mOval Posted 5 hours ago Posted 5 hours ago Ilmajäähyharrastus on vienyt mennessään ja nyt kiinnostaa alkaa opiskelemaan moottori puolta tarkemmin. Alkaa vasta vajaa 4000km ajettu moottori vuotamaan öljyä lähes joka paikasta että on uudelleen kasauksen paikka. Kone tuli auton mukana muutaman satakilsaa ajettuna ja itse ajanut tietysti loput. Kasauksessa käytetty paljon moottorisilikonia mikä tursuaa joka paikasta ja on varmasti yksi syy vuotoihin. Kone käy nätisti ja pytyissä tasaiset puristukset niin pitäisin mielellään koneen vakiokoossa koska oletus että se on muuten hyvässä kunnossa. Kuitenkin mielessä siintää moottori jossa olisi lisää kierrosherkkyyttä ja vetoaluetta yläpäähän olisi kiva saada. Foorumia kahlattu, mutta tuntuu että aloituksia on paljon 1600 piristämisestä mutta jääneet kesken joko foorumilla tai ajatuksen tasolle koko homma. Eli mielipiteitä kaivataan millaisia osia alkaisi katsomaan ja minkälaiseen kokoonpanoon. Mitään tuplatehoja en odota vaan vähä enemmän luonnetta moottoriin kun kaasupoljinta painetaan. Myös mielipiteensä saa sanoa onko järkevämpää tehdä ihan jonkinlainen muu päivitys koneeseen kun se kerran avataan. Mielessä tällä hetkellä siintää ajatuksina uusi nokka, kansityöt, puristuksen nosto, uudet keinut, nurkka tuplat, uusi jakaja, kevennetty vauhtipyörä… Näistä ei kuitenkaan hajua mikä on tarpeellista ja mitä mikäkin muutos vaatii kaverikseen. Vai onnistuuko edes tälläisen vähän kiertävämmän herkemmän koneen teko esim. vakio kampiakselilla? Lohko täytyy kuitenkin halkaista vuotojen takia niin samalla menee kaikenlaiset muutokset mitä sinne tarvitaan. Paikallaan on ”uudet” autolinea 2reikä kannet(täytyy kurkata malli vielä), 1600 vakiosylinterit, käärmeenpesä ja AB lohko. Muu on arpaa. Ajot on 500-1000km vuodessa pääasiassa taajama/sivutie pyöritystä ja pari pitempää reissua vw tapahtumiin kesäisin. Eli alavääntö varmasti kärsii paljon tässä sylinterikoossa mutta vääntävää matka moottoria ei haetakkaan nyt vaan ”kiukkuisempaa” pikkumoottoria. Koneen käytän mieluusti jollain asiaan vihkiytyneellä jos sellaisen jostain löydän, että tulee varmasti tällä kertaa kuntoon ja vältytään turhilta virheiltä. Katsotaan sitten mitä kaikkea saadaan toteutettua näistä mahdollisista kokoonpano ajatelmista. Itselle iltojen ratoksi on hommattu 1600 as41 lohkoinen arpamoottori palliksesta. Tästä ajattelin opettelu mielessä kasata vakiomoottorin niin pääsee oppimaan moottorin kasauksen perusasiat ensin. Ei siten tarvitsisi siis molempia koneita tehdä savet housussa että mikähän nyt menee/meni pieleen. Aika moni koneenkasaus topikki on jäänyt ilmeisesti sen vuoksi kesken kun on haukattu liian iso pala ja haluan itsekin pitää auton liikenteessä. Niin ja auto on -63 kupla Quote
jmatto Posted 4 hours ago Posted 4 hours ago Pähkinänkuoressa homma menee niin että lyhyet imuisarjat (kuplassa nurkkakaasarit), virtaava pakoputki (iso halkaisija) ja jyrkkä nokka, siirtävät vääntöä ylöspäin. Käytännössä ei ole ihan noin suoraviivaista. Ylävääntö tarkoittaa juurikin tuota mitä sanoit että alavääntö vähenee. Olen ajanut vesijäähdytteisellä ylävääntöisellä ja kiertävällä koneella joka käytännössä sammui ellei kierroksia ollut 2500 liikkeelle lähdettäessä - minulle se ei ollut miellyttävä ajettava ja sen takia itse suosin vääntöä kruisailualueella nimenomaan ettei liikennevaloissa tarvitse huudattaa. Kuplan kone sotkee laajasti alaosaa jos vaikka vauhtipyörän tiiviste vuotaa eli voi olla että ei vuoda jokakohdasta vaikka siltä näyttää. Silikoni tietenkin kuulostaa huonolta lähtökohtaisesti. Quote
mikko k Posted 27 minutes ago Posted 27 minutes ago Jos moottori tosiaan vuotaa öljyä ”joka paikasta”, niin minä tekisin sylinterien ohivuototestin. Ylipaine lohkossa aiheuttaa vuotoja. Puristuspaineiden tasaisuus ei kerro ohivuodoista. Tosin kuten tuossa jo mainittiin niin jos vauhtiksen stefa vuotaa niin öljyä on joka paikassa. Voisi myös tehdä moottoriin kunnollisen pesun liuottimella päältä, alta, jokapaikasta. Sen jälkeen hieman ajoa, voisi kertoa vuotojen paikoista. Moottorisilikoneja tai tiivisteainesta en suorilta käsin menisi moittimaan, niitä kun on tosi hyviä. Toki näkemättä tässä mitään, ei voi asiaa oikein kommentoida. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.