HSuomi Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Mitä siinä tarkalleen tapahtuu? Miten se penkki toimii? Pyärittääkö rullat jotain hydraukiikka pumppuja vai mitä? Minkälaisia laskutoimituksia tapahtuu kyseisessä hommassa? Miten välitykset vaikuttaa? Onko molemmille renkaille omat rullat? Hannu Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 yks yhtenäinen rulla normaalisti ja penkkejä on erilaisia...varmaankin yleisin ( edullisin ) penkki toimii hydraulimoottoreilla eli laskenta tapahtuu kierrosten ja öljynvirtausnopeuden/paineen suhteesta laskien. Paremmissa on sitten vähä hienompaa tekniikkaa... Penkinhän voi tehä vapaarullillakin ja vatii vaan tarkat tiedot rullien koosta ja painosta jne ja hyvän tietokone ohjelman. tosin tällä systeemillä ei vastusta pysty laittamaan eli säätämisen kannalta ei ehkä ihan paras mahdollinen, mutta suuntaa antava kyllä. Sitten ihan erikseen on halvat hydraulipenkit pelkästään moottoria varten ja niissä vaan seurataan maximi painetta ja sillä verrataan eri "vetoja". Toimii nekin mut on kyl aika rajua touhua ku käsin annetaan kaasua ihan kylki motissa kiinni ja kone huutaa ja savua tulvii joka tuutista ( ei todellakaan sovi hienostelijalle tai muuten herkälle rakentajalle heh ) Niin ja välitykset ei vaikuta rullilla muuta kun jos huonot renkaat ni voi olla liikaa luistoa ja luotettavuus tulokseen ei 100% Quote Link to comment
Marko Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 http://www.kingrattus.com/dynoday/ Ylärivistä klikkailet videoita näkyviin. Quote Link to comment
HSuomi Posted March 15, 2007 Author Share Posted March 15, 2007 Ai välityksillä ei oo mitää väliä? Eli on sama millä vaihteella vedon tekee? Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 kyllä, mut yleensä tehään suoralla vaihteella. on tietysti helpompi säätää isommalla vaihtella ( jää pidempi aika analysointiin ), mutta esim jokkisvehkeissä ei välttämättä ole isompaa vaihdetta ku 2.75 tai 3 Quote Link to comment
HSuomi Posted March 15, 2007 Author Share Posted March 15, 2007 jaa, minkä takia isoimmalla? Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Jos ykkösellä jarrutaa ni kiihtyminen liian nopeaa maksimiarvoon-siksi isompi vaihde. ja varsinkin säätämistä varten tarvii tietää laajalta alueelta muutokset ja niitä täytyy myös keretä jarrutuksen aikana huomioimaan Quote Link to comment
make76 Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Harisen mukaan välityksellä on merkitystä. Esim Kallion sport 2000 bemussa oli mitattu X-määrä tehoja vakio välityksillä, ja uudestaan välitettynä oli tehoja "hävinnyt" 10-15 heppaa. Samoin omassa Suzukissa oli mitattu karvan yli 140 heppaa vakio laatikolla, mutta kunnon kilpalaatikolla oli 120 heppaa. Auton huiput väheni kilpalaatikolla yli 40km/h... Kyllä niillä välityksillä on merkitystä. Tuo mittaus laskee kiihtyvyydestä tehon. Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Tohon en kyllä usko! Eihän ne mittaukset olis millään lailla vertauskelposia jos noin paljon valehtelee, sen kyllä uskon että eroa voi syntyä luiston takia mutta pelkkään välitysten aiheuttamaan häviöön en usko. Voi siinä joku muukin olla muuttunut jos 20hp laske teho, vai oliko aikaisemmin mitattu koneteho ja nyt pyöräteho? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Joo vapaat rullat perustuu siihen että tiedetään rullien hitausmomentti ja sit mitataan rullien nopeutta ja kiihtymisaikaa ja sitä kautta saadaan laskettua teho. Ei juurikaan monimutkaista. Paikallisessa putiikissa tais rullat olla pätkitty paperikoneen teloista ja ne on kyl sopivan painavat jo säätämiseenkin. Ei ne lähe liikkeelle kovin hirveesti helpommin kun mitä auto lähtis. Quote Link to comment
