Jump to content

Vai sähkövikoja !


Guest wiima-62

Recommended Posts

Guest wiima-62

Eilen uutisissa kerrottiin kuinka uudet autot jää tielle sähkövikojentakia ,,,,

tätä se kehitys tietää. Annappas kun volkkari " mitä harvemmin tapahtuu" jää tielle ,eipä mee kauaan kun meno jatkuu kun tee se asentaja pyörähtää konehuoneessa .

Voimmmepa olla ylpeitä että meillä on nää pelit joita pystyy itse rahnikoimaan ,mut meeppä uuden auton konepellinallle voe voe voe,,,,Siinä ilmanputsarin päällä lukisko " katsoa saa mut ei koskea" ota yhteys lähimpään merkkikorjaamoon,,,,,,,, sen jälkeen eurot saa kyytiä.

 

Seppo Lehmosta

Link to comment

Oletteko muuten ajatelleet, että juurikin VW oli tämän nykyisen kaltaisen autonrakennustavan esi-isä? Eli esim. moottorivian tullessa on näpsäkämpää vaihtaa koko hoito uuteen/tehdaskorjattuun, kun että alkaisi vanhaa konetta itse korjata.

 

Koko kupla on muutenkin muutamasta isosta osakokonaisuudesta tehty. Niinkuin nykyautotkin, joita tosin ei enää ole merkkikorjaamon seinien ulkopuolella korjattaviksi suunniteltukaan.

 

Jo 80-luvun japanialaisrottelot on sellaisia, että meikäläisen kätösillä jopa öljynsuodattimen vaihto vaatii helvatisti purkamista ellei satu olemaan merkkikohtaisia erikoistyökaluja ja työohjeita ulottuvilla.

 

Muutama aika sitten jouduin avustamaan muutaman vuoden ikäisen Nissanin eräässä korjaustoimenpiteessä. Toista kertaa en avuksi lupaudu, hyi h*lvetti!

Link to comment
Guest Mika Raussi

En vaan tiiä mikä uusien autojen korjaamisessa muka sen vaikeempaa on. Kirjat saa tän vuoden malleihinkin ja joskus jos tarvii erikoistyökalua, voi sen tehdä.

 

Sähköpuoli taas on semmosta, että meikäläiseltä menee vähän yli hilseen, mutta vastaavasti nykyaikasella moottorin ohjauksella näyttää tota ainetta menevän taas senverran vähemmin, että ei paljoo haittaa.

Link to comment

Sama juttu noissa uudemmissa kuin vanhoissakin, pitää olla sellainen kapistus jota on paljon, että pääsee kyselemään netin syövereistä apua toisilta itsevääntäjiltä (tai siis uudempien autojen tapauksessa niiltä jotka silmä tarkkana tiiraavat merkkihuollossa mitä autolle tehdään).

Link to comment

Monellako enää riittää tuohon askarteluun mielenkiintoa silloin kun autot alkavat olla "harrasteiässä". Noi kaikki ohjaussysteemit, anturit ja muut hilppeet ovat sen verran merkki- ja mallikohtaisia osia, että tuskinpa noita enää aftermarket-tuotteina kukaan jonkun ajan päästä tekee. Autoharrastaminen on sitä kromisen putkenpään, aluvanteiden ja lasikuitulisäkkeiden liimaamista, kun eu-tyyppihyväksynnät ym tekee kaikenlaisen "vanhanaikaisen" autojen muuntelun mahdottomaksi, ainakin jos on tarkoitus tietä pitkin ajaa.

Link to comment

Eipä niitä eu-tyyppihyväksyntöjä katsastuksesta tarkistella juurikaan kuin noista tuuninkitouhuista ja peräkoukusta... Ja sama noihin uudempiin pätee kuin vanhoihinkin, eli jos hyvän haluaa ja kerralla kuntoon on tehtävä itse. Takuu jutut tietysti ovat oma lukunsa...

 

Nimimerkillä: Kerran metroauton huollossa käynyt ja vieläkin naurattaa

Link to comment
Guest Mika Raussi
Noi kaikki ohjaussysteemit, anturit ja muut hilppeet ovat sen verran merkki- ja mallikohtaisia osia, että tuskinpa noita enää aftermarket-tuotteina kukaan jonkun ajan päästä tekee.

