Jump to content
Sign in to follow this  
PRE

Tallissa seissyt harmaa - 66 vuoden kupla, mitä tehdä?

Recommended Posts

Aiheelle on ehkä jo jokin keskustelu mutta asiasta tietämätön ei osaa etsiä oikeaa paikkaa. Uskoisin, että täällä riittää asiantuntijuutta. Mulla on 66 vuoden Harmaa museokilvillä ja alkuperäisillä osilla varustettu kupla, jolla ei ole ajettu 15 vuoteen. Kupla on seissyt autotallissa ja jarrut on menneet jumiin.

 

Pellit on ruostumattomat ja puunauksen jälkeen, auto pääsisi omaan loistoonsa. Kupla on seissyt tallissa odottamassa päivää parempaa, jolloin joku laittaisi hänet kuntoon. Ummikkona kyselenkin teiltä alan ihmisiltä, että miten tai millä tapaa ko. Ajoneuvon voisi laittaa/laitattaa ajokuntoon, tai mitä kautta kuplan voisi myydä jollekin puuhaksi. Olen itse istunut ko. Ajoneuvon kyydissä ja hienointahan olisi jos kuplan saisi tien päälle kesäksi.😊 

Share this post


Link to post
Posted (edited)
19 minutes ago, PRE said:

Aiheelle on ehkä jo jokin keskustelu mutta asiasta tietämätön ei osaa etsiä oikeaa paikkaa. Uskoisin, että täällä riittää asiantuntijuutta. Mulla on 66 vuoden Harmaa museokilvillä ja alkuperäisillä osilla varustettu kupla, jolla ei ole ajettu 15 vuoteen. Kupla on seissyt autotallissa ja jarrut on menneet jumiin.

 

Pellit on ruostumattomat ja puunauksen jälkeen, auto pääsisi omaan loistoonsa. Kupla on seissyt tallissa odottamassa päivää parempaa, jolloin joku laittaisi hänet kuntoon. Ummikkona kyselenkin teiltä alan ihmisiltä, että miten tai millä tapaa ko. Ajoneuvon voisi laittaa/laitattaa ajokuntoon, tai mitä kautta kuplan voisi myydä jollekin puuhaksi. Olen itse istunut ko. Ajoneuvon kyydissä ja hienointahan olisi jos kuplan saisi tien päälle kesäksi.😊 

 

Jos ei kerta ole ruostetta, aloita nyt niillä jarrujen läpikäynnillä, sitten perushuolto koneelle (öjyt, tulpat, säädöt jne) ja käyntiin.. nuo ei pitäs olla mikään iso homma.. Sitten et haluakaan enää myyddä sitä pois..

Edited by Urbantoy

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Jos oikeasti ruosteeton 66 kupla, älä ainakaan alle 10000€ myy, kovissa hinnoissa näin kevään/kesän kynnyksellä 

 

Kupla tukevasti ilmaan ja renkaat irti ja helvetin isolla lekalla rumpuihin paukutusta, pienet jumitukset lähtee näin ja helpompi rummut irroittaa ja hiekkapaperilla loput ruosteet pois ja leimalle.

 

Jos tosiaankin 15- vuotta lämpimässä säilytetty, helpoimmillaan menee näin.

 

Jos väsyneempi yksilö ja jätetty kylmään tilaan, sitten jarrut voi vaatia kiroilua ja isompaa remppaa, sylinterit, letkut, putket paskana ja varmaan sitä ruostettakin helmoista ja pohjasta tarkemmin katsoen löytyypi.

 

Kuvia tänne niin totuus paljastuu, muuten vain arvailua.

Edited by ARTO

Share this post


Link to post
23 minutes ago, ARTO said:

Jos oikeasti ruosteeton 66 kupla, älä ainakaan alle 10000€ myy, kovissa hinnoissa näin kevään/kesän kynnyksellä 

 

Kupla tukevasti ilmaan ja renkaat irti ja helvetin isolla lekalla rumpuihin paukutusta, pienet jumitukset lähtee näin ja helpompi rummut irroittaa ja hiekkapaperilla loput ruosteet pois ja leimalle.

