Jump to content

Type 3 Fastback Persikka


Recommended Posts

10 hours ago, lasse haukkavuori said:

Kaada tuonne lattiapeltien päälle kiehuvaa vettä ja sitruunahappoa VItapol. Sen jälkeen näet tarviiko lattioita kuitenkaan uusia. Hyvä aihio todellakin

 

Kuvasta ei saa oikein selvää, mutta kuskin puolen lattiapellissä on pientä reikää kauttaaltaan melkeinpä tuonne kiiltävälle maalille saakka. Varsinkin kynnyksen puoleinen reuna on melko haperoa. Hanttimiehen puolella ei niinkään paha akun paikkaa lukuunottamatta, mutta jatkuu siinäkin vielä ruostevauriot tuon väliseinän jälkeen matkustamon puolelle.

 

Mikä muuten on hanttimiehen puolella lattian takaosassa - takapenkkiläisen jalkatilassa - tuollainen "silmukka"? Oikeassa laidassa, turvavyön alakiinnikkeen kohdalla 13mm kannalla olevalla pultilla lattiassa kiinni ja käsittääkseni hitsattu mutteri pohjapellissä. Tuossa toiseksi alimmassa kuvassa näkyy, joskin vähän epäselvästi.

Link to comment
  • 11 months later...

No niin, päivitystä tähänkin. Pitänyt toki kirjoitella jo aiemmin tuossa keväällä, mutta ei ole jostain syystä joutanut näpyttelemään. Eli lähes vuosi meni muiden projektien parissa, mutta nyt keväällä moottoritoimittaja toi paketin kotiovelle:

 

moottori.thumb.jpg.6f4d6a4822dea4db8c54d544786ecd22.jpg

 

88mm männät ja putket (1680cc), Eaglen w100 nokka, AMC tarvikekannet vakioventtiileillä, tuplasolexit nurkissa ja 215mm palliksen kytkin. Moottori kyytiin ja siinä ohessa raittiin ilman saamista moottorille varimistamaan putket sivuposkista puhaltimelle. Moottoritilan kanteen tietynlaisia modauksia, jotta kuuma ilma pysyisi enimmäkseen moottorin alla:

 

moottorinkansi.thumb.jpg.905e4d92bf8f4bee0caa3ed7c3591524.jpg

 

Pakosarjana tässä on bajabugeja ja kirppuja varten tarkoitettu Empin käärmeenpesä, jossa kollektori sojottaa ylöspäin. Tämä siksi, etten halunnut putken roikkuvan autossa alimpana ja jäävän jokaiseen hidastetöyssyyn. Siitä sitten samassa paketissa ollut vaimentaja paikalleen ja omilla virityksillä ulostulo sinne, missä takahelmassa oli kolo tätä varten valmiina. Putki siis tämän näköinen:

 

pakoputki.jpg.735643e78ba3e93717ab3f0e132acce1.jpg

 

Jossain vaiheessa joutoaikana väkersin vanerista tuollaisen keskikonsolintekeleen peittelemään sähköjohtoja ja muita muinaisia virityksiä:

 

keskikonsoli.thumb.jpg.0484dc0b1b3e56cf5d4ffcd83e2077a1.jpg

 

Sähköt sain pääpiirteittäin ihmeteltyä kuntoon ja jarrut vielä säädettyä, niin auto konttorille viimein viime lauantaina ja kahden vuoden leimahan sieltä tuli ilman huomautuksia. Edellisen kerran auto ollut leimassa 2002, joten vähän sai jännittääkin ajellessa 50km konttorille. Ominvoimin ennen tuota lenkkiä oli tullut kuitenkin testattua korkeintaan parin sadan metrin verran. Tässä vaiheessa siis mennään tämän näköisenä varmaankin koko kesä:

 

PSX_20220514_115238.thumb.jpg.f0fef922ff8e1bb251e0e7fe7ce92a37.jpgPSX_20220514_175133.thumb.jpg.736562d9a64bee6229d1076db3458e66.jpgPSX_20220516_073009.thumb.jpg.1c45890fa2d54ade91f91217c4c5a219.jpg

 

 

Viimeistelyä riittää ja muita suunnitelmia tämän varalle. Bensamittaria en vielä ole saanut pelaamaan, kierroslukumittari näyttää ihan omiaan ja sähköinen pissapojan moottori paloi heti alkuunsa. Oven tiivisteet roikkuu ikävästi oven raosta, kun ovat vanhat ja surkeat, eikä muidenkaan luukkujen sovitus ihan täydellinen ole tällä hetkellä. Moottoriin tulossa ulkoinen öljynlauhdutin ja suodatin jostain, sekä joku viritys öljynlämmöstä kertomaan. Ulkonäköön liittyen ainakin ne puskurit pitää jossain välissä saada värkättyä, enkä pistäisi pahakseni vaikka joskus jotkut modernimmatkin vanteet jostain keksisin ja ne jotenkin autoon kiinni. Takavaloillekin pitäisi jotain keksiä ja onhan tässä vaikka mitä. Sisustahan on mattoja lukuunottamatta ”alkuperäisessä” mallissa joten siihenkin liittyen tulee varmaan jotain keksittyä.

 

Mutta joo, hauska vekotin ja kulkee kivasti. Satakunta kilometriä ajelin viikonlopun aikana eikä ainakaan aistinvaraisesti näillä keleillä takakontin lämmöt juuri nouse, joka oli ja on tietenkin edelleen vähän pelkona. Ähtärinä ostin ja ähtärinä pysyi, joten sen osalta ei uutta auringon alla. Notsin möin pois, koska ei siitä olisi omissa käsissäni ikinä valmistunut sellaista, joka olisi niin hyvälle kopalle tehnyt oikeutta.

  • Like 7
Link to comment
  • henkilöasiakas changed the title to Type 3 Fastback Persikka
  • 2 months later...

Kaikkea sitä sattuukin, kun ähtäröity volkkari saa palkinnon kohtuullisen isossa autotapahtumassa vuonna 2022. 😁

 

palkittu.thumb.jpg.64cfb8898df29e1463f278ead5c82ca8.jpg

 

pytty.thumb.jpg.8f37faa6682dd0bf2aa3fd514e0722c5.jpg

 

Autoja oli tänä vuonna mukana käsittääkseni noin 800 ja tämä oli hauska yllätys, jota ei edes ajatellut tapahtuvaksi. Perusteluna "Erittäin kliini ja hauska TL VW". Joo, minunkin mielestäni palkinto meni väärään osoitteeseen mutta otetaan vastaan ja pilataan ensi talvena tätä sitten lisää. 🙃

  • Like 8
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...