jrasi Posted June 13, 2023 Author Share Posted June 13, 2023 Palasin 50 tyhjiin, toimii paremmin ja ei hörppää enää infernaalista määrää soppaa matka-ajossa. Oikeastaan nyt alkaa olla muuten kaikki kunnossa, mutta tyhjäkäyntiä en saa alle 1200 millään. Aluksi se tyhjäkäynti huiteli 1300-1500 välissä, mutta nyt sain jo tuonne 1200, kun hioin imusarjojen alapäät suoraksi ja vaihdoin uudet tiivisteet, sekä tein erikoistyökalun, millä mutterit sai varmasti kireälle. Lähinnä tässä nyt mietityttää että missä vika, kun aloitan säätämisen Weberin ohjeiden mukaan, auto käy tyhjäkäyntiä kuin traktori, joku 550 1/min, sitten kun säätelen seosruuvit, käy ihan nätisti, kierroksia 800. Tässä kohtaa otan synkkamittarin esiin, vasemman puoleinen kaasari näyttää molemmista kurkuista ~3kg/h, mutta oikeanpuoleinen taas vähän päälle 6kg/h. Oikeanpuoleisen saa tiputettua ~5,5kg/h arvoon, mutta tässä kohtaa ei enää tyhjäkäyntiruuvi ota kaasuvipuun kiinni. Vasemmasta kun kiristää ruuvia, saa sinnekin saman ~5,5kg/h arvon, mutta tässä kohtaa on tyhjäkäynti tuolla 1200 nurkilla. Ja säätö on tehty vivustot irti ja läppäakseli ei enempää sulkeudu, vaikka sormin koittaisi avittaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 13, 2023 Share Posted June 13, 2023 10 minutes ago, jrasi said: Ja säätö on tehty vivustot irti ja läppäakseli ei enempää sulkeudu, vaikka sormin koittaisi avittaa. Oleko koettanut keskittää läppää akselissa. 1 Quote Link to comment
jrasi Posted June 13, 2023 Author Share Posted June 13, 2023 1 minute ago, Tanhis said: Oleko koettanut keskittää läppää akselissa. Hyvä pointti, täytyykin testata tämä. Quote Link to comment
x-pj Posted June 13, 2023 Share Posted June 13, 2023 Teoriassa "tyhjäkäyntiruuvista" ei säädetä tyhjäkäyntiä, vaan siitä säädetään läppä sellaiseen asentoon, että se juuri peittää alimman progressioreiän eli kun läppää aletaan avata sieltä alkaa heti pilkistämään ensimmäinen reikä. Jos progressioreikä on näkyvissä, auto saa seosta ohi tyhjäkäyntipiirin. Jos reikä ei tule heti näkyviin, kun kaasua avataan, tulee nyökkäys. Koska läpän ohi tulee lisäilmaa, mutta progressioreiistä ei tule lisäbensaa. 2 Quote Link to comment
jrasi Posted June 14, 2023 Author Share Posted June 14, 2023 Ja siellähän se vika oli, kun keskitti läpät, sai säätöihin. 4 Quote Link to comment
jrasi Posted January 7 Author Share Posted January 7 Talvelle pikku askareita: Muutaman kerran oli kytkin osoittanut luistamisen merkkejä loppukesästä, no eipä ihme kun kytkinakselin stefa oli päättänyt, että märkäkytkin sen olla pitää. Stefa uusiksi ja samalla päivitetään kytkin 200mm versioon. Tähän konversioon sosialisoin palliksen koneesta vauhtipyörän ja käytän sen sorvarilla, saa siistittyä kytkinpinnan. Samoin välillä kolisi ikävästi koriin tekniikka, niin vaihteiston tuenta uusiksi. Tuli myös hankittua vähän aikakausikorrektimpi kattoteline, pientä entrausta vaatii ainakin puuosat, kunhan kelit hieman lämpiävät. Ja kuusen alta löytyi aattona tämmönen 1 Quote Link to comment
jrasi Posted April 9 Author Share Posted April 9 Kun sai Palliksen rungon jättää hetkeksi rauhaan, oli aika siirtyä tämän kimppuun, että saa liikenteeseen lähiaikoina. Päätin, että nyt loppuu rystysten repiminen kaasareita säätäessä ja tulppia vaihtaessa Tein ikkunoihin karmit 20x3 lattaraudasta ja luukut 1,25mm pellistä. AEM:n laajakaistamittari löysi paikkansa kabiinista ja holkin kävin hitsauttamassa naapurissa OttoWörksillä Kojelaudan lisämittareiden kanssa kun kävi aikanaan niin, että nuukana en ostanut VDO:n kelloa, vaan valkovenäläisen repron Lada 1500SL:n kellosta, niin jouduin kairaamaan keskimmäisen reiän isommaksi. No se kello siirtyi jo toissa vuonna ajasta iäisyyteen ja kun päivitin öljynpaine ja -lämpömittarit Biltemalaisista VDO:n malleihin, niin nyt piti sitten ostaa se VDO:n aikarautakin. 52mm mittarin asentaminen 60mm reikään on vähän kinkkistä, joten tekaisin tällaisen, materiaalina 3mm pvc: Odottaa vielä kelloa postista, mutta omaan silmään lopputulos on siistimpi, kuin vain kolme mittaria pellissä. Samalla asensin uuden soittimen (Pioneer MVH-330DAB) kojelaudan alle ja handsfree -mikrofoni odottelee kuvassa telinettään maalauksesta. Kaiuttimethan on ovessa ja tähän asti on menty diy-ikkunaveiveillä, jotka on olleet huonot ja rumat. Tilasin Bus OK:lta spacerit ikkunaveivin alle (tarkoitettu T2/T25, mutta sopii myös kuplaan) jolloin ainakin nuo romulaatikosta löytyneet, kaikkien vw-tarvikeliikkeiden myymät kromiset "Custom ikkunaveivit" sopivat paikalleen ja väistävät juuri ja juuri kaiuttimen. Quote Link to comment
