Jump to content

Ilma akselia rakentamassa


Recommended Posts

Olen itselle tuollaista ilma-jousitusta rakentamassa kuplaan. Nyt homma kuinkin tyssäsi alkuunsa etuakselin kanssa sihen, että kun akselin sisällä normaalisti kulkevat vääntösauvat on ainakin tuola ameriikan maalla tehdyissa akseleissa korvattu aineella nimeltään: "4340 aircraft quality chomolly bar". Ja nyt ei oikeen ole käsitystä, että mistä aineesta on kyse näin suomen murteella?!?

 

Eli voisiko joku ystävällinen ihminen kertoa, että mistä aineesta tässä on kyse ja mistä moista tankoa voisi kysellä?

 

Ilmeisesti kyseessä on siis jonkilainen lentokoneissa käytettävä metalliseosta (alumiini?)? Vai kuinka?

 

Eli jos on asiasta edes jonkin näköistä valistunutta arvausta, niin olisin kiitolliein kaikesta avusta.

 

 

Kiitos!

Link to comment

AISI (jenkkistandardi) 4340 = nikkelikromimolybdeenitanko. (eli terästä, ei tod. alumiinia)

 

Jostakin konepajasta saattaisi löytyä, romuliikkeistä tuskin (tai materiaali on usein vaikeasti todennettavaa). Tai sitten suurilta teräsvalmistajilta: Kontino, Imatra Steel, Ruukki......mutta eivät mitään metrin pätkiä myy.

 

Millä halkaisijalla pitäis olla?

Link to comment
AISI (jenkkistandardi) 4340 = nikkelikromimolybdeenitanko. (eli terästä, ei tod. alumiinia)

 

Jostakin konepajasta saattaisi löytyä, romuliikkeistä tuskin (tai materiaali on usein vaikeasti todennettavaa). Tai sitten suurilta teräsvalmistajilta: Kontino, Imatra Steel, Ruukki......mutta eivät mitään metrin pätkiä myy.

 

Millä halkaisijalla pitäis olla?

Kiitoksia vinkistä, joo alumiinia ei kyllä tehnyt mielikään sinne laittaa =)

 

halkaisija pitäisi olla 19mm. Jaa-a pitäisi vielä paikka löytää josta tuota saisi. Eivät todellakaan varmaan myy nuo suuret pajat mitään metrin pätkiä ja pienemmiltä voi olla hankalaa tuota saada. DOH!

Link to comment

Uddeholm Vantaalla myy Kromimolybdeeni seosteista terästä jota 4340 on.

Suomeksi sitä kutsutaan Nuorrutusteräkseksi.

Yleisempi laatu on 4130, lujuus yhtä hyvä.

Kun sanot että haluat 25CrMo4 niin he myyvät oikeaa ainetta. Se on aineen koostumus.

Uddholmilta saa sellaisia pätkiä kun haluaa. Yksityiselle vähän kallista kun pitää maksaa alv:t sun muut. Sahauskin tietysti maksaa erikseen.

Viimeks kun ostin metrin pätkän 25mm, muistelen että maksoi noin 80€.

 

http://www.uddeholm.fi/

Link to comment
Jos käyttää kahta bägiä eessä, miksei voisi käyttää orkkis jousia tuohon tarkotukseen?

Ei kai sille mitään varsinaista estettä ole. Kuuleman mukaan tulee vaan "liian" pehmeä noilla vääntösauva tangoilla. Lisäksi voi olla hankala saada sitä oikeaa "säätöväliä" pussien toimesta kun pitää ottaa huomioon vääntösauvojen jousto.

 

Mulle itelle tulee eteen vain yksi pussi, joten tässä tapauksessa tuo ei ole vaihtoehto. Tehdään nyt prototyyppiä ja muutetaan se kaksipussiseksi varmaan jokatapauksessa jossain vaiheessa. Kuulostaa jotenkin hölmöltä tuo yhden pussin versio.

 

Kiitos Hessu tuo oli aika tyhjentävä vastaus!

Link to comment
Ovako halvempi kuin Udde ku viimeksi kysyin. Just tota 25 cromo ostin 25 kg oli joatin 150e sahattuna. 1.3 jotain kilo.

Mitäs iloa tosta toisesta pussista jos kerran jäykkä tanko menee läpi?

Siinä tapauksessa ei sitten enää menisi läpi asti vaan molemmat puolet toimisivat ikäänkuin erillisenä. Tietysti keulan saa varmaan aika vauhdilla kahdella pussilla ylös jos sitä haluaa, mutta itellä ei ainakaan ole tarkoitus mitään sammakkoa tuosta tehdä =) No katsotaan nyt miten se tolla yhdellä pussilla käyttäytyy.

Link to comment

Ymmärränkö oikein. Olet laittamassa keskelle akselistoa ilmapussin joka kääntää jotain vipua, mikä on kiinni tässä jousen korvaavassa tangossa?

 

Jos näin, niin ne tangot kandeis mun mielestä lämpökäsitellä kun on valmiiksi koneistettu. Kovuuteen noin 40 HRC.

Silloin niiden lujuus on tapissaan jos käyttää tota 25CrMo4.

