Guest JuMuS Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Alkaa projektimoottori olla jo muutoin kasaamista vaille valmis, mutta nuo vanhat maailmaa nähneet veivit alkoivat epäilyttämään. Vanhat täytyisi ainakin vielä holkittaa yläpäistä, ja samalla ehkä mitata suoruudet ym. Ostettavia osia noihin olisi vielä pultit, mutterit ja holkit. Puhdetöinä on noista vanhoista tullut jo turhat karheudet siloiteltua ja tehtyä "karkeamittaukset". Ylä- ja alapäiden painot olen suht helpolla saanut 2g sisään. Uskon jo tuon painotarkkuuden riittävänkin. Noille osille (töistä puhumattakaan) vaan kertyy sen verran hintaa, että alkaa jo olla jatkon osalta hiinä ja hiinä. Uudet I-profiiliset CB/Scatin tekeleet eivät todellakaan maltaita maksa, ja ovatpahan sitten ainakin uudet. Vakiota paremmilla pulteillakin näkyvät nuo tarjokkaat olevan. Pitkin pöytää lojuvista osasista on vakaa aikomus niputtaa talven aikana kohtuukiukkuinen 90,5X69mm moottori, joka toivon mukaan kestäisi sekalaista katukäyttöä ja maksimikierroksia tuonne 6000rpm asti. Yli tuon punarajan ei kone tule omassa käytössäni kiertämään. Varsinainen kysymys oli se, että kestävätkö nuo kunnostetut vakioveivit tuota rääkkiä? Ja jos eivät, niin minkä merkkisiä kokeneet mosagurut suosittelevat? CB ja Scat ainakin ovat hinnaltaan hyvin kohtuulliset, mutta saako tuolla rahalla pitkä-aikaista onnea? Hakutoiminnolla pompsahti näyttöön paljon stroker-aiheista keskustelua, eli kokeiltu on... Vakioiskuisista ei niinkään. Quote Link to comment
Marko Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Jos haluaa oppia jotakin viri moottorin rakentamisesta kannattaa yrittää säästää kaikissa mahdollisissa paikoissa, silloin menee oppi perille nopeasti ja tehokkaasti. Haittapuolena on sitten oppimisesta johtuvat kulut :D:D Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Kuplan veivit on vakiona varmaan moottorin ylimitotetuin osa, suositellaanhan noita vakioveivejä aina 78 iskulle saakka (tai jos ei suositella, niin ei nyt hirveästi moititakaan). Eli jos kanget ovat kuosissaan vai ovat eläneet aikaisemman elämänsä vakiokoneessa, niin tuskinpa niistä jää kiinni. 6000rpm ei sekään ole kovin kummoinen kierrätys, mutta kannattaa alakerta tasapainottaa. Jos mennään vakiokokoisilla venttiileillä, vakiokeinuilla ja alumiinitönäreillä, niin "single hd springsit" riittävät, jos laitetaan painavampaa terästönäriä, isompia venttiilejä, isonostoista nokkaa ym. niin tuplajouset alkavat puoltaa paikkaansa jo noilla kierroksilla. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Jos haluaa oppia jotakin viri moottorin rakentamisesta kannattaa yrittää säästää kaikissa mahdollisissa paikoissa, silloin menee oppi perille nopeasti ja tehokkaasti. Haittapuolena on sitten oppimisesta johtuvat kulut :D:D Heh! Ihan kiva kommentti, mutta ei tuosta juuri tiedonjano poistunut. Säästäminen ei ole ekana mielessä, kun alkaa vanhoihin autoihin mitään tekemään. Kaikki kiva maksaa, sehän on selvä. Kiertokanget ovat niitä kriittisiä osia joissa ei kannata tinkiä, sekin on selvä. Mutta satoja euroja en silti laittaisi "ihan varmuuden vuoksi" uusiin osiin, siksi Teiltä kokeneemmilta tyhmiä kyselen. Niille työllä ansaittaville euroille on vastinetta saatava, niin ostettaessa ruisleipää tai runkolaakereita. Mielelläni siis lukisin aiheesta muunkinlaisia kommentteja. Ei herneitä silti nenään...:) Edit. Puavohan se jo ehtikin omia käsityksiäni vahvistamaan. Puretusta vakiomoottorista on kanget kotoisin. Alakertaan ajattelin näin ensialkuun eniten rahaa sijoittaa, kaikki lohkon sisällä liikkuva onkin jo kankia lukuunottamatta uutta. Vakiovenoilla olevat hyvin vähän kutitellut 2r-kannet tuohon tulee, joten eipä taida ne kierrokset paljoa yli sen kuuden tonnin mennä ilman rajoitintakaan. Quote Link to comment
Marko Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Kyllä hyvälaatuisten osien hankkiminen kuitenkin pidemmän päälle tulee halvemmaksi. Vaikka ne ostaessa kalliilta tuntuisikin. Quote Link to comment
mikan Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Ainakin parissa ahdetussa tiedän käytetyn vw-veivejä ongelmitta. Joten ylimitoitusta on reippaasti. t. Mika Quote Link to comment