No paljonkos sitä vanhoihin kaasareihinkaan on osia tarjolla? Harvoissa paikoissa ja joihinkin malleihin.

 

Sit parinkymmenen tai kolmenkymmenen vuoden kuluttua ruuvataan hestecit ja haltecit eikä leikitä jakajien ja veepereiden kanssa. Periaatteessa harrastaminen ei muutu miksikään jos vaan lainsäädäntö sallii mitään tehdä.

Link to comment
Guest Forsbacka

Uusissa autoissa rassaa se, että yksittäistä varaosaa ei saa, vaan pitää vaihtaa suurempi kokonaisuus. Esim ikkunahissistä hajosi onneton pieni muovirulla. Ei saa pelkkää rullaa, vaan pitää uusia koko hissi mottoreineen.

 

Sähköviat ehkä kuitenkin se suurin pelko uusien autojen kanssa. Vanhempien kanssa tulee toimeen, kun on jonkinlaiset sähkökuvat ja yleismittari. Uudemmissa, kun on dataväylää, antureita ja mustia laatikkoa, jotka ovat sitten niissä sähkökuvissakin vain mustia laatikoita. Se jos saa itse tongittua auton vikakoodeja pelastaa tietysti paljon, mutta helposti korjaaminen menee kuitenkin siihen, että vaihdetaan osia umpimähkään.

Link to comment

Huvittavaa koko tossa tietotekniikkasysteemissä on se, että jos auton vikadiaknostiikka ei löydä vikaa, niin kaivetaan esille vanhat keinot, eli päätön osien vaihtelu toivoen parasta.

 

Esmes tossa seatin rimpulassa oli yksi suutin menny särki ja tietsikka ei vikaa löytäny, niin vaihtoon meni kaikki sytkäosat, alipaineletkut ja jonkin matkaa bensakamoja ennen kuin sokea kana löysi jyväsen. Onneksi tämä kaikki takuun piikkiin....

Link to comment

Jokunen vuosi sitten erääseen tuoreehkoon hyötyajoneuvoon vaihdeltiin merkkihuollossa osia vajaalla sadalla tuhannella mummonmarkalla. Vika oli sitten loppujen lopuksi se, että eräs polttoainejärjestelmän takaiskuventtiilin tiivisterengas päästi löpöä läpi. Tämä vuoto ei sitten taas näkynyt vikatöpselin kautta koska eräs pikku anturi antoi sattumalta samaan aikaan väärää tietoa.

 

Ei liity aiheeseen mitenkään. Mutta se asia ainakin on selvä, että kalliiksi käy omistajalle tuollainen kun vehkeet vanhenee. Kynnys laittaa koko romu lihoiksi mataloituu aikalailla, jos merkkihuollossakin vain levitellään käsiä, tietokoneen mukaan kaikki on kunnossa, ja silti ei vaan kone käy.

Link to comment

No mitäs tosta, nykyään saa etusetelin kun pistää paaliin. Eiku kauppaan ja uutta alle.

 

...liity meihin, liity meihinkin,

saat etusetelin

mitä vittua ne luulee, mitä ne tahtoo minusta....

 

Kait noi autotehtaat on saavuttaneet sen laadullisen aallonpohjan mitä ovat tavoitelleetkin jo vuosikymmeniä sitten.

 

Miettikääpä vaikka volkkarin laadunkehitystä kuplasta nykykolffiin: Halvennettu, huononnettu, halvennettu, huononnettu. Ykköskoppasta hitsasin kun se oli 20 v, kakkoskoppaa kun se oli rippikouluiässä, kolmoskoppaa 10 v ikäisenä. Siihen loppui mun tuskalliset volkkarikokeilut

 

 

Seatti tervattiin uutena, että ehkä 5 vuotta menee, jos vähän ajaa... Mikä onkin aika todennäköistä, kun kattelee kuinka paljon se on viettänyt aikaa laakkosen korjaamolla.

Link to comment

'Tietokone ei vikaa löydä ...'

