä ole nyt se että etummaiset sylinterit jäähtyvät liikaa ja takimmaiset vähemmän. Vois kokeilla eri lämpöarvoista tulppaa etupyttyihin.

Jollakin toisellakin vw-moottoripyörällä oli muistaakseni tämä sama ilmiö, taisin ehdottaa samaa syytä silloinkin...

Terve, kiitos vastauksesta.

Tallissa tehdyn colortune testin mukaan 2 ja 4 käy rikkaammalla kun 1 ja 3  .(siis ilman ajoviimaa tai muuta jäähdytystä)

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Seos yksireikäisessä kannessa ei jakaannu kuplan koneessa ikinä tasan johtuen yhtäaikaa auki olevista imuventtiileistä. Parempa olis jos eri puolen imusarjaputkien välissä olisi putki joka tasaisi painesyklejä toisen puolen kanssa,silti ongelma ei täysin poistu.

Mielestäni seosero johtuu epäonnisesta imusarjavirityksestä ("intake tuning"). Eli kun 4:sen imuventtiili sulkeutuu ponnahtaa kanteen päin virrannut seos takaisin kaasariin päin. Kun 3:sen imuventtiili aukeaa seuraavana niin seoksen virtaussuunta pitää ensin muuttua. Vähemmän seosta ehtii mennä 3:seen. Sama tilanne 1-2 sylinteriparilla.

Imusarjaviritys muuttuu kierrosten mukana mutta ei taida kuplassa koskaan mennä oikein sopivasti keskikaasareilla.

Link to comment

Terve

Jos nyt oikein lukasin viestisi niin silloin tuo nykyinen pienikin yhdysputki pitäisi sulkea..kun nythän tuplakaasutin syöttää muuten omilla kanavilla aina yhtä puolta...jos sitä pikkuruista yhdysputkea ei olisi...niin kun nyt on tuo dia. 15mm ennen kaasarinlaippaa...alkuperäinen rakenne  oli ilman mitään väliputkee, mutta arvelin tyhjäkäyntiseosten tasaisuuden vuoksi että olisi parempi olla pieni tasoituskanava..

post-3033-0-47459000-1490979946_thumb.jpg

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Ai niin tuo on siis keskitupla-systeemi, ei varmaan kovin hyvä imusarjaviritys, alkuperäisen kaltainen imusarjakin lienee parempi. En tiedä onko kukaan tehnyt semmosta keskituplaa missä molemmat kurkut syöttäisi samaan putkeen? Eli samanlainen kuin orkkis mutta kaksikurkkuisena.

Miun mielestä noilla yhdysputkilla ei ole juurikaan väliä muuten kuin ehkä tyhjäkäynnin tuntumassa.

Link to comment

 En tiedä onko kukaan tehnyt semmosta keskituplaa missä molemmat kurkut syöttäisi samaan putkeen? Eli samanlainen kuin orkkis mutta kaksikurkkuisena.

Niin siis tämmöstä tarkotin, löyty myynnissä ebaysta:

(tää nyt on kaksireikäkansille mutta tuommonen kuin keskiosa)

 