make76 Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Kyllä se vain näin oli. Mikään ei muuttunut siinä välissä. Ja ainoa selitys Hariselta oli tuo välitysten muutos... Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 En vieläkään usko, mutta jos Harinen näin sano ni varmasti se paremmin asian tietää kuin minä. Tuntuu kyllä erittäin erikoiselta jos loppunopeutta ei huomioida kiihtyvyyteen verrattuna. Oman järjen mukaan samantehoisella autolla eri välityksillä pitäis tulla sama teholukema. Vaikka tiheemmillä välityksillä kiihtyy paremmin ni loppunopus on heikompi ja päinvastoin... Tarvii vissiin soittaa Ossille ja kysyä välitysten vaikutus teholukemiin.. : ) Quote Link to comment
Lasse Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Jottei tulisi enempiä kinoja välityssuhteiden merkityksestä moottorin huipputehoon, niin etsikääpä toiseksi uusin VM. Siellä asiaa valoitetaan melko seikkaperäisti. Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 No kerrohan meille lyhyt referaatti aiheesta ni ei tarvi enää kinastella ; ) Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 "Uteliaisuus tappoi kissan" Soitinpa nyt sitten Harisen Anssille samalla kun omalleni aikaa varailin ja vastaus yllämainittuun kysymykseen: Jotkut Boshin penkit voi vääristää teholukemia tiheillä väleillä. Esim n.200hv auto jolla loppunopeus 200km/h laitetaan väit jotka mahdollistaa max 100km/h loppunopeuden voi teho tippua penkistä johtuvista syistä 20hv. Teorissa välitykset ei vaikuta tehoon , mutta penkkien eroista johtuvat syyt vaikuttaa paperilla sen muutaman hepan. Yleensä noi pudotukset näkyy offroad autoilla ei muilla. esim jos f-ryhmäläiseen laitetaan tiheet normaali rallivälitykset ni ei näy tehoissa. Ei muuten pahat jonot ole ku vain kaksviikkoa joutuis odottaan. Oma rojekti ei nyt ihan siihen taida keretäkkään... Quote Link to comment
joksa Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Joo vapaat rullat perustuu siihen että tiedetään rullien hitausmomentti ja sit mitataan rullien nopeutta ja kiihtymisaikaa ja sitä kautta saadaan laskettua teho. Ei juurikaan monimutkaista. Vastaavanlaisia ohjelmia saa, joilla tehoja voi arvioida ilman rullia, eli syötetään auton tiedot ja kiihdytetään normaalisti. Tehot lasketaan sitten kierroluvun muutoksen perusteella (kuten inertiadynossakin). Esim: http://www.charm.net/~mchaney/homedyno/dynokit.htm Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Entäs tää? Persdyno Quote Link to comment
joksa Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Entäs tää?Persdyno Persdynohan on tietty paras - koskaan ei viritys epäonnistu vaan aina tule lisää potkua. Quote Link to comment
janiman Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Ja tänäänhän on avoimet ovet Harisella 12-20. 25-vuotis kakkukahvit ja uusien liiketilojen avajaiset. Aattelin poiketa ja käydä kyselemässä tyhmiä:) Quote Link to comment
HSuomi Posted March 16, 2007 Author Share Posted March 16, 2007 Minen ymmärrä miten ne välitykset ei muka vaikuta. Äkkiä kun ajattelee ni luulis vaikuttavan. Vaikka sama tehohan sieltä koneesta kyllä lähtee oli välit mitkä hyvänsä. Huomioidaanko sitä renkaitten pyörimisnopeutta mitenkään? Onko josstain saatavissa jotain "sematiikka" tai periaate kuvaa dynosta josta selviäis rakenne ja toiminta? Quote Link to comment
joksa Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Minen ymmärrä miten ne välitykset ei muka vaikuta. Äkkiä kun ajattelee ni luulis vaikuttavan. Vaikka sama tehohan sieltä koneesta kyllä lähtee oli välit mitkä hyvänsä. Huomioidaanko sitä renkaitten pyörimisnopeutta mitenkään? Oletus että renkaiden pyörimisnopeus = rullan pyörimisnopeus. Kun tiedetään moottorin pyörimisnopeus, tehty työ ja siihen mennyt aika, voidaan laskea ja esittään teho ja vääntöarvot moottorin kierroslukuakselilla. Quote Link to comment
HSuomi Posted March 16, 2007 Author Share Posted March 16, 2007 saako ton kaavan kirjaimina? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.