Jump to content
EVK

Kuplan 1200 vakiokoneen kunnostus

Recommended Posts

Posted (edited)

Öljyt vaihdettu, tulpat tarkistettu ja putsattu, venttiilivälykset tarkistettu ja säädetty. Katsoin välysten säädön jälkeen vielä puristuspaineet, jotka oli:

1: 7,0 bar

2: 8,1 bar

3: 6,7 bar

4. 8,3 bar

 

Yllättävän isoa heittoa pyttyjen välissä. Erot menee kuitenkin ihan ok terveen koneen toleransseihin, mutta tuo kolmospytyn absoluuttinen lukema näyttää hieman alhaiselta. Toki näillä ajettu nyt vasta 400 km sisäänajoa, eli vielä voi paikat asettua.

 

Tulpissa oli vaalea pinta, joten tulkitsin että kone käy hieman laihalla. Tätä tukee havainnot siitä että varsinkin kylmänä alavääntö on hieman ohutta, koneella on vaikeuksia pysyä tyhjäkäynnillä käynnissä noin 500-1000 m/1-3 min kylmäkäynnistyksen jälkeen ja kiihdyttäessä pienillä nopeuksilla kone saattaa sakata. Käänsin kaasarin seosruuvista nyt puoli kierrosta auki päin. En tiedä kyllä yhtään vaikuttaako se seokseen muualla kuin tyhjäkäynnillä vai millä kierros/kuormitusalueilla, mutta kokeillaan. En siis seokseen puuttumisen jälkeen ole vielä päässyt lähtemään kylmäkäynnistyksellä liikkeelle, mutta eilen ajellessa tuntui että ainakin lämpimänä koneen käytös parani tuolla säädöllä ja tyhjäkäynnin säätämisellä hieman alemmas.

 

Öljypohjan kannesta löytyi tuollainen määrä purua:

 

fsWiIATrazzx8LBVlLgqoET8EysvMigE23Be7UmT

 

Valutusastian pohjalla myös pieni määrä öljyjen mukana tullutta tavaraa. En tiedä mikä on normaali määrä koneremontin jälkeen, mutta näillä nyt mennään. Toivottavasti suurin osa on nyt tullut pois. Ennen kasaamista kävin kuitenkin paineilmalla läpi kaikki öljykanavat ja putsasin muutenkin kolot ja kuopat kampikammiosta, mutta aina sinne jonnekin jotain jää.

 

Kytkinkopan menninkäinen on muuten edellisen kirjoituksen jälkeen huomattavasti rauhoittunut, ehdin jo luulla että koko ulina loppui, mutta kyllä se sieltä vaimeampana pidemmän ajelun jälkeen eilen taas ilmestyi. En siis vielä ottanut konetta alas, vaan jään vielä seurailemaan tilannetta. Tässä loppukesälle vielä yhden talon maalaus, jätevesijärjestelmän asennus ja muutama muu pikkuhomma, niin pitää prioirisoida projekteja. Menninkäisen ehtii vapauttaa vaikka talviseisonnan aikanakin, kunhan ei sitä ennen kuole.

Edited by EVK

Share this post


Link to post

Tässä tehtaan arvot puristuspaineisiin.

18_19.jpg

 

Tuossa lukee että uutena 1atu= 0,981bar olisi tehtaan raja pyttyjen välillä. Mutta muuten arvot olisi ihan kohdallaan, tietty tuo luultavasti vielä tuosta asettuu kun sillä vähän ajelee ja siittä mittaako kylmänä vai lämpimänä.

Share this post


Link to post

Tänään mittariin kertynyt koneen kokoamisen jälkeen n. 930 km ja otin taas tulpat irti mitatakseni puristuspaineet, tällä kertaa lämpimänä. Tulos (suluissa edellisen kylmän mittauksen tulos 500 km aikaisemmin):

 

1: 6,8 bar (7,0)

2: 7,2 bar (8,1)

3: 7,2 bar (6,7)

4: 7,9 bar (8,3)

 

Edelleen nelonen keulii muihin verrattuna, kakkonen sen sijaan tullut alas reilummin. Vieläkin ero sylinterien välissä ylittää tehtaan ohjearvon eli noin 1 baria. Mutta tämä nyt on tällaista mielenkiinnosta mittaamista, kone toimii hyvin eikä ole mitään syytä näistä luvuista huolestua. Tulpatkin näytti nyt hyvältä (vasemmalta lukien 4-3-1-2):

 

Po5e5zr.jpg

 

Tosin oikeanpuoleiset tulpat vähän vasenta tummemmat ja niissä vähän öljyäkin.

 

Bensapumpun bakeliitin juuresta vuotaa hieman öljyä. Ikävä paikka sinänsä että sen paikkaaminen on vaikeaa ilman että ottaa riskiä siitä että bakeliitti hajoaa ja siitä jää osa koneen sisään.

 

Aikaisemmin kun auto valutti öljyä allensa sieltä sun täältä en ole rekisteröinyt tuleeko sitä myös huohotusputkesta. Siis siitä joka tulee koneen alle öljyntäyttökorkin juuresta alas päin lähtien. Nyt joka kerta ajelun jälkeen talliin ajaessa on hetken päästä tippa lattialla ja se tulee tuosta putkesta. Onko tää nyt normaalia terveelle kuplan koneelle? Mietin että siihen putken alapäähän voisi virittää jonkinnäköisen kupin joka kerää nuo öljypisarat, kun ei ole kivaa että juuri remontoitu kone jättää tilkan aina allensa. Tallin lattialla on nyt jo kiva rivi noita jälkiä kesän aikana tulleista tipoista.

 

Mutta tosiaan muuta valitettavaa ei ole, ja öljytkin oli näin 500 km vaihdon jälkeen edelleen puhtaan läpikuultavat.

Edited by EVK

Share this post


Link to post
22 hours ago, EVK said:

T

 

Aikaisemmin kun auto valutti öljyä allensa sieltä sun täältä en ole rekisteröinyt tuleeko sitä myös huohotusputkesta. Siis siitä joka tulee koneen alle öljyntäyttökorkin juuresta alas päin lähtien. Nyt joka kerta ajelun jälkeen talliin ajaessa on hetken päästä tippa lattialla ja se tulee tuosta putkesta. Onko tää nyt normaalia terveelle kuplan koneelle? Mietin että siihen putken alapäähän voisi virittää jonkinnäköisen kupin joka kerää nuo öljypisarat, kun ei ole kivaa että juuri remontoitu kone jättää tilkan aina allensa. Tallin lattialla on nyt jo kiva rivi noita jälkiä kesän aikana tulleista tipoista.

 

Onkos siellä se kumikartio paikoillaan?
https://www.csp-shop.com/en/engine/boot-road-draft-tube-115-541-311-15074g.html

Share this post


Link to post

Jaa sinne kuului tollanen päähän? Vähän ajatellukkin, että mahtaisko siellä tehtaalta joku öljyloukko olla ollukin. Kiitos vinkistä, pitää hankkia kumia.

Share this post


Link to post

Kyllä niissä tuo kumiventtiili tehtaalta lähtiessä oli,mutta suomessa ne poistettiin yleensä heti uutena,jäätyi helposti talvella.Kesäkäytössä siitä ei tietysti ole haittaa.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...