jrasi Posted June 22, 2021 Posted June 22, 2021 (edited) Tästä raadosta laitoinkin kuvan tuonne hankintaketjuun... Taustatarinaa: Olin hakemassa venettä talvisäilöstä ja muistin että siellä laanilla makaa yksi pallokeula, josta ei itsellä sen enempää tietoa ollut, joten ajattelin että kai sitä vois edes kurkata. Siinä sitten saatiin vene kiinnitettyä Mercedeksen koukkuun ja piikissä olleet säilytysvuokrat kuitattua, niin kysäisin tiluksien omistajalta Palliksesta. Vastaus oli, että "Tuollahan tuo edelleen makaa ja hävittää se pitäisi". Kysyin hinnan, joka oli varsin asiallinen ja ajattelin että otan muutaman kuvan ja tarjoan Pirkanmaan Volkkariharrastajille, josko sieltä löytyisi harrastava koti. Laitoin myös piruuttani kuvan kotiin, kun Palliksen hankintaa ollaan suunniteltu "jossain vaiheessa". Pirkanmaan hörhöistä ei nyt heti löytynyt kiinnostusta, mutta kotoa tuli viesti "Muuttaako Minttu meille?". Tässä vaiheessa naurahdin asialle pienenä vitsinä. Viikko siinä tuli sitten tätä emännän istuttamaa ajatusta kypsyteltyä ja sitten vähän pähkäiltiin että onkos meidän kylppäriremonttibudjetissa löysää yhden VW:n verran. Lopulta käytiin tutustumassa tuotteeseen ja todettiin että kyllä siihen remppabudjettiin pitäis tämän mahtua. Peltitöitähän tässä yksilössä on ihan riittävästi, mutta laitetaan lanka palamaan... M-platen perusteella autosta löytyi seuraavat tiedot: Quote Model 221, nine-seater, seat arrangement 3-3-3 Model Year: 1975 Engine: Type1, single carburetor Transmission: Manual transmission, 4-speed Production date: 6.9.1974 Optional extras: M A51 (ilmeisesti ainakin tehtaalla tankattu täydempään, ettei menovesi lopu siirtojen aikana) M 008: Without battery M 102: Rear-window heating M 531: Harder rear torsion bars Exterior: Body - Sumatra Green (L61B), Roof - Sumatra Green (L61B) Interior: Leather Beige, Leatherette Destination Country: Finland Pisteosiltaan tämä näyttäisi jotakuinkin täydelliseltä ja rekisteristä on poistettu vuonna 1998. Pitkän aikaa on seissyt perimätiedon mukaan jossain navetassa, nyt viitisen vuotta pihalla. Avaimia ei autoon löytynyt, kun ne oli jääneet yhden ostajakandidaatin taskuun. Onneksi avainnumeron kun kaivoi kuskin ovenkahvasta, sai suutarilla teetettyä uudet tiirikat. Kauheita päivityksia ei nyt seuraavaan vuoteen tähän todennäköisesti tule, kun pitää tehdä tallista yksi amerikkalainen liikenteeseen ensin, mutta kunhan auton saa omalle tontille, niin jotain kuvasaastetta on luvassa. Tarkoitus on kiikuttaa tämä mökille sisätiloihin odottamaan omaa vuoroansa. Ja sitten muutama kuva ensikohtaamisesta: Edited June 22, 2021 by jrasi 1 Quote
-tipi- Posted June 22, 2021 Posted June 22, 2021 Hieno aihio. Kuulosta kyllä oudolta että ois laitettu enemmän bensaa, muttei akkua. Quote
jrasi Posted June 22, 2021 Author Posted June 22, 2021 27 minutes ago, -tipi- said: Hieno aihio. Kuulosta kyllä oudolta että ois laitettu enemmän bensaa, muttei akkua. A51 Specifications for Great Britain Collection of M-codes: M 020/061/085/187/194 (1978-1979) 2x8 2 000 001 2x9 2 300 000 020 Speedometer and odometer in Miles 211-274 061 Type labelling of seat mounting and identification plate for England and Ireland 085 Filled in factory with double amount of petrol (used for driving on and off the train, for example) 187 Headlamps for left-hand traffic (for countries with left-hand traffic) 211-274, Countries with left-hand traffic 194 Rear view mirror outer, left and right, convex 211-268 Tuommosen listauksen löysin A51-koodista. Akuttomuushan on saattanut olla taas jotain suomalais-ugrilaista verokikkailua Quote