post-77-0-67915900-1490986789.png

Link to comment

Yksikurkusilla alkuperäisillä on pääosin ajettu, ja tässä käytössä niillä on pari haittapuolta.. ne asettuu niin korkealle että ilmanpuhdistinta on vaikea saada mahtumaan (no se järjestyy kun tekee imusarjaan poikkeavan liitoksen kaasariin) , kaasutin jäätyy jo n. 10 asteen lämpötilassa ilman kansilta tuotua imuilmanlämmitysputkea (huom, myös ahtaus putsarille johon em. putki), imusarjan lämmitys ei auta. kaasutin pitäisi olla käsiryypyllä, koska kaasutin jäähtyy nopeasti kun virran sammuttaa ja lämmin kone röhii ryypyllä aina kun käynnistää...pelkkä läpänpoisto ei auta , kylmäkäyttö menee pitkäksi ennen kun kestää kunnolla tyhjäkäynnillä. Kaasutin asettuuu korkean imusarjan kanssa tankkien väliseen poteroon niin että sen huolto/säätö vaatii kaksiosaisen tankin ja toisen osan poiston huoltotyön ajaksi. Muuten yksikurkkuisella alkuperäis kaasuttimella pärjäisi kun saa nuo imusarjan muutokset matalammalle asennukselle tehtyä+ käsiryypyn asennus+ imuilman esilämmitys+ asennus huoltoystävällisemmäksi,, se että se ei ole yhtä tehokas kun esim. tuo sivuimu ei ole niin ratkaiseva asia, kunhan nuo käyttöön liittyvät asiat saa hoidettua. Nurkkakaasarit oli aikomus laittaa ja sellaiset on hankittukin, mutta siinä tuli sivuvaunun puoleisen kaasuttimen asento liian lähelle vaunua, eli olisi vaatinut myös imusarjan muutoksen, mutta se malli vielä muhii suunnitelmissa...jos mopolla ajettaisi vain kesähelteellä ei näitä ongelmia niin olisi, mutta kun mopolla ajetaan ympäri vuoden , niin sellaiset asiat tulee eteen mitä auton lämpösessä poterossa ei tule...

Link to comment

No mitäs mullistavaa eroa tuossa nyt onkaan...?

Nii että olis vakioimusarjan paksu poikkiputki johon tuplakaasari liittyisi kahdella putkenpätkällä 90 asteen kulmassa. Kaikki putket olisi siis samaa tilaa. Osakaasulla ajaessa olisi aika lähellä vakiosysteemiä.

Link to comment

Tuossa asiaa hieman tuumin ja nyt tällä pikku sivuimulla tuo kone käynnistyy ja käy nätisti, ryyppy pelaa ja kulkee tosi hyvin..eli täytyy vielä vetää kuumempaa ajoo joku motarin pätkä ja ajaa levitykselle ja hetken jäähdyttelyn päästä tarkistaa tulpat , että miten se oikeesti "duunissa" polttaa.. se vaan nyt toimii niin hyvin että oli hieman litsareita poskille että tuo seos oli niin erilainen pyttyjen kesken...harmi..mutta jatketaan testejä...

Link to comment
  • 1 year later...

Ei vaivaa ..oli vaan vanhoissa pytyissä parissa männänrenkaat ihan finaalissa..ja päästi öljyä mukaan palotapahtumaan ja sotki parin pytyn seoksia...nyt on paineltu 30tkm ja hyvin pelaa..niin ja putkisto on sama alusta pitäen ,ja tosi hyvä, suosittelen. Ihan oikeasti ei näissä maamoottoreissa ole väliä onko alkukäyrät saman pituiset /kokoiset vai ei, ensin pitäisi koko kone olla tehty oikein hengittäväksi ja sillä tarkoituksella että siitä otetaan kunnolla tehoo siihen tarkoitukseen mitä haetaan...ja se viritysaste on kovin kaukana näistä tavan vehkeistä.

Link to comment
17 minutes ago, Matti-Pekka said:

 Ihan oikeasti ei näissä maamoottoreissa ole väliä onko alkukäyrät saman pituiset /kokoiset vai ei, ensin pitäisi koko kone olla tehty oikein hengittäväksi ja sillä tarkoituksella että siitä otetaan kunnolla tehoo siihen tarkoitukseen mitä haetaan...ja se viritysaste on kovin kaukana näistä tavan vehkeistä.

 

Ei varmaan tehoa ole haettu vakioputkilla mutta tasaista täytöstä. Ohessa kuva jostain vakioputkesta mistä on ulostulot leikattu pois. Vaihtimien läpi tulevat putket on lyhyet töpöt ja niissä on kartio pää, lähipyttyjen putket ovat pitkät.

 

Yleensäkin olen ollut huomaavinani että vakio-osat on näissä yllättävän pitkälle mietittyjä, no olihan sitä 50 vuotta aikaa parannella...

änäri.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...