PRE Posted May 29, 2020 Posted May 29, 2020 Aiheelle on ehkä jo jokin keskustelu mutta asiasta tietämätön ei osaa etsiä oikeaa paikkaa. Uskoisin, että täällä riittää asiantuntijuutta. Mulla on 66 vuoden Harmaa museokilvillä ja alkuperäisillä osilla varustettu kupla, jolla ei ole ajettu 15 vuoteen. Kupla on seissyt autotallissa ja jarrut on menneet jumiin. Pellit on ruostumattomat ja puunauksen jälkeen, auto pääsisi omaan loistoonsa. Kupla on seissyt tallissa odottamassa päivää parempaa, jolloin joku laittaisi hänet kuntoon. Ummikkona kyselenkin teiltä alan ihmisiltä, että miten tai millä tapaa ko. Ajoneuvon voisi laittaa/laitattaa ajokuntoon, tai mitä kautta kuplan voisi myydä jollekin puuhaksi. Olen itse istunut ko. Ajoneuvon kyydissä ja hienointahan olisi jos kuplan saisi tien päälle kesäksi.😊 Quote
Urbantoy Posted May 29, 2020 Posted May 29, 2020 (edited) 19 minutes ago, PRE said: Aiheelle on ehkä jo jokin keskustelu mutta asiasta tietämätön ei osaa etsiä oikeaa paikkaa. Uskoisin, että täällä riittää asiantuntijuutta. Mulla on 66 vuoden Harmaa museokilvillä ja alkuperäisillä osilla varustettu kupla, jolla ei ole ajettu 15 vuoteen. Kupla on seissyt autotallissa ja jarrut on menneet jumiin. Pellit on ruostumattomat ja puunauksen jälkeen, auto pääsisi omaan loistoonsa. Kupla on seissyt tallissa odottamassa päivää parempaa, jolloin joku laittaisi hänet kuntoon. Ummikkona kyselenkin teiltä alan ihmisiltä, että miten tai millä tapaa ko. Ajoneuvon voisi laittaa/laitattaa ajokuntoon, tai mitä kautta kuplan voisi myydä jollekin puuhaksi. Olen itse istunut ko. Ajoneuvon kyydissä ja hienointahan olisi jos kuplan saisi tien päälle kesäksi.😊 Jos ei kerta ole ruostetta, aloita nyt niillä jarrujen läpikäynnillä, sitten perushuolto koneelle (öjyt, tulpat, säädöt jne) ja käyntiin.. nuo ei pitäs olla mikään iso homma.. Sitten et haluakaan enää myyddä sitä pois.. Edited May 29, 2020 by Urbantoy Quote
ARTO Posted May 29, 2020 Posted May 29, 2020 (edited) Jos oikeasti ruosteeton 66 kupla, älä ainakaan alle 10000€ myy, kovissa hinnoissa näin kevään/kesän kynnyksellä Kupla tukevasti ilmaan ja renkaat irti ja helvetin isolla lekalla rumpuihin paukutusta, pienet jumitukset lähtee näin ja helpompi rummut irroittaa ja hiekkapaperilla loput ruosteet pois ja leimalle. Jos tosiaankin 15- vuotta lämpimässä säilytetty, helpoimmillaan menee näin. Jos väsyneempi yksilö ja jätetty kylmään tilaan, sitten jarrut voi vaatia kiroilua ja isompaa remppaa, sylinterit, letkut, putket paskana ja varmaan sitä ruostettakin helmoista ja pohjasta tarkemmin katsoen löytyypi. Kuvia tänne niin totuus paljastuu, muuten vain arvailua. Edited May 29, 2020 by ARTO Quote
