Dennis Posted Monday at 06:53 PM Posted Monday at 06:53 PM (edited) Kuten monessa asiassa ja myös volkkariharrastuksessa asiat ei mene aina kuten suunniteltu, ostin jo viime vuonna toisen Bundeswehrin (saksan armeijan) ylijäämä sotamallin -75 181:sen jota piti alkaa tekemään, siitä tarinaa täällä -> Denniksen "ajettava laite" Vol. 2, VW Typ 181 -75 Kurierwagen Nyt tuli tilaisuus ostaa parempikuntoinen -74 aihio, tämä jo IRS takajousituksella joka tuli 3/-73 Tämä myös NATO standardin mukainen sotamallin laite Huomioini kiinnittyi heti muutmamaan erikoisuuteen: -tuulilasin -70 luvun suomalaiseen verotarraan -VW roiskeläpät mitä en ole aiemmin nähnyt näissä -kulunut alkuperäinen tehdasmaali, ei mitään armeijan maastomaalauksia yms mitä usein vanhoissa lähinnä saksan armeijan ylijäämä autoissa, toki näitä on ollut muutamassa muussakin NATO maassa mutta aika samoja kohtaloita sielläkin Paperit ei löytynyt ihan heti joten loput oli pieni arvaus ja moottori oli purettu, syytä en tiedä, moottori oli kuitenkin autolle oikeanmallinen sotamallin 1600 moottori AL koodilla Here we go again Edited 2 hours ago by Dennis 6 Quote
Dennis Posted Tuesday at 07:57 AM Author Posted Tuesday at 07:57 AM (edited) Etuluukussa ja takaovissa näkyy liimajäljet isoista pyöreistä noin 30-40 cm halk. VW tarroista, näkyy myös ketjun ensimmäisessä kuvassa Kummallakin puolella näkyy myös liimajäljet MAINOSTOIMISTO VIISARI OY ROVANIEMI Kun paperit löytyi selvisi että auto on ensirekisteröity suomeen Helsingin AEE-xxx kilpiin 18.12.1974, vahva epäily että suomi-auto mutta toki se on voinut tulla muita reittejä pitkin vaikka harvemmin tuohon aikaan tuli jälkituonteja Vuonna 1975 siihen on vaihtunut lapin läänen kilvet LBA-xxx, tähän aikaan ei enää tarvinnut vaihtaa kilvet läänien mukaan mutta ehkä Rovaniemellä ei ole ollut kovin suosittua ajaa stadin kilvillä Auto viimeksi katsastettu kesällä -78, leima on loppunut 31.12.1978 ja poistettu rekisteristä 1980 Mittarissa 91 tkm joten hyvin on tahkottu tällaisella "teltalla" kilometrejä viidessä vuodessa, moottori näyttää ehjältä mutta kuluneelta ja se saattaa ola miksi auto on jäänyt seisomaan ja moottori on purettu = moottori loppuunkulunut ja vaatinut kunnostusta mitä ei ole koskaan toteutunut Viimeinen omistaja joka on ajanut autolla 1977...1978 on asunut silloin Kirkkonummella missä minäkin olen syntynyt ja asunut koko elämäni poislukien, mielenkintoista... Edited Tuesday at 03:21 PM by Dennis 3 Quote
Dennis Posted Tuesday at 03:48 PM Author Posted Tuesday at 03:48 PM (edited) Tämän auton historiasta omassa kotikunnassa herätti mieleen yhden valokuvan minkä olin löytänyt Kirkkonummen kotiseutuyhdistyksen facebook sivuilta vuonna 2019 En tiennyt kenen auto se oli silloin enkä tiennyt että auto on enää olemassa, tallensin vaan kuvan koska siinä oli 181nen Kirkkonummella Takana alempana torin laidalla oleva vaaleampi Varubodenin rakennus missä oli ravintola Varella paloi vuonna 1982, sopii hyvin kun autosta on loppunut leima 1978 vuoden lopussa SF merkki ja kromirinkula vasemman takavalon ympärillä vahvisti jo asian ennen kun rekisterinumero selvisi Onhan se sama auto joka on nyt omassa tallissa :) Edited Tuesday at 06:17 PM by Dennis 10 Quote
Dennis Posted 2 hours ago Author Posted 2 hours ago (edited) Kun vihdoin sain syntymätodistuksen josta varmistui: -kyseessä on tosiaan suomi auto joka on valmistunut 19.12-73 ja toimitettu 20.12.-73 kohti suomea (Bestimmungsland Finnland). Tämä on kiinnostavaa koska 181 ei ollut virallisesti suomen tuontiohjelmassa ja tosi kallis, oli suurinpiirtein avokuplan hinnoissa -moottori on auton tehdasasenteinen moottori = "matching numbers" Zertifikat über den Auslieferungsstatus Ihres Volkswagen Mehrzweckfahrzeug Typ 181 | Modelljahr 1974 Ausgestellt für Dennis Typ / Modell 181151 Fahrzeugidentifikationsnummer 184xxxxxxx Motor AL / 4-Zylinder 1.6 Liter / 35 kW (48 PS) Motornummer ab Werk AL 004 xxx Getriebe 4-Gang Schaltgetriebe Lackierung L319 / Oliv Dachfarbe V5 / Oliv Innenausstattung 59 / Oliv, Kunstleder Produktionsdatum 19. Dezember 1973 Auslieferungsdatum 20. Dezember 1973 Bestimmungsland Finnland Individualausstattung M008 ohne Batterie M101 Geländegürtelreifen mit Schlauch, Militärprofil M165 lackierte anstelle verchromter Teile M220 Sperrdifferential hinten Lisävarusteena m.m. lukkoperä joka on harvinainen varuste, jopa saksan armeija ei ottanut sitä kovin yleisesti koska se oli niin kallis, laatikko on toisiaan AW koodilla joka on lukollinen, ilman lukkoa on AV. Saksan armeijan vanhoissa autoissa on omat vaihteistokoodit koska niissä on pienepi perävälitys ja isompi nelonen jolla on saaatu aikaiseksi pienemmät 1,2 ja 3 vaihteet ja nelonen pysyy ennallaan Toinen erikoinen lisävaruste on Continentalin "maastomalliset renkaat sisärenkaalla, armeija kuviolla", en ole koskaan edes nähnyt sellaiset 14" koossa -40 luvun sotavolkkareissa on vastaavalla kuviolla 16", tässä on varapyöränä käyttämätön rengas jota pääsee ihmettelmään, saksan armeijan vanhoissa ei ole juurikaan näkynyt niitä eikä siinä minu ntoisessa -75ssa ole kun M+S renkaat ollut tehtaalta Edited 51 minutes ago by Dennis 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.