Jump to content

jousitus expertit huomio


Guest Tuoppi

Recommended Posts

lueskelin tos palstaa läpi ja löysin muutaman hyvän keskustelun aiheesta mut en näin syvällistä :) eli miten muuttuu ajettavuus jos swinggi peräseen matalaan 72 kuplaan jossa on ollut z-bar , mut ei oo enää laittaa 65 mallin järeemmän vääntösauvan(ei ole ollut z-baria)? edestä löytyy madaltavat levyolat ja kk:sta ostetut perus öljyiskarit. kun otin z-barin pois perä meni liian alas. renkaat on liikaa länässä ja lepäs koko ajan pohjaanlyöntikumien varas ei paljon mut kumminkin. nyt oon miettinyt laitanko iskarit lisäjousilla vai vaihdanko tuon vääntösauvan. en ole "kisa" alustaa tekemässä mut radalla pitäis käydä kokeilemassa ja alusta on jo sen verran kivireki madalluksen takia et ei ne pehmeät ajo-ominaisuudetkaan voi enää hävitä...ovat menneet kauan sitten.

 

kaveri joka rata-autoja on vähän laitellu puhu et radalla toimii kumminkin jäykkä etupää ja löysempi takapää. joten tuohon hakisin lisä selvyyttä. itse en asiasta siis juurikaan tiedä mut näytti joissain topiceissa olevan niin korkeeta fysiikkaa et luulen et osaatte tähänkin vastata.

 

kiitoksia

 

Tuomas

Link to comment

No eikö sitä perää voi nostaa jos on liian alhaalla.

 

Toi keulan jäykistäminen ja perän löysyttäminen pohjautuu varmaan ihan yliohjaavan auton (jota kupla hyvin usein takapainoisena on) alustan säädön perussääntöön. Esim. Alfamerin viritysoppaassa neuvottiin näin...

Link to comment

juu perää nostan joka tapauksessa mut mietin et helpolla pääsis ja sais vähän säätövaraa jos hommais noi iskarit jousilla ja eipä tarvis aukoo akselia. mut jos aukasen taka-akselin joka on aika ruosteessa=(monta hikistä työtuntia)niin sit tulee mieleen et laittaako samalla jäykempi vääntösauva.

Link to comment

eli jos unohdan suoraan nuo iskari viritykset ja valitsen ohuemman ja paksumman vääntösauvan väliltä niin kumpi vie voiton?

 

eli setit ois:

 

1. z-barilla varustetun auton vääntösauva + kybin nestekaasu iskarit

 

2. z-baarittoman auton vääntösauva + kybin nestekaasu iskarit (KK:sta hopeiset)

Link to comment

Noiden vääntösauvojen vahvuusero on varsin nimellinen. 50-luvun kuplista tai sitten tuosta Miton linkistä löytyy ratkaisevissa määrin vahvempia vääntösauvoja.

 

Kunnon nesteiskari on useimmiten parempi ratkaisu kuin halpa kaasuiskari.

Link to comment

mitä tarkoittaa "minimaalinen ero" cm:ssä tai nostokiloina? meinaan et kannattaako sitä 65 mallin vääntistä miettiä sen enempää, mut niin kuin alussa oli puhetta jäykkä etupää ja löysä takapää vois kuplassa toimia et noihin kun ajattelee tätä hommaa eli en oo tekemässä perästä mitään kivirekee, mut ei se aivan löysäkään saa olla. tai miks ei jos on hyvä ajaa mutkiin :)

Link to comment

Ei ainakaan minulla ole toiminut missään katukuplassani katurenkailla jäykkä keula ja löysä perä yhdistelmä. Jäykällä keulalla puskee ja renkaat kiljuu... Paino taasen kuplassa perällä ja suurta joustoliikettä tekevä auto on omaan takapuoleen ainakin levottoman tuntuinen radalla. Olisiko jokin jokkisviritys tuo löysä perä, lähtee viivalta paremmin?

 

Oliko millin vai kahden ero noiden uusimpien vääntösauvojen välillä? Ei mitään suurta "silmäänottavaa" kuitenkaan.

