Lakanakana Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 Yritin tossa venttiilejä ja ajotusta säätää koneremontin jälkee mutta tullut pientä ongelmaa vastaan. YKK ei meinaa löytyä, vaikka koittaisi laittaa hihnapyörän merkit kohallee. Päätin sitte kokeilla ruuvarin laittaa 1 sylinterin tulpanreiästä ja sen avulla konetta pyörittämällä saada mäntä yläasentoon. Siinä kohtaa hihnapyörä on tuossa kohdassa, kun taas virranjakajan pitäisi (?) osattaa ykköseen. Oon nyt aika pihalla että mitä tekis. Konerempassa ei oo virranjakajaa tai hihnapyörää irroteltu. Viimeksi kone käynyt sen 30v sitten. Valaiskaa joku mua😂 Quote Link to comment
wp Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 Jos kuvassa on ykkössylinteri yläkuolokohdassa ja venttiilit kiinni samassa sylinterissä niin jakaja on 180 astetta pielessä. Ei sinänsä haittaa jos tulpan johdot vastaavat jakajan asentoa mutta olisihan se hyvä kun kaikki ajoitukseen liittyvät merkit olisi kohdakkain. Pikaohjeena sytytykselle käännä kampiakseli ennakkomerkkiin ja jakajaa myötäpäivään merkistä kunnes koekynä sammuu puolan +15 navan ja maan välillä ja siitä jakajaa vastapäivään kunnes koekynä taas syttyy niin olet niin lähellä kuin koneen käynnistäminen vaatii. Tarkempi sytytyksen säätö sitten ajoituslampulla, em. menetelmä toimii myös kärjettömillä järjestelmillä joissa ei ole puolan latausvirranrajoitusta. Quote Link to comment
Lakanakana Posted May 2, 2020 Author Share Posted May 2, 2020 3 minutes ago, wp said: Jos kuvassa on ykkössylinteri yläkuolokohdassa ja venttiilit kiinni samassa sylinterissä niin jakaja on 180 astetta pielessä. Ei sinänsä haittaa jos tulpan johdot vastaavat jakajan asentoa mutta olisihan se hyvä kun kaikki ajoitukseen liittyvät merkit olisi kohdakkain. Pikaohjeena sytytykselle käännä kampiakseli ennakkomerkkiin ja jakajaa myötäpäivään merkistä kunnes koekynä sammuu puolan +15 navan ja maan välillä ja siitä jakajaa vastapäivään kunnes koekynä taas syttyy niin olet niin lähellä kuin koneen käynnistäminen vaatii. Tarkempi sytytyksen säätö sitten ajoituslampulla, em. menetelmä toimii myös kärjettömillä järjestelmillä joissa ei ole puolan latausvirranrajoitusta. Kiitoksia paljon, täytyy käyä kokeilemassa Quote Link to comment
x-pj Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 Nuo väkäset hihnapyörässä on ajoitusmerkkejä, ei yäläkuolokohdan merkkejä. YKK on merkattu hihnapyörän ulompaan reunaan. Hento painauma, jota ei maalastusta hihnapyörästä helpolla huomaa. Quote Link to comment
Lakanakana Posted May 2, 2020 Author Share Posted May 2, 2020 31 minutes ago, x-pj said: Nuo väkäset hihnapyörässä on ajoitusmerkkejä, ei yäläkuolokohdan merkkejä. YKK on merkattu hihnapyörän ulompaan reunaan. Hento painauma, jota ei maalastusta hihnapyörästä helpolla huomaa. Sen painauman näkee tuosta pyörästä, mutta eikös sen pitäis olla tossa keskellä kun 1 sylinteri on ylimmillään. Quote Link to comment
x-pj Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 (edited) 43 minutes ago, Lakanakana said: Sen painauman näkee tuosta pyörästä, mutta eikös sen pitäis olla tossa keskellä kun 1 sylinteri on ylimmillään. Minä en sitä tuosta kuvasta erota, mutta silmämääräisesti näyttäisi hihnapyörä olevan YKK:n kohdilla. Jos ei ihan tarkasti ole, niin se johtuu mittauksen epätarkuudesta. Ajoitusmerkit (väkäset kampikammion puoleisessa reunassa) ovat hihnapyörällä ennen yläkuolokohtaa, joten ne on tässä vaiheessa ohittaneet keskilinjan noin 7-10 astetta. Edited May 2, 2020 by x-pj Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 Eipä tuossa nyt kannata "hypätä pituutta" tuon takia. Sytytyksen kannalta on ihan hyvä vaikka merkeistä tuo ensimmäinen lovi (kuvaa katsottuna eniten oik.) on koneen sauman kohdalla kun perus sytytysennakkoa tarkistat. ja silloin on pyörijä joko tuossa missä nyt, tai sitten siitä 180 astetta, siinä jakajan merkkiviilon kohdalla. Kun siinä pyörijän kohdalla vaihtaa joko 1 tai 3 sylinterin venttiilit (toinen sulkeutuu ja toinen avautuu)niin silloin toisessa (siis siinä näistä jossa venttiilit ei vaihda)on sytytyshetki. Silloin se pyörijän osoittama kohta on sen sylinterin sytytyskohta ja siitä sitten jaat johdot pyörintä suuntaan 1.4.3.2 . Venttiilin välykset kannattaa säätää niin että kun vastakkaisen puolen vastava venttiili on täysin painunut (auki) niin säädä vastaavalla paikalla olevan toisen puolen venttiilin välys..ja niin etene kaikki läpi. Esimerkiksi näin...... Quote Link to comment
wp Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 15 minutes ago, Matti-Pekka said: Eipä tuossa nyt kannata "hypätä pituutta" tuon takia. Sytytyksen kannalta on ihan hyvä vaikka merkeistä tuo ensimmäinen lovi (kuvaa katsottuna eniten oik.) on koneen sauman kohdalla kun perus sytytysennakkoa tarkistat. ja silloin on pyörijä joko tuossa missä nyt, tai sitten siitä 180 astetta, siinä jakajan merkkiviilon kohdalla. Kun siinä pyörijän kohdalla vaihtaa joko 1 tai 3 sylinterin venttiilit (toinen sulkeutuu ja toinen avautuu)niin silloin toisessa (siis siinä näistä jossa venttiilit ei vaihda)on sytytyshetki. Silloin se pyörijän osoittama kohta on sen sylinterin sytytyskohta ja siitä sitten jaat johdot pyörintä suuntaan 1.4.3.2 . Venttiilin välykset kannattaa säätää niin että kun vastakkaisen puolen vastava venttiili on täysin painunut (auki) niin säädä vastaavalla paikalla olevan toisen puolen venttiilin välys..ja niin etene kaikki läpi. Esimerkiksi näin...... Tämä venttiilinsäädön vinkki on erittäin hyvä. Joissakin nokissa lash ramp osuu kohdalle vain näillä ohjeilla, ei TDC:ssä säätäen Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.