-tipi- Posted June 22, 2021 Posted June 22, 2021 Bensakoodihan on 085, A51 yhdistelmäkoodi RHD-speksistä. Millä logiikalla poimit tuosta pelkän bensan? Autosi kohdalla, joka ei selkeästikään RHD ole, A51 voi olla ihan mitä tahansa muutakin. Varmaan joku "ilman renkaita" 😜 Akuttomuus oli tosiaan melko yleinen Suomi-koodi. Varmaan 3 markkaa säästetty veroissa kekkos-slovakialaisella Salama-akulla. Toimittikohan maahantuoja akut tehtaalle, vai miten autoja siirreltiin/akkuja välpättiin? Quote
jrasi Posted June 22, 2021 Author Posted June 22, 2021 Joo, yhdistelmäkoodi, tuo bensaosuus oli ainoa mitä muistin ulkoa. Ja mietin kanssa että voihan se tarkoittaa jotain ihan muutakin, esim. vientimaan mukaan. Autossa kun on tehdasasenteisena (taas perimätiedon mukaan) eberi, vaikkei siitä ole mitään erityistä koodia. Quote
jrasi Posted September 7, 2021 Author Posted September 7, 2021 Vähän järkeilin käytettävissä olevia aika- ja raharesursseja ja totesin, että kaikkea ei vain saa tehtyä... Eli jenkkiprojekti sai lähteä, bussi pääsee siis jo talvella työn alle. Käytiin juniorin kanssa raivaamassa viimeisetkin esteet ja samalla kokeilemassa, että pelaako teettämäni avaimet myös virtalukkoon ja takaluukkuun. Virtalukkoon toimi, mutta takaluukun lukko pyöri tyhjää. Lukko jumissa ja/tai rikki... Kaikkia muita värkkejä otin mukaan, mutta mitään WD-40 tms ei tullut matkaan. Sitten tuota pahiten pehmennyttä kylkeä tutkin enemmän... Lanka palaa, lanka palaa... Suomalais-ugrilaista lommonkorjausta. Tarina jatkuu syssymmällä. Täältä tähän. Quote
jrasi Posted October 20, 2021 Author Posted October 20, 2021 Niin vain sekin päivä koitti, että bussi nostettiin ylös ja trailerille. Vähän koitti vastustaa, kun jokainen pyörä oli uponnut 20cm maahan, jarrut kanitti vastaan ja bussia on ilmeisesti joskus hinattu raidetangosta, joka taas aiheutti noin 45 asteen harituksen etupyöriin, raidetanko kun oli banaanina. Ensin siis vedettiin autolla bussia vähän matkaa, että pyörät alkoivat pyörimään, sitten siirryttiin vinssaamaan trailerille. Kyytiin ei kuitenkaan meinannut nousta tuon em. harituksen takia, ryömin bussin alle, kiinnitin vaijeritaljan toisen pään takapään hinauslenkkiin ja toisen pään raidetankoon, sillä sai haritusta hieman pienemmäksi. Trailerilla sitten pääsi tunkilla työntämään raidetankoa vielä vähän suoremmaksi. Viikonloppuna jos keli pysyy plussalla, olis tarkoitus kokeilla pesaista autoa ja tyhjentää sisältä ylimääräiset romut pois... Ei kukaan Tunturin kuntopyörää tarttis, tuota joka pilkistää liukuoven lasista? 1 Quote
jrasi Posted July 28, 2022 Author Posted July 28, 2022 Talli olikin jo hetken tyhjillään, niin aika ottaa bussi sisään. Vähän WD40 jarruihin ja vetoja… 5 Quote