Link to comment
Guest ritariässä

kun puhutaan jousi/alustajäykkyydestä, pitää muista toinekin tekijä eli kallistuksenvaimentajat. ennemmin kaarrejämäkkyyttä vakaajien avulla kuin pelkillä jousilla. tietty käyttötarkoitus sanelee ehdot.

Link to comment

onko saatavilla muunlaisia kallistuksenvakaajiakuin nuo camber stopperit. autoni on matala joten nuo ei tule kysymykseen koska vievät maavaraa. eli jääkö mikään tekele öljypohjan yläpuolelle tai vähintään samaan tasoon?

 

eli jos vetää tähän astisista kommenteista johtopäätösiä voisi jäykempivääntösauva normi iskareilla ja vakaajalla olla jotain sinne päin mitä haetaan, mut paketti on aika leväällään vielä et kommentoikaa lisää ja kertokaa kokemuksia. jos kerrankin tekis hyvän kerrasta eikä kokeilis kaikkia mitkä muut on todennu surkeiks. Toki nää on makuasioita mut ajo-ominaisuudet ei sinänsä ole...

Link to comment

Vois kans pohtia mites ajo-ominaisuudet ylipäänsä toimii kun swingiperää on tiputettu niin paljon ettei camber stopperitkaan enää mahdu väliin? Kannattaa muistaa kans että se camber stopperi tulee pyörälinjan kohdalle eli ei ota läheskään niin herkästi kii töyssyissä ku samalle korkeudelle viritetty öljypohja.

 

Mites ootteko urhokuplissa rajoittaneet swingiperän ulospäin suuntautuvaa joustoa? Onko toi ylipäänsä ollut ongelma? Siis jos madaltaa swingiä perinteisellä tavalla niin siinähän kasvaa toi joustokin samassa suhteessa madalluksen määrään. Jokkiksessa käyttivät vissiin remmejä. Ennen sai bukpäkiltä ihan valmiita rajotinsetttejä mutta ne tais kadota jo myynnistä. Tohon ois kyl suht simppeli itekki pistää jousilattojen alle sopivan malliset palikat ettei pyörät tipahtais liian alas korilinjaan nähden. Tai sit käyttää noita madaltavia säätölattoja..

Link to comment

ei auto niin matala ole et stopperi maahan ottais mut ei oikein kiinnosta laittaa just keskelle autoo tommosta murikkaa. tarkotus ois säilyttää orkkis pohjaanlyöntikumit. esim. hämeenkatu tampereella on se verran uranen et saa olla varovainen jo nyt. ois kiva kun pohja on tasainen. tietty jos ei muuta vaihtoehtoa ole niin sitten mut tais tossa jo muitakin ideoita tulla...opel osaa tosin mut.... :)

Link to comment

Meidän Urtsi Colanissa on otettu yksi hammas ulkokehältä, eikä ole mitään rajoitusta tai camber stopperia. Auto ei pahasti kallistele. Ei ole ollut pyörän taittumis ongelmia. Ensi kesäksi on kyllä tarkoitus tehdä jonkunlainen rajoitin ääritilanteita varten tai sitten muutamme takapään irssiksi. Siitä tosin vaan tulee lisäkiloja ;-P

Meidän entisessä -66 Historic ralli kuplassa oli tehty u-haarukka lattojen alle estämään alle taittumista. Siinä se oli tarpeen kun se oli lähes orgiskorossa.

Link to comment

Aiheesta löytynee hyvä saksankielinen kirja: Bodengruppentherapie. En ole valitettavasti saanut kyseistä teosta käsiini, mutta jotkut ovat pitäneet sitä varsin hyvänä. Saa tarjota vapaasti jos sellainen ylimääräinen löytyy.

 

Muutama saksalainen sivusto tarjoaa myös varsin tiukkaa tieteellistä materiaalia (kuten maan tapaan kuuluu...) iskareista ja alustasta. Linkit vaan kateissa juuri nyt..

