Jump to content

Nykimismurheet ja niiden poisto?


Recommended Posts

Posted (edited)

Avuton kaipaisi hiukan ideoita mitä tehdä seuraavaksi, mutta alotettaanpa alusta. Kone on 1918(?)cc uudemman bussin elektronisella jakajalla ja pikkuisen kireämmällä nokalla. Koneessa oli pict 34 jota ei saatu toimimaan kunnolla, joten aloin hankkiutua siitä eroon viime talven aikana. Kaasarin korvasin Dellorton keskikaasarilla  (aito kasarikampe) ja kotitekoisella imusarjalla, jossa on putket yhdistävä reikä. Samalla hommasin uudet tulpat, jakajan kannen, johdot, pyörijän sekä boschin sytkän ohjausboksin. Auton kiikutin säätöön ammattilaiselle, joka valitteli että sytys vaikuttaisi pätkivän aiheutten selkeää nykimistä rullilla. Tämä kyllä tuntuu myös ajossa tasakaasulla. Kaasariakaan ei ole vielä siis säädetty. Rikkaalla kuulemma käy. Hänellä ei ollut aikaa kaivautua ongelmaan syvemmälle, joten sovittiin että koetan selättää murheet ja palataan säätämiseen sen jälkeen uudestaan.

 

No, olen koettanut.

 

- Olen käynyt kaikki merkittävimmät maadoitukset läpi ja niissä olikin sanomista. Ei ole startti pyörittänyt konetta vielä koskaan niin reippasti kun ropaamisen jälkeen.

- Tutkin tulpanjohtoja tarkemmin. Liikkeessä ei ollut täyttä sarjaa samaa merkkiä ja mallia puihoja, joten sekasarjan ohmit ovat n 4-16 välillä (voiko vaikuttaa koneen käyntiin?). Korvasin ne varalta vanhalla mutta ehjällä sarjalla. Nyt ohmit n 8-10/piuha.

- Ajoituslamppu vilkuttelee melko tasaisesti joka johdosta. Voisiko olla viallinen tulppa? Nelikärki Boscheja en onnistunut löytämään niin paikoilleen meni "tavalliset".

- Jakajan ohjausboksin maadoitus oli vaihtovirtalaturin rungossa. Ajattelin että saattaa ottaa häiriötä laturista ja siirsin maadoituksen koriin.

- Oioin ja lyhensin virranjakajaan liittyvät johdot tarvittavilta osin (oli kiepillä) mahdollisten häiriöiden minimoimiseksi.

- Putsailin ja rapppasin liittimiä ja kontaktipintoja sekä kiristelin muutamia abikoja.

- Sytytysjohtojen järjestys on tarkastettu ja myös se että ykkösen piuha on oikealla kohdalla.

- Totesin että vaikka konetta ei ole aukaistu tai edes jakajaa irroitettu paikoiltaa muutosten yhteydessä, vanhat ajoituksen tussimerkit eivät jostain syystä ole enää likimainkaan samalla suunnalla kuin vuosi sitten säädön jälkeen. Menee rajusti aikaisemmalle päin, jotta ajoitus on lampun mukaan suunnilleenkaan kohdallaan. Syytä tähän en tiedä, mutta voiko tuossa olla ratkaisun avain?

 

Tämän tuotoksen olemassa olo kertonee sen että onglema ei poistunut edellä mainituilla toimenpiteillä. Korkeintaan helpotti minimaalisesti noin perstuntumalla. Olenko missannut jotain oleellista ja  mistä siis kannattaisi jatkaa vian hakemista? Onko jakaja tai ohjain sökö vai onko noissa jotain perusvikaa joka voisi aiheuttaa kuvattuja oireita? Hyllyssä on kärjetön kiinalainen, jota en ole vielä uskaltanut alkaa vaihtaa paikoilleen (ne "prikat" ja molskis...). Onko jokin kikka kolmonen jolla pääsisi sisälle sytkäpuolen elämään tai voisi edes todentaa että sytytys se on joka vian aiheuttaa? Voiko kone käydä niin paksulla että kipinä ei riitä eli vika olisikin säätämättömässä kaasuttimessa? 

