nalleolut Posted July 23, 2006 Posted July 23, 2006 hep,pata käyä roklottaa komiasti tyhjäkäyntiä,mutta vivustoa pitäisi muuttaa/lyhentää. vinkkejä,mittoja,muuta helpottavaa materiaalia... hep kaasarit ovat kardon/brosal/solex nurkat. ..... Quote
nalleolut Posted July 23, 2006 Author Posted July 23, 2006 home made,mutta samanlainen/kopioitu alkuperäisestä. mutta sain jo sn verran säädettyä että tyhjäkäynti tippui 1100rpm ja läpät aukeaa ,suurinpiirtein saman verran. säätöä kaipaa vielä . mutta ekat 50m ajettu ja vastaa kaasuun ja vetää hyvin. kohta koeajolle. Quote
Guest Metu2 Posted July 23, 2006 Posted July 23, 2006 Eiks tuo tyhjis ole jo aika lähellä,ja pittäähä kuppelin tyhjis ollakkin pikkusen kovemmalla ku vaki auton.Oliks temppa siinä joku viri nokkakin. Quote
nalleolut Posted July 23, 2006 Author Posted July 23, 2006 reilusti 310 asteinen vissiin.... vaatii pikkasen kaasua liikkeelle lähössä. laturin remmi on sen verran venynyt että koeajot jäi tältä päivältä. huomenna jatketaan. muuten tuntuu pelaavan ok. huomenna viisaampia Quote
Guest Tuoppi Posted July 23, 2006 Posted July 23, 2006 voi olla tyhmä kysymys , mut miks pitäis kuplan tyhjäkäynti olla korkeempi kun "normi" auton? Quote
nalleolut Posted July 23, 2006 Author Posted July 23, 2006 tuo ei välttämättä käy noin jyrkän nokan kanssa. korjatkaa jos olen väärässä. tai yleensäkki jos jyrkkä nokka niin ..... Quote
Guest Tuoppi Posted July 23, 2006 Posted July 23, 2006 no mulla on lieväviri eli 284 asteinen ja tyhjäkäynti on sielä 800 ja 900 välissä. ei se käynti tollakaan nokalla enää ihan tasanen ole ylempänäkään, mut hyvin vastaa kaasuun eikä muitakaan ongelmia. Ompahan mukavammat höminät liikennevaloissa :) Quote
hanski. Posted July 23, 2006 Posted July 23, 2006 voi olla tyhmä kysymys , mut miks pitäis kuplan tyhjäkäynti olla korkeempi kun "normi" auton? pieni tyhjäkäynnin nosto, nostaa myös samalla öljynpainetta...oisko järkevä selitys...? Quote
Racing Posted July 23, 2006 Posted July 23, 2006 voi olla tyhmä kysymys , mut miks pitäis kuplan tyhjäkäynti olla korkeempi kun "normi" auton? pieni tyhjäkäynnin nosto, nostaa myös samalla öljynpainetta...oisko järkevä selitys...? On ja jäähdyttää kuumaa konetta paremmin. ittellä n.950-1000rpm Tosin nokkakin on vain mieto 318 astetta. Quote
nalleolut Posted August 5, 2006 Author Posted August 5, 2006 alkuviikosta pitäisi saapua synkkausmittari. operaation ajattelin aloittaa siten että vivusto irti ja kupla käyntiin ja katsoa thjäkäynnillä ensin minkälaisia lukemia mittari näyttää ja ottaa paperille ylös ja sit vivusto paikoilleen ja sama mittaus. saa arvottua kaasarit saman arvoiseksi. Quote