jrasi Posted June 16 Author Share Posted June 16 Ompahan ollut vähän tapahtumia tämän kanssa... Auton sai liikenteeseen juuri ennen vappua. Vappuajelulla huomasin, että välillä jäi yksi pytty pois pelistä, paheni vaan koko ajan. Lopulta kun olin tsekannut about kaiken mahdollisen (mm. putsannut kaikki suuttimet ja seosputket), kokeilin viimeisenä vaihtoehtona vaihtaa tulpat, uusia ei ollut, mutta tallin seinällä oli yhdet muutaman tuhannen ajetut. Niillä lähti toimimaan. Tulpat oli siis tässä kohtaa olleet kiinni n. 200km. Sitten huomasinkin koneessa terävän naputuksen. Tätä sitten metsästettiin... Ensimmäisenä huomasin laturin puhaltimenpuoleisen laakeripesän olevan niin väljä, että laakeri pääsi liikkumaan. No siihen leikkasin limsa(!)tölkistä sovitteen ja laturista tuli hyvä. No kolina ei vaimentunut. Seuraavaksi sitten kone pois, pytyt ja männät irti, sitten vaihdoin kiertokangenlaakerit, vanhoissa oli vähän kulumaa, ei mitään radikaalia, mutta ilmeisesti öljyn sekaan vuotaneen bensapumpun takia on ollut vähän voitelunpuutosta. Ei vieläkään vaikutusta. No sitten vinkattiin keinuvipujen päittäisvälyksestä, sitäkin oli, shimmasin kuntoon... Tuntui hiljentyneen, kun pukissa käyttelin, joten heitin koneen paikalleen ja käyntiin... Ja taas naputtaa. Tässä kohtaa huomasin, että vääntyneen orggishihnapyörän tilalle hankittu alumiininen asteikkopyörä vippasi aivan samanlailla, kuin se peltinenkin. Kävin mittaamassa peltisen ja suora se oli, eli vippaus ei johtunutkaan hihnapyörästä... Kone pois ja auki. Aika pian löytyi vika... Kampiakselin hihnapyöränpään laakeri oli mennyt asentaessa pari milliä väärään kohtaan, joten ohjaintappi oli aiheuttanut muodonmuutosta. Kampura pyöri kuitenkin hyvin jo kasaushetkellä, eli ilmeisesti tämä ei vaikuta ihan niin paljoa, kuin runkolaakereissa (tuli huomattua, kun konetta kasasin). Laakerissa oli ihan silminnähtävää heittoa. Ja nyt kun katseli jotain keväisiä starttivideoita, niin kyllähän se naputus kuului jo niissä, mutta huomattavasti vaimeampana. Kellotin kampiakselin ja se näyttäisi olevan suora, eikä kauloissakaan ole mitään radikaalia, tuon hajonneen laakerinkaan kaulassa ei tunnu mitään pykälää kynnellä. Kampikammio nyt menee jokatapauksessa aarporaukseen, kampi käynee noin. Tässä kohtaa alkoi vain iskeä epätoivo, että jääkö kauden ajelut... ...KUNNES! Quote Link to comment
jrasi Posted June 16 Author Share Posted June 16 Mitäs sitä hyllystä löytyy Palliksen perässä ollut joskus tehdaskunnostettu 1600. Näytti tosin aika hurjalta, kun päällä oli isänmaata ja voiteluaineita. Tästä koneesta oli perimätieto, että 2010-luvulla tätä on huikkabensalla jopa käytetty. Pieni pesu koneelle ja alkoi näyttää paremmalta. Numeroiden ja merkintöjen mukaan kyseessä on VW:n kierrätyskammioon tehty kone. Luovuttaja-auto on poistunut tieliikenteestä 1997, joten tämä ei välttämättä ole edes kauhean paljoa ajettu. Kuplan koneesta otin kannet (ne kun on tehty 10-12tkm sitten uusiksi), ja muut koneen ulkopuoliset himmelit. Vauhtipyörä on Kuplan orggis 180mm kytkimelle tarkotiettu limppu. Kytkinlevyn ja asetelman kaivoin kaatopaikkakuormasta. Kaasariksi löytyi kanssaharrastajalta ultrapesty orggis PICT34, johon oli laitettu korjaussarja. Imusarja on tuon koneen oma. Koneen sain käymään perjantaina, kun löysin tulpanjohdoille oikean järjestyksen (oli akseli 180 astetta pielessä). 20km testilenkki, hyvin tuntuis pelaavan, kun hieroo vielä säädöt kohdalleen. Lauantaina sitten todellinen voimainkoitos, kun tehtiin päiväkäynti VW Weekendiin. Vähän reilu 400km tuli mittariin, hieman on vielä säädöissä hakemista, täytyy kellottaa tarkka YKK ja pistää sytkä sen mukaan, sekä säädellä kaasari ajan kanssa. Mutta koko reissun keskikulutus oli 7,7 l/100km. Mitään ongelmia ei ollut... Tai okei, alkumatkasta sammui auto täydestä laukasta, kun puolan maajohto oli tärissyt irti, pieni abikon kiristys ja johto takaisin, niin sitten taas rokkas. Tämä kesä ajellaan nyt tällä koneella ja mietitään, että millä reseptillä tuo toinen kone tehdään, onneksi tämä osoittautui ihan hyväksi pannuksi, niin ei ole kiire tuon toisen kanssa... 3 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.