Jump to content

Elektroninen Bosch DC jännitteensäädin


Recommended Posts

Posted (edited)

Onko muilla pelannu ku junan vessa? Huomasin eilen että toi usb laturipistoke joka näyttää latausjännitteen myös ajaessa vilkutti ylijännitettä, ja auton sytytys ikäänku pätki satunnaisesti. Vaikka valot päällä niin meni siis reilusti yli 14.6V johon asteikko loppuu, pyyhkimetkin sai laittaa päälle ja edelleen 14.6V. Nyt mittasin tyhjäkäynnillä sen seilaavan 11-13V ja varmaan jostain 1500rpm ylöspäin tuuppas 15.3V koko ajan. Startatessa latauksen merkkivalo oli tosi himmee, muutaman päivän.

 

Vaihdoin orggis mekaanisen, nyt ei seilaa tyhjäkäynnillä, antaa 12.6-12.8V ja kierroksilla tasaisesti 13.4V. Ja merkkivalo loistaa yhtä kirkkaasti ku öljynpainekin.

 

Elektroninen ollu ny vuodesta -22 ja kilsoja luokkaa 55tkm. Hajosiko jo?

Tähän asti pelas nätisti, valot päällä 70-80km/h matkavauhdissa piti hyvin 13.8-14.2V.

 

 

Onks ohjeita miten vakiota säädetään niin että latais pikkusen enemmän, toki tuokin riittää, mutta jotenki 14V tuntuis henkisesti paremmalta 😄

Edited by ovaaliheppu
  • ovaaliheppu changed the title to Elektroninen Bosch DC jännitteensäädin
Posted
On 7/29/2025 at 11:59 PM, ovaaliheppu said:

 

 

Vaihdoin orggis mekaanisen, nyt ei seilaa tyhjäkäynnillä, antaa 12.6-12.8V ja kierroksilla tasaisesti 13.4V. Ja merkkivalo loistaa yhtä kirkkaasti ku öljynpainekin.

 

 

 

Toi ei ole tarpeeksi, pitäs olla siellä 14.2V - 14.5V. Säädin jos hajoaa niin vaihtari laturi pukkaa sen 15-17V

 

 

Posted (edited)

Pitäskö toi niinku säätää ilman sähkölaitteiden käyttöä (valot yms) vaan auton käydessä tohon 14-14.5 nurkille?

 

Tää perus mekaaninen onkin vähän haastavampi näköjään säätää taivuttelemalla. Ensin sain niin, että lataa 14-14.2V lyhyiden ollessa päällä mutta vastaavasti tuuttaa ylijännitteelle suht matalilla kierroksilla jos valot ei oo päällä. Toi elektroninen antoi hiton paljon tasasemmin jännitteen tossa 14 huitteilla, oli valot tai ei.

 

Ny aikani sohlattua tyhkäynnillä 12.8-13.2V ja ajonopeudessa 14-14.6V ilman valoja

 

Katsotaan pysyykö siinä

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1
Posted (edited)

Mystisiä ovat sähkön tiet. Rökellys ja paukuttelu ei muuttunu vaikka latauksen sai "minttiin". Aloin sulkemaan vikamahdollisuuksia järjestyksessä, pyörijä, kansi, puola, tulpat, johdot, sit vikana kärjet ja konkka, jonka jälkeen pelitti ku junan vessa. Vaihdoin kaikki muut autossa olleet takas, mutta uus konkka ja kärki sai jäädä. Aijai ku tikittää nätisti mutta latausjännite muuttui selkeesti. Vaihdoin elektronisen säätimen takas ja jumaliste kaikki pelaa niinku aina ennenkin, lataus ja sytytys.

 

 

Voiko viallinen konkka vaikuttaa latausjännitteeseen noin rajusti. Tuntuu vähän hämärältä...

 

Toki mahdollista että on ollu kosketushäiriötäkin monessa liitoksessa, kaikkia kun nyt renattu enemmän ku tarpeeks niin voi kontakti olla parempi

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...