Jump to content

Painettu ulkomaille


Guest sönteri

Recommended Posts

Guest sönteri

Mikähän tässä nykybuumissa on, että kaikki laatuvolkkarit pitää myydä ulkomaille? Katselin tuossa Saksassa myynnissä olevia, niin esim. siisti ovaali haitarikatto on myynnissä 6500e ja on siis ollut jo jonkin aikaa, että ei ole heti mennyt kaupaksi. En siis usko, että se hintataso on oikeasti kovempi, tuo ulkomaille myynti vaan on nyt muotia. Epäilen jopa tapauksia, että Suomesta olisi saatu parempi hintakin, mutta silti on myyty ulkomaille, johtuneeko sitten kateudesta vai mistä.

 

Eiköhän tässä voisi paremminkin alkaa miettiin volsujen tuontia tänne päin, näinhän on jotkut onneksi tehneetkin.

Link to comment

Moro,

 

Sanoisin että Suomesta on myyty melko vähän ovaaleja ulkomaille.

Export toiminta on kohdannut pääasiassa junakeuloja ja harvinaisuuksia.

 

Jotenki mulla on näppituntuma että meillä olis huonon ja hyvän yksilön hintaero pienempi kuin esim saksalaisilla -eli helmiyksilöt/harvismallit/waunut joissa on kallista palikkaa kiinni ovat "vaaravyöhykkeellä".

 

356 Porscheistakin meiltä on lähtenny varhaisimmat PreAt (50-52) ja jotain avokalustoa. Muut mallit sen sijaan on lähinnä lisääntyneet.

 

Suomeen on kuitenkin tullut kokoajan myös lisää laitteita (lähinnä Ruotsista). Ovaaleja, splittejä, karmanneja, 356sia, kolkkeja. Muutama paksutolppakin!

 

Ja voinhan olla väärässäkin...

 

t:seb.

Link to comment

Eiköhän kaupankäynnissä kuitenkin ole kuitenkin olennaisinta että myyjän ja ostajan tavoitteet kohtaavat.

 

Mulle on ainakin ihan saman tekevää kuka sen auton ostaa jos siitä saa pyydetyn hinnan, oli sitten ulkolainen tai kotimainen.

 

Täällä kuitenkin ne hyvät pelit myydään pääasiassa lähipiirin kaupoilla. Harvoin on oikein hyviä pelejä julkisesti myynnissä, kyllä ne myydään puskaradion kautta. Osittain myös siksi ettei kukaan jaksa lukea ymmärtämättömien jeesustelua siitä miten "vanha kuplavolkkari" voi maksaa niin paljon.

Link to comment

Ulkomaille myydään muutakin kun "laatuvolkkareita", esim kanta-auto-ongelmaisia projekteja joita ei saa Suomessa kilpiin, eikä ole myyntiarvoa Suomessa ja hyvään rahaan (Split). Museoleimatusta volkkarista ei Suomessa kukaan maksanu yli 10 000:nia, ulkomaanukko makso (Barn). Auton hinta on aina tapaus kohtainen, kuka myy ja kuka ostaa. Viime Pöpilistissä esim. alkuperäiskuntoinen ovaalin rähjä noin 6500, tosin muistaakseni katsastettu, ja museoleimattu läpikäyty ovaali noin 5500.

 

Näistä volkkarien (autojen) myyneistä voi keskustella ikuisesti esson paareissa niinkun on tehty ja tehdään.

 

Rahalla voi ostaa kivan harrasteauto tai rakentaa oman jos sitä on, köyhän ei oo kiva harrastaa.

Link to comment
Guest sönteri

En tarkoittanut tuolla ovaaliesimerkillä, että juuri niitä olisi myyty paljon ulkomaille, vaan siis yleensäkin laatuveeveitä, erityisesti juuri juniksia.

 

En ole samaa mieltä tuosta väitteestä, että ostajan ja myyjän tavoitteet välttämättä kohtaavat. Usein tuollaisesta laatuvolkkarista halutaan täällä Suomessa sama hinta, kuin mikä on ulkomaisen jobbarin pyyntihinta. Tällöin uskoisin, että alkuperäinen suomalainen myyjä saa ehkä puolet tuosta pyyntihinnasta, saman rahan saisi varmasti Suomestakin. Mutta se naapurikateus, eipä kukaan tuttu ainakaan pääse hyötymään.