 

Jos tosiaankin 15- vuotta lämpimässä säilytetty, helpoimmillaan menee näin.

 

Jos väsyneempi yksilö ja jätetty kylmään tilaan, sitten jarrut voi vaatia kiroilua ja isompaa remppaa, sylinterit, letkut, putket paskana ja varmaan sitä ruostettakin helmoista ja pohjasta tarkemmin katsoen löytyypi.

 

Kuvia tänne niin totuus paljastuu, muuten vain arvailua.

Kiitos paljon vinkeistä! Arvasin, että täällä osataan neuvoa. Luulen, että joitakin osia pitää vaihtaa. On ollut kylmässä tallissa.. Täytynee tosiaan viedä johonkin, jossa sen saa ylös ja näkyvyyden kunnolla alle. Onkohan tuollainen jarruremontti tyyris teetättää? 

Share this post


Link to post
39 minutes ago, Urbantoy said:

 

Jos ei kerta ole ruostetta, aloita nyt niillä jarrujen läpikäynnillä, sitten perushuolto koneelle (öjyt, tulpat, säädöt jne) ja käyntiin.. nuo ei pitäs olla mikään iso homma.. Sitten et haluakaan enää myyddä sitä pois..

Kiitos vastauksesta. Kyllä mulla tahtotila olisi saada tästä kiva kesä peli, mutta jos aarre vie liiaksi aikaa/rahaa, saatan päätyä myymään sen jollekin jolla kiinnostus, osaaminen ja aika riittää 😊

Share this post


Link to post
Posted (edited)
12 minutes ago, PRE said:

Kiitos paljon vinkeistä! Arvasin, että täällä osataan neuvoa. Luulen, että joitakin osia pitää vaihtaa. On ollut kylmässä tallissa.. Täytynee tosiaan viedä johonkin, jossa sen saa ylös ja näkyvyyden kunnolla alle. Onkohan tuollainen jarruremontti tyyris teetättää? 

Sana teetättää ratkaisee, toisilla pajoilla pieni tuntiveloitus, toisilla iso urakkaveloitus, onko osat ehjät, pelkkä herkistys riittääkin , kunnostetaan vanhoja osia, vai kerralla uutta ja näissä uusissa sekö hinta että laatueroja paljon.

 

Myös pajoissa eroja, toiset kuuntelee asiakasta ja tekee fiksusti, joku toinen paja voi rahastaa rumasti.

 

Mutta tuleeko ajamalla vai jarrujen täysjumituksesta johtuen vietävä hinausautolla korjauspaikkaan,  kustantaa $$$$.

 

Tässä vaiheessa kustannus voi olla mitä vaan 200-2000€ väliltä.

 

Hintaan vaikuttaa myös se halutaanko herkistys/remppa tehdä niin  halvalla/rimaa hipoen kuin mahdollista vai turvallusuusmielessä heti esim kaikki jarruputket/letkut, sylinterit uusiksi. 

Edited by ARTO

Share this post


Link to post
1 hour ago, ARTO said:

Sana teetättää ratkaisee, toisilla pajoilla pieni tuntiveloitus, toisilla iso urakkaveloitus, onko osat ehjät, pelkkä herkistys riittääkin , kunnostetaan vanhoja osia, vai kerralla uutta ja näissä uusissa sekö hinta että laatueroja paljon.

 

Myös pajoissa eroja, toiset kuuntelee asiakasta ja tekee fiksusti, joku toinen paja voi rahastaa rumasti.

 

Mutta tuleeko ajamalla vai jarrujen täysjumituksesta johtuen vietävä hinausautolla korjauspaikkaan,  kustantaa $$$$.

