Jump to content

Karmannghia saksasta


salomanteri

Recommended Posts

Onko ideana että juuri saksasta löytyisi vai onko muu eurooppa myös ok. Ja onko haussa siis valmiina ajoon tyyppinen ratkaisu tai entisöintikohde. Ja oliko ideana että 20k olisi rahti mukana vai oliko ajatus ajella auto lauttaan.

 

Link to comment

Aihe jota on pohdittu joukolla suuntaan jos toiseenkin, mutta pannaan tuuminnan yhteenveto:

 

Välikädet ovat aina vähän ongelma ja kun lennot ovat kovasti halpoja nykyisin, niin vahva suositus että menee itse paikan päälle katsomaan, vaikka auto sitten tulisikin rahtina eikä ajamalla. Erityisesti tuossa hintaluokassa muutaman satasen lennot hukkuvat kohinaan. Aikaa palaa ja kannattaa varata jos vain on mahdollista.

 

Rahtiratkaisu säästää omaa aikaa lähtöpäässä, kun ei tarvitse taistella paikallisen byrokratian kanssa auton rekisteröimiseksi omiin nimiin, mutta toisaalta taas venyttää auton saamista omaan pihaan.  Maksaa toki rahaa, mutta ei se auto ilmaiseksi tule pihaan mitenkään.  Jotkut ovat käyttäneet hybridiratkaisua: Auto myyjän kilvillä paikallisen rekkafirman pihaan, kilvet myyjälle ja auto rekkaan. Säästää byrokratian ja vähän kustannuksiakin.

 

Noin hihasta revittynä 20k riittää hyvään 70-lukuiseen, kohtuulliseen 60-lukuiseen (60-65, myöhäisemmät halvempia) ja projektikuntoiseen 50-lukuiseen. Avomalli hiukan kalliimpi tai vastaavasti huonokuntoisempi. Heti kun mennään pois Saksan naapurimaista niin hintataso laskee: Toveri harrastaja toi auton Italiasta ~30% halvemmalla kuin mitä Saksassa olisi ollut.

 

Oldtimer Markt -hintaluetteloa kun katsoo niin vastaavasti 70-lukuisia luokassa 2 ja varhaisemmat luokassa 3. Hintahaitari on ihan tolkuton, että kannattaa etsiä vähän pidempään kuin vain yhdellä istumalla. Luokkaan 1 tulee heti 50% hintaa lisää ja se on sellainen 'ostin valmiin paketin' -ratkaisu rahamiehelle. 10ke hintaerolla tekee/teettää jo kovasti kaikkea.

 

Luokitus 1-5, jossa 1= uusi tai uutta vastaava ja 5 on varaosa-auto eli raato. Luokan 2 autolla ajelee ihan huoletta kotiin, luokka 3 on sellainen "kulkee mutta arpa että kauanko" -malli, noin vapaasti tulkittuna, koska kolmosluokkaan tipahtaa helposti huonon korin/sisustuksen takia myös, vaikka tekniikka olisikin ok.

 

Karmannissa on yhdeksi palaksi hitsattu kori joten sen ruostekorjailu on ikävää puuhaa ja bonuksena se on täynnä ruostuvia koteloita joita ei ole edes maalattu tehtaalla.  Ruostesuojauksesta ei tietty ole kuultukaan kun näitä on tehty.

 

Käytännössä kaikkia osia saa kaupasta joten osapuutteet ratkeavat rahalla, joten jos nyt olisi ostamassa niin katsoisin kalliit asiat: Ruostevauriot (niitä aika varmasti on, jossain), sisustan ja kromiosien kunnon: Uudelleenkromauttaminen on kallista ja kestää kauan. Tai suoraan uusia osia tilalle, mutta isot kromiosat eivät ole halpoja. Sama juttu penkkien verhoilujen/mattojen kanssa.

 

Tekniikkaosat ovat suhteessa näihin halpoja, etupenkkien verhoilutyön hinnalla teettää täyden koneremontin.(Verhoomo (kalliimmasta päästä kylläkin) tuumasi että tonni/penkki+kankaat, ei ollut halpaa).

Link to comment

Voi hyvänen aika😀! Olen aivan tohkeissani hyvistä vinkeistä. Sen verran on kokemusta typ14 ja sen ruosteista että ei hirveästi kiinnosta. Tekniikan kanssa pärjää paremmin ja siihen helpompi tämmöisen "vanhan kupen" saada apujakin. Jos vielä aprikoisi asiaa niin mahdollisimman ruosteeton ja jopa ajamalla tänne tuotava mutta myös rahtina ihan ok. Paikalle on kyllä hyvä päästä ja jos löytyisi hyvä yhdyshenkilö niin sitä parempi. Olisihan sitä mukava kasvattaa mallin kantaa täällä suomessa ja jos hyvä valinta sattus

kohdalleen niin ei kai siinä ihan hirveän korkealta putoa. Saksa ei pakollinen, luetaanko benelux maat siihen?Mietitään mietitään! No jos oikein olisi tähdet kohdallaan niin typ 34 olisi aivan mahtava! Suomesta löytyy tällä hetkellä tuo Kittilän typ 14. Komee on ja vielä Kemistä lähtöisin mutta aika arvokas!

Link to comment

Suosittelen lämpimästi etsimään Karmann Ghiaa Ruotsista. Itse olen hakenut parin viime vuoden aikana kaksi Karmannia sieltä, vm. -62 ja -64. Hintataso on hieman alhaisempi, kuin Keskieuroopassa, ja auton hakeminen on helppoa. Viime syksynä ostin Göteborgin läheltä -64 Ghian, mikä on kunnoltaan todella hyvä. Auto on entisöimätön, ruosteeton, alkuperäinen ja vain 80 000 km ajettu. Toki se on joskus maalattu uudestaan, mutta se on pieni paha. Ja hinta oli alle 20 000€.

Kummankin Karmannin hain trailerilla itse. Reissut vei sen neljä päivää, kustannukset oli varsin kohtuulliset.

Kumpikin Karmann Ghia löytyi Blocketista, yksityiseltä myyjältä. Toki Ruotsissa hyviä yksilöitä on harvemmin tarjolla, eli etsintä vie aikaa ja tuuriakin pitää olla mukana.

Edited by oskari
  • Like 1
Link to comment
On 2/22/2022 at 6:45 PM, oskari said:

Suosittelen lämpimästi etsimään Karmann Ghiaa Ruotsista.

 

Hyvä pointti ja lisätään vielä että pohjoisessa ei Ruotsissakaan suolata isommin eli voipi löytää suhteessa parempikuntoisen kuin Saksasta. Toki pohjoisessa niitä on harvassa ja vielä harvemmin myynnissä.

Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...