salomanteri Posted February 20, 2022 Posted February 20, 2022 Minkälaisia kokemuksia on mobile.de tarjonnasta karmannien osalta. Eniten kiinnostaa ovatko hyvinkin ruosteisia? Hintaluokka esim 20K. Quote
vw. Posted February 20, 2022 Posted February 20, 2022 Kleinanzeigenin kautta on tullu yksi 34kg ja yksi 1500s porrasperä hankittua. On niitä sielläkin olevia hitsattu tursittu yms.. Uskaltaa kuitenkin ostaa, mutta kuvia pitää pyytää runsaasti ja kysellä tarkennuksia ennen ostopäätöstä. Quote
Tanhis Posted February 21, 2022 Posted February 21, 2022 Onko ideana että juuri saksasta löytyisi vai onko muu eurooppa myös ok. Ja onko haussa siis valmiina ajoon tyyppinen ratkaisu tai entisöintikohde. Ja oliko ideana että 20k olisi rahti mukana vai oliko ajatus ajella auto lauttaan. Quote
Kharon Posted February 22, 2022 Posted February 22, 2022 Aihe jota on pohdittu joukolla suuntaan jos toiseenkin, mutta pannaan tuuminnan yhteenveto: Välikädet ovat aina vähän ongelma ja kun lennot ovat kovasti halpoja nykyisin, niin vahva suositus että menee itse paikan päälle katsomaan, vaikka auto sitten tulisikin rahtina eikä ajamalla. Erityisesti tuossa hintaluokassa muutaman satasen lennot hukkuvat kohinaan. Aikaa palaa ja kannattaa varata jos vain on mahdollista. Rahtiratkaisu säästää omaa aikaa lähtöpäässä, kun ei tarvitse taistella paikallisen byrokratian kanssa auton rekisteröimiseksi omiin nimiin, mutta toisaalta taas venyttää auton saamista omaan pihaan. Maksaa toki rahaa, mutta ei se auto ilmaiseksi tule pihaan mitenkään. Jotkut ovat käyttäneet hybridiratkaisua: Auto myyjän kilvillä paikallisen rekkafirman pihaan, kilvet myyjälle ja auto rekkaan. Säästää byrokratian ja vähän kustannuksiakin. Noin hihasta revittynä 20k riittää hyvään 70-lukuiseen, kohtuulliseen 60-lukuiseen (60-65, myöhäisemmät halvempia) ja projektikuntoiseen 50-lukuiseen. Avomalli hiukan kalliimpi tai vastaavasti huonokuntoisempi. Heti kun mennään pois Saksan naapurimaista niin hintataso laskee: Toveri harrastaja toi auton Italiasta ~30% halvemmalla kuin mitä Saksassa olisi ollut. Oldtimer Markt -hintaluetteloa kun katsoo niin vastaavasti 70-lukuisia luokassa 2 ja varhaisemmat luokassa 3. Hintahaitari on ihan tolkuton, että kannattaa etsiä vähän pidempään kuin vain yhdellä istumalla. Luokkaan 1 tulee heti 50% hintaa lisää ja se on sellainen 'ostin valmiin paketin' -ratkaisu rahamiehelle. 10ke hintaerolla tekee/teettää jo kovasti kaikkea. Luokitus 1-5, jossa 1= uusi tai uutta vastaava ja 5 on varaosa-auto eli raato. Luokan 2 autolla ajelee ihan huoletta kotiin, luokka 3 on sellainen "kulkee mutta arpa että kauanko" -malli, noin vapaasti tulkittuna, koska kolmosluokkaan tipahtaa helposti huonon korin/sisustuksen takia myös, vaikka tekniikka olisikin ok. Karmannissa on yhdeksi palaksi hitsattu kori joten sen ruostekorjailu on ikävää puuhaa ja bonuksena se on täynnä ruostuvia koteloita joita ei ole edes maalattu tehtaalla. Ruostesuojauksesta ei tietty ole kuultukaan kun näitä on tehty. Käytännössä kaikkia osia saa kaupasta joten osapuutteet ratkeavat rahalla, joten jos nyt olisi ostamassa niin katsoisin kalliit asiat: Ruostevauriot (niitä aika varmasti on, jossain), sisustan ja kromiosien kunnon: Uudelleenkromauttaminen on kallista ja kestää kauan. Tai suoraan uusia osia tilalle, mutta isot kromiosat eivät ole halpoja. Sama juttu penkkien verhoilujen/mattojen kanssa. Tekniikkaosat ovat suhteessa näihin halpoja, etupenkkien verhoilutyön hinnalla teettää täyden koneremontin.