metake Posted August 5, 2006 Posted August 5, 2006 Ne synkat säädetään just siitä vivustosta, vai onko sulla kaasarissa säätö, jolla saa muuttaa kaasuläpän avautumaa? Eli turha toimenpide katsoa vivustot irroitettuna tyhjäkäynnillä. Aloitat n. 1000 rpm lukemasta ja kun saat synkat siinä kohdalleen nostat kierrokset n. 1500 rpm:ään ja tarkastat että ne on edelleen ok. Sitten lasket kierrokset tyhjäkäynnille ja alat nostaa kierroksia ja seuraat että molemmat puolet muuttuu tasaisesti, eli synkat pysyy kohdillaan, jos ei, niin selvität syyn, yleensä imuvuoto jossain. Ja sytkä pitää olla sitten säädetty tätä ennen kohilleen. Ja mielellään irroita virranjakajan alipaineletku ja tulppaa se (jos sulla semmoinen on). nimim. kymmeniä moottoripyöriä synkannut ;) Edit: Arvojen suuruudella ei ole väliä, tärkeintä on että ne on samat molemmissa kaasareissa. Jos tarjolla on mittaristo, jossa on 1 kpl mittareita ja venttiili jolla vaihdetaan kaasaria ja katotaan kaasari kerrallaan, niin unohda koko juttu. Quote
nalleolut Posted August 5, 2006 Author Posted August 5, 2006 kaasari kerrallaan ja sellainen joka mittaa imusta eli ilmanputsarin paikalla. joutuu vaihtamaan kaasarilta kaasarille.... katsotaan sanoi tohtori. sytkä on kohillaan. Quote
metake Posted August 5, 2006 Posted August 5, 2006 kaasari kerrallaan ja sellainen joka mittaa imusta eli ilmanputsarin paikalla. joutuu vaihtamaan kaasarilta kaasarille.... katsotaan sanoi tohtori. sytkä on kohillaan. Auts. Onnea ja menestystä ;) Quote
nalleolut Posted August 5, 2006 Author Posted August 5, 2006 jaaha vituixs mennee ku lauletaan.... noh harrastelijan on tyydyttävä sellaisiin mittareihin johon harrastelijalla on varaa. ei ole mieltä ostaa 150e mittaria jota tarvii kerran. ja kun kerta vastaavia mittareita vissiin löytyy joka osatoimittajilta hyllystä. mutta asiaan.ei kenenkään tarvii herneitä vetää nenään,mutta luulisi tuollaisellakin saavan ne kohdalleen,vai meinaako metake et siinä ajassa ku vaihdan kaasaria lennossa n.2s niin mittaus tulos ei ole pätevä... vai miten ei voisi tuolla lailla onnistua.? saahan sillä sen eron aikaseksi ja näkee muutoksen jos säätää vivustoa.. vai mikä siitä tekee niin vaikean? jos se kerta vesiletkun kanssakin onnistuu,niin luulis myös edullisella mittarilla. Quote
metake Posted August 5, 2006 Posted August 5, 2006 Vaikeinta on saada pysymään kierrokset justiinsa paikoillaan. Jos kierrokset muuttuu vähänkin, niin alipaine arvo muuttuu heti. Eli homma toimii ihan ok, kun saat kierrokset pysymään paikallaan. Eli kannattaa tehdä niin, että säädät kierrokset ensin tyhjäkäyntiruuvilla haluttuun arvoon (nuo em. 1000 ja 1500 on aika hyvät) ja sitten aloitat säätämisen. En tarkoittanut sitä että laite olisi huono tai että sillä säätö menisi vituralleen, mutta melko paljon enempi työtä se (saattaa) teettää. Mutta joskus tuuri ja tähdet on puolellaan ja kaikki meneekin paremmin kuin arvaa ;) Edit: Niin siis ja tuo tyhjäkäynti-säätö-hommeli toimii vain jos sulla on tyhjäkäyntisäätö vivuistoissa. Edit2: Jos tyhjäkäynti säädetään kaasareista, niin sitten homma menee just niinkuin ajattelitkin. Eli ensin vivustot irti/löysälle ja säädät tyhjäkäynnillä synkat paikalleen TYHJÄKÄYNTIRUUVIEN avulla. Ja tämän jälkeen aloitat synkkaamisen vivustoista, mutta sun pitää keksiä joku kikka jolla saat kierrokset pysymään tarkalleen samoina molempien kaasareiden säätämisen ajan. Quote
