Jump to content

Kiertokankikokemuksia


Guest JuMuS

Recommended Posts

Alkaa projektimoottori olla jo muutoin kasaamista vaille valmis, mutta nuo vanhat maailmaa nähneet veivit alkoivat epäilyttämään.

 

Vanhat täytyisi ainakin vielä holkittaa yläpäistä, ja samalla ehkä mitata suoruudet ym. Ostettavia osia noihin olisi vielä pultit, mutterit ja holkit. Puhdetöinä on noista vanhoista tullut jo turhat karheudet siloiteltua ja tehtyä "karkeamittaukset". Ylä- ja alapäiden painot olen suht helpolla saanut 2g sisään. Uskon jo tuon painotarkkuuden riittävänkin. Noille osille (töistä puhumattakaan) vaan kertyy sen verran hintaa, että alkaa jo olla jatkon osalta hiinä ja hiinä. Uudet I-profiiliset CB/Scatin tekeleet eivät todellakaan maltaita maksa, ja ovatpahan sitten ainakin uudet. Vakiota paremmilla pulteillakin näkyvät nuo tarjokkaat olevan.

 

Pitkin pöytää lojuvista osasista on vakaa aikomus niputtaa talven aikana kohtuukiukkuinen 90,5X69mm moottori, joka toivon mukaan kestäisi sekalaista katukäyttöä ja maksimikierroksia tuonne 6000rpm asti. Yli tuon punarajan ei kone tule omassa käytössäni kiertämään.

 

Varsinainen kysymys oli se, että kestävätkö nuo kunnostetut vakioveivit tuota rääkkiä? Ja jos eivät, niin minkä merkkisiä kokeneet mosagurut suosittelevat? CB ja Scat ainakin ovat hinnaltaan hyvin kohtuulliset, mutta saako tuolla rahalla pitkä-aikaista onnea?

 

Hakutoiminnolla pompsahti näyttöön paljon stroker-aiheista keskustelua, eli kokeiltu on... Vakioiskuisista ei niinkään.

Link to comment

Kuplan veivit on vakiona varmaan moottorin ylimitotetuin osa, suositellaanhan noita vakioveivejä aina 78 iskulle saakka (tai jos ei suositella, niin ei nyt hirveästi moititakaan). Eli jos kanget ovat kuosissaan vai ovat eläneet aikaisemman elämänsä vakiokoneessa, niin tuskinpa niistä jää kiinni.

 

6000rpm ei sekään ole kovin kummoinen kierrätys, mutta kannattaa alakerta tasapainottaa. Jos mennään vakiokokoisilla venttiileillä, vakiokeinuilla ja alumiinitönäreillä, niin "single hd springsit" riittävät, jos laitetaan painavampaa terästönäriä, isompia venttiilejä, isonostoista nokkaa ym. niin tuplajouset alkavat puoltaa paikkaansa jo noilla kierroksilla.

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Jos haluaa oppia jotakin viri moottorin rakentamisesta kannattaa yrittää säästää kaikissa mahdollisissa paikoissa, silloin menee oppi perille nopeasti ja tehokkaasti. Haittapuolena on sitten oppimisesta johtuvat kulut :D:D

 

Heh! Ihan kiva kommentti, mutta ei tuosta juuri tiedonjano poistunut. Säästäminen ei ole ekana mielessä, kun alkaa vanhoihin autoihin mitään tekemään. Kaikki kiva maksaa, sehän on selvä. Kiertokanget ovat niitä kriittisiä osia joissa ei kannata tinkiä, sekin on selvä. Mutta satoja euroja en silti laittaisi "ihan varmuuden vuoksi" uusiin osiin, siksi Teiltä kokeneemmilta tyhmiä kyselen. Niille työllä ansaittaville euroille on vastinetta saatava, niin ostettaessa ruisleipää tai runkolaakereita.

 

Mielelläni siis lukisin aiheesta muunkinlaisia kommentteja. Ei herneitä silti nenään...:)

 

Edit. Puavohan se jo ehtikin omia käsityksiäni vahvistamaan. Puretusta vakiomoottorista on kanget kotoisin. Alakertaan ajattelin näin ensialkuun eniten rahaa sijoittaa, kaikki lohkon sisällä liikkuva onkin jo kankia lukuunottamatta uutta. Vakiovenoilla olevat hyvin vähän kutitellut 2r-kannet tuohon tulee, joten eipä taida ne kierrokset paljoa yli sen kuuden tonnin mennä ilman rajoitintakaan.

Link to comment
Guest ritariässä

monasti itse asiassa pääsee helpommalla kun tosiaan käyttä niitä 30-40 vuotta vanhoja kiertokankia. jos ne edelleen ovat kunnossa ja mitoissan, ei niis yleensä ole mitään pahempaa vaurioita myöskään. tosin aina tietty yläpään holkki uusiksi ja mittaan ,samoin vähintään alapään pyöreyden tarkistus jne...

 

näiden uusien, hienojen ja halpojen viriosien kohdilla monasti saa myös harmaita hiuksia, eivät ole läheskään aina bolt-on, vaan mitat ym heittävät, joten ei aina oikotie onneen.

