mattio Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 (edited) Formula V Tammikuussa 1966 Rune Levander ja Kjell Lindskog perustivat Racing Plast Burträsk nimisen yrityksen. Rune Levanderilla oli ennestään kokemusta muovista ja lasikuidusta.Myöhemmin palkattiin Bror Jaktlund rakentamaan moottoreita ja tekemään hitsaustöitä. Tavoitteena oli sekä tulla johtavaksi valmistajaksi Formula V luokassa että valmistaa tyylikkäitä lujitemuovikoreja VW:n alustalle. Formula V oli uusi luokka Ruotsissa 1965 jolloin Scania Vabis vuokrasi 10 autoa Hollannista ja järjesti maaottelun Ruotsin ja Hollannin välillä. Kilpailu käytiin Knutstorpin radalla syyskuun 12. ja hollantilaiset voittivat kuljettajina Daan Constandse, Evert Jan Groen, veljekset David ja salanimellä ajanut Jaansen. Ruotsalaiset kuljettajat olivat Anders Josefsson, Egert Haglund, Picko Troberg, Yngve Rosqvist ja Gunnar Persbergarn. Formula V oli kilpa-auto, joka rakennettiin Volkswagen osia käyttäen. Autossa oli putkirunko ja lujitemuovikori. Alkuaikoina Racing Plast Burträsk valmisti vain Broke (BeachCar) ja Dolling autoja lisenssillä. 1967 esiteltiin ensimmäinen RPB joka oli suunniteltu ja rakennettu Burträskissä. RPB kehitti nopeita moottoreita ja teknisesti edistyksellisiä ratkaisuja vuosien 1967-1970 välisenä aikana. Oli hyvin tavallista, että lähtöruudukossa olevista autoista puolet oli RPB:n valmistamia. Valmistetut ja tiedossa olevat Formula V autot: RPB-67 : tunnettuja autoja 19 kpl RPB-68 : tunnettuja autoja 12 kpl RPB-69 : valmistettuja autoja 6 kpl, kaikki tiedossa RPB-70 : valmistettuja 17 kpl, tiedossa 16 kpl Urheiluautot RPB Piraya 1968 Racing Plast Burträsk esitteli yhdessä Bo Andrén’in kanssa katukäyttöön tarkoitetun auton. RPB Piraya’sta tuli nopeasti arvostettu auto ja niitä myytiin noin 70 kappaletta. Kori oli lasikuitua ja se oli varustettu lokinsiipiovilla ja kokonaan ylösnousevalla takaosalla. Muotoiluun oli haettu vaikutteita Ford GT 40 autosta. Piraya oli suunniteltu ja varusteltu asennettavaksi VW:n alustalle. Moottorivaihtoehtoina oli VW moottorin lisäksi Porschen 60, 75 ja 90 hv moottorit. Jäljellä olevia autoja on tiedossa 28 kpl. ”Ei, et näe unta! Tämän täysverisen urheiluauton, Pirayan voit rakentaa itse. Tarvitset vain käytetyn Volkswagenin, normaalit käden taidot ja tavallisia työkaluja. Sekä tietysti muovikorin BEAlta. Sarja sisältää kaiken mitä tarvitset muuttaaksesi tavallisen Kuplasi kaksipaikkaiseksi GT unelmaksi, joka kulkee lähes 150 km/h 1200 cc moottorilla. Ja 1600 cc moottorilla se kulkee 175 km/h. Voit halutessasi vielä täydentää rakennussarjaa ja rakentaa keskimoottorisen version Porschen 1600 cc moottorilla, joka kulkee 200 km/h! Jos haluat muuttaa Kuplasi Formula V kilpa-autoksi Ruotsin menestyksekkäimpään luokkaan tai huippu-uutuudeksi, maastokelpoiseksi Kirpuksi meiltä löytyy rakennussarjat näitäkin varten. Jos et halua itse rakentaa voit ostaa auton meiltä osittain tai kokonaan valmiiksi rakennettuna pitkällä maksuajalla ja matalalla korolla. Pane toimeksi. Soita meille tai kirjoita saadaksesi lisätietoja. Jos