jrasi Posted July 31, 2022 Author Posted July 31, 2022 Perjantaina vähän purettiin bussia. Nyt olisi tarkoitus purkaa kaikki ulkopuolinen pois ja korjata pitkittäiset runkopalkit, ne kun on hävinneet johonkin. Sitten kun pitkittäiset on ehjät, voi ruveta suunnittelemaan seuraavia askelmerkkejä. Todennäköisesti ovet ja luukut otetaan työn alle, jos ne tekisi pintamaalia lukuunottamatta valmiiksi, niin ei tartte niiden kanssa stressata, aikanaan kun koppa muuten alkaisi olemaan valmis. Kekseliäälle ei ole näemmä mikään ongelma, jos on hankkinut liian lyhyen kytkinvaijerin… 4 2 Quote
jrasi Posted August 3, 2022 Author Posted August 3, 2022 Suihkin eilen hyllyssä maanneen CRC Gasket Removerin tuohon kylkeen kokeeksi ja hyvinhän silläkin lähti maali. Tarkoituksena etsiä että kuinka korkealle pitää peltiä vaihtaa. Jännästi tämä on kyllä ruostunut (tai jättänyt ruostumatta, niinkuin isäni asian ilmaisi), kun helma on kaarien välistä hävinnyt aikalailla kokonaan, mutta esimerkiksi takakaari on päitään lukuunottamatta ehjä, myös sisäpuolelta. 3 Quote
jrasi Posted August 6, 2022 Author Posted August 6, 2022 Tuossa keskiviikkona kanssaharrastajat leukailivat, että "Mikä sai ryhtymään moiseen" ja "Siinä voi tulla vielä monta yllätystä matkan varrella"... Totesin että tän kanssa ei enää voi oikeastaan tulla kuin positiivisia yllätyksiä, tässä yksi: Ostotilanteessa kuskin puolen kylki näytti tältä ja ajattelin, että tässä saa sitten vaihtaa varmaan kylkipokkauksesta alaspäin koko kyljen. Eilen sitten illalla otin pikku hiontasession ja eipä tuo nyt niin pahalta näytäkään: Ruskeat laikut on ruostetta, mutta aivan pinnassa, riittänee että antaa niille vähän teräsharjaa ja peittaa fosforihapolla, ellei innostu puhaltelemaan varovasti. 1 Quote
jrasi Posted August 30, 2022 Author Posted August 30, 2022 Viikonloppuna ei kiinnostanut mitään kauheaa pölyurakkaa ruveta touhuamaan, mutta jotain oheistoimintaa rokkenrollin kuuntelun ja mallasjuomien ohelle, joten siirsin bussia tallissa sen verran, että mahtuu repsikan puolellakin touhuamaan. Penkit otin pois ja samalla uskaltauduin kurkkaamaan lattiamattojen alle. Kyllähän tämä tietysti vähän hengittää tuolta lattiastansakin ja kauniita suorasta pellistä tehtyjä paikkoja löytyy reunoilta... Aika näyttää, että paljonko käytetään vanhasta, vai pistetäänkö uutta. Eli irvistelläänkö tallissa vai internetissä. On se kyllä kiva kun ovat siellä Volkswagenilla huomioineet takamatkustajat, kun jokaiselta riviltä löytyy tuhkis. Ja jokaisessa kupissa on tietysti terveiset 90-luvulta. 2 Quote
jrasi Posted October 19, 2022 Author Posted October 19, 2022 Eilen pelonsekaisin tuntein päätin ottaa lasit pois ja kohdata kauheudet, jotka tiivisteiden alta löytyy... Tuulilasin alle riittänee putsaus ja maalaus, jos oikein hifistellä haluaa, niin ehkä noihin alanurkkien tiivistehuulloksen saumakohtiin voi vähän tarjota peltiä. Takalasissa sama homma, pienellä pääsi. 3 Quote
jrasi Posted November 1, 2022 Author Posted November 1, 2022 Tänään sai kabiinia purettua jo aika pitkälle, vähän tarvii lattiaa pidellä, mikä ei sinänsä ollut kyllä yllätys... Repsikan lattiaa joku näköjään onkin jo pidellyt joskus. Työkalupussukkakin löytyi penkin alapuoleisesta kotelosta. Orggistunkki, Toyotan rengasavain, neuvostoliittolainen lenkkiavain, kirves... Mitä näitä nyt palliksen kanssa seikkaillessa tarvii. 5 Quote
