jrasi Posted May 21 Share Posted May 21 Kuplan kone alkoi kolisemaan tyhjäkäynnillä. Kolisee kierrosten mukaan. Kun moottorin ulkopuoliset jutut, laturi, vauhtipyörä, kytkin, oli eliminoitu aiheuttajista, päädyin diagnoosiin kiertokangen laakereista. Vaihdoin laakerit, mittasin alasilmät pyöreiksi, laakereissa oli vähän jälkeä, mutta ei mitään ihan älytöntä. Kaulat oli hyvässä kunnossa ja pyyhkäisin tonnisella vesipaperilla pinnat kevyesti läpi. Kone nippuun ja kolina jatkuu. Kokeilin myös käyttää vajailla pytyillä irrottelemalla sytkäjohtoja, ei vaikutusta. Kone on ~15tkm sitten tehty uusiksi, sillä on nyt kaksi suvea päästelty. Lämpöjen tai öljynpaineiden kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Koneen speksit: Kammio: AS41 AB Avatessa kammio oli vielä STD mitassa ja vanhoissa laakereissa VW:n leimat, kävi Vannepajalla aarporauksessa Kampi: vakio, tarkastettiin ja kiillotettiin Vannepajalla. Silverin laakerit Vauhtipyörä: 1600cc vakio Veivit: vakiot, aiemmin Silverin, nyt Kolbenin laakerit Sylinterit ja männät: AA 87mm Nokka: Engle W100, sisäänajo suoritettu oikeaoppisesti Nostajat: Uudet VW original Tönärit: Vakiot Venttiilijouset: Engle HD Keinuvivusto: Vakiokeinut, pulttikiinnitteisellä akselilla Kannet: 1300cc:n 2r kannet, Vannepajan toimesta avattu isommille putkille, istukat koneistettu, ohjurit holkitettu ja jokunen vaihdettu. Äänen tahti tuntuu, kun sormella kokeilee kammion päältä. Aikalailla tosta 2-4 pyttyjen kohdalta kuuluu. Ennen veivinlaakereiden vaihtoa ääni kuulosti tulevan 1-3 kohdalta, mutta silloin oli puhallinkoppa paikallaan ja saattoi tietysti hieman resonoida. Kampuran puolellakos sitten ongelmakohta lie? Mitään väljää ei tunnu mihinkään suuntaan. Ja tässä tämä viikon luontoääni: https://suljin.kuvat.fi/kuvat/VW 1300 2d Sedan '72/Kesä 2024/IMG_5399.mov Quote Link to comment
PZQ Posted May 21 Share Posted May 21 Omaan korvaan aivan selvästi #3 imu rokkerissa liikaa päittäistä ja se naputtaa, saattaa olla myös joku muu? Quote Link to comment
jrasi Posted May 21 Author Share Posted May 21 1 hour ago, PZQ said: Omaan korvaan aivan selvästi #3 imu rokkerissa liikaa päittäistä ja se naputtaa, saattaa olla myös joku muu? Eli keinujen shimmaus? Pitääkin tarkistaa. Mulla on kyllä noita keinujen shimmejä. 1 Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted May 22 Share Posted May 22 ei kait oo kasatessa lipsahtanu männät nuoli väärään suuntaan Quote Link to comment
jrasi Posted May 22 Author Share Posted May 22 Just now, lasse haukkavuori said: ei kait oo kasatessa lipsahtanu männät nuoli väärään suuntaan Eip. Ja tää kombo tosiaan ton 10-15tkm on toiminut ja tarkastin laakerien vaihdon yhteydessä, että meni oikeinpäin. Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted May 22 Share Posted May 22 Mulle tuli aikoinaan vaan yksi rempattu kone mikä naputti jolla oli ajettu varmaan 5-7tkm. Se avattiin ja 1 mäntä oli väärinpäin. Onhan sylinterien pinnapulttien kierteet kunnossa ettei sylkky hakkaa Quote Link to comment
jrasi Posted May 22 Author Share Posted May 22 1 minute ago, lasse haukkavuori said: Mulle tuli aikoinaan vaan yksi rempattu kone mikä naputti jolla oli ajettu varmaan 5-7tkm. Se avattiin ja 1 mäntä oli väärinpäin. Onhan sylinterien pinnapulttien kierteet kunnossa ettei sylkky hakkaa Kierteet on kunnossa ja tää naputus siis alkoi aivan yllättäen. Quote Link to comment
68maatti Posted May 22 Share Posted May 22 Nokan kiinnityspultit auenneet hieman ja hakkaavat öljypumppuun? Quote Link to comment
peruskallio Posted May 22 Share Posted May 22 Onhan vauhtipyörä kunnolla kiinni? Itsellä oli joskus pultti kiristynyt muualta kuin pyörää vasten ja alkoi lopulta kolistamaan. Taisi kolina muuttua kun painoi kytkimen pohjaan. Quote Link to comment
jrasi Posted May 23 Author Share Posted May 23 On 5/21/2024 at 8:50 PM, PZQ said: Omaan korvaan aivan selvästi #3 imu rokkerissa liikaa päittäistä ja se naputtaa, saattaa olla myös joku muu? On sulla kyllä tarkka kuulo, kolmosen imussa on reippaasti välystä. Nyt kun vaan löytäis ne helvetin shimmit jostain. Avaamaton paketti on nyt hyvässä jemmassa. 2 Quote Link to comment
jrasi Posted June 3 Author Share Posted June 3 Eipä tämä silti rauhoittunut, vaikka shimmasin keinuvipuakselitkin uusiksi. Ja nyt vasta huomasin, että kun vaihdoin kieron, peltisen hihnapyörän alumiiniseen, niin näemmä ihan samanlailla tuo alumiininenkin heittää ja kun mittasin peltisen, niin se on niin suora, kuin sen tönärillä tasoa vasten saa mitattua. Kampiakselin pää heittää pystysuunnassa, kun hihnapyörästä kokeilee. Eli remontinkorjausta olis sitten edessä. Quote Link to comment
jrasi Posted June 16 Author Share Posted June 16 Väki täällä on kuitenkin pidättänyt hengitystään, niin hihnapyörän päästä oli lager kaput. Oli mennyt asentaessa 2mm sivuun ohjaintapista, on sen pari vuotta kestänyt, mutta nyt ilmoitti, että "Moi, pitää mennä". Kampuran kuitenkin mittasin, on suora, eikä tuossa laakerikaulassakaan tunnu mitään vammaa. Kammion pistän varuiksi poraukseen ja kasaan ens kesäksi uusilla lakruilla. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.