Jump to content

Solex pdsit 32-34 ongelmia ja neuvoja


Recommended Posts

Pallon 2 litrasessa tyyppi nelosessa nämä paikallaan ja puslat on vaihdettu ja korjaussatsi vaihdettu. Silti tuntuu nykivän ja käyvän laihalla.

Jostain syystä menin kääntämään tyhjäkäyntisuuttimia 1/4 kierroksen auki ja nyt vetää niin ettei meinaa lestalla pysyä.

 

Onko muilla ollu vastaavia ongelmia ja selviääkö ultraäänellä vai heitänkö kaasuvaijerista pitkälle peltoon ja uudet kaasarit tilalle? Ei viittis enempää rahaakaan noihin enää laittaa jos on jokin tyyppivika.

Link to comment

Mihin kohtaan peltoa juoksen ottamaan koppia 😅

 

Siis alkoiko toimimaan kun tyhjäkäyntisolenoideja siis pyöräytit auki päin ? Onko ne solenoidit kunnossa ja eihän nyt olisi mahdollista että niissä olisi väärät tiivisteet ja sitten vielä väännetty liian piukalle/pitkälle ? Ei näissä ole mitään tyyppivikoja, idioottivarmat pelit kun kaikki on kunnossa mutta jos joku paikka ei ole kunnossa niin sitten on ongelmia tiedossa. 

Edited by KimmoH
Link to comment

Helpolla/halvalla jos haluat päästä, niin Serial-Kombilta nää Solex/Brosolit. Bolt on kamaa, tosin kaasuvivuston ja palautusjousien kanssa voi joutua kikkailemaan, ei ole ihan identtiset orggisten kanssa. Muuten voi ajaa auringonlaskuun kun vain tipauttaa paikoilleen, synkkaa ja pyöräyttää säädöt kohdalleen. Mulla oli tovin bussissa mutta sisäinen pussihousuni ei tykännyt kun ei ollut 1:1 orggisten kopiot ja menettää sen "keskustyhjäkäyntipiirin" mutta muuten nää on ihan soivat pelit ajamisen kannalta. Nyt nää on mulla Hulkin 2 litrasessa ja toimii kuin ajatus siinä. 

 

https://www.serial-kombi.com/en-GB/bay-window-engine-/-carb-and-fuel-system-carb-solex-32-34-pdsi-left-1700cc-1800cc-2000cc-8/1971-7/1979-n312793

 

https://www.serial-kombi.com/en-GB/bay-window-engine-/-carb-and-fuel-system-carb-solex-32-34-pdsi-right-1700cc-1800cc-2000cc-8/1971-7/1979-n312795

Edited by KimmoH
Link to comment

Jep, tyhjäkäyntisolenoideja pyöräytin sormikireydestä varttikierroksen auki.

 

Solenoidit klikkaa selvästi kun johtoa irrottelee ja kytkee nastaan edes takas. Ja irrotus vaikuttaa molemmilla puolilla selvästi tyhjäkäyntiin.

 

Tiivisteet solenoideissa on pikkasen kuivat koppurat ja halkeilleet. Saa siis helposti solenoidit pohjaamaan kaasariin sormin. Onko näiden tarkoitus olla siis irti sieltä pohjasta niiden tiivisteiden avulla? Se selittäis paljon.

 

Käyntikuntosen pannun ku ostaa käytettynä niin nämä on niitä ihania puolia kun hyvä käyntikunto on niin eri asia eri ihmisille. Ja vielä kun kiireellä tekee talvessa auton ja heittää optimistisena vaan pannun konttiin niin sitten saa taistella päivittäin ku ei tiedä yhtään mitä on tehty ja onko väännetty suuttimet räikällä jatkovarren kanssa paikalleen.

 

Nuita kaasareita jo katselinkin paruzzi kun myy samoja ja vähän vielä edullisemmin.

Link to comment

Kaikki tämä vääntäminen ja vika on sitten se että suutinta ei saa laittaa pohjaan asti mihin on tuplien kanssa tottunut, että kaikki sormikireydelle metalli metallia vasten😅

 

No mistä sitten uudet tiivisteet jos niitä saa erikseen vai värkkäänkö omat jostain?

 

Link to comment

Tiivistesarjojen mukana tulee tai ainakin niissä seteissä mitä itse olen käyttänyt, irtona ei ole osunut missään silmään. Toinen "helppo" vaihtoehto on ostaa uudet solenoidit ja niissä pitäisi ainakin teoriassa tulla tiivisteet mukana, tosin jostain syystä esim. Paruzzinkaan kuvissa ei sitä tiivistettä näy... EDIT: vai onkohan noi uustuotannot sellaisia mitkä voi vääntää kiinni saakka ilman alkuperäistyyppistä kumitiivistettä ?!?

 

Tai sitten laittaa tällaiset sähköttömät mitä nuissa uustuotanto Brosoleissakin on, nämä voi vääntää kiinni ja sit kovaa ajoa. Näillä ei ainakaan mulla esiintynyt jälkikäyntiä eli sähkösolenoidin pystyi korvaamaan.

 

https://bekaboclassics.com/engine-parts/carburetor/carburetor-jets/idle-jet-solex-brosol-bocar-55-8174

 

se solenoidihan pitäisi muistaakseni ohjekirjan mukaan kiristää niin että sormilla kumia vasten ja sitten pikkuisen avaimella kiristystä että pysyy muttei liikaa.

Edited by KimmoH
Link to comment

Ihan testiksi tilasin tuolta 60set tyhjäkäynnit, sähköttömät siis ja ne kiristin sormin metalli metallia vasten ja sama ongelma. Eli niissä täytyy olla pikkusen eri jokin mitta että se ei toimi orggis solexissa kuten brosolissa. Sit uudestaan solenoidi 55set kiinni ja vartti auki ja kyllä sysää. Laitoin sit tefloniteippiä sähkösen kierteisiin plus johto niin ei värise irti.

 

Mennään nyt tolla toistaseksi ennekö löydän sähkösiin ne kumit tai sit teen ne jostain, vaikka sopivan kokonen bensaletku josta oikean mittanen donitsi irti ja kiinni.

  • Like 2
Link to comment

Mites noissa Solex Pict 30....31... malleissa onko joku sääntö tuon sähköllisen ja sähköttömän tyhjäkäyntisuuttimen kanssa? Hyllyssä läjä eri malleja ja osassa sähköttömiä paikallaan, suurimmassa osassa sähköllinen.

Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Eikai tosta sähköisestä solenoidista muuta iloa ole kuin että poistaa mahdollisen jälkikäynnin kuumana, kun virrat napsautetaan pois päältä. Jos ei ole jälkikäyntiongelmia, niin silloin kelvannee tuollainen sähkötönkin tyhjäkäyntisuutin ja on yksi hajoava sähkölaite vähemmän 😀

  • Like 2
Link to comment
14 hours ago, KimmoH said:

Ompas jännä. Brosoleissa käytin ristiin sekä sähkösolenoideja että näitä sähköttömiä suuttimia eikä ollut mitään ongelmia. Mielestäni kokeilin samaa myös orggis Solexeissakin.

 

No sit on ymmärrys loppu jos sulla toimi ristiin näiden solexien kanssa sähköttömät ja kiinni asti kierrettynä.

 

Ainoa mikä tulee mieleen niin nää mun kaasarit on pilattu jollain tapaa vääntämällä ne ihan s###nan tiukalle , alumiini ja messinki ku on aika pehmosia.

 

Arvuuttajan sanoin, helpompiakin vaihtoehtoja on olemassa mulle. Ehkä siirryn niihin kesän aikana. 

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...