juhis70 Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Terve Tuossa takapäätä kasatessa aloin miettimään, että onkohan laatikon toiminta ihan normaalia. Eli kupla on pukeilla, moottori on irti, laatikko paikallaan, jarrukilvet ja laakerit yms. kiinni. Kun pyöritän kytkinakselia käsin, vaihde päällä, niin oikean puolen vetoakseli pysähtyy välillä, lähtee taas uudestaan pyörimään. Vasen puoli ei tee tätä. Kun pyöritän vetaria käsin, siinä tuntuu selvästi kohtia jossa pyörähtää kevyemmin, vähän sellaista nykivää. Vasen pyörii tasaisesti. Klappia ei tunnu vaikka laittaisi rummun paikalleen ja heiluttelee.Toki laatikosta kuuluu lonksahtelua kun pyörittää edestakaisin.Vetarit eivät ole olleet irti, ainoastaan suojaputket. Laatikkoon olen vaihtanut poskitiivisteet. Autolla en ole ajanut metriäkään, eikä kukaan muukaan n. neljäänkymmeneen vuoteen. Silloin kuulemma tehtiin kytkinremontti, mutta uusi kytkin alkoi melko pian luistamaan lopulta niin paljon, että vehje pysyi paikoillaan kone käynnissä ja vaihde silmässä. Tätä kun purin, niin öljyinen ei kytkin ollut. Eli lieneekö ollut laatikko/vetari vikaa jo silloin? Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kun oma järki ei riitä.. Quote Link to comment
x-pj Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Vaihteiston sisällä on myös tasauspyörästö, jonka tarkoitus on mahdollistaa akseleiden pyöriminen eri nopeudella. Tarpeellinen ominaisuus kaarteessa, jossa sisäpuolen pyörä tekee ulompaa pyörää lyhyemmän matkan. Testata voi niin, että pysäyttää väkisin toisen vetoakselin. Silloin pitää vapaan akselin pyöriä tasaisesti. Quote Link to comment
juhis70 Posted June 18, 2017 Author Share Posted June 18, 2017 Tuota kokeilin ja vasen puoli pyörii ok, kevyesti ja tasaisesti. oikea puoli on tiukempi pyörittää, ja jossain kohtaa ottaa niin paljon vastaan että saa melko tosissaan koittaa pyörittää akselista. Sitten vaan äkkiä pyörähtää melkein tyhjää, kunnes taas alkaa tiukkenemaan. Vaikuttaa siltä että saa purkaa takapään uudestaan? Laatikossa ei siis tällä hetkellä ole vielä öljyä, jos sillä on merkitystä. Quote Link to comment
Kotten Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Veikkaisin että vaikka vetari ei ole ollut irti, se on päässyt liikkumaan niin paljon että puolikuu on päässyt luiskahtamaan vetarin taakse! Ei muuta kuin purkamaan se puoli joka tökkii... Quote Link to comment
juhis70 Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Eipä siinä varmaan muukaan auta, pentele. Tuolta samban sivuilta luin kun siellä oli saman tapaisia vaikeuksia jollain. Meinasivat että laakeri ei ole tarpeeksi pitkällä vetarissa, jolloin vetari menee liian syvälle laatikkoon ja ahdistaa siksi. Vasta kun jarrurumpu on paikallaan ja napamutteri kiristetty, niin laakeri olisi painunut kohdilleen. Onko näin vai kirjoittavatko ihan höpöjä? Toki mulla ei tuo varmaan auta, otin vetaria hiukan ulospäin, mutta ei vaikuta oireisiin. Quote Link to comment
peruskallio Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Oikeassa ovat siinä, että kun rummun kiristää paikalleen vetää se laakerin varmasti pohjaan asti. Siitä en tiedä voiko aiheuttaa tuon kaltaisia ongelmia, edellä mainittu puolikuu varmasti saa aikaan jotain tuollaista, harmittaa vain jos purkaa ja vika ei olekaan siinä... itselläni on ongelmia saada vetari paikalleen puolikuiden väliin laatikko lattialla, on varmasti vielä raastavampaa auton alla touhutessa. Quote Link to comment
juhis70 Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Okei. Pitää vielä varmuudeksi koittaa sekin. Luulen kyllä että joku siellä ottaa kiinni. Vasenta puolta kun rauhallisesti pyörittää, niin oikea ei pyöri, tai menee vähän takaperin. Kunnes tulee pieni vastus ja oikea puoli pyörähtää pätkän samaan suuntaan, ihan kuin olisi lukko. Sit helppaa taas. Toki mulla ei ole koria päällä eli ei tarvii maata auton alla. Ottaa vaan päähän kun piti saada kohtapuoliin alusta valmiiksi. No onneksi tuli tässä vaiheessa käpälöityä tuotakin. Quote Link to comment
peruskallio Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Juuri puolikuiden kanssa pelanneena, oli kyllä eri rakenne kuin vakiossa, mutta jos puolikuu kääntyi poikittain, Akseliputki jumittui poskea kiiristäessä sojottamaan tonkkönä suoraan sivulle ja akseli lakkasi kokonaan pyörimästä. Vakiossa voi olla enemmän tilaa takana, en tiedä. Aika yleinen vika taitaa olla, ainakin tehokkaissa moottoreissa tasauspyörästön pikkupyöristä irtoaa hampaita. Ne ovat yhteiset molemmille puolille, että kai se vikakin tuntuisi molemmilla puolilla. Samalla ne näkee kun vetarin irroittaa. Quote Link to comment
juhis70 Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 En sitten tiedä mikä oli, mutta ensin kiristin tämän oireilevan puolen rummun kunnolla kiinni (laakeri meni reilun puoli senttiä vielä sisään), niin ei vaikutusta. Tein saman homman toisellekin puolelle, niin vika hävisi... Eli nyt pyörii molemmat puolet kunnolla ja vastaan panematta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.