Guest Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 Aktivoidaanpa jokakeväinen vakioaihe jälleen... Mistä hyvä 2 kg sammutin ilmajäähyyn? Onko tiedossa uusia testejä, kokemuksia, faktoja laatueroista? Itse halajan hyvää, ts. sammutusteholtaan erinomaista, pientä sammutinta. Mihin olette sijoittaneet omanne? - J Quote
Fileas Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 http://www.psh.fi/ Riihitontuntie 14, 02200 ESPOO Puh. 010 3877 250 Fax. 010 3877 259 Avoinna: ma-pe 9-16:30 Quote
Kape77 Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 Äitiä tulee ikävä sen kakskilosen kanssa kun silmäterä on liekeissä... Sellanen itselläkin tosin on tähänasti takapenkillä pyörinyt, viimeviikolla kävin hakemassa uuden kuuskilosen ja ajattelin lätkästä sen telineineen etupellin alle. Hiukan hitaampi se tosin on sieltä ottaa, mutta sillä hiukan jo jotain sammuttaakin... Quote
Guest scurri Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 no kyll sil 2kgllä sammuttaa kans jos on tarpeeks nopee + et ruiskuttaa siihen mis palaa eikä vaa liekkeihin turhaan =) Quote
Sami Leskinen Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 2kg loppuu nopeesti kesken (kokeiltu on) eikä palo ollu kunnolla edes alkanut lisäksi tarvittiin viltti ja vesiletku. Vain muutamasta johdosta kerkesi palamaan kuoret. Nyt on aina mukana 6kg sammutin. Quote
Sami Leskinen Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Kannattaa tosissaan kokeilla sitä sammuttimen käyttöä ennen oikeeta moottoripaloa, ni näkee vähän mihin se 2kg riittää. Quote
Guest Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Alkusammutuskurssin moneen kertaan käyneenä voin sanoa että tosiaan jos ei ole ennen sammutinta käyttänyt niin kannattaa varata se isompi... ihan vaan sen takia että sitä tavaraa riittää sammuttamaan palon ja se että alkuun menee osa siihen jos kokemattomana alkaa söhimään liekkeihin sitä sotkua. Quote
Fileas Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 varsinkin kun nykytyyli kakskilosissa sammuttimissa on, että letkua ei ole ollenkaan. Quote
Kape77 Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Openissa vois olla valaiseva ohjelmanumero tuikata engineblown jälkeen se mosa liekkeihin ja joku onnekas yleisöstä sitä sammuttamaan kakskilosella... Voin lahjoittaa vanhan sammuttimeni tuohon tarkoitukseen. Quote
Guest Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Löytyypi Presto PG3 - 3 kg:n sammutin, ja letkulla. Ei taida muilla olla 3 kg:n sammuttimia? On noin kympin kalliimpi kuin Preston 2 kg... Mie hankin tuommoisen... luulen. Ja sammutuspeite. -J Quote
Guest Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 No niin, jäi sitten kuitenkin kahteen kiloon, hankinta. Huippupalvelu muuten tuolla PrestoPSH:ssa (Niittykumpu, Espoo). Alustavasti jo sovittiin, että roudaavat Oittaalle vanhoja sammuttimia, joilla saamme sitten harjoitella, jahka ensin itse näyttävät mallia --- toivovat tietty, että joku heiltä sammuttimen siinä samalla ostaisivat.... Olispa hienoa jos oikea kuppelo-raato koneella saatais paikalle, ja se sitten (konetila) sytyteltäis muutamaan otteeseen.... - J Quote
Kurre Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 2 kg sammuttimella pystyy kyllä sammuttamaan yllättävän ison palon. Sammutuspeitteellä myöskin. En uskonut ennenkuin kokeilin itse. Useimmiten ko. tilanteessa on vaan ihan pikkasen liian 'kiire' ja sen takia homma menee sössimiseks. Niin ja silloin, kun oman kuplan konehuone oli palaa, en käyttänyt sammutinta vaikka se vieressä olikin. Silloin kun eräs kupla syttyi hinauksessa matkalla mantårpista ei myöskään tarvittu sammutinta. Tosin silloin paloi sisällä ;^) Quote
Guest Mika Raussi Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Niin on sitä tullu itekin sammuteltua kursseilla isoja nestealtaita ihan jollain kilolla tai kahella. Eli kyllä kahellakin kilolla tekee paljon jos palo ei oo missään puhallinkopan takana tms. Tai ei sekään haittais jos niissä kahen kilon sammuttimissa ois letku!! Quote
Guest Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Tämä sammutettu 15-vuotta vanhalla, kertaakaan leimaamattomalla, 2kilosella viime keväänä. Jauhetta oli niin perkuleesti ja jokapaikassa. Quote
hanski. Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 ja ihan vinkkinä...katsokaa että sammutin on kunnossa oleva!!!!! nimiä mainitsematta....olin paikalla kun kaverin risulasi syttyi kesken ajon palamaan konetilasta....kaveri haki äkkiä sammuttimen....josta ei tullut pihalle PIHAUSTAKAAN!!!!!! IKIVANHA JA KATSASTAMATON!!!!! no hiekkaa sitten miljoona päälle ja saatiin palo sammumaan.... siinä hässäkässä tuli soitettua palokuntakin apuun....onneksi palo saatiin sammumaan itse....(josta tulikin huutamista, mitä vitxxx soitit palokunnan....vaikka tarkoitus oli hyvä..) heh heh..... kaveri poltti kätensä ja naamansa+ koneesta paloi jonkin verran tavaraa.... Quote