Marko Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Alakertaan ajattelin näin ensialkuun eniten rahaa sijoittaa, kaikki lohkon sisällä liikkuva onkin jo kankia lukuunottamatta uutta. Kannattaa kuitenkin muistaa että jos se kanki poikii on samalla yleensä myös koko alakerta valmis. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 monasti itse asiassa pääsee helpommalla kun tosiaan käyttä niitä 30-40 vuotta vanhoja kiertokankia. jos ne edelleen ovat kunnossa ja mitoissan, ei niis yleensä ole mitään pahempaa vaurioita myöskään. tosin aina tietty yläpään holkki uusiksi ja mittaan ,samoin vähintään alapään pyöreyden tarkistus jne... näiden uusien, hienojen ja halpojen viriosien kohdilla monasti saa myös harmaita hiuksia, eivät ole läheskään aina bolt-on, vaan mitat ym heittävät, joten ei aina oikotie onneen. toisaalta onhan ne uudet h-profiilikanget nykyään halpoja kun esim erään valmistajan kankia saa oikeen arp2000 pulttien kera jenkeissä alle 200 euron setti. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 ja vielä yks esimerkki miten erään nimekkään osavalmistajan uusilla osilla saa myös aikaan vaikka täydellisen konetuhon. uusien venttiilinostinten kohdalla sitten kananttaa varoa aika pitkälti erään valmistajan tuotteita. nimi muuten muistaakseni alkaa S-kirjaimella. Quote Link to comment
Guest Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 uusien venttiilinostinten kohdalla sitten kananttaa varoa aika pitkälti erään valmistajan tuotteita. nimi muuten muistaakseni alkaa S-kirjaimella. Onko kyse yksittäistapauksesta vai yleisesti tiedossa olevasta ongelmasta? Quote Link to comment
Marko Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 uusien venttiilinostinten kohdalla sitten kananttaa varoa aika pitkälti erään valmistajan tuotteita. nimi muuten muistaakseni alkaa S-kirjaimella. Onko kyse yksittäistapauksesta vai yleisesti tiedossa olevasta ongelmasta? Tiedossa on näitä useammaltakin merkiltä, Ongelmana on vain se että nokka on saanut myös sen verran siipeensä että vian aiheuttajaa on mahdoton päätellä. Ollaan mittautettu eräät vaurioituneet nostajat(merkki jääköön mainitsematta) ja niissä ei havaittu mitään materiaali ongelmaa sen sijaan väri muutoksia oli merkkinä lämmöstä ja mekaanista kulumaa nokan takoessa lautasta isolla välyksellä kun nokista puuttui tavaraa useampi milli. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 yleisesti tiedossa olevasta ja omallekin kohdalle (arg) osunut myös. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 ja lisäspekulaatioo nokkien kulumisesta, syynä kenties modernit öljyt? nykyaikana monia laahaavanokkasia koneita tuotannossa? ;) Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 niinhän ne puhuu ku sinkit ym tarpeelliset lisäaineet vaan vähenee ja vähenee. toisaalta esim noista scatin nostajista toi pinta rikkoontuu/murenee kuin säilykepurkin kannesta ja mulle se kertoo sitä et on kyllä jotain hämminkiä materiaalipuolellakin eikä kaikkea voi syyttää öljyistä. tosin on täs muitakin tekijöitä, miten on nokan/nostinten sisäänajo tehty ja millasii jousipaineita käytetään jne... ite en oo yhtään uutta nokkaa/nostimia laittanu koneeseen ettei ne olis saanut jonkinlaista hiplausta laahaaville pinnoileen. Quote Link to comment
Marko Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Minkä valmistajan nokka akselilla vauriot tullu ja onko nokka missä kunnossa. Mulla on hima koneella kuva muistaakseni nokasta ja siitä puuttui kahdesta nokasta tavaraa useita millejä ja taas kaksi nokkaa ja niiden nostajat täysin virheettömiä. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 juu, just noinhan se meni kuten ilmajäähyonly kertoi eli joku nokkaramppi kuluu kans osittain ja loput pysyy ehyinä. englen nokka oli. ulkoo en kuitenkaan jaksa muistaa mitä ep valunumeroa itse nokka oli Quote Link to comment
Marko Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Engle oli tuossa toisessakin. Vaikea kysymys onko vika nokassa vai nostajissa ja mikä sen aiheuttaa. Kovuusmittauksia nokalle ei voi tehdä kun siitä on se pinta kulunut pois. Quote Link to comment