 

Eiköhän se ole ollut aina näin, että skanneri kertoo virtapiirin, jossa on häiriötä ja asentajan tehtävänä on sitten erilaisilla vianhakumenetelmillä selvittää häiriön syy (komponenttivika, oikosulku, katkos, jne.). Taitamaton 'mekaanikko' kokeilee uusia osia ja osuu jossain vaiheessa mahdollisesti oikeaan. Aina on ollut parempia autonkorjaajia ja sitten niitä osanvaihtajia, valitettavasti vaan asiakas yleensä on siiinä sitten maksumiehenä joka tapauksessa.

 

Onko Kuplan ikkunannostimeen koskaan saanut varaosana yksittäisiä rullia ja vaijereita vai onko mekanismi myyty aina kokonaisena ...?

Link to comment

Nykyään vaan tuppaa olemaan niin, että se tietämys ja taitamus on monella pajalla siellä kompuutterin uumenissa, ja se asentaja on tosiaan vain asentaja. Eli töpseli kiinni, ja vialliseksi tulkittu osa vaihtoon.

 

Yleensähän noi koneet tosiaan arvaa oikein. Mutta kun ne diagnostiikkasysteemitkin on vaan palkkaa saavien ihmisten luomia laitoksia, on selvää ettei nekään aina ole oikeassa. Ja siinä tuleekin korjaamohenkilökunnan ammattitaito puntaroitavaksi. Merkkikorjaamo toimii tietysti niinkuin sertifikaatti seinällä käskee, eli niin kauan mätetään uutta palikkaa pellin alle kunnes vikavalo sammuu.

 

Systeemit ovat jo niin kehittyneitä, niin eipä tavallinen pikkupaja ilman kalliita laitteita voi enää vikaa ollenkaan korjata. Ja kun vielä lainsäätäjätkin saadaan lobattua suojelemaan pikkuisten kilttien autovalmistajien tekijänoikeuksia, niin avot. Muutama vuosikymmen eteenpäin homma toimii keskivertoautoilijan osalta tosiaan niin, että uusi Punto on joka kevät jostain nettiautokaupasta kotiin tilattava jos meinaa tien päällä liikkua.

 

Ja sitten on muutama hullu, jotka ruuvailee talliensa suojissa jotain viime vuosituhannen romujansa ja uhoaa nettipalstoilla nyrkit housuntaskuissa.:)

Link to comment

On sitä diagnostiikkaa osattu ennenkin: hymyillen luin vuoden '72 myyntiesitettä jossa kerrotaan kuinka "kuplanne saa parasta hoitoa valtuutetussa Volkswagen-huollossa" ja kuvassa näky sellanen hupaisa kivikauden kaksimetrinen "tietokone" josta se piuha ilmeisesti lykättiin siihen töpseliin tulipellissä.

 

Mutta nykyautoissa valmistajat ovat jo pitkään olleet sillä tasolla, että kasvua myynnistä on ollut vaikea saada. Siispä on käännetty katseet jälkimyyntiin (eli huoltoon) ja kas, sieltä sitä rahaa revitään.

 

Takuuehdot ovat kuluttajan silmissä parantuneet mutta totuus on että (esimerkiksi) sutta ja sekundaa tuottavan Fiatin omistajaa ei paljoa lohduta jos viiden vuoden takuu edellyttää jatkuvaa pomppaamista merkkihuollossa huollattamassa tuplahintaan kuin muuten. Ja se autokin hajoaa siinä välillä varmasti.

 

Hiukan pelottaa kun työn takia "joudun" siirtymään ensi vuonna uuteen autoon. Nykyinen vehje on sen verran yksinkertainen että remontit tekee vielä itse. Seuraavasta en usko...no, onpahan sitte takuu.

Link to comment
Guest Forsbacka
Onko Kuplan ikkunannostimeen koskaan saanut varaosana yksittäisiä rullia ja vaijereita vai onko mekanismi myyty aina kokonaisena ...?

"Uusissa autoissa". Ei taida olla kuplan ikkunahississä vaijereita, rullia saati moottoria.

 

Juu, mä olen niin kyrpiintynty, että ajattelin vaihtaa ton käyttiksenkin vähintään 15 vuotta vanhempaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...