 

toisaalta onhan ne uudet h-profiilikanget nykyään halpoja kun esim erään valmistajan kankia saa oikeen arp2000 pulttien kera jenkeissä alle 200 euron setti.

Link to comment
Guest ritariässä

ja vielä yks esimerkki miten erään nimekkään osavalmistajan uusilla osilla saa myös aikaan vaikka täydellisen konetuhon. uusien venttiilinostinten kohdalla sitten kananttaa varoa aika pitkälti erään valmistajan tuotteita. nimi muuten muistaakseni alkaa S-kirjaimella.

Link to comment
uusien venttiilinostinten kohdalla sitten kananttaa varoa aika pitkälti erään valmistajan tuotteita. nimi muuten muistaakseni alkaa S-kirjaimella.

Onko kyse yksittäistapauksesta vai yleisesti tiedossa olevasta ongelmasta?

Link to comment
uusien venttiilinostinten kohdalla sitten kananttaa varoa aika pitkälti erään valmistajan tuotteita. nimi muuten muistaakseni alkaa S-kirjaimella.

Onko kyse yksittäistapauksesta vai yleisesti tiedossa olevasta ongelmasta?

 

Tiedossa on näitä useammaltakin merkiltä, Ongelmana on vain se että nokka on saanut myös sen verran siipeensä että vian aiheuttajaa on mahdoton päätellä. Ollaan mittautettu eräät vaurioituneet nostajat(merkki jääköön mainitsematta) ja niissä ei havaittu mitään materiaali ongelmaa sen sijaan väri muutoksia oli merkkinä lämmöstä ja mekaanista kulumaa nokan takoessa lautasta isolla välyksellä kun nokista puuttui tavaraa useampi milli.

Link to comment
Guest ritariässä

niinhän ne puhuu ku sinkit ym tarpeelliset lisäaineet vaan vähenee ja vähenee. toisaalta esim noista scatin nostajista toi pinta rikkoontuu/murenee kuin säilykepurkin kannesta ja mulle se kertoo sitä et on kyllä jotain hämminkiä materiaalipuolellakin eikä kaikkea voi syyttää öljyistä.

 

tosin on täs muitakin tekijöitä, miten on nokan/nostinten sisäänajo tehty ja millasii jousipaineita käytetään jne... ite en oo yhtään uutta nokkaa/nostimia laittanu koneeseen ettei ne olis saanut jonkinlaista hiplausta laahaaville pinnoileen.

Link to comment
Guest ritariässä

juu, just noinhan se meni kuten ilmajäähyonly kertoi eli joku nokkaramppi kuluu kans osittain ja loput pysyy ehyinä. englen nokka oli. ulkoo en kuitenkaan jaksa muistaa mitä ep valunumeroa itse nokka oli

Link to comment

Mulla on kestänyt vakioveivit nyt noin 3tkm ja kone on kiertänyt USEASTI

6000rpm tienoilla, eikä konetta ole muutenkaan säästelty. Ensi kesä vielä

ajetaan (toivottavasti) tuolla koneella. Sitten atomeiksi ja lisää voimaa...

Link to comment
Guest ritariässä

toi on totta mistä pekka mainitsee, mutta jos vahinkoja satuu kavereille joilla ns vahvoilla lisäaineilla oikeesti varustetut öljyt niin herää myös kysymys onko nokka-akselivalmistajien taholla kenties muutettu valuprosessia jne...

Link to comment

Ehkäpä sitten noissa vakioveiveissä uskaliaasti pitäydyn. Holkit niihin joka tapauksessa vaihdetaan, mutta entäs pultit?

 

Mites noi vahvemmat 5/16" ja 3/8"-kokoisina myytävät kk-pultit? Sopivatko suoraan paikoilleen vai joutuuko kankiloita jotenkin niiden takia työstämään?

 

Taitaa OEM-pultit puolustaa paikkojansa ainakin uusiin brasilialaisiin verrattuna. Samoissa mitoissa noi kaikki 8 vanhaa olivat mikrometrillä mitattuna. Jostain jenkkifoorumilta muistan vaan lukeneeni että eivät paljoa viime sekunneillaan venykään vaan sanovat kerrasta että naps.

Link to comment
FK89, pauterin 1,4:t, scatin nostajat > yks kesä ja nostajista lähteny pintaa pois, ihmeellistä kraateria. Nokan sisäänajo kaikkia ohjeita noudattaen, eikä nokka ollu kulunu.

 

-tomi-

 

PS Enkä oo kuulemma ainoo...

 

Pitää vissiin avata kones ja tarkistaa nostajat...=( voiko tämä nostajien kuluma olla syynä siihen ettei venat pysy säädöis, vai onko se sitten taas nokan menoa se? =)

 

-MP-

Link to comment
Guest ritariässä

juu ja kun ne metallipalaset sit lähtee kiertoon, mene pahimmillaan palikkaa kampiakselista lähtien pilalle. juu tiedetään, monilla on full flow, mut monissa öljynsuodattimissa on ylipainejouset ja silloin öljyä pääsee ilman suodatusta kiertoon jne...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...