Jump to content

Kärryn vetokykyä lisää?


Recommended Posts

Onko kukaan törmännyt Suomessa projektiin, jossa on saatu ajokki muutettu suurempaa kärryä kuin mitä valmistaja on alunperin tarkoittanut laillisesti vetäväksi?

 

Tai löytyykö villejä ideoita kuinka saisi junis muutettua n. 1400kg kärryn veturiksi? Saako muuten edes tölkillä vetää tollaista kärryä...

Link to comment

Raskaan kaluston puolella noiden painojen muljaaminen suuntaan ja toiseen on ihan tavallistakin. Tosin niihin löytyy järeämpiä alustan palikoita todistuksineen ihan toisella tavalla kuin näihin pikkukottosiin. Tarvisi saada valmistajan tai muun "authorizedin" laatimat todistukset jarrujen, pyöräntuennan, jousien, voimansiirron ja ennenkaikkea vetolaitteiston riittävyydelle.

 

Nelivetotölkin akselistoilla saattaisi tosin tuollainen onnistuakin. "Helpointa" olisi kuitenkin hommata kuorkiksi rekisteröity LT ja viskata siihen rungon päälle juniksen kori. Tyylikkäältähän tuo ei varmaan näyttäisi, mutta patalaiska dieselikutvonen jylisis kivasti ja paripyörät näyttäisi roheilta "pikkupakun" alla... Kuorkeissahan ei prosentitkaan ole kiusana...:)

Link to comment
LT:n alustalle laitettuun juniksen koppaan pitäisi laittaa suuremmat levitykset kuin mitä Häkkisen Mersussa on... Olisiko siinä, että LT olisi nimenomaan kuormuri, eikä paku, jotain erityistä pykälien valossa?

 

Kuorma-autoillahan ei minun tietoni mukaan mitään muutosprosentteja yms rajoittavia tekijöitä tunneta. (Uusien e-tyyppihyväksyttyjen kanssa eri asia.) Samoin on peltiosat melko vapaasti kustomoitavissa, eli koppaa saa halutessaan vapaasti vaikka leventää puoli metriä. Ja kun kokonaispainokin on jotain yli 3,5 tonnin, saa olla melkoinen traileri vedettävänä. Taitaa kuskin kortti rajoittaa sitä yhdistelmäpainoa enemmän kuin auto. Eikä ole mitään tavaratila yms. vaatimuksia. Eli voi vaihtaa koneeksi vaikka Deutzin koneen, jos vesipöhö pelottaa...

Link to comment
Guest Forsbacka
Kuorma-autoillahan ei minun tietoni mukaan mitään muutosprosentteja yms rajoittavia tekijöitä tunneta.

 

Joskus kaivoin koko finlexin läpi, että olisin löytänyt jotain mustaa valkoisella kuorma-autojen rakennemuutoksista. Ei löytynyt mitään.

Ainut mikä koski myös kuorma-autoja oli juurikin tämä pahamaineinen asetus auton identiteetin säilymisestä ja prosenttien laskemisesta. Kyseinen asetus puhuu ajoneuvosta ja ajoneuvohan on mikä tahansa maalla kulkeva laite, joka ei kulje kiskoilla.

Link to comment

Ainakin uudemmassa HA-kalustossa maahantuojan ilmoitus painoista on laki.

 

Kikkailuosastohan tässä ilmeisesti kartoitetaan... Tossa KA-hommassa on se varjopuoli, että pitää olla yhdistelmäkortti.

 

Joitakin LT:n malleja on tosiaan KA-kalustona (paripyörät), mutta luulen, että PA:n muuttaminen KA:si tulee niin kalliksi, että kannattaa suoraan ostaa valmis peli. Mutta eihän me helpointa ratkaisua haeta, eihän?

 

Neliveto ainakin joskus kultaisella 80-luvulla tarkoitti, että sillä sai vetää 2xomapaino kärryä. Kaverilla oli 4WD terseli jolla sai vetää jotakin yli 1500kg. Tosi turvallista ja ripeää.

Link to comment

Äkkiseltään numeroita tutkailtuna:

- Tölkkiin juniksen kori ~40%

- Tölkkin akseliväli +60mm verrattuna junikseen

- Tölkin leveys +66mm verrattuna junikseen

- Tölkin paino ~ +500kg verrattuna junikeen

 

Onko tuollaisessa tölkissä vielä saman tyylinen tikapuurunko kuin vanhemmissa?

 

Kuinka painavaa kärryä takavetotölkillä saa vetää?

Link to comment
Joitakin LT:n malleja on tosiaan KA-kalustona (paripyörät), mutta luulen, että PA:n muuttaminen KA:si tulee niin kalliksi, että kannattaa suoraan ostaa valmis peli. Mutta eihän me helpointa ratkaisua haeta, eihän?

 

Eikun just toisinpäin. KA:n muuttaminen PA:ksi maksaa. Mersun Sprinntereitä muutettu kuorma-autoiksi tukuttain. Pitää vain saada kokonaispaino yli 3500 kg:n ja siitä tulee kuorma-auto. (Koitas Raussi jos saisit tolla konstilla sun avolavan seuraavassa katsastuksessa vielä kuorma-autoksikin... :)

Link to comment
Onko tuollaisessa tölkissä vielä saman tyylinen tikapuurunko kuin vanhemmissa?

 

Kuinka painavaa kärryä takavetotölkillä saa vetää?

 

1500 kg / 600 kg (1,6TD)

 

'Runkorakenne' on samantyyppinen kuin vanhemmissakin, erona tietty kierrejouset ja kolmiotukivarret.

 

Kaikenkaikkiaan Volkkarin tyypityssysteemi on tavattoman sekava ja vetopainoissakin huomattavia eroja päällepäin samanlaisten autojen välillä. Tuosta edellä mainitusta nelikosta löytyi liki nelisenkymmentä erilaista Transporter-pakettiautoversiota, lisäksi sitten bussit sun muut Caravellet. Teenelosessa variaatioita on vielä enemmän, jotain Kastenwagenia saattaa olla toistasataa erilaista tyyppihyväksyntänumeroa.

 

Itselläni oli taannoin lyhyt etuvetoinen '93 umpipaku 1,9 imudieselillä 60 hv DIN, vetopaino jarruin 2.000 kg. Toisaalta vastaan saattaa tulla uudempi 2,5 TDI, jossa paperissa lukee vaikkapa 1.460 kg, vaihteluväli on suurin piirtein tämä enkä mitään logiikkaa ole asiasta keksinyt. Kannattaa siis tarkistaa ostohetkellä kyseisen malliversion paperit...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...