 

Eikös se olisi mukava, että noissa suomalaisissa häppeningeissäkin olisi harvinaisempaa kalustoa, ei vain tavallisia 70-luvun volsuja (niitä yhtään vähättelemättä) ja pari tölkkiä...

Link to comment

 

Mulle on ainakin ihan saman tekevää kuka sen auton ostaa jos siitä saa pyydetyn hinnan, oli sitten ulkolainen tai kotimainen.

 

 

Heh, mulle taas ei ole. Omaa kuplaa kun myin, niin totesin surutta jos mun mielestä auto ei ollut sopiva ostajaehdokkaalle.

 

t. Mika

Link to comment

 

En ole samaa mieltä tuosta väitteestä, että ostajan ja myyjän tavoitteet välttämättä kohtaavat. Usein tuollaisesta laatuvolkkarista halutaan täällä Suomessa sama hinta, kuin mikä on ulkomaisen jobbarin pyyntihinta.

 

Kuten aiemmin todettua niin korkealla hintapyynnöllä saa karsittua tehokkaasti jeesustelijat, vaikka monet autot myydään halvemmalla kuin pyyntihinta niin ei niitä suomalaisia "kiinnostuneita" paljoa näy eurotukun kanssa tarjoamassa. Ulkolaiset kuitenkin tulee tänne katsomaan autoa rahojen kanssa ja jos sopimukseen päästään niin kaupat syntyy.

 

Itsekin olen muutamalle haaveilijalle sanonut että kato ensin saldot kohdilleen ja tule sitten katsomaan autoa. Mikään ei ota pattiin enemmän kuin auton esittely niille jotka oikeasti eivät ole mitään ostamassa, autoja näkee tapahtumissa jos niitä haluaa katella.

 

Oma lukunsa ovat nämä kuvien pyytäjät. (niistä en viitsi mainita mitään voi vaikka mennä tunnarit:D:D )

Link to comment

 

Heh, mulle taas ei ole. Omaa kuplaa kun myin, niin totesin surutta jos mun mielestä auto ei ollut sopiva ostajaehdokkaalle.

 

t. Mika

 

 

Ja tällä foorumilla myydessä tuo varmasti toteutuu...

Link to comment
Guest sönteri

Kun voittasin lotossa, niin ostasin kovalla rahalla pois kuleksimasta kaikki huippuvehkeet ja myisin ne ulkomaille. Ei se mitään, että rahat menis siihen, olishan ainakin pois SUOMESTA

Link to comment

 

Heh, mulle taas ei ole. Omaa kuplaa kun myin, niin totesin surutta jos mun mielestä auto ei ollut sopiva ostajaehdokkaalle.

 

t. Mika

 

 

Ja tällä foorumilla myydessä tuo varmasti toteutuu...

 

Suurin osa epäsopivista ostajista taisi tulla nettiauton kautta. Mikä nyt ei sinänsä ollut yllätys.

 

t. Mika

 

ps. Monet kuvat olen minäkin autoista pyytänyt, mutta sitten toisaalta taas ostanut autoja näkemättäkin.

Link to comment
Guest ritariässä

pitäähän sentään joku tasapaino harrastevolsuissakin olla. jos vanhoja viedään pois täältä, tuodaan sit uudehkoja möhköavoja senkim edestä suomeen tai ainakin on tuotu kymmenittäin. maahantuojan kautta kun ei oo tullut kuin yks 1303 avo uutena.

Link to comment

Nettiaikakaudella markkinat ovat siellä missä on ilmoitusten lukijat. Myyjällä täysi vapaus päättää kenelle myy. Suomeenkin jäisi enemmän harvinaista kalustoa, jos myyjillä olisi määrättömästi aikaa odotella sopivaa ostajaa kotimaasta. Aina ei kuitenkaan taida olla - ja sille me osatajapotentiaalit emme voi mitään...

 

Kivahan se olisi, jos virta kääntyisi toisin päin - Suomeen ostettaisiin ulkomailta nykyistä enemmän. Oheisen linkin takaa, kun hieman scrollaa alaspäin - löytyy esim. VW 1200 1954; hintaan alle 2800 €. En ole ovaalien/kuplien asiantuntija, mutta eikös teistäkin vaikuta ihan potentiaaliselta hankinnalta.