jrasi Posted November 6, 2022 Author Posted November 6, 2022 Tänään järjestin kavereille vähän happihyppelyä, kun käytiin 68teevee:n pihasta hakemassa vähän deliverystä jäänyttä raatoa pois. Toisen romu on toisen jne... Huomenna täytyy antaa puukkosahaa ja ottaa tarpeelliset osat talteen, loppu sulattoon. Kunnostuskelpoiset runkoaisat ja lattiapeltiä tuosta ainakin saa... Quote
jrasi Posted November 13, 2022 Author Posted November 13, 2022 Mitenkäs sitä isänpäivänä muuten itteään viihdyttäisi, kuin huudattaisi puukkosahaa... Näemmä valehtelin, että olis jo heti seuraavana päivänä silputtu tämä, mutta nää on näitä. Tuommonen läjä lähdössä sulattoon Näistä vielä saa jotain. Quote
jrasi Posted November 25, 2022 Author Posted November 25, 2022 Josko kohta olis enempi tilaa touhuilla tämän kanssa, kun penkit lähtee huomenna rättimaakarille. Ei sillä, että niillä kiire olis, mutta saapahan pois omasta tallista ja rättimaakarin tuntien kiire näiden kanssa kuitenkin tulee. Taas huomasi, että MB s203 on ainoa auto, mitä maailmassa tarvitaan, kyllä tuonne vielä saunakamppeet ja urheilujuomat mahtuu kyytiin. Quote
Paadre Posted November 25, 2022 Posted November 25, 2022 Teillä kävi vähän tuuria ku oli keskipenkkikin mukana, ei oo ihan halba mualimalla sekään nykyään. Meinaatko raapasta kernit jakkaroihin vai oliko vielä villimpi visio? Quote
jrasi Posted November 25, 2022 Author Posted November 25, 2022 1 minute ago, Paadre said: Teillä kävi vähän tuuria ku oli keskipenkkikin mukana, ei oo ihan halba mualimalla sekään nykyään. Meinaatko raapasta kernit jakkaroihin vai oliko vielä villimpi visio? Vähän villimpää, mutta ei sentään plyyssiä ja enkelintukkaa, niinkuin naapuri ehdotti... Semmoset OEM+ -suunnitelmat tässä olis, mutta katotaan paljonko muuttuvat matkan varrella. Vaikutti kyllä ostopäätökseen, että tuo oli noilta pisteosiltaan lähes täydellinen. Quote
Paadre Posted November 25, 2022 Posted November 25, 2022 36 minutes ago, jrasi said: Vähän villimpää, mutta ei sentään plyyssiä ja enkelintukkaa, niinkuin naapuri ehdotti... Semmoset OEM+ -suunnitelmat tässä olis, mutta katotaan paljonko muuttuvat matkan varrella. Vaikutti kyllä ostopäätökseen, että tuo oli noilta pisteosiltaan lähes täydellinen. Äläs ny, semmonen kunnon plyyysHi olisi vallan komee.😬 Ymmärrän hyvin, mä valkkasin kuplaan hiukan samalla ajatuksella materiaalit. Kieltämättä helpottaa rakentamista kun ei tartte kaikki osia haalia. Quote
jrasi Posted August 7, 2023 Author Posted August 7, 2023 Käytiin hakemassa vähän korjauspalaa... Tällainen kuvankaunis, paperiton ja riisuttu kombi lojui harrastajakaverin sukulaisten nurkissa, tästä pääsee käyttöön muutama pisteosa (mm. splash pan polkimien alle, rattiputken muovit ja siisti kojelauta), runkopalkit näyttivät kohtuullisilta, samoin torsioputket ja doglegit, ne ainakin silppuan käyttöön/jatkojalostukseen. Jos on mielessä puhkoa umpikylki, niin tästä joutaisi ikkunat karmeineen. Samoin keulapelti vaikutti kohtuullisen kovalta. Quote
