Motör Circus Posted March 5 Posted March 5 Onpa tutun näköinen suunnitelma. Itse en vaan saanut mallinnusta (t)ulosettua. Piti tehdä suoraan päästä metallille. Osaispa itsekin tehdä tuommoisia piirustuksia! Hyvältä näyttää! 2,5 vuotta toiminut samantyyppinen layout minulla. Ja edelleen kulkee ilosesti, suosittelen! Quote
Cera Posted March 5 Author Posted March 5 (edited) 9 minutes ago, Motör Circus said: Onpa tutun näköinen suunnitelma. Itse en vaan saanut mallinnusta (t)ulosettua. Piti tehdä suoraan päästä metallille. Osaispa itsekin tehdä tuommoisia piirustuksia! Hyvältä näyttää! 2,5 vuotta toiminut samantyyppinen layout minulla. Ja edelleen kulkee ilosesti, suosittelen! Arvaa vaa kenen kuvista on inspiraatio ;) Sulta voikin kysyä että minkä paksusesta teräksestä ne sun L-profiilit oli minkä päällä se invertteri makaa jne? :D Mulla on tavoitteena että saa nää piirrustukset sitte joskus laitettua johonkin vapaaseen jakoon ni pääsee meiän perässä tulevat sähköhippibusseilijat sitte vähän helpommalla :) Ps. hiano se sun iso bussi kanssa! :D Edited March 5 by Cera Quote
Kharon Posted March 6 Posted March 6 (edited) 3mm kulmarauta on ihan tukevaa tavaraa eikä lattakaan heiveröistä ole, jos/kun sitä kuormitetaan leveän sivun suuntaisesti. Tehtaan jäljiltä kolmea milliä ei taida olla kuin takajousien putki ja kaik muu on ohuempaa. Toki vääntöäkin on enemmän. Itse tekisin taakse tulevat pitkät pätkät neliöprofiilista, koska jos nyt oikein katson tuota niin niitä kuormittaa paitsi koneen paino, myös vääntömomentti ja se on aika pitkä pätkä. Edited March 6 by Kharon typofix 1 Quote
Cera Posted March 6 Author Posted March 6 Joo jes! Kiitos vinkeistä. :) Katselin pari youtubevideota lisää ja opettelin käyttämään Fusionin simulaatioita (eli olenhan siis jo asiantuntija 😂) 280Nm vääntö keskipisteestä + 1kN alaspäin kohdistuva voima (~100kg moottori). Rakenne simulaatiossa kauttaaltaan S235 laatua, oikeesti tuo ylin kiinnike ja etukiinnike tulee S355 kun sitä nyt sattuu olemaan käsillä. Simulaatioiden perusteella päädyin nostamaa nuo takakiinnikkeen kulmaraudat 4mm vahvuuteen (40x40x4mm) ja saatavuussyistä ton etukannakkeen U-profiilin neliötankoon (50x30x4mm) Näillä heikoin paikka jää tuonne yläripustusten kohdalle kun pyrkii tuo roikkuva latta vääntämään. Todellisuudessa tuskin mitään merkitystä. Rakenne ilmankin tuota roikkuvaa lattaa kantaa koko kuorman ongelmitta. Simulaatio nyt vaan näyttää sen tolleen hölmösti. :) Pakilla ajettaessa on vielä vahvempi. Onpahan seki ny tarkistettu. Oikeestihan tuohon ei myöskään mitään yhtäkkisiä 280Nm kiertovoimia tule sillä moottorin vääntöä rajoitellaan ohjausboksilta. 😂 Eli toteutusta vaella valmis. 2 Quote
Tanhis Posted March 7 Posted March 7 Itse ylimitottaisin tuon alaspäin kohdistuvan voiman. Ajattele tilannetta kun ajat töyssyyn ja jousitus pohjaa. Kun tuossa tulee pitkiäkin vetoja niin itse tekisin tuon putkista ja samalla lisäisin muutaman diagonaalin. 1 Quote