Joten, siitä vaan, hakekaa kalustoa tänne!

http://web.telia.com/~u49812269/bilar.htm

 

Tuon kärryn myyjä on muuten sama jolta ostin kolkkini. Voin suositella - homma hoitui hienosti, kivuttomasti ja aikataulussa!

 

- J

Link to comment
Guest sönteri

Tässä ei minun käsittääkseni ole kyse mistään muusta kuin siitä, että harvinaisuudet on joko a) hienoa ja "kosmopoliittista" myydä ulkomaille tai sitten b) myyjät ovat niin kateellisia, että eivät halua niiden jäävän Suomeen (naapurikateus).

 

Yhtä kaksosatakalasista kyselin taannoin, hinta oli 8000e eikä latiakaan tiputeta, koska siitä sää Saksassa paljon enemmän. Ko. auto tarvi uuden maalin yms. eli se ei ollut entisöity. Epäilen, että jää kyllä saamatta parempi hinta Saksassa.

 

Noin 10 vuotta sitten mobilistissa myytiin MR-kilvissä olevaa splittiä 18000mk. On sille Suomen hintatasollekin jotain tapahtunut, vaikka porataan ettei harrastajat maksa mistään mitään.

Link to comment
Tässä ei minun käsittääkseni ole kyse mistään muusta kuin siitä, että harvinaisuudet on joko a) hienoa ja "kosmopoliittista" myydä ulkomaille tai sitten b) myyjät ovat niin kateellisia, että eivät halua niiden jäävän Suomeen (naapurikateus)..

Kiintoisia mielipiteitä.

En itse ole samaa mieltä - tosin en nyt tätä vw-touhua ole seurannut vasta kuin 2½ vuotta...

Oma veikkaukseni on, että oikeesti suurin osa myyjistä toivoo kaluston jäävän Suomeen. Toki on myös jengiä, joka ei myy suomalaiselle jotakin hyvää aihiota, jos on epäilys, että se "pilataan" - ts. kustomoidaan siten, ettei siitä koskaan enää saa orggista. Myös vaihtokauppaa ulkomaanjehun kanssa harrastettu - saatu ulkomailta tilalle jotain myyjää enemmän kiinnostavaa harvinaista kalustoa.

No joo, niin tai näin. hinta kuitenkin määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Ja Suomessa on kysyntää vähemmän - noin yleisesti.

 

(En ole ollenkaan aikeissa omaani myydä, mutta joskus sitä on ajatuksella "leikitellyt", että mitenköhän kävisi, jos myyntiin laittaisi. Kun kyseessä on valmiiksi laitettu kolkki, vielä harvinaisempaa sorttia, niin ei tänä päivänä potentiaalisia ostajia juurikaan olisi. Pitäisi ilmeisesti suunnata myyntiponnistelut uusien harrastajien piiriin - tiedä sitä.)

 

 

Toivomme kaikki, että

a) Suomeen uitettaisiin paljon lisää autoja

b) myynnissä oleva kalusto löytäisi Suomesta arvostavan ostajan

- J

Link to comment
Guest fastghia

Ulkomaan "markkinat" vanhoille laatuvolkkareille nyt vaan ovat monta kymmentä (ellei sata) kertaa isommat. Suuremmasta massasta porukkaa nyt vaan on helpompi löytää se ostaja. Kaikilla ei oo kärsivällisyyttä odottaa kuukausikaupalla sitä oikeaa kotimaista ostajaa.

 

Itse en ole kyllä siirtänyt volkkareita muuta kuin ulkomaasta Suomen suuntaan, mutten epäröisi myydä hyvääkään autoa ulkomaille (jos mulla sellainen olisi), jos kotimaasta ei tahtoisi ostajaa löytyä. Ei oo autojen myyminen suoraan sanottuna herkkua täällä härmässä. Ei ollenkaan mielipuuhaani.

Link to comment
Guest sönteri

En ole enää kymmeneen vuoteen aktiivisesti harrastellut. Joskus 90-luvun alussa myin hyvän ovaalin haitarikatolla, täysin orkkis ja ajokunnossa, mukaan tuli paljon uutta osaa. Hinta oli 5500mk. Ostaja hermostui hakiessaan autoa täysin, kun huomasi pohjassa mätää, mitä ei ollut huomannut katsoessaan autoa... No valitettavasti kuitenkin osti auto, siis valitettavasti minun kannaltani, taitaisi arvo olla nyt sama euroissa.