jrasi Posted December 10, 2023 Author Posted December 10, 2023 Nyt kun Kupla odottelee osia (ja kevättä), sekä käyttövessoihin sai leimat, oli aika siirtyä tämän kimppuun. Loputkin sisustan rippeet pois ja lakkasi haisemasta sille 90-luvun peruskoululle ja Iso-Britannialle, kun pääsi homeisesta kattoverhoilusta ja sen takana levänneistä eristeistä eroon. Aluksi lattia vaikutti siltä, että kunhan sahaa edellisten sepittäjien turaukset pois, ollaan selvillä vesillä... ...aluksi... ...kunnes otin laikan käteen. Irti laikattu palanen takaisin dekoratiivisista syistä. Sesam aukene! Eli kaikki vanhat mädät on jätetty alle. Joka paikasta ei oltu (onneksi) edes hitsattu, kun oli säästelty verhoiluja. Tässä kohtaa jo alkoi olla selvää, että lattia menee kokonaan uusiksi. Toisella reunalla näyttää tältä. Eilen sitten vähän sahailtiin. Periaatteessa ainakin osan vaakapalkeista voisi säästää, kun vain tekisi päät uusiksi, mutta kun ei ole mitään mittaa, mihin helma pitäisi rakentaa, eikä nuo palkit nyt niin kaliita ole. Lämpökanavan on joku seppä tehnyt Uponorista, villottanut ja koteloinut kattopellillä... Ja kuten kuvasta näkyy, allekirjoittaneella vähän lipesi saha ja täytyy siirtäjätangolle antaa hieman miggiliimaa. 1 Quote
jrasi Posted December 15, 2023 Author Posted December 15, 2023 (edited) Hämärässä, vanhan raksalampun valossa turaaminen on hieman raskasta, kun se lamppu on aina väärässä kulmassa tai putoaa, kun vähän käsi heilahtaa. Kaverilta tuli sitten vinkki, että mitä raksalla nykyään käytetään. 6m raksaledinauhaa nippusiteillä kattoon ja jo alkoi näkyä. Sitten tuli taas edistettyä. https://suljin.kuvat.fi/kuvat/VW Type2/Projektia/2023/IMG_3945.heic Täytyy vähän jäykistellä, ettei lossaa koko romu, kun alkaa noita runkopalkkeja vaihtamaan. https://suljin.kuvat.fi/kuvat/VW Type2/Projektia/2023/IMG_3946.heic Seuraavaksi pitkittäisjäykistettä keskelle ja ehkä joku poikittainenkin vielä varmuuden vuoksi c-pilareiden väliin. Sitten täytyy varaosapalliksen runko raahata talliin ja alkaa vaihtamaan pitkittäisiä. https://suljin.kuvat.fi/kuvat/VW Type2/Projektia/2023/IMG_3946.heic Edited December 15, 2023 by jrasi 5 Quote
jrasi Posted January 28 Author Posted January 28 Ja sitten taas sahattiin... Nyt ei sahata enempää, ennenkuin on uutta jo paikallaan Jonkin verran tässä tuli kyllä taas kyseenalaistettua omia valintoja, mutta ei auta, kuin tehdä. Ensimmäinen korjauspala paistettu kiinni! Otin varaosarungosta, pakko tehdä kahdessa palassa, kun ei uskalla repiä vääntösauvaa pihalle tällä hetkellä. Kaverilta lainasin lidliläistä plasmaa ja leikkelin aihioita rungon korjauspaloihin. Kyllä niistä nyt jonkin näköiset tulee, täytyy vaan sahata vielä aukko asennusta varten, että saa pujotettua paikalleen. Ja sitten sovituksen jälkeen saa hitsata kunnolla kiinni. 7 Quote
Matti-Pekka Posted January 29 Posted January 29 Nostan taas hattua näille sinnikkäille veikoille...en enää itse saisi noin isoja projekteja maaliin. Quote
jrasi Posted March 6 Author Posted March 6 Runko alkaa olla matkustamon osalta pikkuhiljaa iskussa, runkopalkit otin varaosa-autosta ja poikittaispalkit ostin ihan uusina Serial-Kombilta. Vähän saumojen siistimistä, torsioputkille vahvikekaulukset ja alapuolelle muutama soiro. Mutta uskalsi jo nostaa pukeille. Tämän viikon jos tätä runkoa vielä laittelis ja sitten saa bussi huilata kuukauden tai kaksi, kun täytyy Kuplakin saada ajoon. Kaveri tuossa soitteli, että onko mitään irto-osaa menossa puhallukseen, kun oli viemässä oman projektinsa osia. Tähän lähtöön en kerennyt, kuin varaosa-auton etuakselin heittämään kyytiin, mutta aika jees: Pohjaanlyöntikumien paikat vaatii pikku fiksiä, päätyihin pari pientä palaa ja jos nyt varmuuden vuoksi paistaisi tuohon säätöpalat kiinni, kun akseli on irrallaan. Tarkoitus ei ole näillä näkymin ruveta madaltelemaan, mutta eipä niistä haittaakaan ole. Puhalluksessa kävi Kangasalla, Vatialan Korroosionestolaitoksella, sinne menee vielä takaisin puhallukseen ja maalaukseen, kunhan hitsaushommat on valmiit. Samoin muut alustan kilkkeet. Pirkanmaalaisille harrastajille uskallan kehua, että on kyllä harrastajaystävällistä hinnoittelua. 3 Quote