Link to comment
onko kukaan mitannu paljon milläkin renkaalla on paino T1:ssä? sais sen jälkeen mittailtua jousivakioita tai jotain semmosia :)

 

Paronien Urvelon keulaa säätäessä asettui etukulmien painot lukemiin n.125kg/nurkka (kuski kyytissä, tankki tyhjänä).

Link to comment

löyty kaverin työpaikalta roclan pumppukärryt jos on vaaka eli saa noi painot selville kun vaan kerkee mittaileen, taitaa mennä ens vuoden puolelle.

 

kiitoksia kaikille tähänastisista kommenteista niillä pääsee eteenpäin oikein mukavasti...kunnes :)

Link to comment
Guest Variant
onko kukaan mitannu paljon milläkin renkaalla on paino T1:ssä? sais sen jälkeen mittailtua jousivakioita tai jotain semmosia :)

 

Paksutolpassa, jossa 95kg kuski, kunnollinen turvakaari, vaahtosammutin, 1/3 tankkia bensaa, lisäöljypohjaa ym painoa nostavaa viriosaa ja korin alkuperäiset osat paikallaan, paino jakaantui VE=185kg, OE=162kg, VT=294kg ja OT=276kg.

Link to comment

no nyt on jäykemmät vm 52 vääntösauvat hommattu, kiitos Ketsalle. Tänään aloitin irroitushoidon kuskinpuolen latalle eli vähän irrotus myrkkyjä kehiin ja sit pajavasaraa.

onko hyviä vinkkejä mihin suuntaan noilla jäykillä sauvoilla noi latat pitäis about jättää et madaltuis "sivistyneesti". kokeilukhan se menee mut vinkit kelpaa olis ees siä päin.

 

kiitokset Variantille painoista!

Link to comment
  • 5 weeks later...

jaaha ja homma etenee...

 

nyt on vanhat vääntösauvat irti, joten kiitoksia kaikille jotka ovat tänne ohjeita laittaneet oli meinaan helppo homma kun oli tarkkaan tiedossa mitä tekee.

 

nyt olis semmonen kysäri et mihin asentoon noi 52 mallin vahvat vääntösauvat tulis about laittaa vapaana ollessaan et pääsis hehtaarille ton korkeuden kanssa? tarkoitus olis madaltaa sen verran et pohjaanlyöntikumit voi olla paikallaan mut niistä vois viistää vähän pois. muistaakseni täällä oli jossain puhetta asiasta mut en löytäny sitä millään.

Link to comment

laitetaan viä tämmönen kysäri et onko kukaan vahvistanut noita alkuperäisiä takalattoja swingi perässä. niitä tos pyörittelin ja kun on sanottu et toi swing on vähän vetelä niin tuli mieleen et auttaisko jos tota latikkaa vahvistais? on se tos irrallaan aika vempula. voi olla et on kuolleena syntynyt idea mut kaikkee sitä päähän juolahtaa...

Link to comment

hmm noi näyttää aika mielenkiintoisilta, onko kellään kokemuksia? löytyykö noita keltään suomen toimittajista? ei ois kyl pahat tehä itekään mut malli ois kyllä mukava olla...?

Link to comment

Ne toisinpäin menevät tuet tukee lähinnä pelkän laatikon kiinnitystä ettei se laatikon haarukka joustaisi, tossa näyttäis tulevan tukea jousituksen latalle estäen sen sivuittaista liikkumista. Liikkuuko toi paikka sitten oikeesti pätkääkään ilman tollasia tukia on toinen juttu eli onko edes mitään hyötyä? Nopealla pähkäilyllä ei löydy vielä perustetta noiden tarpeellisuudelle.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo mutta koska latat on kiinni vetarin putkissa ja ne taas laatikossa, on laatikon sivuttainen tukeminen ihan hyvä idea jos haarukka mutkassa taipuu. Tosin en oo moisesta ongelmasta aikasemmin kuullu. Lieneekö toi setti tarkottettu sit autoihin joissa on väljät suojaputkien nivelet, eikä jakseta/osata korjata?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...