(Verhoomo (kalliimmasta päästä kylläkin) tuumasi että tonni/penkki+kankaat, ei ollut halpaa). Quote
salomanteri Posted February 22, 2022 Author Posted February 22, 2022 Voi hyvänen aika😀! Olen aivan tohkeissani hyvistä vinkeistä. Sen verran on kokemusta typ14 ja sen ruosteista että ei hirveästi kiinnosta. Tekniikan kanssa pärjää paremmin ja siihen helpompi tämmöisen "vanhan kupen" saada apujakin. Jos vielä aprikoisi asiaa niin mahdollisimman ruosteeton ja jopa ajamalla tänne tuotava mutta myös rahtina ihan ok. Paikalle on kyllä hyvä päästä ja jos löytyisi hyvä yhdyshenkilö niin sitä parempi. Olisihan sitä mukava kasvattaa mallin kantaa täällä suomessa ja jos hyvä valinta sattus kohdalleen niin ei kai siinä ihan hirveän korkealta putoa. Saksa ei pakollinen, luetaanko benelux maat siihen?Mietitään mietitään! No jos oikein olisi tähdet kohdallaan niin typ 34 olisi aivan mahtava! Suomesta löytyy tällä hetkellä tuo Kittilän typ 14. Komee on ja vielä Kemistä lähtöisin mutta aika arvokas! Quote
oskari Posted February 22, 2022 Posted February 22, 2022 (edited) Suosittelen lämpimästi etsimään Karmann Ghiaa Ruotsista. Itse olen hakenut parin viime vuoden aikana kaksi Karmannia sieltä, vm. -62 ja -64. Hintataso on hieman alhaisempi, kuin Keskieuroopassa, ja auton hakeminen on helppoa. Viime syksynä ostin Göteborgin läheltä -64 Ghian, mikä on kunnoltaan todella hyvä. Auto on entisöimätön, ruosteeton, alkuperäinen ja vain 80 000 km ajettu. Toki se on joskus maalattu uudestaan, mutta se on pieni paha. Ja hinta oli alle 20 000€. Kummankin Karmannin hain trailerilla itse. Reissut vei sen neljä päivää, kustannukset oli varsin kohtuulliset. Kumpikin Karmann Ghia löytyi Blocketista, yksityiseltä myyjältä. Toki Ruotsissa hyviä yksilöitä on harvemmin tarjolla, eli etsintä vie aikaa ja tuuriakin pitää olla mukana. Edited February 22, 2022 by oskari 1 Quote
Kharon Posted February 24, 2022 Posted February 24, 2022 On 2/22/2022 at 6:45 PM, oskari said: Suosittelen lämpimästi etsimään Karmann Ghiaa Ruotsista. Hyvä pointti ja lisätään vielä että pohjoisessa ei Ruotsissakaan suolata isommin eli voipi löytää suhteessa parempikuntoisen kuin Saksasta. Toki pohjoisessa niitä on harvassa ja vielä harvemmin myynnissä. Quote
Timo Mäntyharju Posted April 15, 2022 Posted April 15, 2022 Huutokaupat. Com on karmanni myynnis. Auto eteläpohjanmaalla. Quote
x-pj Posted April 15, 2022 Posted April 15, 2022 19 minutes ago, Timo Mäntyharju said: Huutokaupat. Com on karmanni myynnis. Auto eteläpohjanmaalla. https://huutokaupat.com/3407421/volkswagen-karmann-ghia-coupe-1959-harvinainen-museoauto-1959 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.