olet Tukholmassa olet tervetullut koeajolle.” (Mainos jossain ruotsalaisessa lehdessä -60 luvun lopulla.) RPB GT 1967 esiteltiin uusi malli RPB GT. Lokinsiipiovet oli korvattu tavallisilla ovilla ja takaosa oli muotoiltu uudelleen.Suuri ero oli myös se, että auto oli helpompi rakentaa. Valmistaja oli kuunnellut asiakkaitaan! Myös tätä mallia myytiin hyvin ja noin 50 autoa valmistettiin. Niistä 22 myytiin Ruotsiin ja 20 Suomeen. Lopuista pääosa meni Norjaan. Kaikki Ruotsiin myydyt yksilöt ovat tiedossa. GT hyödynsi osia eri autoista : polttoainetankki oli Renault 10:stä, ovien ja takaluukun saranat Renault 4:stä, ovien kahvat ja lukot Renault 16:sta, ovien saranat ja sivuikkunat (sopivaan kokoon leikattuna) Ministä, tuulilasi 1967 Corvettesta, ajo- ja takavalot olivat Hellan yleismalleja (samoja ajovaloja käyttivät ainakin Saab 96, Saab 99 ja Renault 16). Vuonna 1970 Ruotsissa astui voimaan uusi laki, joka vaati kit car’eilta kolariturvallisuustestauksen. Tämä teki lähes mahdottomaksi saada rakennussarja-autoista katulaillisia. Tuotanto vientiin (lähinnä Suomeen ja Norjaan) jatkui vielä jonkin aikaa. Toukokuussa 1971 tuli tuhosi Racing Last Burträskin tehtaan muotteineen. Tuotannon jatkaminen ei ollut enää mahdollista. Keskeisiä henkilöitä RPB historian kannalta Suomessa olivat Stig Lundqvist ja Allan Sjöbacka. Alkuperäinen Ruotsi versio tyyppikatsastettiin Suomessa. Viiden auton maahantuonnin jälkeen Lundqvist (Auto Team) osti muotit Ruotsista vuonna 1968. Muottia muokattiin Pietarsaaressa korottamalla kattoa ja muotoilemalla peräpää uusiksi. Autoja valmistui tusinan verran. Osa niistä rakennettiin asiakkaalle ihan valmiiksi asti. Autojen valmistus jatkui Munsalassa. Sen jälkeen Kent Lundqvist jatkoi valmistusta Kovjoella. Siellä valmistusta jatkettiin niin kauan että kaikki olemassa olleet tilaukset saatiin toimitettua, yhteensä parikymmentä autoa. Tämä vaihe oli ilmeisesti Burträskin tehtaan palon jälkeen. Viimeiset autot valmisti 80-luvun lopussa muotit ostanut Allan Sjöbacka. Muotit ovat edelleen tallella. Muotit kulkeutuivat Salon kautta Lohjalle mistä Sjöbacka osti ne. Lohjalla oli Best Car niminen yritys valmistanut joitain yksilöitä. Oma projektiautomme on ilmeisesti ensimmäisiä Salossa valmistuneita yksilöitä. Auton ulkonäköön tehtiin useita muutoksia sinä aikana kun niitä valmistettiin Suomessa. Kokonaisvalmistusmäärä Ruotsissa oli noin 50 autoa ja Suomessa parikymmentä. Auto sai mainetta Suomessa kun Tekniikan Maailma lehti rakensi Jussi Juurikkalan johdolla yhden auton. Projekti esiteltiin kuudessa TM lehdessä vuosina 1970 - 1972. RPB vetäytyi autojen valmistamisesta siirtyen tuottamaan lujitemuovista mm. linja-autojen sisustuksia ja lumikelkkojen katteita. Urbaani legenda (johon itsekin uskoin ennenkuin ryhdyin selvittämään tarkemmin historiaa), että Euran Lasikuitu olisi edustanut tai valmistanut RPB GT autoja ei pidä paikkaansa, vaikka omankin automme papereissa on katsastuskonttorin päätös jossa lukee valmistajajan kohdalla Euran lasikuitu. En ole löytänyt yhtään tietoa, joka tukisi