Jump to content

Ajotus ja venttiilien säätö


Recommended Posts

Yritin tossa venttiilejä ja ajotusta säätää koneremontin jälkee mutta tullut pientä ongelmaa vastaan. YKK ei meinaa löytyä, vaikka koittaisi laittaa hihnapyörän merkit kohallee. Päätin sitte kokeilla ruuvarin laittaa 1 sylinterin tulpanreiästä ja sen avulla konetta pyörittämällä saada mäntä yläasentoon. Siinä kohtaa hihnapyörä on tuossa kohdassa, kun taas virranjakajan pitäisi (?) osattaa ykköseen. Oon nyt aika pihalla että mitä tekis. Konerempassa ei oo virranjakajaa tai hihnapyörää irroteltu. Viimeksi kone käynyt sen 30v sitten. Valaiskaa joku mua😂

IMG_20200428_152641.jpg

IMG_20200428_152721.jpg

Link to comment

Jos kuvassa on ykkössylinteri yläkuolokohdassa ja venttiilit kiinni samassa sylinterissä niin jakaja on 180 astetta pielessä. Ei sinänsä haittaa jos tulpan johdot vastaavat jakajan asentoa mutta olisihan se hyvä kun kaikki ajoitukseen liittyvät merkit olisi kohdakkain. Pikaohjeena sytytykselle käännä kampiakseli ennakkomerkkiin ja jakajaa myötäpäivään merkistä kunnes koekynä sammuu puolan +15 navan ja maan välillä ja siitä jakajaa vastapäivään kunnes koekynä taas syttyy niin olet niin lähellä kuin koneen käynnistäminen vaatii. Tarkempi sytytyksen säätö sitten ajoituslampulla, em. menetelmä toimii myös kärjettömillä järjestelmillä joissa ei ole puolan latausvirranrajoitusta.

Link to comment
3 minutes ago, wp said:

Jos kuvassa on ykkössylinteri yläkuolokohdassa ja venttiilit kiinni samassa sylinterissä niin jakaja on 180 astetta pielessä. Ei sinänsä haittaa jos tulpan johdot vastaavat jakajan asentoa mutta olisihan se hyvä kun kaikki ajoitukseen liittyvät merkit olisi kohdakkain. Pikaohjeena sytytykselle käännä kampiakseli ennakkomerkkiin ja jakajaa myötäpäivään merkistä kunnes koekynä sammuu puolan +15 navan ja maan välillä ja siitä jakajaa vastapäivään kunnes koekynä taas syttyy niin olet niin lähellä kuin koneen käynnistäminen vaatii. Tarkempi sytytyksen säätö sitten ajoituslampulla, em. menetelmä toimii myös kärjettömillä järjestelmillä joissa ei ole puolan latausvirranrajoitusta.

Kiitoksia paljon, täytyy käyä kokeilemassa

Link to comment
31 minutes ago, x-pj said:

Nuo väkäset hihnapyörässä on ajoitusmerkkejä, ei yäläkuolokohdan merkkejä. YKK on merkattu hihnapyörän ulompaan reunaan. Hento painauma, jota ei maalastusta hihnapyörästä helpolla huomaa.

Sen painauman näkee tuosta pyörästä, mutta eikös sen pitäis olla tossa keskellä kun 1 sylinteri on ylimmillään. 

Link to comment
43 minutes ago, Lakanakana said:

Sen painauman näkee tuosta pyörästä, mutta eikös sen pitäis olla tossa keskellä kun 1 sylinteri on ylimmillään. 

Minä en sitä tuosta kuvasta erota, mutta silmämääräisesti näyttäisi hihnapyörä olevan YKK:n kohdilla. Jos ei ihan tarkasti ole, niin se johtuu mittauksen epätarkuudesta. Ajoitusmerkit (väkäset kampikammion puoleisessa reunassa) ovat hihnapyörällä ennen yläkuolokohtaa, joten ne on tässä vaiheessa ohittaneet keskilinjan noin 7-10 astetta.

image.png.5acd0862692c91abdb3f652de622fe4e.png

Edited by x-pj
Link to comment

Eipä tuossa nyt kannata "hypätä pituutta" tuon takia. Sytytyksen kannalta  on ihan hyvä vaikka merkeistä tuo ensimmäinen lovi (kuvaa katsottuna eniten oik.) on koneen sauman kohdalla kun perus sytytysennakkoa tarkistat. ja silloin on pyörijä joko tuossa missä nyt, tai sitten siitä 180 astetta, siinä jakajan merkkiviilon kohdalla. Kun siinä pyörijän kohdalla vaihtaa joko 1 tai 3 sylinterin venttiilit (toinen sulkeutuu ja toinen avautuu)niin silloin toisessa (siis siinä näistä jossa venttiilit ei vaihda)on sytytyshetki. Silloin se pyörijän osoittama kohta on sen sylinterin sytytyskohta ja siitä sitten jaat johdot pyörintä suuntaan 1.4.3.2 . Venttiilin välykset kannattaa säätää niin että kun vastakkaisen puolen vastava venttiili on täysin painunut (auki) niin säädä vastaavalla paikalla olevan toisen puolen venttiilin välys..ja niin etene kaikki läpi. Esimerkiksi näin......

Link to comment
15 minutes ago, Matti-Pekka said:

Eipä tuossa nyt kannata "hypätä pituutta" tuon takia. Sytytyksen kannalta  on ihan hyvä vaikka merkeistä tuo ensimmäinen lovi (kuvaa katsottuna eniten oik.) on koneen sauman kohdalla kun perus sytytysennakkoa tarkistat. ja silloin on pyörijä joko tuossa missä nyt, tai sitten siitä 180 astetta, siinä jakajan merkkiviilon kohdalla. Kun siinä pyörijän kohdalla vaihtaa joko 1 tai 3 sylinterin venttiilit (toinen sulkeutuu ja toinen avautuu)niin silloin toisessa (siis siinä näistä jossa venttiilit ei vaihda)on sytytyshetki. Silloin se pyörijän osoittama kohta on sen sylinterin sytytyskohta ja siitä sitten jaat johdot pyörintä suuntaan 1.4.3.2 . Venttiilin välykset kannattaa säätää niin että kun vastakkaisen puolen vastava venttiili on täysin painunut (auki) niin säädä vastaavalla paikalla olevan toisen puolen venttiilin välys..ja niin etene kaikki läpi. Esimerkiksi näin......

 

Tämä venttiilinsäädön vinkki on erittäin hyvä. Joissakin nokissa lash ramp osuu kohdalle vain näillä ohjeilla, ei TDC:ssä säätäen

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...