Jump to content

vinkkejä vivustojen säätöön


Recommended Posts

home made,mutta samanlainen/kopioitu alkuperäisestä.

mutta sain jo sn verran säädettyä että tyhjäkäynti tippui 1100rpm ja läpät aukeaa ,suurinpiirtein saman verran. säätöä kaipaa vielä . mutta ekat 50m ajettu ja vastaa kaasuun ja vetää hyvin.

kohta koeajolle.

Link to comment
Guest Tuoppi

no mulla on lieväviri eli 284 asteinen ja tyhjäkäynti on sielä 800 ja 900 välissä. ei se käynti tollakaan nokalla enää ihan tasanen ole ylempänäkään, mut hyvin vastaa kaasuun eikä muitakaan ongelmia. Ompahan mukavammat höminät liikennevaloissa :)

Link to comment
voi olla tyhmä kysymys , mut miks pitäis kuplan tyhjäkäynti olla korkeempi kun "normi" auton?

 

pieni tyhjäkäynnin nosto, nostaa myös samalla öljynpainetta...oisko järkevä selitys...?

 

On ja jäähdyttää kuumaa konetta paremmin. ittellä n.950-1000rpm Tosin nokkakin on vain mieto 318 astetta.

Link to comment
  • 2 weeks later...

alkuviikosta pitäisi saapua synkkausmittari.

operaation ajattelin aloittaa siten että vivusto irti ja kupla käyntiin ja katsoa thjäkäynnillä ensin minkälaisia lukemia mittari näyttää ja ottaa paperille ylös ja sit vivusto paikoilleen ja sama mittaus. saa arvottua kaasarit saman arvoiseksi.

Link to comment

Ne synkat säädetään just siitä vivustosta, vai onko sulla kaasarissa säätö, jolla saa muuttaa kaasuläpän avautumaa?

 

Eli turha toimenpide katsoa vivustot irroitettuna tyhjäkäynnillä.

 

Aloitat n. 1000 rpm lukemasta ja kun saat synkat siinä kohdalleen nostat kierrokset n. 1500 rpm:ään ja tarkastat että ne on edelleen ok. Sitten lasket kierrokset tyhjäkäynnille ja alat nostaa kierroksia ja seuraat että molemmat puolet muuttuu tasaisesti, eli synkat pysyy kohdillaan, jos ei, niin selvität syyn, yleensä imuvuoto jossain.

 

Ja sytkä pitää olla sitten säädetty tätä ennen kohilleen. Ja mielellään irroita virranjakajan alipaineletku ja tulppaa se (jos sulla semmoinen on).

 

nimim. kymmeniä moottoripyöriä synkannut ;)

 

Edit: Arvojen suuruudella ei ole väliä, tärkeintä on että ne on samat molemmissa kaasareissa. Jos tarjolla on mittaristo, jossa on 1 kpl mittareita ja venttiili jolla vaihdetaan kaasaria ja katotaan kaasari kerrallaan, niin unohda koko juttu.

Link to comment

jaaha vituixs mennee ku lauletaan.... noh harrastelijan on tyydyttävä sellaisiin mittareihin johon harrastelijalla on varaa. ei ole mieltä ostaa 150e mittaria jota tarvii kerran. ja kun kerta vastaavia mittareita vissiin löytyy joka osatoimittajilta hyllystä.

mutta asiaan.ei kenenkään tarvii herneitä vetää nenään,mutta luulisi tuollaisellakin saavan ne kohdalleen,vai meinaako metake et siinä ajassa ku vaihdan kaasaria lennossa n.2s niin mittaus tulos ei ole pätevä... vai miten ei voisi tuolla lailla onnistua.? saahan sillä sen eron aikaseksi ja näkee muutoksen jos säätää vivustoa.. vai mikä siitä tekee niin vaikean? jos se kerta vesiletkun kanssakin onnistuu,niin luulis myös edullisella mittarilla.

Link to comment

Vaikeinta on saada pysymään kierrokset justiinsa paikoillaan. Jos kierrokset muuttuu vähänkin, niin alipaine arvo muuttuu heti. Eli homma toimii ihan ok, kun saat kierrokset pysymään paikallaan. Eli kannattaa tehdä niin, että säädät kierrokset ensin tyhjäkäyntiruuvilla haluttuun arvoon (nuo em. 1000 ja 1500 on aika hyvät) ja sitten aloitat säätämisen.

 

En tarkoittanut sitä että laite olisi huono tai että sillä säätö menisi vituralleen, mutta melko paljon enempi työtä se (saattaa) teettää.

 

Mutta joskus tuuri ja tähdet on puolellaan ja kaikki meneekin paremmin kuin arvaa ;)

 

Edit: Niin siis ja tuo tyhjäkäynti-säätö-hommeli toimii vain jos sulla on tyhjäkäyntisäätö vivuistoissa.

 

Edit2: Jos tyhjäkäynti säädetään kaasareista, niin sitten homma menee just niinkuin ajattelitkin. Eli ensin vivustot irti/löysälle ja säädät tyhjäkäynnillä synkat paikalleen TYHJÄKÄYNTIRUUVIEN avulla. Ja tämän jälkeen aloitat synkkaamisen vivustoista, mutta sun pitää keksiä joku kikka jolla saat kierrokset pysymään tarkalleen samoina molempien kaasareiden säätämisen ajan.