PRE Posted May 29, 2020 Author Posted May 29, 2020 23 minutes ago, ARTO said: Jos oikeasti ruosteeton 66 kupla, älä ainakaan alle 10000€ myy, kovissa hinnoissa näin kevään/kesän kynnyksellä Kupla tukevasti ilmaan ja renkaat irti ja helvetin isolla lekalla rumpuihin paukutusta, pienet jumitukset lähtee näin ja helpompi rummut irroittaa ja hiekkapaperilla loput ruosteet pois ja leimalle. Jos tosiaankin 15- vuotta lämpimässä säilytetty, helpoimmillaan menee näin. Jos väsyneempi yksilö ja jätetty kylmään tilaan, sitten jarrut voi vaatia kiroilua ja isompaa remppaa, sylinterit, letkut, putket paskana ja varmaan sitä ruostettakin helmoista ja pohjasta tarkemmin katsoen löytyypi. Kuvia tänne niin totuus paljastuu, muuten vain arvailua. Kiitos paljon vinkeistä! Arvasin, että täällä osataan neuvoa. Luulen, että joitakin osia pitää vaihtaa. On ollut kylmässä tallissa.. Täytynee tosiaan viedä johonkin, jossa sen saa ylös ja näkyvyyden kunnolla alle. Onkohan tuollainen jarruremontti tyyris teetättää? Quote
PRE Posted May 29, 2020 Author Posted May 29, 2020 39 minutes ago, Urbantoy said: Jos ei kerta ole ruostetta, aloita nyt niillä jarrujen läpikäynnillä, sitten perushuolto koneelle (öjyt, tulpat, säädöt jne) ja käyntiin.. nuo ei pitäs olla mikään iso homma.. Sitten et haluakaan enää myyddä sitä pois.. Kiitos vastauksesta. Kyllä mulla tahtotila olisi saada tästä kiva kesä peli, mutta jos aarre vie liiaksi aikaa/rahaa, saatan päätyä myymään sen jollekin jolla kiinnostus, osaaminen ja aika riittää 😊 Quote
ARTO Posted May 29, 2020 Posted May 29, 2020 (edited) 12 minutes ago, PRE said: Kiitos paljon vinkeistä! Arvasin, että täällä osataan neuvoa. Luulen, että joitakin osia pitää vaihtaa. On ollut kylmässä tallissa.. Täytynee tosiaan viedä johonkin, jossa sen saa ylös ja näkyvyyden kunnolla alle. Onkohan tuollainen jarruremontti tyyris teetättää? Sana teetättää ratkaisee, toisilla pajoilla pieni tuntiveloitus, toisilla iso urakkaveloitus, onko osat ehjät, pelkkä herkistys riittääkin , kunnostetaan vanhoja osia, vai kerralla uutta ja näissä uusissa sekö hinta että laatueroja paljon. Myös pajoissa eroja, toiset kuuntelee asiakasta ja tekee fiksusti, joku toinen paja voi rahastaa rumasti. Mutta tuleeko ajamalla vai jarrujen täysjumituksesta johtuen vietävä hinausautolla korjauspaikkaan, kustantaa $$$$. Tässä vaiheessa kustannus voi olla mitä vaan 200-2000€ väliltä. Hintaan vaikuttaa myös se halutaanko herkistys/remppa tehdä niin halvalla/rimaa hipoen kuin mahdollista vai turvallusuusmielessä heti esim kaikki jarruputket/letkut, sylinterit uusiksi. Edited May 29, 2020 by ARTO Quote
PRE Posted May 29, 2020 Author Posted May 29, 2020 1 hour ago, ARTO said: Sana teetättää ratkaisee, toisilla pajoilla pieni tuntiveloitus, toisilla iso urakkaveloitus, onko osat ehjät, pelkkä herkistys riittääkin , kunnostetaan vanhoja osia, vai kerralla uutta ja näissä uusissa sekö hinta että laatueroja paljon. Myös pajoissa eroja, toiset kuuntelee asiakasta ja tekee fiksusti, joku toinen paja voi rahastaa rumasti. Mutta tuleeko ajamalla vai jarrujen täysjumituksesta johtuen vietävä hinausautolla korjauspaikkaan, kustantaa $$$$. Tässä vaiheessa kustannus voi olla mitä vaan 200-2000€ väliltä. Hintaan vaikuttaa myös se halutaanko herkistys/remppa tehdä niin halvalla/rimaa hipoen kuin mahdollista vai turvallusuusmielessä heti esim kaikki jarruputket/letkut, sylinterit uusiksi. Kiitos tuhannesti vinkeistä! Täytyy alkaa kartoittamaan vaihtoehtoja😊 Quote
