Guest unski Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Monien nurkissa makoilee monenmoisia koneenjämiä myytävänä. Mukava olisi tietää ostohetkellä minkälaisiin arpajaisiin on osallistumassa. Siis: Mistä voi varmimmin mitata iskunpituuden koneen ulkopuolelta konetta purkamatta? mitoissahan on eroa muutama milli. Yleisimminnhän myytävät koneet ovat 1300 tai 1200, eikä myyjä tietenkään "muista" kumpi se olikaan papan kuplassa. Apulaitteet on purettu tietenkin pois..... Quote Link to comment
Racing Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Ei sitä mistään voi mitata purkamatta kantta,1200 ja 1300:sen erotttaa sylinterikansista. Sekasikiöt on sitten aivan oma lukunsa. Laturin tuen alla on lohkossa kirjainkoodi esim D tai AB joka kertoo koneen koon. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Eiks 1200 ja 1300 koneissa ollu hitunen leveysero kuitenkin? Quote Link to comment
metake Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Laturin tuen alla on lohkossa kirjainkoodi esim D tai AB joka kertoo koneen koon. Eipä taida tuohon paljoa voida luottaa enää nykypäivänä. Mullakin on F-lohko, 1600, 2-reikäkannet, 2 öp-venttiiliä ja isot öljykanavat... Quote Link to comment
Racing Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Laturin tuen alla on lohkossa kirjainkoodi esim D tai AB joka kertoo koneen koon. Eipä taida tuohon paljoa voida luottaa enää nykypäivänä. Mullakin on F-lohko, 1600, 2-reikäkannet, 2 öp-venttiiliä ja isot öljykanavat... Kirjoitinkin että sekasikiöt on sitten asia erikseen. 1200 ja 1300 on pieni leveysero kyllä,periaatteessa voi mitata kannen pakolaipoista,mutta jos kansia olis laskettu niin taas menee vituiks. Quote Link to comment
Guest unski Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Vaikeaksi minäkin sen totesin. Mutta voisihan tuota tehdä jonkunmoisen tulkin, jolla tähystelisi "vakiokoneita" tai ainakin niiksi luultuja. Quote Link to comment
Guest ¤DumCoP¤ Posted May 21, 2006 Share Posted May 21, 2006 imusarjasta ja/tai imuaukoista selviää ainakin jotain.. :) ei kylläkään se isku.. Quote Link to comment
Guest Toni I Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Pako-aukkojen välissä on eroa jonkun verran-> 1200 vakioänkkäriä ei saa 1300 koneeseen kiinni. Pitäs vissiin mitata se ero joskus, tosin oon erottanut noi koneet toisistaan aikasemmin lohkon tunnusten mukaan. Quote Link to comment
Guest Eino N Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 tai sit koneen koko selviää pyörittämällä niinku joittenkin 'asiantuntijoiden' mielestä perävälityskin :) Quote Link to comment
Guest Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 Ton perävälityshomman vielä ymmärrän mutta en koneen koon mittaamista... : ) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 Tulpanreiästä voisi kurkistaa mittalaserilla sisään? Tässä pitää sitten huomioida se, missä kulmassa mäntää mitataan, ts. laserin kulman mäntään pitäisi olla sama ylä- ja alakuolokohdassa joka tuskin on mahdollista, eli trigonometriaksi menee... :) Sitä en mene vannomaan, että pystyykö tulpanreiästä näkemään mäntää alakuolokohdassa, mutta epäilisin että pystyy juuri ja juuri männän laen maata kohti olevan kulmaan sihtaamaan. Puavo @ dwl Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 Heh joo ja konstithan ei lopu! Keinuvivut irti että venat pysyy kiinni, kone alakuolokohtaan, ja sit vaan tulpanreiästä mitataan paljonko sylinteristä tulee ilmaa pihalle... Tässäkin toki mittatarkkuus ei oo 100% kun männänrenkaat falskaa, mutta kyll sinnepäin pitäs päästä. Pikkupatentillahan tätä vois mitata jollain nesteellä, eli tulpanreiästä tiivis letku sisään, siitä mitta-asteikolliseen trattiin, ja sit vaan pyöritellään ees taas ja kattotaan mitenkä se neste siinä tratissa hupenee ja täyttyy :) Puavo @ dwl Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Kuution mittaamiseen on varma, ja ilman koneen suurempaa purkua: -Kallista kone pukissa niin että tulpa osottaa suoraan taivasta kohti -Sitten ruuvaa ko tulpa pellolle kannesta ja sen viereinen lajitoveri (tai kaikki samalla kertaa) -Sitten lyijykynä/ruuvari tms tulpanreijästä sisään ja kiputat männän yläkuolokohtaan -Sitten vettä tulpaan reijästä kanteen jossa YKK kohdassa mäntä, kunnes kansi tulvii. Nyt on kannessa koko palotila 100% täynä vettä -Tän jälkeen pyöritä koneeseen viereisen männästä mitaten YKK kohta, jolloin tiedät äsken vettä lisätyn männän olevan AKK -Sitten kaadat äsken vedellä täytettyyn syltyyn vettä, kunnes taas tulvii -Jälkimmäinen sisään menevä vesi määrä kertaa 4 on koneen todellinen tilavuus -Lopuksi sitten kiepautat koneen niin että kaikki vedet tulee pellolle koneesta *** Muista että 1ccm palotilaa vastaa 1ml nesteessä Ja kun ostat apteekista ruiskua (esim 50ml), niin varaudu siihen että saat vakio kysymyksen tiskin yli "mitä sinä tällä teet". Muista vastata jotaki idioottia: ruiskutan naapurin rouvan peräsuoleen vettä...tms.... :) *** Vaihtoehtoinen neste vois olla öljy, mutta pellolle kaatovaiheessa sen jääminen puhalinkoppa zydeemien sisään käryyttää koneen koekäytön aikana. Ja jos toisaalta tarkotuksesi on koekäyttää kone kuutioiden selvityä, ei pieni vesimäärä haittaa ennen koekäyttöä palotilassa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.