Bodycote esim tekee lämpökäsittelyjä. Myös monet koneistamot omistaa tarvittavat uunit, mutta harva niin syviä että tangot mahtuu niihin.

Samoin karkaistessa käytettävä jäähdytysallas täytyy olla niin syvä että tanko mahtuu pystyssä siihen. Kyljeltään jos upottaa, menee ihan banaanille.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Noniin, tuo tanko akselin sisään nyt siis löytyi ja vielä hienosti paikallisesta liikkeestä! Kiitoksia! Kyseinen tuote siis totteli loppujen lopuksi nimeä "mac 210" kuitenkin päädyin tuotteeseen nimeltä "mac 410", joka on AISI 4140 eli lähinnä tuota alkuun hakemaani 4130:aa.

 

Nyt sitten päästäänkin seuraavaan ongelmaan, eli tuo itse akseliputki tämän kun tulisi olla 2" (50.8mm) putkea ulkohalkasijaltaan, jossa .120 (3mm) seinämä. Ja tämän valmistus on kuulemma lopetettu (ainakin paikallisen liikkeen tavaran toimittajalla). Nyt siis pitäisi metsästää paikka, josta tätä saa. Uddeholmilta jo kysyin, mutta heillä ainoa vaihtoehto on sorvata nuo putket umpitangosta.

 

Vinkkejä?

Link to comment

Tarviiko sinne n. keskelle, sisäpuolelle tulla jotain sorvattuja pintoja?

Laakereiden tai muiden takia. Päihinhän tarvii joka tapauksessa.

Jos ei, osta ainesputkea, jonka reikä on 45 mm. Tarvii sorvaa vaan päältä.

 

Esim. Terästarvikkeelta löytyy reikä 45 päältä 63. Fe 52.

 

Onks tosiaan saksalaisessa autossa käytetty 2" putkea? Eipä oo tullu ikinä mitattua niitä.

 

Tai 50x 2,5 hydrauliputkea ja jos kerran orgis on päältä 2", niin pohjalevyn kiinnityskohtiin juotat messingillä putken ympärille 0,5mm peltisoirot. Ei varmaan oo 0,1mm kiinni.

Link to comment
Tarviiko sinne n. keskelle, sisäpuolelle tulla jotain sorvattuja pintoja?

Laakereiden tai muiden takia. Päihinhän tarvii joka tapauksessa.

Ei tarvii sorvailla mitään muotoja putkiin, eikä tarvii päihinkään. Riittää, että sisähalkaisija vain olisi tuo 50.8-3mm eli 47.8mm. Miksi näin? koska tuohon sopivat puslat on jo hommattu. En osannut arvata, että ko putken hankinta voisi olla ongelma.

 

Onks tosiaan saksalaisessa autossa käytetty 2" putkea? Eipä oo tullu ikinä mitattua niitä.

Orkkis putket ei ole 2" en ole tosiaan itekkään mitannut millaset ne ovat.

Link to comment

Orkkis putket ei ole 2" en ole tosiaan itekkään mitannut millaset ne ovat.

 

No mihin ihmeen vehkeeseen tää akselisto on tulossa kiinni?

 

Tuleeks sinne keulaan joku apurunko? Miks sit pitää käyttää just ton kokoista putkea?

Mun mielestä 50,8mm miinus 3mm seinämänvahvuus on 44,8mm reikä.

 

Eikö sen putken sisällä siinä kohdassa missä ilmapussi painaa jotain vipua, tarvii olla holkki, mikä on kiinni tossa sun ostamassa nuorrutusteräs akselissa? Eikö siinä holkin kohdalla tarvii olla putken sisäpinta sorvattu?

 

Ainakin noi ainesputket pitää sit unohtaa. Ne on kuumavalssattu tai jotenkin vastaavasti tehty. Eli pinta ei ole hyvä. Hydrauliputkessa on hyvä pinta sisäpuolellakin.

Link to comment

Heh ihan kuplaan tätä ollaan sovittamassa =)

 

Ei tarvitse mitään reikiä "moc" tankoja heilutellaan sieltä akselin päistä sillä pussilla. Eli sen (mikälie oikea nimi) akselin kautta, joka on normaalisti vääntösauvajousen päässä, jossa toisessa päässä on sitten kiini olka-akseli.

 

Joo tosiaan täälä vähän unessa kirjoitellaan eli tosiaan "pieni" laskuvirhe.

 

Sopivat putket löytyikin äsken oli joku jämä pala, jäänyt jostakin. Sama selitys näillä kun edellisessäkin paikassa, eli valmistus lopetettu ja putki oli joskus tullut heille. Putki joka löytyi on siis 50.3x3mm pusla tuntui tiukalta, mutta menee kuitenkin putken sisään.

Link to comment
Guest laiska`s custom

huomattavasti pienemmällä työ määrällä saat tehtyä a:toimivan ilmakeulan

b:laillisen c:miljoonakertaa paremman kuin tuollainen..ei ne jenkitkään ruudinkeksijöitä ole,ei voi olla edes fiksua kansaa kun ajavat ahtimet imupuolella;)))))

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...