ARTO Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 (edited) Kuka tekee tai valmista sarjaa jonka voi antaa osaavalle hitsaajalle? Mitään kilpa-autoa ei tästä tehdä, hiukan turvaa ja racelookkia ja samalla kori/alusta tukevoituu. Edited June 18, 2018 by ARTO Quote Link to comment
-Alex- Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 (edited) En välttämättä ole se kokenein kaarimies, mutta yhdet kaaret olen hepannut kasaan ja sovittanut omaani projektiin, jotka ammattimies hitsasi lopuksi. Kaaristani tuli kaksiosaiset ja pohjalevyyn pulttikiinnitteiset, etu ja takaosa erikseen sekä irroitettavat väliputket. Kiinnitys toisiinsa holkeilla. Noin 400 euroon saattaa saada pelkät putket saumattomasta ja kylmävalssatusta putkesta. Pari vaihtoehtoa: -Tilaat putket ja hitsaaja vääntää ne mittoihin ja tekee just sellaiset kuin haluat KATUAUTOON -Luuppalan kaaret valmiiksi taivutettuna, työstövaroja putkissa valmiina http://www.turvakaaret.fi/ -CSP ym valmiit pulttikiinnitteisen kaaret. https://www.csp-shop.com/en/interior/roll-cages-bug-798-000-100-17042a.html Katuautoon et halua taatusti oven kohdalle ristikkoa tai kovin ylhäällä olevaa sivuputken etuosaa, sanokoot AKK säännöt mitä tahansa. Muuten ei ole haittaa sääntöjen mukaisista kaarista kesäkäytössä olevassa 2-paikkaisessa harrasteautossa. Kaksi kiinnitystapaa kaarille joko suoraan koriin hitsaa kiinni vahvikelevyihin tai pulttaa koriin tai pohjalevyyn kiinni käyttäen vahvikelevyjä. Edited June 18, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
Tonii73 Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 Mitä perkelee jäykkä polvia täällä on, jos ei sääntöjen mukaisen ovituen yli pääse? Martelius vääntää kaaret mallin mukaan vaikka volgaan tai ferrariin. Tosimies ostaa oman taivuttimen. Työntävät tahtovat rypyttää herkästi. Vetävät olisi hyviä, mutta ovat melko hintavia... Quote Link to comment
-AP- Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 On polvi jäykkä eli ei, niin varmuudella putken yli kiipeäminen alkaa korpeamaan jossain vaiheessa, on se sen verran rasittava 'este'. Kyse tuskin on siitä 'ettei pääse'. Quote Link to comment
pahanapuhallin Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 4 hours ago, ARTO said: Kuka tekee tai valmista sarjaa jonka voi antaa osaavalle hitsaajalle? Mitään kilpa-autoa ei tästä tehdä, hiukan turvaa ja racelookkia ja samalla kori/alusta tukevoituu. Samanlainen rojekti vaihees (ollu jo 5v); tähän se siipi tuli.( kaaret on jo) Quote Link to comment
-Alex- Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 3 hours ago, Tonii73 said: Mitä perkelee jäykkä polvia täällä on, jos ei sääntöjen mukaisen ovituen yli pääse? Martelius vääntää kaaret mallin mukaan vaikka volgaan tai ferrariin. Tosimies ostaa oman taivuttimen. Työntävät tahtovat rypyttää herkästi. Vetävät olisi hyviä, mutta ovat melko hintavia... Jos auto on katukäytössä oleva kesäauto, eikä sillä ajeta varsinaisesti kilpaa, niin miksi laittaa hankalat oviputket? Jo pelkästää edessä alas vedetty oviputki suojaa paljon paremmin kuin ei mitään. Quote Link to comment
Tonii73 Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 1 hour ago, -Alex- said: Jos auto on katukäytössä oleva kesäauto, eikä sillä ajeta varsinaisesti kilpaa, niin miksi laittaa hankalat oviputket? Jo pelkästää edessä alas vedetty oviputki suojaa paljon paremmin kuin ei mitään. Kannattaa tutustua sääntökirjaa tarkemmin ja käyttää vähän mielikuvitusta. Esim. 253-11 malli ei paljon autoon istumista haittaa. Itsellä ollut muistaakseni 8kpl kaarellista autoa, joista osa ollut katukäytössä. Enkä koskaan ole kokenut minkään mallisia oviputkia ongelmiksi, vaikka polvet on jäykät kuin ratapölkyt(muistoina nuoruuden motocross/enduro harrastuksesta). No mutta makuasioitahan noi on, mitkä asiat on tärkeitä kenellekin. Jokainen rakentakoon sellaisen kuin itse haluaa ja parhaaksi näkee ;) Quote Link to comment
arvuuttaja Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 Voisin pokkaria lainata, mikäli siitä on kiinni.. Malli on ruustuukiin kiinnitettävä yksikkö ja siihen asennettava lesti. Jälkeen sen laitetaan taivutettava putki kiinni hänkkyrään ja aletaan pakottaan putkea vääntämällä lestiä vasten. Monet Häkit tuli tuolla joskus väännettyä, mutta lesti koot 42,4 sekä 48,3 oli saumaton, tahi ei ja 2,6/2,9 seinällä.. -JH- Quote Link to comment
REMI Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Näistä mulla kokemusta yhden kuplan verran, hyvät ja asennusvalmiit: https://www.wiechers-sport.de/shop/ueberrollbuegel-kaefige/produkte/vw-kaefer-1303-b-detail Quote Link to comment
ARTO Posted June 19, 2018 Author Share Posted June 19, 2018 Hyviä vinkkejä tullut tänne ja toistakin kautta. Taidan kuitenkin tukea suomalaista osaamista ja jos tulee sovitukseen customointia niin saksankaariin vaikeampi saada. Jonkinlainen alaputki oviaukkoon mutta miten alas tai ylös???? Penkki nyt ja jatkossakin aika kurvikas niin puolikiipeilyä nytkin. ittellä ei polvi ahista mutta ylempänä kehossa heikkoa lenkkiä mutta toistaiseksi ei näitä leikkejä kielletty. Quote Link to comment
Mäki Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Vanhat jokkiskaaret modifioituna toimivat aina. Näistä leivotaan häkki avomöhköön Quote Link to comment
-Alex- Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Mulla lähtee oviputket suurinpiirtein lukon vastakappaleen kohdalta pääkaaresta ja edessä alas noin 110-120mm keskeltä lattiaan. Kannattaa silti sovittaa penkkien kanssa kaaret, ettei tule yllätyksiä Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.