Jump to content

Kiertokankikokemuksia


Guest JuMuS

Recommended Posts

Posted

Alkaa projektimoottori olla jo muutoin kasaamista vaille valmis, mutta nuo vanhat maailmaa nähneet veivit alkoivat epäilyttämään.

 

Vanhat täytyisi ainakin vielä holkittaa yläpäistä, ja samalla ehkä mitata suoruudet ym. Ostettavia osia noihin olisi vielä pultit, mutterit ja holkit. Puhdetöinä on noista vanhoista tullut jo turhat karheudet siloiteltua ja tehtyä "karkeamittaukset". Ylä- ja alapäiden painot olen suht helpolla saanut 2g sisään. Uskon jo tuon painotarkkuuden riittävänkin. Noille osille (töistä puhumattakaan) vaan kertyy sen verran hintaa, että alkaa jo olla jatkon osalta hiinä ja hiinä. Uudet I-profiiliset CB/Scatin tekeleet eivät todellakaan maltaita maksa, ja ovatpahan sitten ainakin uudet. Vakiota paremmilla pulteillakin näkyvät nuo tarjokkaat olevan.

 

Pitkin pöytää lojuvista osasista on vakaa aikomus niputtaa talven aikana kohtuukiukkuinen 90,5X69mm moottori, joka toivon mukaan kestäisi sekalaista katukäyttöä ja maksimikierroksia tuonne 6000rpm asti. Yli tuon punarajan ei kone tule omassa käytössäni kiertämään.

 

Varsinainen kysymys oli se, että kestävätkö nuo kunnostetut vakioveivit tuota rääkkiä? Ja jos eivät, niin minkä merkkisiä kokeneet mosagurut suosittelevat? CB ja Scat ainakin ovat hinnaltaan hyvin kohtuulliset, mutta saako tuolla rahalla pitkä-aikaista onnea?

 

Hakutoiminnolla pompsahti näyttöön paljon stroker-aiheista keskustelua, eli kokeiltu on... Vakioiskuisista ei niinkään.

Posted

Jos haluaa oppia jotakin viri moottorin rakentamisesta kannattaa yrittää säästää kaikissa mahdollisissa paikoissa, silloin menee oppi perille nopeasti ja tehokkaasti. Haittapuolena on sitten oppimisesta johtuvat kulut :D:D

Posted

Kuplan veivit on vakiona varmaan moottorin ylimitotetuin osa, suositellaanhan noita vakioveivejä aina 78 iskulle saakka (tai jos ei suositella, niin ei nyt hirveästi moititakaan). Eli jos kanget ovat kuosissaan vai ovat eläneet aikaisemman elämänsä vakiokoneessa, niin tuskinpa niistä jää kiinni.

 

6000rpm ei sekään ole kovin kummoinen kierrätys, mutta kannattaa alakerta tasapainottaa. Jos mennään vakiokokoisilla venttiileillä, vakiokeinuilla ja alumiinitönäreillä, niin "single hd springsit" riittävät, jos laitetaan painavampaa terästönäriä, isompia venttiilejä, isonostoista nokkaa ym. niin tuplajouset alkavat puoltaa paikkaansa jo noilla kierroksilla.

 

Puavo @ dwl

Posted
Jos haluaa oppia jotakin viri moottorin rakentamisesta kannattaa yrittää säästää kaikissa mahdollisissa paikoissa, silloin menee oppi perille nopeasti ja tehokkaasti. Haittapuolena on sitten oppimisesta johtuvat kulut :D:D

 

Heh! Ihan kiva kommentti, mutta ei tuosta juuri tiedonjano poistunut. Säästäminen ei ole ekana mielessä, kun alkaa vanhoihin autoihin mitään tekemään. Kaikki kiva maksaa, sehän on selvä. Kiertokanget ovat niitä kriittisiä osia joissa ei kannata tinkiä, sekin on selvä. Mutta satoja euroja en silti laittaisi "ihan varmuuden vuoksi" uusiin osiin, siksi Teiltä kokeneemmilta tyhmiä kyselen. Niille työllä ansaittaville euroille on vastinetta saatava, niin ostettaessa ruisleipää tai runkolaakereita.