Cera Posted March 7 Author Posted March 7 (edited) Noniin. Toisaalla heräsi keskustelua, että tuo teoreettinen max. vääntö moottorin kiinnikkeille olisikin huomattavasti suurempi alennusvaihteiston takia eli: 280Nm (moottori) * 7.94 (alennus) = ~2223Nm vetoakselille. Mutta. Onko se tuo sama voima vastamomenttina sitten moottorin kiinnikkeille vaiko ei. Täysin ei oo tän päivän intensiivisten laskupajojenkaa jäljiltä vielä miulla selvillä varmuutta onko tosiaan näin 😂 mun järki sanoo, että koska hammaspyörät on laakeroituja ja tuo vetoakselin tuottama vastamomentti kohdistuu ensin niistä uloimpaan, kulkisi voima alennusvaihteen läpi "väärään suuntaan" jolloin konversio tapahtuisi toiseen suuntaan (2223Nm / 7.94 = 280Nm) ja koska vasta moottorin päässä voima kohtaa "vastuksen" ja pääsee vaikuttamaan moottorin/rataslaatikon kuoreen ja sitäkautta moottorin kannakkeisiin, ois tuo kannakkeille menevä vastavoima edelleen kuitenkin vain sen 280Nm. Noh. Oli tai ei, niin nyt on design joka tuon kestää. 😂 L-profiilien korvaus tuollasilla neliöputkilla (40x40x4) joista leikkaisi tuon moottoria lähempänä olevan pään auki pultteja varten ja hitsaisi umpeen ettei putken sisään mene hirvittävää kasaa tiesoraa. Lisäksi tuonne taaemman poikkituen liitokseen tollaset 3mm paksut laput levittämään kuormaa ettei tuu niin pistemäisesti noitten putkien liitokseen. Nyt virtuaaliympäristö näyttää 2223Nm momentille + 1000N alaspäin kohdistuvalle voimalle rakenteen olevan vakaa ~2.4 safety factoriin asti. >3 ois toki kivempi, mutta 🤷♀️ Epäilen, että alk.per. tyyliset ripustinkumit repeytyy kyllä ennenkuin tämä apurunko kerkeää kärsiä mitään 😂 Ja töyssyyn ajamisesta; tää nyt piirretty rakenne on vakaa tolle alaspäin suuntautuvalle 1kN kuormalle (ilman samanaikaista 2223Nm momenttia) 8 kertasella safetyfactorilla, eli 8kN saa iskeä töyssystä ennenku rakenne ois riskirajoilla. Toki jos on samaan aikaan moottorin maksimiväännöt käytössä niin 🤷♀️ 😂 Mut siinäki veikkaan, että ensin antaa periksi noi ripustinkumit... Edited March 7 by Cera 3 Quote
Cera Posted April 5 Author Posted April 5 "Riittävästi" harjoittelua ja youtubevideoita takana niin uskalsi lähteä tekemään loppuja moottorinkannakkeita :) TIGailu osoittautui lopulta ihan hauskaksikin hommaksi ja ehdottomasti kivempi miusta kuin tuo meidän pajan MIG joka sylkee tulta ja kipinää ja räksyy jokasuuntaan ja on pelottava 😂 Opettelin siis perusteet TIGin käytöstä tuossa yhden hacklabilaisen avustuksella ja miusta paljon rauhallisempi ja helpommin lähestyttävä metodi liimata metalleja toisiinsa... 😂 mutta molempi selvästi parempi, meidän tigi ei kuulemma oikein riitä tuohon 6mm levyyn enää, joten ne saumat on sitten migillä. 😊 Pultinreiät käyttäen noita laserleikattuja testipaloja sapluunoina: 😊 ja sinnehän se sopii ihan niinku piirrustuksissa Taino, melkeen. Yksi mittavirhe ja tuo oikeenpuoleinen tuki tuli hitsattua sentin verran ohi, eli tuo haarukka johon tuo moottori kiinnittyy on sentin liian leveä, mutta onneksi ei sen isompaa mokaa ja siihen saa helposti hitsattua jonkun välikappaleen vielä. :) Tuohon päälle tulee vielä se kolmas moottorituki, mutta meidän pajan plasmaleikkuri oli hetken huollossa joten pääsin vasta eilen leikkelemään. Tää 6mm teräslevyn leikkaaminen napin painalluksella tuntuu kyllä joltain mustalta magialta. 