 

Mitä tässä nyt olen asiaa seurannut, niin ei nuo volkkarit nyt näytä ulkomaillakaan sen kalliimpia olevan kuin Suomessa. Periaate vaan on, että ulkomaille myydään, vaikka Suomesta saisi paremman hinnan. Kun kattoo esim. Suomessa myynnissä olevien junisten hintaa, niin -66-67:sta pyydetään (siis ajossa olevista, hyvistä) järjestäin 6-8 tonnia. Amerikan päässä vastaavia myydään 2-4 tonnia. Ja sitten niitä autoja lastataan laivaan, että kun amerikasta saa paremman hinnan.

 

Ei nyt asiaan kuulu, mutta tiedän yhden 80-luvun lopun Hiacen, mikä myytiin Saksaan ja ideana kai oli viedä se etelämpään Afrikkaan. No se ostetttiin Saksasta takaisin Suomeen. Että silleen, siinä hyötyi ainakin laivavarustamo ja saksalainen jobbari. Onkohan tiedossa vastaavia tapauksia volsujen osalta?

Link to comment
Guest ritariässä

uskaltaakos barn kertoa mikä tavoiteltu myyntihintataso tän kertasella ruostekasalla onkaan. 500 erkkiä vai 5000 puntaa??? tietty jos on jo valmiiksi hinnoiteltu asenteella ei sitä kukaan hullu suomesta osta sillä ja sillä pyynnillä, joten siinä tapauksessaa turhan meuhata ettei suomessa saa oikeaa hintaa:)

Link to comment

Tällä ruostekasalla ei ole määriteltyä hintaa...kuten ilmossa on.. tarjousten perusteella ja ulkomailla on ilmeisesti parempi käsitys tämmösen ruosteen arvosta tai ovat vain kaukokatseisempia.

Link to comment

Nykyään ihmiset haluavat myydä, eivät vaan raukat tiedä mitä pyytää... Tai sitten eivät kehtaa laittaa hintaansa esille, toivovat vaan että joku pöljä tarjoaa tarpeeksi.... Kaupankäynnissä myyjä hinnoittelee myytävän tuotteen, ja ostaja joko maksaa pyydetyn hinnan tai koittaa tinkiä... Yksinkertaista,eikö?

 

Nää on vaan valitettavan yleisiä nää tälläset "tarjoa jotain" ilmot...

Link to comment
Guest sönteri

Tuon Miton kommentin kyllä ymmärrän, myöskin tuon KK:n. Ymmärrän myöskin sen, että tavarasta halutaan paras mahdollinen hinta. Tiedän kuitenkin, että USAssa myydään PALJON halvemmalla juniksia, kuin mitä vastaavista väitetään siellä saatavan / sinne myydyn. Haluaakohan ne sitten vaan nimenomaan Suomi-yksilöitä? Mainostetaanko siellä: Ultra rare FINNISH JUNAKEULA?

Link to comment

Ei öömanni.. myyjä aina tietää hinnan... ja tarjousten perusteella annetaan mahdollisuus jokaiselle tarjota kukkaron mukaan ja joskus voi saada halvallakin mutta jos laitetaan hinta suoraan ja yleensä ylihinta sen vain varakkaammat voivat ostaa ja jos tarjous on liian alhainen ei ole pakko myydä vaan laitetaan latoon muutamaksi vuodeksi katsos aika tavaran kauppaa...tai myydään ulkomaille kun sieltä yleensä tulee parhaimmat tarjoukset. Kyseessä ei ole uuden tavaran kauppa tai yritystoiminta myyjä tekee tavaralleen mitä haluaa. ...ja meeppäs alkoon tai huutokauppaan tinkimään. .

Nykyään ihmiset haluavat myydä, eivät vaan raukat tiedä mitä pyytää... Tai sitten eivät kehtaa laittaa hintaansa esille, toivovat vaan että joku pöljä tarjoaa tarpeeksi.... Kaupankäynnissä myyjä hinnoittelee myytävän tuotteen, ja ostaja joko maksaa pyydetyn hinnan tai koittaa tinkiä... Yksinkertaista,eikö?

 

Nää on vaan valitettavan yleisiä nää tälläset "tarjoa jotain" ilmot...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...