 

Mielelläni siis lukisin aiheesta muunkinlaisia kommentteja. Ei herneitä silti nenään...:)

 

Edit. Puavohan se jo ehtikin omia käsityksiäni vahvistamaan. Puretusta vakiomoottorista on kanget kotoisin. Alakertaan ajattelin näin ensialkuun eniten rahaa sijoittaa, kaikki lohkon sisällä liikkuva onkin jo kankia lukuunottamatta uutta. Vakiovenoilla olevat hyvin vähän kutitellut 2r-kannet tuohon tulee, joten eipä taida ne kierrokset paljoa yli sen kuuden tonnin mennä ilman rajoitintakaan.

Posted
Alakertaan ajattelin näin ensialkuun eniten rahaa sijoittaa, kaikki lohkon sisällä liikkuva onkin jo kankia lukuunottamatta uutta.

 

Kannattaa kuitenkin muistaa että jos se kanki poikii on samalla yleensä myös koko alakerta valmis.

Guest ritariässä
Posted

monasti itse asiassa pääsee helpommalla kun tosiaan käyttä niitä 30-40 vuotta vanhoja kiertokankia. jos ne edelleen ovat kunnossa ja mitoissan, ei niis yleensä ole mitään pahempaa vaurioita myöskään. tosin aina tietty yläpään holkki uusiksi ja mittaan ,samoin vähintään alapään pyöreyden tarkistus jne...

 

näiden uusien, hienojen ja halpojen viriosien kohdilla monasti saa myös harmaita hiuksia, eivät ole läheskään aina bolt-on, vaan mitat ym heittävät, joten ei aina oikotie onneen.

 

toisaalta onhan ne uudet h-profiilikanget nykyään halpoja kun esim erään valmistajan kankia saa oikeen arp2000 pulttien kera jenkeissä alle 200 euron setti.

Guest ritariässä
Posted

ja vielä yks esimerkki miten erään nimekkään osavalmistajan uusilla osilla saa myös aikaan vaikka täydellisen konetuhon. uusien venttiilinostinten kohdalla sitten kananttaa varoa aika pitkälti erään valmistajan tuotteita. nimi muuten muistaakseni alkaa S-kirjaimella.

Posted
uusien venttiilinostinten kohdalla sitten kananttaa varoa aika pitkälti erään valmistajan tuotteita. nimi muuten muistaakseni alkaa S-kirjaimella.

Onko kyse yksittäistapauksesta vai yleisesti tiedossa olevasta ongelmasta?

Posted
uusien venttiilinostinten kohdalla sitten kananttaa varoa aika pitkälti erään valmistajan tuotteita. nimi muuten muistaakseni alkaa S-kirjaimella.

Onko kyse yksittäistapauksesta vai yleisesti tiedossa olevasta ongelmasta?

 

Tiedossa on näitä useammaltakin merkiltä, Ongelmana on vain se että nokka on saanut myös sen verran siipeensä että vian aiheuttajaa on mahdoton päätellä. Ollaan mittautettu eräät vaurioituneet nostajat(merkki jääköön mainitsematta) ja niissä ei havaittu mitään materiaali ongelmaa sen sijaan väri muutoksia oli merkkinä lämmöstä ja mekaanista kulumaa nokan takoessa lautasta isolla välyksellä kun nokista puuttui tavaraa useampi milli.

Guest ritariässä
Posted

yleisesti tiedossa olevasta ja omallekin kohdalle (arg) osunut myös.

Guest Raggare
Posted

ja lisäspekulaatioo nokkien kulumisesta, syynä kenties modernit öljyt?

nykyaikana monia laahaavanokkasia koneita tuotannossa?

;)

Guest ritariässä
Posted

niinhän ne puhuu ku sinkit ym tarpeelliset lisäaineet vaan vähenee ja vähenee. toisaalta esim noista scatin nostajista toi pinta rikkoontuu/murenee kuin säilykepurkin kannesta ja mulle se kertoo sitä et on kyllä jotain hämminkiä materiaalipuolellakin eikä kaikkea voi syyttää öljyistä.

 

tosin on täs muitakin tekijöitä, miten on nokan/nostinten sisäänajo tehty ja millasii jousipaineita käytetään jne... ite en oo yhtään uutta nokkaa/nostimia laittanu koneeseen ettei ne olis saanut jonkinlaista hiplausta laahaaville pinnoileen.

