Jump to content

VW 1300 -72


Recommended Posts

Palasin 50 tyhjiin, toimii paremmin ja ei hörppää enää infernaalista määrää soppaa matka-ajossa.

Oikeastaan nyt alkaa olla muuten kaikki kunnossa, mutta tyhjäkäyntiä en saa alle 1200 millään.
Aluksi se tyhjäkäynti huiteli 1300-1500 välissä, mutta nyt sain jo tuonne 1200, kun hioin imusarjojen alapäät suoraksi ja vaihdoin uudet tiivisteet, sekä tein erikoistyökalun, millä mutterit sai varmasti kireälle.

Lähinnä tässä nyt mietityttää että missä vika, kun aloitan säätämisen Weberin ohjeiden mukaan, auto käy tyhjäkäyntiä kuin traktori, joku 550 1/min, sitten kun säätelen seosruuvit, käy ihan nätisti, kierroksia 800.

Tässä kohtaa otan synkkamittarin esiin, vasemman puoleinen kaasari näyttää molemmista kurkuista ~3kg/h, mutta oikeanpuoleinen taas vähän päälle 6kg/h.
Oikeanpuoleisen saa tiputettua ~5,5kg/h arvoon, mutta tässä kohtaa ei enää tyhjäkäyntiruuvi ota kaasuvipuun kiinni. Vasemmasta kun kiristää ruuvia, saa sinnekin saman ~5,5kg/h arvon, mutta tässä kohtaa on tyhjäkäynti tuolla 1200 nurkilla.

Ja säätö on tehty vivustot irti ja läppäakseli ei enempää sulkeudu, vaikka sormin koittaisi avittaa.

Link to comment

Teoriassa "tyhjäkäyntiruuvista" ei säädetä tyhjäkäyntiä, vaan siitä säädetään läppä sellaiseen asentoon, että se juuri peittää alimman progressioreiän eli kun läppää aletaan avata sieltä alkaa heti pilkistämään ensimmäinen reikä. Jos progressioreikä on näkyvissä, auto saa seosta ohi tyhjäkäyntipiirin. Jos reikä ei tule heti näkyviin, kun kaasua avataan, tulee nyökkäys. Koska läpän ohi tulee lisäilmaa, mutta progressioreiistä ei tule lisäbensaa.  

  • Like 2
Link to comment
  • 6 months later...

Talvelle pikku askareita:

Muutaman kerran oli kytkin osoittanut luistamisen merkkejä loppukesästä, no eipä ihme kun kytkinakselin stefa oli päättänyt, että märkäkytkin sen olla pitää.
IMG_3535.heic?img=smaller
Stefa uusiksi ja samalla päivitetään kytkin 200mm versioon. Tähän konversioon sosialisoin palliksen

koneesta vauhtipyörän ja käytän sen sorvarilla, saa siistittyä kytkinpinnan.

 

Samoin välillä kolisi ikävästi koriin tekniikka, niin vaihteiston tuenta uusiksi.

IMG_3648.heic?img=smaller

 

Tuli myös hankittua vähän aikakausikorrektimpi kattoteline, pientä entrausta vaatii ainakin puuosat, kunhan kelit hieman lämpiävät.
IMG_4028.heic?img=smaller

 

Ja kuusen alta löytyi aattona tämmönen
IMG_4059.heic?img=smaller

  • Like 1
Link to comment
  • 3 months later...

Kun sai Palliksen rungon jättää hetkeksi rauhaan, oli aika siirtyä tämän kimppuun, että saa liikenteeseen lähiaikoina.

 

Päätin, että nyt loppuu rystysten repiminen kaasareita säätäessä ja tulppia vaihtaessa

IMG_4891.heic?img=smaller

IMG_4892.heic?img=smaller

IMG_4890.heic?img=smaller

Tein ikkunoihin karmit 20x3 lattaraudasta ja luukut 1,25mm pellistä.

 

AEM:n laajakaistamittari löysi paikkansa kabiinista ja holkin kävin hitsauttamassa naapurissa OttoWörksillä
IMG_4880.heic?img=smallerIMG_4698.heic?img=smaller

 

Kojelaudan lisämittareiden kanssa kun kävi aikanaan niin, että nuukana en ostanut VDO:n kelloa, vaan valkovenäläisen repron Lada 1500SL:n kellosta, niin jouduin kairaamaan keskimmäisen reiän isommaksi. No se kello siirtyi jo toissa vuonna ajasta iäisyyteen ja kun päivitin öljynpaine ja -lämpömittarit Biltemalaisista VDO:n malleihin, niin nyt piti sitten ostaa se VDO:n aikarautakin.

 

52mm mittarin asentaminen 60mm reikään on vähän kinkkistä, joten tekaisin tällaisen, materiaalina 3mm pvc:
IMG_4952.heic?img=smaller


Odottaa vielä kelloa postista, mutta omaan silmään lopputulos on siistimpi, kuin vain kolme mittaria pellissä.
Samalla asensin uuden soittimen (Pioneer MVH-330DAB) kojelaudan alle ja handsfree -mikrofoni odottelee kuvassa telinettään maalauksesta.

 

IMG_4964.heic?img=smaller

 

Kaiuttimethan on ovessa ja tähän asti on menty diy-ikkunaveiveillä, jotka on olleet huonot ja rumat.

Tilasin Bus OK:lta spacerit ikkunaveivin alle (tarkoitettu T2/T25, mutta sopii myös kuplaan) jolloin ainakin nuo romulaatikosta löytyneet, kaikkien vw-tarvikeliikkeiden myymät kromiset "Custom ikkunaveivit" sopivat paikalleen ja väistävät juuri ja juuri kaiuttimen.

IMG_4931.heic?img=smaller

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...