nalleolut Posted August 5, 2006 Author Posted August 5, 2006 Vaikeinta on saada pysymään kierrokset justiinsa paikoillaan. Jos kierrokset muuttuu vähänkin, niin alipaine arvo muuttuu heti. Eli homma toimii ihan ok, kun saat kierrokset pysymään paikallaan. Eli kannattaa tehdä niin, että säädät kierrokset ensin tyhjäkäyntiruuvilla haluttuun arvoon (nuo em. 1000 ja 1500 on aika hyvät) ja sitten aloitat säätämisen. pidetään mielessä.... En tarkoittanut sitä että laite olisi huono tai että sillä säätö menisi vituralleen, mutta melko paljon enempi työtä se (saattaa) teettää. eihän tää muuten harrastamista olisi jos ei joskus takapakkia tulisi. Edit: Niin siis ja tuo tyhjäkäynti-säätö-hommeli toimii vain jos sulla on tyhjäkäyntisäätö vivuistoissa. juu kyllä löytyy miun brosaleista tuollaiset ruuvit. kiitoksia... ens viikon to/pe ollaan paljon viisaampia asiassa. sitä mie vaan että ilman vivustoa koittaa ekaks näkee et mitä se mittari näyttää.... vai näyttääkö mitn. sen näkee sitten. kyllä se olisi helpompi jos molemmat sais samaan mittariin ,jos ei tuolla tuu mitään niin sitten hommataan ohutta läpinäkyvää letkua ja säädetään alipaineliitännöistä. Quote
metake Posted August 5, 2006 Posted August 5, 2006 juu kyllä löytyy miun brosaleista tuollaiset ruuvit. sitä mie vaan että ilman vivustoa koittaa ekaks näkee et mitä se mittari näyttää.... vai näyttääkö mitn. sen näkee sitten. Joo, ja kuten mainitsin niin ensin pitää säätää tyhjäkäyntisynkat vivut löysällä, siis tyhjäkäyntiruuveilla ruuvaillet kunnes tyhjäkäynti on sopivalla tasolla ja synkat tasan. Sitten vasta säädät synkat siten, että vivustot alkaa avaamaan kaasuläppiä. Vai ymmärsinkö mä nyt vääriin? En tunne Brosoleita mutta voisin olettaa, että niissä on kummassakin oma tyhjäkäynnin säätöruuvi? Ja silloin siis teet kuten yllä mainitsin. Quote
nalleolut Posted August 6, 2006 Author Posted August 6, 2006 juu juuri näin molemmissa on oma,tällä hetkellä toinen tavoittaa vastineeseen ja toinen on muuten vaan lukittu paikalleen. Quote
metake Posted August 6, 2006 Posted August 6, 2006 Eli nyt kun alat säätään, niin säädät ne molemmat tyhjäkäyntiruuvit niin, että ne osuu siihen vasteeseen. Ja vasta sitten vivuistoista säätö. Quote
Guest arto linden Posted August 6, 2006 Posted August 6, 2006 Näppärä konsti tuplien synkan säätöön on seuraava: Alipaineletkua joku 60 cm. Toinenpää kunnolla korvaan ja toista vuorotellen kaasareiden kurkkuun välillä säätäen, kuulee imusykäykset selvästi, toimii ja on jopa tarkempi kuin noi halpis mittarit. Nimimerkillä säädetty on Quote
Guest Mika Raussi Posted August 7, 2006 Posted August 7, 2006 Voi olla hyfä konsti, mutta kyl toi hurjalta noin alkuunsa korvaan survottuna kuulostaa Quote
nalleolut Posted August 7, 2006 Author Posted August 7, 2006 heh ei tee kovin hyvää kaasarille jos korvavaikut menee sinne ,tukkii vielä kanavia..... Quote
metake Posted August 7, 2006 Posted August 7, 2006 Toi Arton mainitsema niksi on kyllä oikeestikin ihan toimiva ja aikanaan paljonkin käytetty konsti. Saattaa ensimmäisellä kerralla vaatia hieman totuttelua, mutta kyllä sen oppii.. Quote