jrasi Posted September 25 Author Posted September 25 Tuli tuossa siivoiltua tallia ja löysin sieltä keskeneräisen palliksen, kai sitä täytyy siis edistää... Pressutalliin tuli viskottua tuosta lihoiksi laitetusta sirkusbussista jos jonkinnäköistä "Mahdollisesti tarpeellinen" -luokiteltua pelliosaa ja kun sitä jurttaakin tarttis siivota, niin kaivoin sieltä tutkittavaksi kuskin doglegin. Bussin omassa on pientä pintaruostetta, tuskin huomaa... Siihen vähän käläkälämaalia päälle helpottamaan pisteiden löytämistä, tuo lattian kohta nyt oli vähän ehkä optimismia... Jos oikein laskin, niin 84 pistettä porasin auki ja näytin vähän sahaa, jätin tarkoituksella tuonne päihin pienet pätkät vanhaa odottamaan kohdistelua. Varaosakaari näytti tältä, muutama kerros Miranolia alkuperäisen värin päällä. Pyyhkäisin nee... som... maalinpoistolaikalla ja ihan ok, tuonne alakulmaan ja takareunaan täytyy vähän liimata uutta peltiä, sekä rappunen korjata. Takapuolella on myös pari paikkaa mitä pärnästellä, mutta kokonaisuutena... Parempi kuin huono! Siinäpä ne, voisi ainakin kuvitella, että sopii paikalleen, kun ei ole taiwanilainen lapsi tehnyt ulkomuistista iltanuotiolla jokkisvasaralla polvea vasten, vaan vastuussa on ollut viiksekäs hannoverilainen! 5 Quote
jrasi Posted October 7 Author Posted October 7 Viikonloppuna tuli taas puuhasteltua. Sovittelin ja mittailin ja mittailin ja sovittelin ja ruuvasin palkit paikalleen. Sitten mittailin vielä muutamaan otteeseen ja paistoin kiinni Sisähelmatkin mulla oli jo hankittuna, mutta totesin, että niitäpä on turha sovitella ilman tunkinkorvakkeita, eli seuraavaksi pitää hankkia ne. Ja tuo yksi puuttuva lattiapalkki tietysti, jahka Paruzzin varastot saa täydennystä. 3 Quote
jrasi Posted December 3 Author Posted December 3 Lattiajuoksut alkais olla valmiina, takimmainen on muutaman millin korkeammalla, kun sinne tuli tehtyä runkoon paikkapalat, joiden mitotuksessa kävi pieni oho. Täytyy kompensoida lattiapelleissä ja toisaalta, tokkopa sillä tuolla takapenkin alla on mitään väliä, vaikka on vähän kaatoa. Helma on paikallaan ipareilla, dekoratiivisista syistä. Eikö tämän ponttiinsahatulla tammilaudalla vois näppärästi sitten peittää, tai lahosuojatulla? Finnfoamit väliin ja uretaanilla tiiviiks. Sitten pitäisi tällaista palapeliä ruveta askartelemaan. Ajattelin työvaiheita nyt niin, että teen tämän kuskin puolen valmiiksi ensin, ehkä jopa pintapeltejä myöden, sitten siirryn rungon kimppuun ja kun runko on tip-top, käännän auton ympäri ja siirryn repsikan puolen kylkeen. Hytin alapuolella runko on suht. kova, mutta etuakselia en ole vielä tiputtanut pois, enkä irroittanut hytin lattiaa. Takapäässä runko taas on aivan paperia, mutta onneksi varaosat löytyy. 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.