tätä. Suomessa rekisterissä olevia / olleita yksilöitä tunnetaan 13 kpl. Tähän lukuun sisältyvät Ruotsista tuodut 20 kpl ja Suomessa valmistetut 20 kpl. Monien kit car’ien kohtalo on että projekti aloitetaan suuren kiihkon vallassa ja ennen pitkää innostus sammuu ja projekti jää kesken. Siis noin 40:stä Suomessa myydystä autosta valmistui ehkä 13 kpl eli reilu neljännes. Tämän historian pääasiallisina lähteinä on käytetty Allan Sjöbackan kanssa 2019 aikana käytyjä keskusteluja sekä Hufvudstadsbladin artikkelia: RPB GT - det bottniska bilmärket (2002 Toukokuu 19). RPB GT2 Vielä 1980 luvulla Racing Plast Burträsk suunnitteli käynnistävänsä tuotannon uudelleen kun lakia muutettiin jälleen niin että se olisi sallinut kit car’in valmistamisen. Kjell Lindskog ja Bengt Jacobsson ostivat Suomesta (!) valmiin korin, jota ryhdyttiin muokkaamaan. Suunniteltiin uusi malli GT 2, joka sai 1981 hyvän vastaanoton näyttelyissä. Autoja ehti valmistua 3 kpl ennen kuin Burträsk sai suuren tilauksen puolustusvoimilta joidenkin lasikuituosien valmistamisesta. Suunnitelmat autotuotannosta valitettavasti haudattiin. Piirustukset ja muotit ovat kuitenkin olemassa joten, who knows… Kaikki kolme GT 2 autoa ovat tallessa ja rekisterissä. Suomessa rekisterissä olleet / olevat autot (GT): FBN-948 (työn alla oleva projektiautomme) JZI-76 KIF-699 KSK-11 LGP-934 TGM-501 VBC-246 VPU-510 VRC-144 VTH-268 VTR-78 YZK-11 ZH-671 Oletettavasti muitakin on ollut rekisterissä, näistä kuulisimme mielellämme. Kuvassa vielä vähän vaiheessa oleva projektiautomme, vm 1971 (vuosimalli määräytyy alustan mukaan) Salossa valmistetulla korilla, eli ihan Salossa valmistettujen korien alkupäästä. Toisessa kuvassa varaosa-auto, josta saatiin mm alkuperäinen etuluukku projektiin, Tämä yksilö on tuotannon loppupäästä. Kolmannessa kuvassa sininen ruotsalainen Piraya yksilö. Näissä näkyvät selvästi Ford GT 40 vaikutteet. Autohan ei sinänsä ole mikään replika, mutta muotoiluun haettiin vaikutteita GT 40 ratakilpurista. Alimmaisissa kuvissa GT 2 kori ja valmis auto. Edited October 24, 2019 by mattio New information 9 Quote Link to comment
Tonii73 Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 Lisäksi suomessa tehtiin omia variaatioita RPB korin ympärille. Tässä mallissa keulaa ja perää on muokattu melko paljon, mutta keskiosa korista on sama.. Tämän mallin muotit oli myynnissä Turun seudulla pari vuotta sitten. Kuva laina nettiauton myynti ilmosta.... 1 Quote Link to comment
-AP- Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 Oliko tää 'Ferrari III' myös samaa sukua vai vähän erilainen oma korinsa? Quote Link to comment
mattio Posted March 1, 2019 Author Share Posted March 1, 2019 1 hour ago, -AP- said: Oliko tää 'Ferrari III' myös samaa sukua vai vähän erilainen oma korinsa? Käsittääkseni kaikki nämä "Ferrarit" ovat Bonito merkkisiä. Alunperin Saksasta Fiberfab nimiseltä valmistajalta. Myöhemmin Euran lasikuitu teki näitä tai toi ainakin maahan. Eli vastaus kysymykseesi : eri auto (kori). Quote Link to comment