 

Tässä vaiheessa kustannus voi olla mitä vaan 200-2000€ väliltä.

 

Hintaan vaikuttaa myös se halutaanko herkistys/remppa tehdä niin  halvalla/rimaa hipoen kuin mahdollista vai turvallusuusmielessä heti esim kaikki jarruputket/letkut, sylinterit uusiksi. 

Kiitos tuhannesti vinkeistä! Täytyy alkaa kartoittamaan vaihtoehtoja😊

Share this post


Link to post
2 hours ago, PRE said:

Kiitos paljon vinkeistä! Arvasin, että täällä osataan neuvoa. Luulen, että joitakin osia pitää vaihtaa. On ollut kylmässä tallissa.. Täytynee tosiaan viedä johonkin, jossa sen saa ylös ja näkyvyyden kunnolla alle. Onkohan tuollainen jarruremontti tyyris teetättää? 

 

On kyllä kohtuu yksinkertaista tekniikkaa että ite selviää ihan hyvin jarrurempasta ku pikkasen ottaa selvää hommasta esmes jostain korjausoppaasta.. 

Osat ei ole kultaa eli kohtuullisella summalla selviää jos itsellä pikkusen on kokemusta työkalujen räpylöissä pitämisessä.. samallapahan oppii tekniikasta lisää.. 

Share this post


Link to post

Kerro millä paikkakunnalla kupla on, niin täältä varmaan joku avulias harrastaja voi tulla paikan päälle sitä katsomaan ja tekemään arvion kuinka helpolla sen saa liikenteeseen.

 

Tuossa varmaan joutuu lisäksi akun hankkimaan ja todennäköisesti tankin ja kaasarin putsaamaan. Renkaatkin saattaa olla aika entiset...

 

t. Mika

Share this post


Link to post
15 minutes ago, mikan said:

Kerro millä paikkakunnalla kupla on, niin täältä varmaan joku avulias harrastaja voi tulla paikan päälle sitä katsomaan ja tekemään arvion kuinka helpolla sen saa liikenteeseen.

 

Tuossa varmaan joutuu lisäksi akun hankkimaan ja todennäköisesti tankin ja kaasarin putsaamaan. Renkaatkin saattaa olla aika entiset...

 

t. Mika

Moikka. No se olisikin hieno juttu. Tämä sijaitsee Pirkanmaalla Kangasalla. 

Share this post


Link to post

Bensaletkun melkovarmasti vaihtoon ainakin konehuoneen puolelta, ette tule kuplalle palovammoja.

Share this post


Link to post
3 hours ago, PRE said:

Moikka. No se olisikin hieno juttu. Tämä sijaitsee Pirkanmaalla Kangasalla. 

 

Pirkanmaalla vw-harrastajia kyllä riittää. Mulla on itsellä 66 kupla ja asun tampereella. Jotain niistä ymmärrän, vaikka enemmän harrastankin vain virtuaalisesti. Lassella on ainakin talli Kangasalla ja myös kupla.

 

t. Mika

Share this post


Link to post

Kannattaa ainakin kaikki pyörän laakerit vaihtaa. Meriheinät ovat myös kuivaneet pilalle joten nekin joutuu uusimaan. Samoin polttoaineletkut ovat  hapertuneet. Öljythän nyt vaihtuu automaattiseti Valvolinen Racingiin. Ainakin omassa 30 vuotta lämpimässä talissa säilytetyssä kuplassa olivat nuo vaihdon kohteena 😉

Share this post


Link to post

Eikös tää oo jo sama viedä triangle motorsiin kunnostettavaksi, pojat kyllä osaa ja ei tartte miettiä jäikö joku paikka huomioimatta🤑

Share this post


Link to post

Lievästi OT: Vuoden 1988 nastarenkaat oli tuossa tallilöydössäni talven ajossa ja arvelisin olleen jopa paremmat kuin jotku Triangle tyresin kumit. 😉

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...