Kaski Posted May 1, 2019 Share Posted May 1, 2019 Hei Tarkoitus olisi saada 10v seisonnassa ollut volkkari kesäksi ajoon(vm 1975). Auto on saatu käyntiin ja se on todettu liikkuvaksi ja perustoimivaksi nopealla korttelikierroksella. Pientä säätöä se tuntuu kuitenkin kaipaavan ennen kuin sillä liikenteen sekaan uskaltaa lähteä. Kone on 1600cc tuplakaasareilla ja jonkinlaisella kärjettömällä sytytyksellä varustettu. Koneen käynnissä arveluttaa kaksi asiaa. 1. Käy tyhjäkäyntiä todella tasaisesti mutta hiljaisessa ajossa tuntuu olevan ikäänkuin "tyhjä" kierrosalue jolloin kone meinaa sammua. Kaasua painettaessa kierrokset saa kyllä nousemaan ja kovemmilla kierroksilla auto tuntuukin kulkevan hyvin. Käytännössä siis jos nopeasti painan kaasun pohjaan kone ottaa hyvin kierroksia ja nousee ns tämän tyhjän alueen yli huomaamattomasti. Mutta jos painan kaasua hitaasti nostaen kierroksia alkaa vähän kuin booaamaan tietyllä alueella ja tuntuu että kone sammuu. Hiljainen kortteliajo ja esim 1 ja 2 vaihteiden väli on tämän tyhjän alueen takia todella nykivää menoa. Toinen hämmennystä herättävä seikka on ajelun päätteeksi koneen sammuessa tapahtuva paukahdus. Ilmeisesti paukahtaa putkessa. Ajossa ei pauku yleensä mutta sammuttaessa tämä tapahtuu lähes joka kerta kun kone on vähänkään enemmän päässyt lämpeämään.(ei ole vielä kunnolla edes kuumentunut kun vain vähän korttelia ympäri uskaltanut testailla) Kysymys kuuluukin mistä tämmöiset oireet voivat johtua? Onko sytytys pielessä kun paukahtaa? Tuntuu kuitenkin oudolta että olisi kun ajossa tai tyhjäkäynnillä ei pauku? Ellei nämä molemmat oireet liity jotenkin toisiinsa? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 Mitkäs tuplakaasarit siellä on? Ennen kuin enempää rupeat kaasareiden kanssa säätämään niin tarkista sytkän toimivuus ja sytytysennakko ja ettei siellä ole tulppia pimeänä. Ilmeisesti ei ole myöskään tietoa onko auto ennen seisontaa toiminut paremmin vai onko vika seisonnan syytä. Ja myös muut tiedot olisi hyvä olla esim onko vakio bensapumppu ja jos sähköinen niin mikä on bensanpaine. Onko uudet bensat tankissa vai vanhat. Quote Link to comment
Paadre Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 Ei liity käyntihäröön todennäköisesti mitenkään mutta vaihda KAIKKI bensaletkut, tuppaavat tuossa ajassa jo menemään koviksi ja alkavat vuotamaan. 1 Quote Link to comment
Kaski Posted May 25, 2019 Author Share Posted May 25, 2019 Hei. Tovin jälkeen päivitystä tilanteesta. Autossa on weberin tuplat (koosta tai mallista en ole aivan varma) bensapumppu on vakio ja bensanpaine ei ole tiedossa(voiko olla ettei jaa bensaa tasaisesti kaasareille). tarkistin 2 ja 4 sylinterien tulpat autosta ja huomasin ensinnäkin että 4 sylinterin tulppa oli kauniin ruskea kun taas 2 sylinterin tulppa aivan musta märkä ja jonkinlaisen mönjän(öljyä?) Peitossa. Kipinää tulppa kuitenkin antoi putsauksen jälkeen. Laitoin tulpat paikoilleen ja käyttelin autoa hetken aikaa tyhjäkäynnillä tarkistaakseni vielä mitä tulpan värille tapahtuu. Huomasin ettei väri vaihtunut puhdistetusta enää mihinkään suuntaan eikä tulppa lämmennyt yhtään samalla tavalla kuin 4 sylinterin tulppa. Pakosarjasta huomasin myöd ettei 2 sylinteri ollut juurikaan antanut pakolämpöjä käynnin aikana. Mitä ihmettä. Eikö siis käy kaikilla??? 1 sylinterikin tuntui olevan merkittävästi viileämpi kuin 3. Quote Link to comment
tolvana Posted May 25, 2019 Share Posted May 25, 2019 Varmaan oot purkanut ja putsannut kaasarit seisonnan jälkeen? Jollet niin siitä ois hyvä alottaa elvyttely Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.