Tonii73 Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 (edited) Juurikin noin kuin Mattio kirjoitti. Kuusisella(eura) oli muotit Bonitoon, josta sitten jatko kehitti Falcon Devil mallin. Silver hawk on taas sitten ruotsalaista desing. Muotoilijan myöhempiä saavutuksia oli sitten ensimmäinen Koenigsset auto. Jatkoa muistin syövereistä-> Käsittääkseni euran ferrari 3 oli kaikki euran omaa tuotantoa, eikä tuonti kamaa. Ensimmäisen Boniton Suomeen toi yksityishenkilö, josta otettiin muotit Euran autoihin. Euran autoissa on koria muutettu mm. Tuulilasin kehyksen osalta. Alkuperäisessä Bonitossa oli muistaakseni taunus M17 tuulilasi. Euran autossa tuulilasin yläreuna on eri mallinen ja siksi siihen ei sovi taunuksen lasi suoraan. En tiedä mikä tässä muutoksessa oli syynä, mutta jos voisi veikata niin syynä voisi olla ehkä mallisuojan kiertäminen? Edited March 3, 2019 by Tonii73 Jatkoa Quote Link to comment
mattio Posted September 2, 2019 Author Share Posted September 2, 2019 Olin loppukesästä 2019 yhteydessä henkilöön, joka oli ollut tekemässä uutta muottia sen jälkeen kun Burträsk oli palanut. Juttu sai aivan uusia käänteitä. Muotti tehtiin Munsalassa ja siirrettiin Saloon. Tämä oli minulle ihan uusi tieto. En tiedä kuka Salossa valmisti autoja. Jututtamani henkilö oli sitä mieltä, että autoja olisi Suomessa valmistunut noin 20 kpl. Hän myös totesi, että projektiautomme on ilmeisesti ihan ensimmäisiä Salossa valmistuneita. Mielenkiintoista on, että hänellä ei ollut mitään tietoa siitä, että Euran Lasikuitu olisi valmistanut RPB autoja. Olen itsekin kallistumassa sille kannalle , että näitä ei ilmeisesti sittenkään tehty Eurassa. RPB GT auton kaikki muotit ovat edelleen tallella ja sijaintipaikka tiedossa. 2 Quote Link to comment
mattio Posted September 4, 2019 Author Share Posted September 4, 2019 Jälleen sain käsiini uutta tietoa. Ohessa RPB GT mainos, jossa valmistajaksi mainitaan Racing Plast AB, Skellefteå. Burträsk on ihan Skellefteån naapurissa ja ilmeisesti Burträsk kuuluu Skellefteån alueeseen, mutta tällaista versiota firman nimestä en ole aiemmin kuullut. Kaikkein mielenkiintoisin asia mainoksessa on kuitenkin oikean alanurkan teksti : VTT-Grafiska Vimmerby 1983. Siis mitä? Viimeiset autot Burträskissä tehtiin 1971 ja viimeiset Suomessa 1974. Onko tämä nyt joku ennestään tuntematon luku RPB autojen historiassa... Jos jollakin on tästä tietoa kuulisin mielelläni. Quote Link to comment
-tipi- Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 VTT-Grafiska lienee mainoksen tehnyt mainostoimisto. Quote Link to comment
mattio Posted September 4, 2019 Author Share Posted September 4, 2019 Nimestä päätellen asia on juuri näin. Vuosiluku silti tässä se suurin kysymysmerkki.... Quote Link to comment
Tonii73 Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 (edited) 70/80-luvulla ei ollut mitenkään tavatonta kopioida muotteja ja myydä niitä eri lasikuitu firmoille tai peräti tehdä korista muotteja omaan käyttöön. Yhden huhun mukaan Siuntio ja Kirkkonummi akselilla olisi säilöissä yhdet RPB:n muotit. Edited September 4, 2019 by Tonii73 Quote Link to comment