 

Kiitos jo etukäteen.

 

Edited by ekam
Posted (edited)

Kai tässä vikana voi olla vaikka mikä, mutta onko puristukset mitattu? Ne kun ovat kunnossa ja suht tasaiset on edes tasaisen käynnin edellytykset olemassa.
 

Jos käy tarpeeksi rikkaalla, voi nykiä jo yksin sen takia. ei siihen huonoa kipinää tarvita. Lambdamittari ei niin kallis ole etteikö siihen sijoittamista kannattaisi harkita, ennemmin kuin koittaa hajun perusteella säätää kohdalleen.
 

jos tässä kuplan koneesta puhutaan jakajan voit huoletta vaihtaa ilman että prikkoja varisee koneen sisuksiin, se osa minkä alla prikat ovat jää paikalleen. Älä pyöritä konetta jakaja irrallaan.

Edited by peruskallio
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Posted
On 8/1/2020 at 9:28 AM, ekam said:

Selkis. Tulpanjohdot ja suuttimien koko. 

En näköjään muistanut jakajan rakennetta oikein... 

Itse itseäni lainaten, eipäs ollutkaan. Tai siis suuttimet vaihdettiin vielä säädössä mutta ei ollut ratkaiseva tekijä.

 

Virranjakajassa on vikaa. Pienillä kierroksilla jättää 2 ja 4 pytyt väliin ja kovemmalla jengalla toimii. Kansi-pyörijä kombo vaikuttaa jonkin verran muttei poista murhetta kokonaan. 

Vaihdoin vanhan kärjellisen jakajan ja ongelmat katosivat. 

 

Pois purettu jakaja on siis elektroninen bosch muistaakseni jostain 2,1 litraisesta vesibussista 80-90 luvulta. Ohjainmokkula on uusi bosch, vanha tarvike toimii samoin. Purin ja putsailin jakajan sisuksia ja johdotukset on käyty läpi eikä visuaalisesti vikaa löydy. Onko kellään tietoa mistä nuo antavat periksi ja voiko noita korjata mitenkään? Onko jotain tyyppi murheita? Vai maksaako vaivaa ja moskis  verkonpainoksi? 

Posted

Aika mielenkiintoinen ongelma..tuo jakajahan on varsin luotettava ja kestävä malli. Millä puolallla se kokoonpano oli? WBX:n omalla ?  Itse laittaisin strobon herättimen suoraan puolanjohtoon ja katsoisin lyökö pulssin kaksi kertaa ykk ja kaks kertaa akk kohdassa , tyhjäkäynnillä  ja kierrosten noustessa ,saman voisi sitten tehdä jokaisen tulpanjohdon kanssa erikseen. Jos jakajan ajoituskuppi on ehjä ja edelleen oikean muotoinen ja magneettipala paikoillaan jakajassa, niin jotenkin jäisi ongelma mielestäni vaan jakajan kannen /johtojen /hattujen /tulppien /väärän puolan tai riittämättömän syöttövirran aiheuttamaksi ongelmaksi. Mutta testaamatta paha sanoo , johdot kiinni kytkien se jakajahan napsaa kipinää johdosta ihan käsin pyörittämällä jokatoisessa ajoituskupin rajapinnassa. Kipinän valokaaren voimakkuus pitäisi suoraan puolanjohdon päästä maahan olla n. 10 mm vähintään pienillä kierroksilla (esim. invertteriohjatulla pora- tai jyrsinkoneella/käsin pyörittäen) ja kun kiertää jakajaan yli 3000 kierrosta niin edellen vähintään n. 6..8 mm valokaarta. noin SuomalaisUgrilaisessa pihapaja testimiljöössä testattuna.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...