Urbantoy Posted May 29, 2020 Posted May 29, 2020 2 hours ago, PRE said: Kiitos paljon vinkeistä! Arvasin, että täällä osataan neuvoa. Luulen, että joitakin osia pitää vaihtaa. On ollut kylmässä tallissa.. Täytynee tosiaan viedä johonkin, jossa sen saa ylös ja näkyvyyden kunnolla alle. Onkohan tuollainen jarruremontti tyyris teetättää? On kyllä kohtuu yksinkertaista tekniikkaa että ite selviää ihan hyvin jarrurempasta ku pikkasen ottaa selvää hommasta esmes jostain korjausoppaasta.. Osat ei ole kultaa eli kohtuullisella summalla selviää jos itsellä pikkusen on kokemusta työkalujen räpylöissä pitämisessä.. samallapahan oppii tekniikasta lisää.. Quote
mikan Posted May 29, 2020 Posted May 29, 2020 Kerro millä paikkakunnalla kupla on, niin täältä varmaan joku avulias harrastaja voi tulla paikan päälle sitä katsomaan ja tekemään arvion kuinka helpolla sen saa liikenteeseen. Tuossa varmaan joutuu lisäksi akun hankkimaan ja todennäköisesti tankin ja kaasarin putsaamaan. Renkaatkin saattaa olla aika entiset... t. Mika Quote
PRE Posted May 29, 2020 Author Posted May 29, 2020 15 minutes ago, mikan said: Kerro millä paikkakunnalla kupla on, niin täältä varmaan joku avulias harrastaja voi tulla paikan päälle sitä katsomaan ja tekemään arvion kuinka helpolla sen saa liikenteeseen. Tuossa varmaan joutuu lisäksi akun hankkimaan ja todennäköisesti tankin ja kaasarin putsaamaan. Renkaatkin saattaa olla aika entiset... t. Mika Moikka. No se olisikin hieno juttu. Tämä sijaitsee Pirkanmaalla Kangasalla. Quote
Zigzag Posted May 29, 2020 Posted May 29, 2020 Bensaletkun melkovarmasti vaihtoon ainakin konehuoneen puolelta, ette tule kuplalle palovammoja. Quote
mikan Posted May 29, 2020 Posted May 29, 2020 3 hours ago, PRE said: Moikka. No se olisikin hieno juttu. Tämä sijaitsee Pirkanmaalla Kangasalla. Pirkanmaalla vw-harrastajia kyllä riittää. Mulla on itsellä 66 kupla ja asun tampereella. Jotain niistä ymmärrän, vaikka enemmän harrastankin vain virtuaalisesti. Lassella on ainakin talli Kangasalla ja myös kupla. t. Mika Quote
Beetle Posted May 29, 2020 Posted May 29, 2020 Kannattaa ainakin kaikki pyörän laakerit vaihtaa. Meriheinät ovat myös kuivaneet pilalle joten nekin joutuu uusimaan. Samoin polttoaineletkut ovat hapertuneet. Öljythän nyt vaihtuu automaattiseti Valvolinen Racingiin. Ainakin omassa 30 vuotta lämpimässä talissa säilytetyssä kuplassa olivat nuo vaihdon kohteena 😉 Quote
ARTO Posted May 29, 2020 Posted May 29, 2020 Eikös tää oo jo sama viedä triangle motorsiin kunnostettavaksi, pojat kyllä osaa ja ei tartte miettiä jäikö joku paikka huomioimatta🤑 Quote
Beetle Posted May 29, 2020 Posted May 29, 2020 Lievästi OT: Vuoden 1988 nastarenkaat oli tuossa tallilöydössäni talven ajossa ja arvelisin olleen jopa paremmat kuin jotku Triangle tyresin kumit. 😉 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.