Vanskaj Posted May 27, 2017 Share Posted May 27, 2017 Kuplan lataus on lyhyen harrastuksen aikana ollut koko ajan pieni mysteeri. Eli -74 1300 Kupla vaihtovirtalaturilla, alkuperäistä 120 tkm ajettua kaikki muu paitsi akku ja säädin. Pari vuotta sitten laitoin uuden Motonet säätimen kun ei ladannut korjausseisonnan jälkeen. Ei sammuttanut latausvaloa, mutta koko viime kesän ajelin ilman että tarvitsi akkua ladata muuten, eli ilmeisesti latasi vaikka valo paloi koko ajan, kierroksilla vähän himmeni. Nyt keväällä alkoi akku tyhjenemään ajossa, mittarilla totesin, ettei lataa. Ostin uuden säätimen (AirCooled), kytkettäessä huomasin, että auton penkin alla olevan lataussäätimen liittimen keskimmäisen pinnin (ruskea johto) kohdalta muovi sulanut, eli Motonetin säätimen pinni lämmennyt aika lailla jossain vaiheessa, olisko tässä hajonnut. Nyt ei lataa uudellakaan säätimellä, jännite oli akussa 12,7 V elvytyslaturilla latauksen jälkeen, kuorma pikkuhiljaa lisätessä meni 11,5 volttiin, ja valot päällä reilun vartin ajeltua oli tippunut niin alas ettei startannut enää. Latausvalo palaa kirkkaasti, hihna on tiukalla. Miten laturin hiilet vaihtovirtaseen vaihdetaan? Mistään en löytänyt kuvaa. Voiko akun huonous olla syynä, ei tullut ladattua viime talvena kertaakaan ja oli piuhat kiinni autossa kylmässä tallissa? Muita ajatuksia? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 27, 2017 Share Posted May 27, 2017 Vaihtovirtalaturilta pitäisi auton ollessa käynnissä tulla akun navoille n. 14,4V. Hiilet löytyvät kun irroittaa sen muoviosan johon johdot tulevat kiinni. Quote Link to comment
Vanskaj Posted July 31, 2017 Author Share Posted July 31, 2017 Eipä ole ennättänyt kuin vasta tänään loman alkaessa tutkia tätä lisää, kesän ajelut tullut tehtyä akkulaturin voimin ja ilman valoja yms. virrankuluttajia... Miten vaihtovirtalaturin voi todeta ehjäksi/hajonneeksi, en ole löytänyt vikaa ja epäily nyt että laturi rikki, koska akun jännite ei nouse auton ollessa käynnissä. Laturin hiilissä pituutta ihan hyvin ja johdot ehjät (vastus nolla eli mittari 'piippaa' hiilen pinnan ja liittimen välillä). Uusi laturin hihna ja kireällä. Latausvalon poltin 2W, lampun palaessa jännite lampunkannan ja maan välillä 1,5 V. Laturilta säätimelle menevät johdot kunnossa, testattu vastusmittarilla. Vähän ihmetytti se, että kun kaikki johdot kiinni, lataussäätimen D+ liittimen (ruskea johto) ja akun molempien napojen välillä on kontakti (vastusmittari piippaa molempiin akun napoihin koskettaessa). Voiko näin olla? Kyseisen johdon kohdalta oli liittimen muovirunko sulanut ennen kuin vaihdoin lataussäätimen. Eli onko vanha laturi vai uusi säädin (taas) hajalla, miten tämän voi testata/todentaa??? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 31, 2017 Share Posted July 31, 2017 Ota laturista kaikki piuhat irti Mittaa sitten ohmi alueella laturin PLUS navastä laturin runkoon ohmit. Tää tee molemmin napasuuksin. Jos molemmat 0 ohm, niin laturin sisällä jotakin ja pahasti rikki Quote Link to comment
metake Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 Vanhemmat laturit ulkoisella säätimellä on melko herkkiä polttamaan diodisiltansa jonkin häiriön osuessa kohdalle, joten melkeinpä osoittaisin sormella sitä. Diodeja saa yksittäin, mutta harva autosähköliike haluaa tehdä ko. korjausta, ja kokonaista diodisiltaa ei ole saatavilla. Quote Link to comment
Sakke Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 Kyllä vielä vielä muutama vuosi sitten sai koko sillan, mutta hinta oli jossain 160 euron tietämillä. Quote Link to comment
Vanskaj Posted August 1, 2017 Author Share Posted August 1, 2017 Valtosen ohjeen mukaan vastusta on luokkaa 4-5 MOhm, eli siltäosin kunnossa mutta huomasin, että liukurenkaista toinen aika kulunut, alle liukupintojen välissä olevan eristeen ja renkaiden pintojen välillä ei vastusta lainkaan. Ei kai niiden pitäisi kontaktissa olla? Eli menikö laturi uusiksi? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 (edited) Roottori kaputt. Etsi jostakin terve roottori ja vaihda tuohon laturiisi. Sisänen / ulkoinen säätimillisten latureiden roottorit on mun tietojen mukaan vaihtokelpoiset keskenään. Nii ja Bossilaisena! Kinukkeja en ole vertaillu. Edited August 1, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
Vanskaj Posted August 5, 2017 Author Share Posted August 5, 2017 Käytetty alkuperäinen vaihdettu vanhan laturin tilalle ja heti lähti pelittämään. Eka kertaa toimii lataus nyt kunnolla Kuplan uudelleen heräämisen jälkeisenä kolmantena kesänä :) 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.