Jump to content

Kupla käärmeilee, eli vetää perää sivuun kiihdyttäessä


Recommended Posts

Posted

Tulipa keksittyä sana, heh! Käärmeilee :D

 

Mutta niin se tekee! Eli talla tiskiin 100km/h vauhdissa, niin tuntuu että olis liukkaalla tiellä ja perä lähti luistelemaan jonkin uran mukana. Sama jos tasasesta vauhdista päästää kaasun, mutta toiseen suuntaan...

 

Katsastin auton pari päivää sitten, ja toivoin oikein perusteellista syyniä(harvinaista varmaan näin päin :) ), mutta mitään vikaa ei löytynyt. Renkaitten laakereiden pultit on kiinni, ja mitään väljää ei tunnu vaikka kunka repii renkaita. Mistäs tämän vian etsiminen kannattaa aloittaa??

Guest Mika Raussi
Posted

Etsisin tuota takajousituksen kumipuslista eli siis sieltä vääntösauvan päästä.

Posted

Ihan helppo,kunhan et sotke takajousituksen asentoa. Sitten kun madallat sitä perää niin se auto hakee urissa ym. vielä enemmän. Onhan se toki paremman näkönen.

Posted

Itsellä samat oireet on kahdesti ollut ja molemmilla kerroilla rumpu ollut löysässä. Ekallakerralla vikaa ei meinannu löytyä mistään, mutta viimeksi tajusin välittömästi mistä on kyse.

Posted
Itsellä samat oireet on kahdesti ollut ja molemmilla kerroilla rumpu ollut löysässä. Ekallakerralla vikaa ei meinannu löytyä mistään, mutta viimeksi tajusin välittömästi mistä on kyse.

 

Kun tuo oli löysällä, niin tunsiko sen löysyyden renkaasta heiluttamalla? En nimittäin tunne mitään, eli tuntuisi olevan sopivalla kireydellä tuo... Siksi tuota ihmettelenkin...

 

Tarkkailin autoa vierestä, kun katsastusmies ajoi jarruteloille. Ei näkynyt minkäänlaista ylimääräistä liikehdintää. Vai onko kyse niin pienestä liikkeestä, että sitä ei silmällä edes huomaa?

Guest Mika Raussi
Posted

Kannattaa kokeilla vaan reilusti kiristää niitä muttereita. Kyl sen huomaa jos se helposti kääntyy.

 

Jos ei siellä oo, niin sittenhän kannattaa seuraavaks kokeilla madaltaa samalla asentaen uudet kumit.

Posted
tunsiko sen löysyyden renkaasta heiluttamalla?

 

Ensin ei tuntunut, mutta kun löystyi ajossa hiukan lisää, niin alkoi heilua.

Nyt viimekerralla sai apinanraivolla heiluttaa rengasta, että huomasi liikkeen, eli oma ehdotus on kans aluks kiristää mutut kunnolla. Huomaa tosiaan vääntäessä meneekö enää piukempaan.

 

Onhan tolle joku oma momenttinsakin,mihinkuuluu vääntää, mutta itse enole koskaan momenttiavaimella kiristänyt. Tuntuvat ajoittain löystyvän, vaikka kuinka piukkaan laittaisi. Pitäisi varmaan laittaa uudet mutterit.

  • 1 month later...
Posted

Onhan tolle joku oma momenttinsakin...

 

ja muistaakseni se on vaatimaton 36 kg

Huh? 36 kiloa? Avaimessa oli hieman yli 20 kiloon saakka asteikkoa :o

Posted

Noniin. Kuskinpuolen mutteria yritin kiristää, laitoin momenttiavaimen 20 kilolle. Ei liikahtanutkaan. Väänsin aika kovasti vielä lisää, ei vaikutusta.

 

Vänkärin puolelle, sokka irti. Mitä vitt??? Siis se mutteri liikku sormin! Oli hieman löystyny! Ja muistan kyllä laittaneeni sen aika kireälle.

 

36mm lenkkiavain, 100kg ukko päälle seisomaan. Sanokaapa paljonko tuli momenttiarvoksi? Avain taitaa olla 50 cm pitkä... Haittaako jos meni liian tiukalle? Takarenkaalla siis... Edessä sen kyllä huomaa heti, jos kiristää liikaa...

 

Loppu se käärmeily! :)

Loppu ylimääräiset äänet! :)

Ajettavuus parani! :)

Tulppa paloi :( jälleen...

Posted
Kattoikko oliko jarrurummun boori saanut jo kipeetä?

öö, en?

Rengas pyörii hyvin, ei klonksu, jarrut toimii hyvin... voiko sieltä olla menny jotain? Ilmenee miten? Ajaisin pitemmän testirundin, mutta 10km kohdalla tosiaan palo se tulppa, ja "nilkutin" sitten kotiin...

Posted

Mutteri löysällä ajettaessa pääsee rumpu klonksumaan ja se tekee kipeetä rummun boorille. Luultavasti ei kuitenkaa ole ehtinyt huonosti käymään, jos et mitään ole huomannut.

Guest Pesone
Posted

 

36mm lenkkiavain, 100kg ukko päälle seisomaan. Sanokaapa paljonko tuli momenttiarvoksi? Avain taitaa olla 50 cm pitkä... Haittaako jos meni liian tiukalle? Takarenkaalla siis... Edessä sen kyllä huomaa heti, jos kiristää liikaa...

 

Noin 400-500 Newtonia... riippuu missä kohtaa avainta seisoit.

Kyllä tonkokoinen mutteri kestää sen kääntää, varsinkin kun ei ole mikään tiheä kierre. Auki saaminenhan onkin sitten taas jo toinen tarina ;)

Posted

Hyvä että vika löytyi.

Itseltä meni aikanaan rummun boori täysin sileeksi, kun en ajoissa tajunnu mistä kiikastaa =)

 

Mutteritkin kerkes siinä kolistelussa menettän tasaisen kosketuspintansa rumpuun, eli meni pinta "pyöreäksi"

 

Uudet rummut ja mutterit oli lopullinen ratkaisu omaan kärmestelyyn.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...