Link to comment
Vaikeinta on saada pysymään kierrokset justiinsa paikoillaan. Jos kierrokset muuttuu vähänkin, niin alipaine arvo muuttuu heti. Eli homma toimii ihan ok, kun saat kierrokset pysymään paikallaan. Eli kannattaa tehdä niin, että säädät kierrokset ensin tyhjäkäyntiruuvilla haluttuun arvoon (nuo em. 1000 ja 1500 on aika hyvät) ja sitten aloitat säätämisen.

pidetään mielessä....

En tarkoittanut sitä että laite olisi huono tai että sillä säätö menisi vituralleen, mutta melko paljon enempi työtä se (saattaa) teettää.

eihän tää muuten harrastamista olisi jos ei joskus takapakkia tulisi.

 

Edit: Niin siis ja tuo tyhjäkäynti-säätö-hommeli toimii vain jos sulla on tyhjäkäyntisäätö vivuistoissa.

juu kyllä löytyy miun brosaleista tuollaiset ruuvit.

 

kiitoksia... ens viikon to/pe ollaan paljon viisaampia asiassa. sitä mie vaan että ilman vivustoa koittaa ekaks näkee et mitä se mittari näyttää.... vai näyttääkö mitn. sen näkee sitten. kyllä se olisi helpompi jos molemmat sais samaan mittariin ,jos ei tuolla tuu mitään niin sitten hommataan ohutta läpinäkyvää letkua ja säädetään alipaineliitännöistä.

Link to comment

juu kyllä löytyy miun brosaleista tuollaiset ruuvit.

 

sitä mie vaan että ilman vivustoa koittaa ekaks näkee et mitä se mittari näyttää.... vai näyttääkö mitn. sen näkee sitten.

 

Joo, ja kuten mainitsin niin ensin pitää säätää tyhjäkäyntisynkat vivut löysällä, siis tyhjäkäyntiruuveilla ruuvaillet kunnes tyhjäkäynti on sopivalla tasolla ja synkat tasan. Sitten vasta säädät synkat siten, että vivustot alkaa avaamaan kaasuläppiä.

 

Vai ymmärsinkö mä nyt vääriin? En tunne Brosoleita mutta voisin olettaa, että niissä on kummassakin oma tyhjäkäynnin säätöruuvi? Ja silloin siis teet kuten yllä mainitsin.

Link to comment
Guest arto linden

Näppärä konsti tuplien synkan säätöön on seuraava: Alipaineletkua joku 60 cm. Toinenpää kunnolla korvaan ja toista vuorotellen kaasareiden kurkkuun välillä säätäen, kuulee imusykäykset selvästi, toimii ja on jopa tarkempi kuin noi halpis mittarit.

Nimimerkillä säädetty on

Link to comment
  • 7 months later...

tämä homma venynyt pikkasen,2 tunnin päästä saan mittarit ja huomenna aloitan säätämisen.

pitäsi olla kunnon palkkimittarit eli 2 kpl. alipaine lähtöön liitettävät. laittelen paperille kierroksia ja arvoja ja säätelen sen mukaan kumpaa tarve on! eli kunhan saan kummatkin mittarit näyttämään samaa tyhjäkäynnillä ja yli 3000 rpm.... !

Link to comment

Juuei meni puolet oikein, eli kun saat molemmat näyttään samaa tyhjäkäynnistä n. 1500 rpm saakka. Sen jälkeen on hyvä testata, että molemmat mittarit liikkuu sunnilleen samalla lailla kun kierroksia nostaa. Tuo synkronoinnin vaikutus kaasareiden toimintaan on suurin pienillä kierroksilla ja alkaa hävitä isommilla kierroksilla.

Link to comment

oolright,homma suoritettu. pientä heittoa on vielä mutta sen verran vähän ettei luulis vaikuttavan. eli toinen kaasari jää viisarin verran alle ja toinen viisarin verran yli "nollan" . tasasesti nousevat läpi kierrosalueen ja tyhjäkäynnillä on samat.

Link to comment

Omilla mittareilla olen säätänyt siten, että säädöt on yhden "pykälän" sisällä (en tosin muista asteikkoa) ja tuolloin tulos on ollut jo tosi hyvä. Kaikkia kaasareita ei saa yhtä hyvin säätöihin kuin toisia.

Link to comment

Juu se vaikutus on yllättävän iso just pienillä kierroksilla ja liikkeelle lähdettäessä, yleensä heput ei usko ennenkuin itse sen kokee :)

 

Viime vuonna tarjottelin mahdollisuutta, että olisin ottanut omat mittarit Himokselle ja säädellyt halukkaiden autoista kaasarit synkkaan, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut. Pistin sitten mittarit takas kaappiin...

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest fox racing

mitä nuo mittarit maksaa nykyisin ja mistä saa?itellä on mittari jolla mitataan imu torvesta puoli kerrallaan on aika tarkka mut vaatii tilaa eli ei onnistu pitkillä imutorvilla.yleensä riittää kun säätää tyhjäkäynnillä vivustot irrallaan.kun on arvot samat niin eikun vivustot kohdalleen ja menoks.on muuten hyväkonsti kuunnella kumiputkella kurkkujen eroja ,huomaa venttiili viat yms erot hyvin.kuulostaa kivikautiselta ,mutta toimii.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...