Guest Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Tuossa oli 6kg vieressä seinällä mutta joku ihme sanoi päässä et 2kg ensiksi. Kone oli yltä päältä ja sisältä jauhossa. Quote
hanski. Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 menee ohi otsikon.... mutta omakohtainen kokemus....muutamia vuosia sitten talvella kovalla pakkasella oli matkalla hammaslääkäriin...kesken ajoa 2koppanen golffi alkoi palaa kojetaulun takaa.... no toisella kädellä repimään paneleita irti+ toisella soittamaan palokuntaa!!!! johtoja repimällä+muita palavia osia...sain palon sammumaan...onneksi.... penkin takana oli 6kg sammutin...mutta ensireaktio oli lähteä käsin sammuttamaan + repimään palavia osia irti..heh heh....(silloin oli hymy kaukana...) no hälytyskeskuksen nainen soitti takas...mikä tilanne..??? homma ok, sain itse sammumaan...no missä olet nyt...? istun tässä ja odottelen sitä palokuntaa....nainen huutamaan että autosta pihalle, ovet kiinni jne.... sanoin et pihalla on -25 pakkasta....täällä on lämpösempää.....heh... meinas korvasta lähtee kuulo kun nainen alkoi huutamaan että pois sen auton luota!!!!! joo joo menen menen...... arvatkaa meninkö..... mutta se sammutin on kulkenut AINA autoissa mukana....kaikenvaralta.... Quote
Fileas Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Muistakaa kolauttaa sammutinta maahan, ennenkun painatte liipaisinta, tulee jauheetkin ulos, eikä pelkät "ponneaineet". Quote
hanski. Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 kumivasaralla ois hyvä sitä hakata säännöllisin väliajoin....sammutusaine paakkuuntuu ajankanssa pulloon kiinni... kaverin neuvo joka noita työkseen käsittelee... todella epäonnen paikka, mutta aivan sama kohta kun golf kärähti....vuosi eteenpäin...hirvi päätti hypätä keulakoristeeksi!!!!!! Quote
Guest Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 ....Tai ei sekään haittais jos niissä kahen kilon sammuttimissa ois letku!! No onhan noissa, letku, ainakin Preston malleissa... Quote
Guest Forsbacka Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 En tiedä mitä Makon, Preston sun muiden tunnettujen valmistajien sammuttimet maksaa, mutta huomasin, että Biltema myy Kidden sammuttimia. Aavistuksen enemmän herättää Kidde luottamusta, kuin nuo merkittömät kiinalaiset. Oliskohan vaahto helpompi jälkihoidon kannalta, kuin jauho? Onks vaahdolla muita huonoja puolia, kuin hiukan heikompi sammutusteho? Yleensä sitä jauhoa ei viitsi alkaa ruiskimaan, jos ei ole ihan pakko, kun sitä on sitten koko auto täynnä. Kesäautossa menis ihan tavallinenkin vaahtosammutin. Quote
Guest mikkouus Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 siinä hässäkässä tuli soitettua palokuntakin apuun....onneksi palo saatiin sammumaan itse....(josta tulikin huutamista, mitä vitxxx soitit palokunnan....vaikka tarkoitus oli hyvä..) heh heh..... Taitanut tuo palo sattua meilläpäin... Työmaalla oli maalaamo syttynyt palamaan joskus vuoskymmen takaperin. No, palokunta soitettu ja alotettu sammutus itte. Saivat palon rauhottuun ennenkuin palokunta tuli paikalle. Palopäällikkö pitänyt hirveen puhuttelun..oli kuulemma väärin sammutettu. ;) Quote
mick Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Hmm, vois koputella puuta ja kävästä ostamassa sammuttimen ihan varalle. Etupenkin eteenkös sen sitten asentas? Quote
harrastaja3250 Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Sitä vaan täytyy kommentoida,,, Ei ole kovin tärkeää onko sammutin 2, 3 tai 6 kiloinen. Tärkeämpää on se, kuinka tehokas sammutin on. Teholuokka ilmoitetaan jokaisessa sammuttimessa lukemina a ja b luokan paloille ( eli a-kiinteät aineet ja b-nestemäiset aineet),lopusta voi löytyä myös kirjain c (kaasupalot) Mitä suurempia lukemia pullon kyljestä löytyy, sitä tehokkaampi on sammutin. Eli hyvä 2 kg sammutin sammuttaa paremmin kuin vinkuintialainen 6 kiloinen. Quote
-AP- Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Aivan totta, älä osta kiinalaista sammutinta halpamarketista. Niiden käyttö- ja säilytysohjeita kun katsoo tarkemmin, niin selviää muun muassa, että niitä ei saa altistaa auringolle eikä pakkaselle eikä niitä saa asentaa täriseviin olosuhteisiin... Quote
hanski. Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 vähän sama kuin ensin laittaa harrasteautoon tuhansia-10 tuhansia euroja.... ja sitten menee halpamarketista hakemaan halvalla paskan sammuttimen jolla tositilanteessa ei välttämättä tee yhtään mitään!!!!! se maalaisjärki toimii tässäkin asiassa..... Quote
-AP- Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Ei se tahdo toimia. Matkailuauto saattaa maksaa 60.000 ja sitten haetaan se halpissammutin 14,90 ja nostetaan kauhee haloo kun se ei kelpaakaan katsastuksessa (sammutusluokka riittämätön). Ja edelleen, se joka ikinen vuosi verenimijöiden veloittama kuus euroo sammuttimen tarkastuksesta kaataa karavaanarin koko kesän talouden... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.