Guest Harri Björnholm Posted August 7, 2006 Posted August 7, 2006 mulla meinas kuulo mennä, kun ei ollutkaan sytty kohdillaan... Quote
nalleolut Posted April 3, 2007 Author Posted April 3, 2007 tämä homma venynyt pikkasen,2 tunnin päästä saan mittarit ja huomenna aloitan säätämisen. pitäsi olla kunnon palkkimittarit eli 2 kpl. alipaine lähtöön liitettävät. laittelen paperille kierroksia ja arvoja ja säätelen sen mukaan kumpaa tarve on! eli kunhan saan kummatkin mittarit näyttämään samaa tyhjäkäynnillä ja yli 3000 rpm.... ! Quote
metake Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 Juuei meni puolet oikein, eli kun saat molemmat näyttään samaa tyhjäkäynnistä n. 1500 rpm saakka. Sen jälkeen on hyvä testata, että molemmat mittarit liikkuu sunnilleen samalla lailla kun kierroksia nostaa. Tuo synkronoinnin vaikutus kaasareiden toimintaan on suurin pienillä kierroksilla ja alkaa hävitä isommilla kierroksilla. Quote
nalleolut Posted April 4, 2007 Author Posted April 4, 2007 oolright,eli ei tarvetta rääkätä konetta yli 3000,muuten kuin virranjakajaa säätäessä! jup jup Quote
nalleolut Posted April 4, 2007 Author Posted April 4, 2007 oolright,homma suoritettu. pientä heittoa on vielä mutta sen verran vähän ettei luulis vaikuttavan. eli toinen kaasari jää viisarin verran alle ja toinen viisarin verran yli "nollan" . tasasesti nousevat läpi kierrosalueen ja tyhjäkäynnillä on samat. Quote
metake Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 Omilla mittareilla olen säätänyt siten, että säädöt on yhden "pykälän" sisällä (en tosin muista asteikkoa) ja tuolloin tulos on ollut jo tosi hyvä. Kaikkia kaasareita ei saa yhtä hyvin säätöihin kuin toisia. Quote
nalleolut Posted April 4, 2007 Author Posted April 4, 2007 juu nuo oli nestevaimennetut alipaine mittarit ja asteikko on sen verran laaja,et jos olis halunnut tasata nuo niin olis pitänyt viilalla lyhentää kierteitä. persdyno kertoo homman onnistuneen.ottaa herkemmin kierroksia ja muutenkin parempi... Quote
metake Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 Juu se vaikutus on yllättävän iso just pienillä kierroksilla ja liikkeelle lähdettäessä, yleensä heput ei usko ennenkuin itse sen kokee :) Viime vuonna tarjottelin mahdollisuutta, että olisin ottanut omat mittarit Himokselle ja säädellyt halukkaiden autoista kaasarit synkkaan, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut. Pistin sitten mittarit takas kaappiin... Quote
Guest fox racing Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 mitä nuo mittarit maksaa nykyisin ja mistä saa?itellä on mittari jolla mitataan imu torvesta puoli kerrallaan on aika tarkka mut vaatii tilaa eli ei onnistu pitkillä imutorvilla.yleensä riittää kun säätää tyhjäkäynnillä vivustot irrallaan.kun on arvot samat niin eikun vivustot kohdalleen ja menoks.on muuten hyväkonsti kuunnella kumiputkella kurkkujen eroja ,huomaa venttiili viat yms erot hyvin.kuulostaa kivikautiselta ,mutta toimii. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.