Posted

Minkä valmistajan nokka akselilla vauriot tullu ja onko nokka missä kunnossa. Mulla on hima koneella kuva muistaakseni nokasta ja siitä puuttui kahdesta nokasta tavaraa useita millejä ja taas kaksi nokkaa ja niiden nostajat täysin virheettömiä.

Guest ritariässä
Posted

juu, just noinhan se meni kuten ilmajäähyonly kertoi eli joku nokkaramppi kuluu kans osittain ja loput pysyy ehyinä. englen nokka oli. ulkoo en kuitenkaan jaksa muistaa mitä ep valunumeroa itse nokka oli

Posted

Engle oli tuossa toisessakin. Vaikea kysymys onko vika nokassa vai nostajissa ja mikä sen aiheuttaa. Kovuusmittauksia nokalle ei voi tehdä kun siitä on se pinta kulunut pois.

Posted

Mulla on kestänyt vakioveivit nyt noin 3tkm ja kone on kiertänyt USEASTI

6000rpm tienoilla, eikä konetta ole muutenkaan säästelty. Ensi kesä vielä

ajetaan (toivottavasti) tuolla koneella. Sitten atomeiksi ja lisää voimaa...

Posted

Myös minä olen kuullut parilta harrastajalta että Scatin nostajien kanssa on ollut suuria murheita. Sen tarkemmin en tiedä, eli mikä nokka, mikä venakoneisto, jouset, öljyt jne.

 

t. Mika

Guest ritariässä
Posted

toi on totta mistä pekka mainitsee, mutta jos vahinkoja satuu kavereille joilla ns vahvoilla lisäaineilla oikeesti varustetut öljyt niin herää myös kysymys onko nokka-akselivalmistajien taholla kenties muutettu valuprosessia jne...

Posted

Ehkäpä sitten noissa vakioveiveissä uskaliaasti pitäydyn. Holkit niihin joka tapauksessa vaihdetaan, mutta entäs pultit?

 

Mites noi vahvemmat 5/16" ja 3/8"-kokoisina myytävät kk-pultit? Sopivatko suoraan paikoilleen vai joutuuko kankiloita jotenkin niiden takia työstämään?

 

Taitaa OEM-pultit puolustaa paikkojansa ainakin uusiin brasilialaisiin verrattuna. Samoissa mitoissa noi kaikki 8 vanhaa olivat mikrometrillä mitattuna. Jostain jenkkifoorumilta muistan vaan lukeneeni että eivät paljoa viime sekunneillaan venykään vaan sanovat kerrasta että naps.

Posted

FK89, pauterin 1,4:t, scatin nostajat > yks kesä ja nostajista lähteny pintaa pois, ihmeellistä kraateria. Nokan sisäänajo kaikkia ohjeita noudattaen, eikä nokka ollu kulunu.

 

-tomi-

 

PS Enkä oo kuulemma ainoo...

Posted
FK89, pauterin 1,4:t, scatin nostajat > yks kesä ja nostajista lähteny pintaa pois, ihmeellistä kraateria. Nokan sisäänajo kaikkia ohjeita noudattaen, eikä nokka ollu kulunu.

 

-tomi-

 

PS Enkä oo kuulemma ainoo...

 

Pitää vissiin avata kones ja tarkistaa nostajat...=( voiko tämä nostajien kuluma olla syynä siihen ettei venat pysy säädöis, vai onko se sitten taas nokan menoa se? =)

 

-MP-

Guest ritariässä
Posted

nostimien kestävyyttä voi yrittää parantaa kuvassa näkyvällä tavalla.

 

5737.jpg

Posted

Rättilaikallakos ritariässä tuollaisen kiillon on aikaiseksi saanut?

Posted

No omat lubet tuli ostettua jokunen vuosi sitten, et saa nähdä miten tulee kestämään.

Ja jos menee särki, pitää vaihtaa jotakin uutta tilalle sit.

Guest ritariässä
Posted

juu ja kun ne metallipalaset sit lähtee kiertoon, mene pahimmillaan palikkaa kampiakselista lähtien pilalle. juu tiedetään, monilla on full flow, mut monissa öljynsuodattimissa on ylipainejouset ja silloin öljyä pääsee ilman suodatusta kiertoon jne...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...