😂 ensimmäinen kerta siis kun tän koneen kanssa oon tekemisissä. Ohuemmasta levystä tuli leikeltyä teline kaasupolkimelle, tähän vielä pultinreiät ja sivujen taivuttelu niin saa tuon sähköpolkimen alkuperäseen kiinnityskohtaan. Ja välii sitte jotain helpompaa taas... mittailin nuo etujalkatilan "kick panelit" ja laseroin alustavasti samanlaisesta kovalevystä niille korvikkeet, verhoilu vaa puuttuu. :) Tottakai parhaani mukaan säilyttäen ja puhdistaen kaikki vanhat tarrat ja muut merkinnät mitä näistä vaa löytyy. :) Yllärinä kanssa täällä meni RTV maalaustarvike/remonttiliike konkurssiin ja -85% konkurssimyynnistä tuli napattua jo vähän enemmänkin tän voltswagenin sisustukseen tarvittavaa... Esim. laminaattia sopivasti kaks pakettia 4eur yhteensä, en kadu 😂 Seuraavaks pitäis hitsata tuo ylätuki moottorille vielä noista plasmaleikatuista palasista, käydä testaamassa sopivuus, sitten kaikki vielä irti ja jauhemaalaus pintaan. Mut tää tuntuu jo isolta että se moottori on paikoillaan, vaikka tietää että vielä joutuu purkamaan pois. :D 5 Quote
Kharon Posted April 5 Posted April 5 Sovituskierros tuntuu aina etukäteen turhalta, mutta sitten kun huomaa että joku ei sovikaan vaikka kuinka on suunniteltu, niin se ei enää ollutkaan turha kun jo maalattujen osien muokkaaminen ahdistaa oikein pahasti. Jotain(TM) menee käteen ammattilaisillakin kasatessa aika usein. 1 Quote
Cera Posted April 18 Author Posted April 18 (edited) Ylätuen palat plasmailtu, reiät porailtu ja sovittamaan paikoilleen :) Melkeen täydellinen 😊 Vesiletkun toinen liitin vähän huonossa kulmassa, tuota ei ollut minun cadimalleissa niin enpä osannut ottaa huomioon, mutta onneksi tuohon saa tarvittaessa vaikka toisen suoran liittimen vaihdettua. Viimisenkin kun sai testisovitettua, niin purinpa kaikki sitten irti. Sitten enää viimeistelyä ja hienosäätöä. Takatukeen tuo 10mm lisäpala: Hiekkapuhalluksen kautta jauhemaalaukseen Mustaa pintaan :) Ja sinnehän ne sopii takaisin. :) Ylätuki vielä puuttuis, loppui aika kesken ja aikaistettu kesäloma pistää paussin tähän kohtaan. Mutta tuo on maalaamista ja kiinnittämistä vaella valmis myös. 😊 Viimeisenä nuo kannakekorvakkeiden pitkät hitsisaumat joista oon salaa jo melko ylpeä 😂 kyllä tässä jotain kehitystä ja oppimista tuonkin taidon parissa tapahtui kun joutui tekemään. Tärkeimmät tavoitteet näyttäis toteutuvan: Vetoakselien kulma pitäisi olla sama kuin alkuperäisessä eli ei ylimäärästä rasitusta suojakumeille, nivelille ym. Runkoon ei myöskään tarvinnut tehdä muokkauksia vaan kaikki kiinnittyy alkuperäsiin kiinnikkeisiin ja on siten helposti tarvittaessa palautettavissa takaisin, jos joku jossain hamassa tulevaisuudessa tästä vaikka haluaisi polttomoottorikäyttöistä vielä tehdä. Vaikka se ny on vähän ehkä hassua näin isossa muutostyössä, ni mulle on tärkeetä että tuo kori pysyis kuitenki mahdollisimman alkuperäsenä 😊 Seuraavia haasteita; Moottori ja invertteri on erotettu toisistaan, joten korkeajännite AC -johdot (vaiheet) tulee tuohon koloon joka nyt jää aavistuksen ahtaasti tuon vaihteistokannakepalkin kohdille. Invertterin ajattelin siis sijoittaa tuonne "hyllylle" missä polttoainetankki aiemmin asusteli, mutta koska nuo on korkeejännitejohtoja niin ei sais missään tilanteissa jäädä puristuksiin mihinkään rungon väliin. Todennäköisesti 3D-printterille hommia ja lattakuparista 90° taivutukset tuohon vähän keskemmälle, mistä sitten 50mm² kaapelilla jatkot invertterille... Katsotaan mitä keksitään. :) Edited April 18 by Cera 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.