Guest veewee Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Mulla on kestänyt vakioveivit nyt noin 3tkm ja kone on kiertänyt USEASTI 6000rpm tienoilla, eikä konetta ole muutenkaan säästelty. Ensi kesä vielä ajetaan (toivottavasti) tuolla koneella. Sitten atomeiksi ja lisää voimaa... Quote Link to comment
JaniM Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Kiillotellut vakioveivit Urtsikoneessa ja taatusti kiertänyt tappiin asti ja saanut monoa. Vakioiskulla. Quote Link to comment
mikan Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Myös minä olen kuullut parilta harrastajalta että Scatin nostajien kanssa on ollut suuria murheita. Sen tarkemmin en tiedä, eli mikä nokka, mikä venakoneisto, jouset, öljyt jne. t. Mika Quote Link to comment
Pekka Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Nokkatuhot jota tässäkin ketjussa sivutaan ei ole volkkariharrastajien yksinoikeus eikä taida liittyä tiettyjen osavalmistajien tuotteisiin. Oletteko seuranneet öljykeskustelua maailmalta: http://www.ttalk.info/Zddp.htm http://www.compcams.com/information/wha ... 1985582846 http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... index.html Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 toi on totta mistä pekka mainitsee, mutta jos vahinkoja satuu kavereille joilla ns vahvoilla lisäaineilla oikeesti varustetut öljyt niin herää myös kysymys onko nokka-akselivalmistajien taholla kenties muutettu valuprosessia jne... Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 Ehkäpä sitten noissa vakioveiveissä uskaliaasti pitäydyn. Holkit niihin joka tapauksessa vaihdetaan, mutta entäs pultit? Mites noi vahvemmat 5/16" ja 3/8"-kokoisina myytävät kk-pultit? Sopivatko suoraan paikoilleen vai joutuuko kankiloita jotenkin niiden takia työstämään? Taitaa OEM-pultit puolustaa paikkojansa ainakin uusiin brasilialaisiin verrattuna. Samoissa mitoissa noi kaikki 8 vanhaa olivat mikrometrillä mitattuna. Jostain jenkkifoorumilta muistan vaan lukeneeni että eivät paljoa viime sekunneillaan venykään vaan sanovat kerrasta että naps. Quote Link to comment
Heebah Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 FK89, pauterin 1,4:t, scatin nostajat > yks kesä ja nostajista lähteny pintaa pois, ihmeellistä kraateria. Nokan sisäänajo kaikkia ohjeita noudattaen, eikä nokka ollu kulunu. -tomi- PS Enkä oo kuulemma ainoo... Quote Link to comment
-Puide- Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 FK89, pauterin 1,4:t, scatin nostajat > yks kesä ja nostajista lähteny pintaa pois, ihmeellistä kraateria. Nokan sisäänajo kaikkia ohjeita noudattaen, eikä nokka ollu kulunu. -tomi- PS Enkä oo kuulemma ainoo... Pitää vissiin avata kones ja tarkistaa nostajat...=( voiko tämä nostajien kuluma olla syynä siihen ettei venat pysy säädöis, vai onko se sitten taas nokan menoa se? =) -MP- Quote Link to comment
Marko Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 Nyt kun Pekka avas öljykeskustelun, niin mitä öljyjä on käytetty noissa koneissa mistä nostajat mennyt. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 nostimien kestävyyttä voi yrittää parantaa kuvassa näkyvällä tavalla. Quote Link to comment
JaniM Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 Mitenkäs onko kokemuksia lube nostimista? Eli reikä keskellä nostajaa? Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted November 23, 2006 Share Posted November 23, 2006 Rättilaikallakos ritariässä tuollaisen kiillon on aikaiseksi saanut? Quote Link to comment
Guest Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 Lose-a-lobet ja muut ihmeet Linkkiä linkin perään nostajista Saksalaisia vakionostajia myynnissä Quote Link to comment
JaniM Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 No omat lubet tuli ostettua jokunen vuosi sitten, et saa nähdä miten tulee kestämään. Ja jos menee särki, pitää vaihtaa jotakin uutta tilalle sit. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 juu ja kun ne metallipalaset sit lähtee kiertoon, mene pahimmillaan palikkaa kampiakselista lähtien pilalle. juu tiedetään, monilla on full flow, mut monissa öljynsuodattimissa on ylipainejouset ja silloin öljyä pääsee ilman suodatusta kiertoon jne... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.