tc125a Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 Sattumalta osui silmään kyseinen lehtileike kun töissä siivottiin vanhoja varastoja. En tiedä liittyykö RPBeihin millään, voi poistaa jos ei. Quote Link to comment
Tonii73 Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 On 9/4/2019 at 10:07 PM, tc125a said: Sattumalta osui silmään kyseinen lehtileike kun töissä siivottiin vanhoja varastoja. En tiedä liittyykö RPBeihin millään, voi poistaa jos ei. Ei liity RPB:hen. On ruotsalainen kopio jenkkiläisestä Manta Miragesta, kuten jutussa mainittiinkin. Ilmeisesti Suomestakin löytyy mahdollisesti yksi tuon korinen kit car. Quote Link to comment
mattio Posted September 6, 2019 Author Share Posted September 6, 2019 On 9/4/2019 at 5:51 PM, Tonii73 said: 70/80-luvulla ei ollut mitenkään tavatonta kopioida muotteja ja myydä niitä eri lasikuitu firmoille tai peräti tehdä korista muotteja omaan käyttöön. Yhden huhun mukaan Siuntio ja Kirkkonummi akselilla olisi säilöissä yhdet RPB:n muotit. Siltä tosiaan vaikuttaa. Mielenkiintoinen tuo huhu Siuntio Kirkkonummiakselilla mahdollisesti olevista muoteista! Quote Link to comment
mattio Posted September 6, 2019 Author Share Posted September 6, 2019 15 hours ago, Tonii73 said: Ei liity RPB:hen. On ruotsalainen kopio jenkkiläisestä Manta Miragesta, kuten jutussa mainittiinkin. Ilmeisesti Suomestakin löytyy mahdollisesti yksi tuon korinen kit car. Hienon näköinen kori. Minulle ennestään tuntematon. Quote Link to comment
Saqes Posted September 13, 2019 Share Posted September 13, 2019 On 9/2/2019 at 9:15 AM, mattio said: Olin loppukesästä 2019 yhteydessä henkilöön, joka oli ollut tekemässä uutta muottia sen jälkeen kun Burträsk oli palanut. Juttu sai aivan uusia käänteitä. Muotti tehtiin Munsalassa ja siirrettiin Saloon. Tämä oli minulle ihan uusi tieto. En tiedä kuka Salossa valmisti autoja. Jututtamani henkilö oli sitä mieltä, että autoja olisi Suomessa valmistunut noin 20 kpl. Hän myös totesi, että projektiautomme on ilmeisesti ihan ensimmäisiä Salossa valmistuneita. Mielenkiintoista on, että hänellä ei ollut mitään tietoa siitä, että Euran Lasikuitu olisi valmistanut RPB autoja. Olen itsekin kallistumassa sille kannalle , että näitä ei ilmeisesti sittenkään tehty Eurassa. RPB GT auton kaikki muotit ovat edelleen tallella ja sijaintipaikka tiedossa. Minulla omistuksessa oleva RPB GT on tehty 1975—76 ja rakentaja tehnyt silloin muotit jostakin valmiista GT:stä ja muokanut hieman mieleisekseen. Kuitenkin siinä mielessä kiinnostava yksilö, että on silloin verottajan mieliksi tehty uudeksi autoksi ja tyyppihyväksytetty (ainakin valmistenumero on annettu uusi). Onkohan kitcareja kuinka paljon Suomeen samalla menettelyllä tehty? Myös kiinnostaisi millä tiedolla voisi kansallisarkistosta löytyä lupapaperit/tyyppihyväksynnät? Rekisterinumeroilla on jo kaikki paperit hankittu... 1 Quote Link to comment
