Jump to content

Turvakaaret 1303


Recommended Posts

En välttämättä ole se kokenein kaarimies, mutta yhdet kaaret olen hepannut kasaan ja sovittanut omaani projektiin, jotka ammattimies hitsasi lopuksi.  Kaaristani tuli kaksiosaiset ja pohjalevyyn

pulttikiinnitteiset, etu ja takaosa erikseen sekä irroitettavat väliputket. Kiinnitys toisiinsa holkeilla.

 

Noin 400 euroon saattaa saada pelkät putket saumattomasta ja kylmävalssatusta putkesta.

 

 

Pari vaihtoehtoa:

 

-Tilaat putket ja hitsaaja vääntää ne mittoihin ja tekee just sellaiset kuin haluat KATUAUTOON

 

-Luuppalan kaaret valmiiksi taivutettuna, työstövaroja putkissa valmiina http://www.turvakaaret.fi/

 

-CSP ym valmiit pulttikiinnitteisen kaaret. https://www.csp-shop.com/en/interior/roll-cages-bug-798-000-100-17042a.html

 

 

 

Katuautoon et halua taatusti oven kohdalle ristikkoa tai kovin ylhäällä olevaa sivuputken etuosaa, sanokoot AKK säännöt mitä tahansa. Muuten ei ole haittaa sääntöjen mukaisista kaarista kesäkäytössä olevassa 2-paikkaisessa harrasteautossa.

 

Kaksi kiinnitystapaa kaarille joko suoraan koriin hitsaa kiinni vahvikelevyihin tai pulttaa koriin tai pohjalevyyn kiinni käyttäen vahvikelevyjä.

 

Edited by -Alex-
Link to comment

Mitä perkelee jäykkä polvia täällä on, jos ei sääntöjen mukaisen ovituen yli pääse?

 

Martelius vääntää kaaret mallin mukaan vaikka volgaan tai ferrariin.

 

Tosimies ostaa oman taivuttimen. Työntävät tahtovat rypyttää herkästi. Vetävät olisi hyviä, mutta ovat melko hintavia...

Link to comment
3 hours ago, Tonii73 said:

Mitä perkelee jäykkä polvia täällä on, jos ei sääntöjen mukaisen ovituen yli pääse?

 

Martelius vääntää kaaret mallin mukaan vaikka volgaan tai ferrariin.

 

Tosimies ostaa oman taivuttimen. Työntävät tahtovat rypyttää herkästi. Vetävät olisi hyviä, mutta ovat melko hintavia...

Jos auto on katukäytössä oleva kesäauto, eikä sillä ajeta varsinaisesti kilpaa, niin miksi laittaa hankalat oviputket? Jo pelkästää edessä alas vedetty oviputki suojaa paljon paremmin kuin ei mitään.

 

Link to comment
1 hour ago, -Alex- said:

Jos auto on katukäytössä oleva kesäauto, eikä sillä ajeta varsinaisesti kilpaa, niin miksi laittaa hankalat oviputket? Jo pelkästää edessä alas vedetty oviputki suojaa paljon paremmin kuin ei mitään.

 

Kannattaa tutustua sääntökirjaa tarkemmin ja käyttää vähän mielikuvitusta. Esim. 253-11 malli ei paljon autoon istumista haittaa. Itsellä ollut muistaakseni 8kpl kaarellista autoa, joista osa ollut katukäytössä. Enkä koskaan ole kokenut minkään mallisia oviputkia ongelmiksi, vaikka polvet on jäykät kuin ratapölkyt(muistoina nuoruuden motocross/enduro harrastuksesta).

 

No mutta makuasioitahan noi on, mitkä asiat on tärkeitä kenellekin. Jokainen rakentakoon sellaisen kuin itse haluaa ja parhaaksi näkee ;)

Link to comment

Voisin pokkaria lainata, mikäli siitä on kiinni.. Malli on ruustuukiin kiinnitettävä yksikkö ja siihen asennettava lesti.

Jälkeen sen laitetaan taivutettava putki kiinni hänkkyrään ja aletaan pakottaan putkea vääntämällä lestiä vasten.

Monet Häkit tuli tuolla joskus väännettyä, mutta lesti koot 42,4 sekä 48,3 oli saumaton, tahi ei ja 2,6/2,9 seinällä..

 

-JH-

Link to comment

Hyviä vinkkejä tullut tänne ja toistakin kautta. 

 

Taidan kuitenkin tukea suomalaista osaamista ja jos tulee sovitukseen customointia niin saksankaariin vaikeampi saada.

 

Jonkinlainen alaputki oviaukkoon mutta miten alas tai ylös???? Penkki nyt ja jatkossakin aika kurvikas niin puolikiipeilyä nytkin.

 

ittellä ei polvi ahista mutta ylempänä kehossa heikkoa lenkkiä mutta toistaiseksi ei näitä leikkejä kielletty.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...