-AP- Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 Rekisteröinti- ja muutoskatsastusten papereita säilytettiin ennen Trafin uutta digitointi-aikakautta kullakin hyväksynnän tehneellä katsastuskonttorilla muutaman vuoden ajan (5 tai 10), niitä ei toimitettu mihinkään keskusarkistoon. Vuosien jälkeen mapit tuhottiin. Mahdollinen tyyppihyväksyntä ehkä eri asia, sellaisen arkistot (oli) aikoinaan ehkä nykyisen A-Katsastus Hakuninmaan hallussa? 1 Quote Link to comment
mattio Posted September 16, 2019 Author Share Posted September 16, 2019 Saimme oman projektiautomme mukana Katsastuskonttorin päätöksen auton rakenteen muuttamisesta sekä tyyppikatsastustodistuksen. Jälkimmäinen on alunperin ollut lämpöherkälle paperille tulostettuna ja teksti on paikoin kärsinyt pahasti. Quote Link to comment
Saqes Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 On 9/16/2019 at 8:48 AM, mattio said: Saimme oman projektiautomme mukana Katsastuskonttorin päätöksen auton rakenteen muuttamisesta sekä tyyppikatsastustodistuksen. Jälkimmäinen on alunperin ollut lämpöherkälle paperille tulostettuna ja teksti on paikoin kärsinyt pahasti. Oletko kysynyt kansallisarkistosta löytyisikö tuolla tyyppikatsastustodistuksen numerolla myös heidän arkistostaan tietoja? Quote Link to comment
Saqes Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 TM rakensi 70-luvun alussa RPB GT:n ja tässä lehtileikkeet projektista. TM 8_1971 RPB GT.pdf TM 14_1971 RPB GT.pdf TM 1_1971 RPB GT.pdf TM 18_1970 RPB GT.pdf TM 16_1970 RPB GT.pdf Quote Link to comment
mattio Posted September 25, 2019 Author Share Posted September 25, 2019 Löysin muutama vuosi sitten tori.fi:stä nuo alkuperäiset lehdet. Nyt haussa Hufvudstadsbladet vuodelta 2002 toukokuun 19. Siinä pitäisi olla pitkä juttu aiemmin mainitsemastani kaverista, joka oli mukana tekemässä muottia Suomessa sen jälkeen, kun Burträskin tehdas oli palanut. Quote Link to comment
mattio Posted September 25, 2019 Author Share Posted September 25, 2019 15 hours ago, Saqes said: Oletko kysynyt kansallisarkistosta löytyisikö tuolla tyyppikatsastustodistuksen numerolla myös heidän arkistostaan tietoja? En ole kysynyt, mutta auton dokumenteista löytyy kyllä kaikki tarvittava. Tämän tarkistin katsastuskonttorilla. Quote Link to comment
mattio Posted October 23, 2019 Author Share Posted October 23, 2019 Kirjoitin historian uusiksi GT:n osalta. Pari vuotta jatkuneiden tutkimusten jälkeen uskon, että historia on jos ei nyt aivan pilkulleen oikein, niin ainakin paljon lähempänä todellisuutta kuin alkuperäinen kirjoitukseni. Käykää lukemassa. Myös GT 2:n kohdalle lisäsin yhden huomautuksen. Kaikki kommentit tervetulleita. Quote Link to comment
Saqes Posted December 11, 2019 Share Posted December 11, 2019 Lahden takana olisi tällaista tarjolla https://www.blocket.se/annons/stockholm/rpb_gt/87629492 Ei pitäisi olla näprättävää pahemmin jäljellä. 1 Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted December 11, 2019 Share Posted December 11, 2019 (edited) Linkin takana Ruotsissa kaupan tuollainen edellä mainittu (Manta Mirage kopio?) kitcar: https://www.blocket.se/annons/norrbotten/vw__kitt_car_can_am__obs_ovanlig_/87244620 Edited December 11, 2019 by Paksu-Tolppa 1 Quote Link to comment
mattio Posted December 12, 2019 Author Share Posted December 12, 2019 10 hours ago, Saqes said: Lahden takana olisi tällaista tarjolla https://www.blocket.se/annons/stockholm/rpb_gt/87629492 Ei pitäisi olla näprättävää pahemmin jäljellä. Huippuhieno yksilö! Quote Link to comment
mattio Posted December 12, 2019 Author Share Posted December 12, 2019 8 hours ago, Paksu-Tolppa said: Linkin takana Ruotsissa kaupan tuollainen edellä mainittu (Manta Mirage kopio?) kitcar: https://www.blocket.se/annons/norrbotten/vw__kitt_car_can_am__obs_ovanlig_/87244620 Ilmeisesti samanlainen kuin tc125a:n postaus aiemmin tässä viestiketjussa. Quote Link to comment
pahanapuhallin Posted February 15, 2020 Share Posted February 15, 2020 (edited) Edited February 15, 2020 by pahanapuhallin 2 Quote Link to comment
mattio Posted February 17, 2020 Author Share Posted February 17, 2020 On 2/15/2020 at 3:27 PM, pahanapuhallin said: Huippumielenkiintoinen löytö. Paljon kiitoksia postauksesta! Quote Link to comment
pahanapuhallin Posted April 5, 2020 Share Posted April 5, 2020 TEKNIIKAN MAAILMA 8/-68 2 Quote Link to comment
mattio Posted April 6, 2020 Author Share Posted April 6, 2020 Mielenkiintoinen postaus! Quote Link to comment
pahanapuhallin Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 TEKNIIKAN MAAILMA 20/-70 3 Quote Link to comment
mattio Posted April 14, 2020 Author Share Posted April 14, 2020 Mielenkiintoinen juttu tämäkin, kiitos! Quote Link to comment
mattio Posted December 7, 2020 Author Share Posted December 7, 2020 Kiitos postauksestasi. Enpä ole ennen tähän juttuun törmännyt! Quote Link to comment
mattio Posted December 9, 2020 Author Share Posted December 9, 2020 Keskustelussa Allan Sjöbackan kanssa 8.12.2020 täsmentyi RPB:n Suomi historia : Keskeisiä henkilöitä RPB historian kannalta Suomessa olivat Stig Lundqvist ja Allan Sjöbacka. Alkuperäinen Ruotsi versio tyyppikatsastettiin Suomessa. Viiden auton maahantuonnin jälkeen Lundqvist (Auto Team) osti muotit Ruotsista vuonna 1968. Muottia muokattiin Pietarsaaressa korottamalla kattoa ja muotoilemalla peräpää uusiksi. Autoja valmistui tusinan verran. Osa niistä rakennettiin asiakkaalle ihan valmiiksi asti. Autojen valmistus jatkui Munsalassa. Sen jälkeen Kent Lundqvist jatkoi valmistusta Kovjoella. Burtäskin tehdas paloi 1971. Jäljellä olleet tilaukset toimitettiin Suomesta. Muotit kulkeutuivat jossain vaiheessa Saloon Best Car nimiselle yritykselle, joka valmisti joitain autoja. Samassa yhteydessä koriin tehtiin joitain muotoilumuutoksia. Oma yksilömme on ilmeisesti yksi ensimmäisistä Salossa valmistuneista yksilöistä. Sjöbacka osti muotit takaisin Pietarsaaren seudulle Best Car'ilta. Auton ulkonäköön tehtiin useita muutoksia sinä aikana kun niitä valmistettiin Suomessa. Kokonaisvalmistusmäärä Ruotsissa oli noin 50 autoa ja Suomessa parikymmentä. Auto sai mainetta Suomessa kun Tekniikan Maailma lehti rakensi Jussi Juurikkalan johdolla yhden auton. Projekti esiteltiin kuudessa TM lehdessä vuosina 1970 - 1972. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.